Verm-X naturlig avmaskning

Sv: Verm-X naturlig avmaskning

Fast naturligt och naturligt. I de vilda, dvs naturligt, så har hästar inte problem med inälvparasiter, helt enkelt för de inte går på begränsad mark och betar på samma område hela tiden. Utan de strövar över större områden, och voila.

Tyvärr är det ju inte så. Ofta har vilda hästar en ganska stor parasitbörda, iaf om man tittar på t.ex. Mustangerna i USA.

Tyvärr är det ju inte så. Ofta har vilda hästar en ganska stor parasitbörda, iaf om man tittar på t.ex. Mustangerna i USA.

Jo, men det naturliga från grunden är ju inte såsom de har det riktigt heller. Mustangerna har ju 'begränsat' område de med om än skitstort, jmf med en 'äkta vildhäst' (vilka det ju inte finns några längre, samtliga lever ju i reservat). Nyfiken spinoffråga - har mustangerna 'bara' hög börda, eller problem av den? Om man skulle vilja dra det till sin absoluta spets så alltid när det är 'det naturliga' så är det ju survival of the fittest. Dvs de som dukar under av parasitbörda sanerar sig själv/a, de som blir immuna i större mån fortplantas och lever vidare?

Men om man ska använda det naturliga som norm, så får man ju kika på just hur 'tanken är'. Vilket ofta missas.

(och så inte glömma då givetvis att en viss parasitbörda är naturlig)

Varför krångla till det hela? Gör träckprov och avmaska (eller inte) därefter.
Om min häst har mask vill jag ha ett preparat som dokumenterat funkar. Inte något som kanske fungerar bara för att det är ett hopkok av örter. Dessutom för att vara säker på att masken är borta måste jag ju kolla masken en gång till efter själv avmaskningen med örter. Verkar omständigt och dyrt.

Det enda jag egentligen vet om mustangerna är att de som samlas in och säljs på auktioner osv ofta har hög parasitbörda.

Jo men så är det ju det finns bra resp dåliga parasiter

Jag är också lite nyfiken på vad du menar med detta.
Jag antar att nedanstående citat av dig är en hänvisning till detta.

"Läs mer av ex Dr Hulda Clarke som forskar och arbetar med detta.
Läs ex mer av Dr. Robert O. Young om bla parasiter mm."

Men jag tycker att det blir en ngt tråkig diskussion om man bara hänvisar vidare till olika forskare.
Jag undrar snarare vilka parasiter du anser vara bra?

(Jag trodde att begreppet parasit innebär att det är organism som lever på sitt värddjur och drar nytta av det. Detta utan att vara nyttig för värddjuret.)

Young behandlar innovativt cancer med baksoda inhämtar jag vid en googling. Dock tycks han inte ha blivt dömd i rätten än som Clarke. HH

Jag har nämnt några tips på var man kan hämta information. Fler får väl skriva vad dom vill berätta. Om du vill veta mer om avmaskning så får du söka vidare eller berätta mer själv.

Dom flesta som har häst har väl inte så stora beten som man skulle önska kanske fler skulle slå sig i hop för större beten. Ofta ser man ex riktigt stora kohagar. Skulle va bra om fler hästar också kunde ha stora hagar. Skulle va fint också om man kunde se till att det går att sammarbeta med beten och växlade mer också med får och kor.

Senast ändrad av en moderator:

KL. Det finns info om Dr Clarke på deras hemsida med information dom finns i Schweiz och i USA.

Det finns fler intressanta metoder angående bot av svåra sjukdomar. ex bla en känd läkare Kiew och i Mexico angående magnet terapi.

Det finns också andra läkare på andra sjukhus i USA som arbetar på liknande sätt som Dr Clarke och ex med dieterdär man minskar ner socker mm för att minska ner parasiter ex. angående cancer tex bla.

pH miracle kan man kolla på angående för naturliga medel dom nämner info om parasiter bla. mest om människa men intressant.

pH balansen i Sverige har också info om naturliga metoder för hälsa för husdjur och häst.

Jag har också träffat olika naturterapeuter som bla. använder ex Dr Hulda Clarkes metoder för avparatisering av människor och djur. Jag har också själv provat liknande kur själv angående parasiter det var då fästingsjukdom på djur. Dom medlena med örter skrevs då ut av veterinär i Frankrike. Det var bla. kur med örter. Men det har jag redan skrivit om.

I vår foder affär finns det också örter kur som funkar bra angående fästing parasiter som man kan ta ex fyra fem gånger per år. Det finns också en svensk firma Husse som har avparatiserande örter angående fästing parasiter. Det kan nog köpas också i Sverige. Deras hemsida kan man kika mer på om man vill.

Vill man veta mer detaljer så får man söka vidare. Jag har redan berättat ganska mycket det räcker.

I boken Hästägarens Örtabok finns en hel del ex på växter med egenskaper att ta som komplement till avmaskningsmedel angående mask och parasit.

TS söker info om naturliga sätt att minska ner mask och avmaskning som komplement till avmaskningsmedel det ska väl tråden mest handla om.

Vad avser du med "fästingparasiter"?

I Sverigen har vi varken piroplasmos eller hepatozoonos hos hund (de sprids med den bruna hundfästingen, inte den svarte rackarn vi har i Sverige).

utvärtesparasiter, ektoparasit, exempelvis löss och loppor, fästingar och gallöss.
invärtesparasiter, endoparasit, exempelvis trikiner och binnikemask.

här var några ex .

Det finns ca tre sjukdomar i Sverige som kan uppstå pga fästing mer eller mindre ovanlig. I Europa finns ännu fler .

Läste du sidan jag länkade till om Dr Clarke? Det är läge att vara rejält källkritisk och inte bara acceptera allt någon säger som sant.

Intressant med fästingparasiten du pratar om. En hästpratare som pratade med mina hästar (ja, jag hade för mycket pengar att göra av med :p ) berättade att just en av mina hade denna fästingparasit och visade med grafer hur han mådde. Det är tydligen lätt att få folk att tro vad som helst. Just det, självklart var jag tvungen att köpa DYRA örter för att han skulle bli frisk. Hästen behandlades INTE och är lika frisk idag som han var då för 10 år sen, aldrig sjuk.

Jag har nämnt några tips på var man kan hämta information. Fler får väl skriva vad dom vill berätta. Om du vill veta mer om avmaskning så får du söka vidare eller berätta mer själv.

Dom flesta som har häst har väl inte så stora beten som man skulle önska kanske fler skulle slå sig i hop för större beten. Ofta ser man ex riktigt stora kohagar. Skulle va bra om fler hästar också kunde ha stora hagar. Skulle va fint också om man kunde se till att det går att sammarbeta med beten och växlade mer också med får och kor.

Fascinerande att du nu tre gånger låtit bli att svara på frågan VARFÖR man avmaskar hästarna... Säger en del.

Om avmaskning kan jag det jag behöver kunna, resten tar jag hjälp av erfarna människor som vet vad de talar om och stöder sig mot forskning och fakta.

Men jag tror som sagt du har fel redan i grunden varför vi avmaskar våra hästar i normalfallet.

KL. Läs hemsidan som informerar om Dr Hulda Clark istället. Att va källkritisk handlar om att se fler källor och från båda sidor. Det är sant att hon varit utsatt för kritik och det cirkulerar mycket om hennes person på nätet. Jag känner dock personligen flera som använder hennes produkter med gott resultat.

Min veterinär i Frankrike använder liknade kurer som komplement och det har som sagt fungerat för oss.

För den som är intresserad av komplement till avparatisreing/ avmaskning så var detta ett ex.

Kinesiolog har också hjälpt oss att komplettera avmaskningsmedel med örter och homeopati. Ytterligare ett ex.

Hästägarens örtabok är ett annat tips.

Hilton Herbs är också ett ex.

Annat .tips att läsa mer om angående häst tror ej dom tar upp så särsklit om örter men mer om betet.

Hästens parasiter

Vilka invärtes och utvärtes parasiter kan hästar drabbas av? Kan man minska riskerna för parasiter genom betesplanering? När behöver hästar avmaskas och hur ska avmaskning utföras? Vilka risker finns för att parasiter blir resistenta mot avmaskningsmedel? Dessa frågor kan du få svar på i denna broschyr!

Artikelnr : JO07:18
Kostnad : 42kr exkl. moms
Antal sidor : 40
Författare : Åsa Lindqvist, Eve Osterman Lind, Margareta Bendroth
Publicerad : Dec. 2007

Jag har inget emot att hålla och sköta sina hästar naturligt, men det innebär väl ändå inte att man ska svälja allt med hull och hår! Har fru Clark några belägg för det hon påstår om ex cancer? Jag hittar inte en enda studie som styrker det. Hon verkar ju bara säga lite vad som helst?
Och jag är fortfarande lite intresserad av en fråga:
Vlka parasiter är bra för hästarna?

Hästens parasiter

Vilka invärtes och utvärtes parasiter kan hästar drabbas av? Kan man minska riskerna för parasiter genom betesplanering? När behöver hästar avmaskas och hur ska avmaskning utföras? Vilka risker finns för att parasiter blir resistenta mot avmaskningsmedel? Dessa frågor kan du få svar på i denna broschyr!

Artikelnr : JO07:18
Kostnad : 42kr exkl. moms
Antal sidor : 40
Författare : Åsa Lindqvist, Eve Osterman Lind, Margareta Bendroth
Publicerad : Dec. 2007

Här har du VETENSKAPLIGT underbygda fakta. Bra källa. Använd detta istället för en kvacksalvare som "Dr" Clarke.

Låter som en intressant "forskare". Har du hittat ngt om Young?

Bägge dessa som nämns, är sådana som bl a barfotafolket gärna lutar sig mot. Jag vet att många Strasseranhängare gärna tillämpar teorier som kommer från dessa, både vad gäller just parasitbiten men även fodring.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 929
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 872
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 905
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka