Vi kanske ska köpa hund =)

Jag har aldrig skrivit att den inte är en bra familjehund.

Skilj på orden sällskapshund och familjehund.

Även om man har en stor tomt att släppa hunden på
samt går promenader så täcker det endast lite av Rottweilerns (läs de flesta ) fysiska behov, sedan har vi den psykiska biten som definitivt inte täcks av promenader.
Så läs mitt inlägg igen innan du påstår

Jag vill förstås göra reklam för en ovanlig men alldeles underbar ras; Welsh Corgi Cardigan :bump:. Ursprungligen en kovallare som idag fungerar ypperligt som ren familjehund (inte lika mycket vallning i sig som andra vallhundsraser). De gillar att hitta på saker men är inga arbetsnarkomaner. Mycket lugna och lättsamma men kan plocka fram energin när det behövs. Följsamma och lydiga! Jag skulle inte kunna tänka mig någon annan ras när jag upptäckt denna :) SWCK
webforum.jpg

Naturligtvis är de snälla och trevliga hundar i rätt händer, men några lämpliga sällskapshundar är de knappast. En riktig rottis vill arbeta och inte bara larva runt med familjen. En understimulerad Rottweiler blir jobbig, uppstudsig och allmänt odräglig, medan den Rottweiler som får arbeta tillräckligt och leva i ett hem där man kan uppfylla dess behov blir en trevlig brukshund. För det är just vad Rottweilern är, en brukshund och ingen sällskapshund. Det är nog med snuttifieringen av våra bruks-, jakt- och vallraser.

Begreppet arbetande har olika innebörd för olika personer. Det diskuterades för inte så länge sedan. Jag ser också oftast enbart tjänstehundar som arbetande hundar, men använder också uttrycket lite slarvigt för de hundar som används i någon form av bruksarbete.
Den Rottweiler som inte fixar eller gillar att jobba på något sätt kan inte ses som något annat än en riktigt sålig representant för sin ras. Dock inte sagt att alla rottisar måste bli tjänstehundar, men nog sjutton ska de gilla och fixa att gå minst högre spår.

Ojssan då var helt plötsligt nästan en hel ras kasserad av bukes rottis expert...

Det inbär inte att en hund är av dålig kvalitet, för att den inte är lämpad som tjänstehund eller bruks, man får nämligen se till vad som hänt hunden i valpstadiet, tyvärr så är det ofta just dessa machoraser far jäkligt illa, alltså har det ofta inte ens med aveln från början att göra..

Problem hundar födds nämligen inte ur moderlivet utan de skapas av olämpade och ofta väldigt, hårda hundägare som driver dessa individer över kanten..

Min rottis expert är väktare och har jobbat med rottisar sen barnben, och när han säger att rottisen är väl lämpad som familje och sällskapshund så tror jag honom, plus att ni som har rottis skall veta att det ni verkligen har är en av världens första val och vakthundsraser ( vallegenskaperna slår allt som oftast igenom dess utom).

Har ni fått er hund från lämpligkennnel så är ni väl informerade om dessa egenskaper...

Passa er för att sitta och snacka skit om vissa raser..

Och för att ni råkar ha en eller två rottisar så ger det er inte tillåtelse att sitta och tala om för okända människor, vad alla hundar av denna ras kan och inte kan göra..

Just för ni kan göra eller inte göra så med era hundar (rottisar)..

Jag snackade i går med en uppfödare som jag känner väl, hon har avlat fram många arbetande hundar som ni kallar det för.

Men som hon så fint sa det räker med vardagsdressyr på rottweilern för att den faktiskt ska måbra, och långa sköna promenader.

De finnaste rottisarna är de som har ägare som förstår dem inte de som till varje pris ska ha tävlings resultat, plus att det är en kompis ingen arbets maskin som bukegänget försöker få fram..

Fy på er allihop...

Jag svara på några bitar ur ditt inlägg trots att du svarade på Jadzia.

Jag har aldrig påstått och kommer aldrig påstå att Rottwilern inte passar som familjehund.
Iallafall jag gör skillnad på sällskapshund och familjehund.

Du skrev
"Min rottis expert är väktare och har jobbat med rottisar sen barnben, och när han säger att rottisen är väl lämpad som familje och sällskapshund så tror jag honom, plus att ni som har rottis skall veta att det ni verkligen har är en av världens första val och vakthundsraser ( vallegenskaperna slår allt som oftast igenom dess utom"

Svar!
Genom det du skriver så säger det sig själv, en Rottweiler kräver motion i form av både psykisk och fysisk träning.

Du skrev
"Passa er för att sitta och snacka skit om vissa raser.."

Svar!
Snacka skit? Jag skriver bara det jag tycker är realistiskt.
VARFÖR köpa sig en (läs ofta ) en mycket krävande ras om man inte är kunnig/villig att lägga ner tid på träning?

Jag har tyvärr sett baksidan av att hålla en Rottweiler som endast sällskap ( promenader etc )

Du skrev!
"De finnaste rottisarna är de som har ägare som förstår dem inte de som till varje pris ska ha tävlings resultat, plus att det är en kompis ingen arbets maskin som bukegänget försöker få fram.."

Svar!
Tycker du är rätt fräck som påstår att vi( läs iallafall jag ) skulle se hunden endast som en arbetsmaskin.

Du har tagit upp två av dina expertkällor här, men vem säger att dom har rätt.??

Nej fy på dig själv du !!

Tja uppfödaren driver en av sveriges mest kända rottis kennlar och har bra hundar..

Väktaren i fråga är en av de få som jag någonsin skulle fråga om råd då det kommer till rottisar..

Ja han löser och får ordning på såkallade problem rottisar och har stor expertis över rasen..

Ni kanske ska ta och läsa vad ni själv skriver om rasen rottis och baka ett par steg tillbax och fundera på varför ni skaffat rotte, som defenitivt inte är en lägenhets hund :mad:

Nog snackat nu om rottisars vara eller icke vara sällskapshund rasen är lämpad till det mest utom knähund då den är för stor :bow:

som defenitivt inte är en lägenhets hund :mad:

Ett sista inlägg bara!

Jag vet inte hur du uppfostar och tränar dina hundar , men mina hundar får från början lära sig följande.

Vistelse inne: Lugn och ro

Vistelse ute: Lek, träning, motion.

Förstår inte hur hunden inte kan vara en lägenhetshund?

Vad är det för skillnad?

Jag har miltals av skog precis bakom huset.

Stor äng där hunden får springa lös .

Så nu vill jag verkligen veta vad som är så hemskt med att jag har en krävande hund i lägenhet?

Nu råkar det vara så att hundar faktiskt kan vara avlade på olika linjer. Det finns säkert "snälla" rottisar som inte jobbar men jag anser att detta är en bruksras. Som det nu faktiskt är. Går gärna in på Brukshundsklubben och läs om de olika raserna.

Jag skulle inte rekommendera en brukshund för familjehund samt sällskap. Speciellt inte om denna familj har barn osv i närheten. En icke arbetande brukshund kan bli jäkla jobbig!

Hej visst rottis räknas in bland brukshundar.
Vad säger att en barnfamilj inte kan ha en rottis, det är just såna komentarer och fördomar som måste bort :).. Rottisen är nämligen väldigt barnvänlig.

Men det innebär ju inte att lilla lotta på 12 ska promenera ensam ute med hunden...

Det är dessa ras fördommar som ska bort, det ger nämligen rasen rottis dåligt rykte och det är ett helt obefogat rykte :)..

Och sist men inte minst, skulle rotten inte duga som sällskap och familjehund än en gång till allihop och för sistagången skitsnack..

Det innebär då att för att jag ska få barn ska jag då göra av med min rotte som älskar ungar av alla de slag? :eek:

Jaha, så var vi där igen...

Spaniels skall jaga under bössan, så en spaniel med jaktanlag är lättlärd. En spaniel som går efter vilt och används som kortdrivare är inget annat än ett dåligt avelsarbete. Får man tag på en dualpurpose springer har man en lättdresserad hund med lagom energi för andra aktiviteter än jakt. Om man dessutom jakttränar får man en hund som sätter sig när det springer upp vilt framför nosen. Alldelens oavsett vad man skall ha en spaniel till förordar jag grundläggande jaktträning, dvs stadgeträning och styrning/inkallning. Framför allt för att det är så lite jobb i förhållande till den nyttan man har av träningen i den vardagliga samvaron.

Alla hundar behöver mental och fysisk aktivering, om man sedan med en springer väljer agility, cirkuskonster, spår, apportering, jakt, drag eller något annat man tycker är trevligt är fullständigt egalt. En spaniel gillar allt som matte/husse gillar. Det enda negativa jag kan komma på med springern är att fanor och magpäls kräver en hel del vård för att hålla sig fint. Det ryms mycket pinnar och lera där, fast det finns ju sax.....

Jag tycker att springer verkar som ett gott val för trådskaparen. Annars rekomenderar jag cockern som får bättre plats i knäet när man tittar på TV :)
Mvh
Duvan

Om du hade läst mitt inlägg noga så hade du kanske sett att jag skrev att rasen bör arbeta. Sen om den bor i en villa med familj eller lägenhet spelar ingen roll. Men den måste få arbeta. Du säger det själv; det är en bruksras.

Naturligtvis kan även barnfamiljer ha en Rottweiler. Var står det att de inte skulle kunna det?
Det jag, aliide och Calazirya argumenterar för är att rottisen inte passar som lallande sällskapshund. En bra Rottweiler har för stor arbetslust och för mycket motor för det. En Rottweiler trivs inte med ett liv anpassat för en sällskapsras.

De flesta hundar är i och för sig familjehundar då de lever med familjen, men jag vill dock särskilja bruks-, vall-, drag-, jakt- och övriga specialraser från de sällskapsavlade hundarna. Sällskapsraserna är egentligen de enda hundar som passar som rena sällskapshundar där aktiveringen består av lite lydnad och motion. Övriga raser kräver mer, men i olika omfattning. Jämför själv aktiveringsbehovet mellan en lhasa apso och en Rottweiler. Du kan knappast påstå att det är lika och lhasa apson är sällskapshunden.

Det är inte fördomar att en Rottweilerbehöver aktivitet för att må bra. Det är en sann verklighet och det som skadar rasen är inte dne sanningen utan detta eviga fnattande om att rottisen går utmärkt att ha enbart som sällskap. Då går något nöt och köper sig en rottis och håller den på samma premissser som denne skulle hålla en pappillon, dvs lite lydnad och några promenader. Det blir ohållbart i längden.
Exakt vad för aktivering rottisen sedan får är oviktigt. Det behöver ju inte vara bruks utan kan vara städhjälp, servicehund, följa med matte på vårdjobbet, hålla koll på det stora lantbruket och så vidare. Att slänga in rottisen i sama fack som sällskapsraserna gör dock inte rasen någon nytta.

Ojssan då var helt plötsligt nästan en hel ras kasserad av bukes rottis expert...
Inte en hel ras, men mycket av den skitavel som pågår idag.

Det inbär inte att en hund är av dålig kvalitet, för att den inte är lämpad som tjänstehund eller bruks, man får nämligen se till vad som hänt hunden i valpstadiet, tyvärr så är det ofta just dessa machoraser far jäkligt illa, alltså har det ofta inte ens med aveln från början att göra..
Den tråkiga sanningen är att fler och fler utställningsavlar rottisar och arbetslusten och framförallt föremålsintresset blir lidande. Aveln som sker idag är på många ställen tvärt emot hur jag vill ha en rottis. Istället premieras utseende och så har vi då fått problem med balansen mellan skärpa och dådkraft och hunden duger inte längre till tjänst. De blir för tunga för att orka högre klasser i brukset eller tappar helt motor och vill helt enkelt inte. Mycket av det kan hänföras till aveln.
Sedan kan självklart uppväxt spela in, men jagt har svårt att tro att rottisens ökande bristande kapacitet inom brukset beror på att alla har fått en taskig uppväxt.

Problem hundar födds nämligen inte ur moderlivet utan de skapas av olämpade och ofta väldigt, hårda hundägare som driver dessa individer över kanten..
Jag skulle vilja påstå att problemhundarna skapas av folk som inte vet vad de har i snöret och som envisas med att jämställa rottisens aktiveringsbehov med en bullmastiffs.

Min rottis expert är väktare och har jobbat med rottisar sen barnben, och när han säger att rottisen är väl lämpad som familje och sällskapshund så tror jag honom, plus att ni som har rottis skall veta att det ni verkligen har är en av världens första val och vakthundsraser ( vallegenskaperna slår allt som oftast igenom dess utom)./citat]
Som väktare borde han veta bättre än att rekommendera en bruksras som sällskapshund. Titta på vad för raser som ingår i gruppen sällskapshundar och jämför sedan. Skillnaden är enorm och den rottis som trivs med att slöa bort livet är en dålig rottis. Trevlig individ måhända, men inget att sträva efter för rasens skull.
Rottweilern är för övrigt inte en vallande ras från början utan en boskapsdrivande. Viljan att driva boskap finns och det är ju inte fel att ta vara på den om det visar sig att hunden har denna egenskap.

Passa er för att sitta och snacka skit om vissa raser..
Så nu är det att snacka skit då man upplyser andra om att rottisen inte är en soffpotatis?
Du är lite lustig du, men jag undrar om inte vi två lägger helt olika innebörder i begreppen sällskapshund resp familjehund. Tant Asta med sin malteser som promener lite till husbehov och Anna med sin snarkiga bullmastiff, det är sällskapshundar och dess ägare. En rottis kan inte leva samma liv som dessa två raser och jag klassar dem därför inte som lämpliga sällskapshundar. Min åsikt är att de inte trivs med att ha sällskapande som enda uppgift. Familjehundar ser jag som ungefär samma som sällskapshund, dvs en hund utan någon som helst uppgift i livet. Inget liv passande för en Rottweiler.
Så, jag kan inte alls gå med på att jag snackar skit. Snarare gör jag rasen en tjänst som får både en och två att tänka efter innan de skaffar sig en krävande hund. Faktum är att Rottweilern inte är och ska inte vara en hund för alla. Den kräver sin ägare och är ingen dussinhund. Någon snuttifiering av den här rasen vill jag inte vara med om för då duger den inte till det jag vill ha den till längre. Vill man ha en sällskapshund kan man köpa sig en ras avlad för sällskap, inte en ras avlad för arbete.

Och för att ni råkar ha en eller två rottisar så ger det er inte tillåtelse att sitta och tala om för okända människor, vad alla hundar av denna ras kan och inte kan göra..

Just för ni kan göra eller inte göra så med era hundar (rottisar)..

Jag talar generellt ur en rasperspektiv. Det innebär inte att exakt alla hundar inom denna ras är så, men genomsnittet lutar åt det hållet och det är troligare att få en rottis som kräver en hel del aktivering än att få en rottis som är soffpotatis. Ibland förekommer det ytterligheter åt båda håll, men är inget man ska räkna med.
Utav dina inlägg har jag egentligen bara förstått en sak och det är att du håller din Rottweiler som sällskap (antagligen gör du mer med hunden än vad en sällskapshundägare gör med sin men, men..). Bra att det funkar med din hund, emn det är inget man kan räkna med. Sitt därför för guds skull inte och rekommendera denna ras till någon som inte vill ha en hund att jobba med. Vad händer om denna människa köper sig en rottis som visar sig ha världens motor.

Jag snackade i går med en uppfödare som jag känner väl, hon har avlat fram många arbetande hundar som ni kallar det för.

Men som hon så fint sa det räker med vardagsdressyr på rottweilern för att den faktiskt ska måbra, och långa sköna promenader.
Jag undrar jag om människan inte är utställningsinriktad egentligen. Det låter som det. I mitt tycke finns det egentligen bara en handfull kennlar i Sverige idag som har bra hundar och ingen av dessa skulle sälja till någon som säger sig vilja ha en rottis till sällskap.

De finnaste rottisarna är de som har ägare som förstår dem inte de som till varje pris ska ha tävlings resultat, plus att det är en kompis ingen arbets maskin som bukegänget försöker få fram..
Det handlar inte om tävlingsresultat. Jag skiter fullständigt i om man tävlar med sin hund eller inte. Jag tävlar inte själv. Det viktiga är att man gör något och inte låter hunden sova bort livet på soffan eller tråkas till tristess med skogspromenader. Har man en rejäl brukshund med fart i kommer man inte långt om inte hunden får utföra riktigt mentalt arbete.
Självklart är hunden cokså en kompis. Det är den i första hand, men en kompis som också ska få sina behov tillfredställda. Den typ av Rottweiler jag eftersträvar kräver just denna aktivering som bruks, tjänst och övrigt mentalt arbete innebär. Den skulle inte nöja sig med vardagsdressyr och motion.

Så fy på dig själv som vill reducera denna månsidiga ras till sällskapshund. Rottweilern är värd mycket mer än ett liv på soffan hos ägare som hade passat bättre med en bullmastiff.

Ett avslutande från mig om rottisar!

De flest på den här sidan verkar ha fått sin kunskap via bokväg för de låter som böcker iallafall..

Du kan inte lära dig en ras vi bokvägen. Det kan du endast göra via att själv inneha rasen eller få råd från kunnigt folk, det vill säga uppfödare, ägare eller från brukshundsklubben..

Jag hävdar fortfarande att rottisen funkar både som familje och sällskap och sällskapshundar är inga soffpotaisar..
Även barnfamiljer och sällskapshund ägare aktiverar nämligen sina hundar rätt mycket..

MEN SKILLNADEN ÄR ATT VI TÄVLAR KANSKE INTE MED DEM!!

Tack för mig dennagången: :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 238
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 785
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar