Verm-X naturlig avmaskning

Sv: Verm-X naturlig avmaskning

eller efter en "avparatisering" av parasit från fästing.

Jag har också nämnt förut att jag provat som komplement och använt örter och homeopatisk medecin för att boostra och rensa ytterligare från parasiter från fästing tex då angående häst mfl. husdjur.

Va? Vad är parasiter från fästing för något?

Bara ngt som visar att hon inte vet vad hon surrar om liksom hennes "vetenskapliga" referens kvacksalverskan.
PL

Därför värderar jag personliga erfarenheter, historia, lika högt många gånger som de vetenskapliga tester som finns.

Lite babbel bara men förhoppningsvis blir det lite lugnare i tråden och vem vet det kanske kommer fram något väldigt givande vi kan ta med oss om vi vågar framföra våra åsikter.

Jag håller inte med dig. Det går inte att jämföra egna erfarenheter av några enstaka hästar utan vetenskapliga teorier med de vetenskapliga studier som finns publicerade. Det har jag i och för sig skrivit tidigare i tråden (eller nyligen i en annan). Men det gör man naturligtvis som man själv vill.

Jag tycker inte att det är fel att skriva om egna erfarenheter eller vad man tror om någonting. Men då bör man tala om det också, att det inte är ngt som man har ngn referens till. Tyvärr så är det ganska vanligt att ngn envist hävdar någonting som ej går att visa. Det kommer inte att bli lugnt här så länge vissa användare envisas med att påstå vad som helst och sedan dessutom envisas med att de har rätt.

Jag tycker att det låter som ett djur som lever inuti fästingen (som i malariamyggan tex)men antar att hon inte menar så. Eller i alla fall begerppet fästingparasit. Fast det djuret är kanske inte en parasit på myggan (minns ej riktigt).

Hej du förklara bättre själv då ! Om du kan bidra med förklaringar så varsågod ! Så blir det mindre surr ! Här kommer ett försök nedan att förklara mera med info saxat från infosidor om fästing. Förövrigt det som vi fått behandlat då som jag berättat om var alltså problem med babesia / pyroplasmosis en mycket allvarlig sjukdom som finns utanför Norden. Som vi fått bukt med men det var jobbigt och tog lång tid.

Ex på några av dom sjukdomar som kan spridas av fästing följer nedan.

Borrelia är en infektionssjukdom som man kan drabbas av efter ett fästingbett. Sjukdomen kan ge många olika symptom från hud, hjärna, leder och nervsystem.

Borrelia blir av en infektion från en mikroorganism som överförs från en blodsugande fästing.

rlichia är en gramnegativ bakterie Anaplasma phagocytophilum, av typen rickettsier och kan orsaka sjukdomen ehrlichios, i Sverige även kallad fästingfeber. Den ger influensaliknandesymptom med feber och kraftlöshet.
Smittan är fästingburen och förekommer främst hos hundar, hästar och katter, men kan även drabba människor. Erlichiabakterien försvagar värdens immunförsvar.

I Norden är det virus och bakterier från mikroorganism framförallt som sprids via fästing men i övriga Europa finns fler sjukdomar som sprids via fästing.

Babesia som den sjukdomsframkallande organismen heter är ingen bakterie utan en liten parasit. Parasitsjukdomar svarar som regel inte lika bra på antibiotisk behandling som bakteriesjukdomar . Har fattat det som att själva sjukdomen heter pyroplasmosis. Har nån nåt mer att tillägga varsågod.

Det är ett av skälen till att sjukdomen babesios är mycket allvarligare än borrelios. Detta finns utanför Norden. I Skandinavien är den sällsynt, men förekommer ibland hos kor.

I Spanien är den vanlig hos tex hund. Detta kan förekomma hos häst i Europa för den som bor och reser med häst utomlands eller importerar och uppmärksammar mystisk sjukdom bör detta uppmärksammas tex. Det senare är säkert mycket mycket ovanligt att det händer men sjukdomen existerar i Europa i varje fall.

Dock uppmärksammas flera fall årligen på hund och även häst i flera Europeiska länder utanför Norden.

Det finns också lyme sjukdom i ex Europa som sprids av fästing. Ev är detta en slags form av borrelia ? kanske nån kan förklara det ?

Den verkar i alla fall mycket jobbig att ha att göra med. Den kan spridas till djur och människor och kan ge kroniska besvär och kronisk trötthet mm.

Jobbiga grejer men bra att veta om. Bra att boostra sina djur och kolla upp mer om man har mycket fästing i sitt område tex. Eller om man reser med hund tex. Skydda hunden noga alltså då.

Är det värt en semester med hunden utanför Norden eller ska den stanna hemma kan man fråga sig.
Redan ex i Holland och Tyskland finns fler sjukdomar som sprids av fästing än i Sverige. Reser man i Europa krävs avmaskning på hunden inför hemresan, för hästar utomlands är kraven inte stränga alls men riskerna finns.

Att det i alla fall finns möjligheter att ta till extra behandlingar ex alternativa behandlingar förutom veterinärbehandlingar och läkare etc är bra att känna till. Det var mycket värdefullt för oss. Booster jag använt var alltså bla. alfa alfa som pulver eller i homeopatisk form. Återigen ska man använda
örter för häst eller homeopatmedel kolla med repsektive expertis först för rätt medel, rätt dosering och hur länge ett medel ska ges.

Se ovan angående parasit sjukdom från fästing som finns i bla. en del länder i övriga Europa utanför Norden. Enligt infosidor om fästing. Vanligast i Sverige är bakterier och virus (om jag fattat rätt ) angående sjukdom som sprids via fästing med infektioner som följd. Detta sprids då av mikroorganismer via fästing.

Babesia som den sjukdomsframkallande organismen heter är ingen bakterie utan en liten parasit. Parasitsjukdomar svarar som regel inte lika bra på antibiotisk behandling som bakteriesjukdomar . Har fattat det som att själva sjukdomen heter pyroplasmosis. Har nån nåt mer att tillägga varsågod.

Ja, jag undrar varför det tog så lång tid för dig att förklara vad du menar med fästingparasit? Du väntade kanske på ngn förklaring till vad det skulle kunna vara? Jag har undrat över det flera dagar dvs två veckor.

Nu är jag nog besvärlig men allvarligt talat så kan jag inte låta bli att skriva detta. dessutom så framgår det inte i texten vilket som är dina funderingar och vilket som är citat.

Senast ändrad:

Ja babesia är en parasit som sprids av fästingar o är vanlig på kor i vissa delar av sverige. Detta är substansen av ditt surr. Det finns inga fästinparasiter på häst i sverige som det finns anledning att behandla(avparasitera:confused:) med mystiska preparat.
PL

Se ovan angående parasit sjukdom från fästing som finns i bla. en del länder i övriga Europa utanför Norden. Enligt infosidor om fästing. Vanligast i Sverige är bakterier och virus (om jag fattat rätt ) angående sjukdom som sprids via fästing med infektioner som följd. Detta sprids då av mikroorganismer via fästing.
knapplån

Besvärlig som jag ofta är men jag undrar ändå.

Jag vet att en del leddjur som malariamyggan, en fluga (tsetseflugan? orkar inte slå upp det) och då även fästingen kan sprida sjukdomar genom att föra över urdjur till nästa värd. I dessa fall männsikor och hästar, kor. Dessa,urdjuren inte ex människor, kallas då för parasiter.

Men när det gäller mikroorgansimer som ex bakterier som förs över med hjälp av tex fästingar så är väl inte det parasiter. för mig verkar det mer som sjukdomar på ngt sätt.
Rätta mig gärna om jag har fel. Jag vill gärna veta.

ursäkta trådkapning

Senast ändrad:

Ja detta var ett exempel på hur vi använt naturmedel som komplement till veterinärmedel. Detta har funkat för oss. Tycker man förövrigt att nån term eller dylikt behövs förklaras bättre så kan man ju hjälpa till tex och förklara samt ställa frågor på ett juste sätt. Så blir det kanske kortare snabbare svar.

Just den sjukdomen som vi kämpade med som finns utan för Norden har jag fattat det som att det var en parasit men dom mer vanliga i Sverige räknas som virus eller bakterie.

Enligt en källa kunde även den sjukdomen med parasit förkomma hos kor i Sverige. Det är nog väldigt ovanligt antagligen.?

Sen tyckte jag att termen avparatisering lät bra men den gick inte hem hos alla.

Att oavsett om sjukdomen var bakterier eller virus etc kunde man säga avparatisering att sjukdom kom pga av en parasit som fästing mask eller mygg fluga etc . och då tyckte jag avparatisering lät bra säger man avmaskning låter det som man menar bara mask ju eller hur....

Att man kan stödja djur som haft problem med sjukdomar pga av parasiter mask och fästing etc. med ex homeopatmedecin och örter det tror jag är bra som boosters mm.

Vi har tex efter en vanlig avmasknings period också stöttat med örter och homeopatmedel tex. Detta kan ha bidragigt kanske till att få upp motståndskraft och kanske kan det bidra till att vi kan minska ner på avmaskning kanske. Lite det som jag tror TS va inne på alltså. En mer motståndskraftig häst.

Hagmiljö är fortfarande det viktigaste tror jag såå parasitfri som möjligt men att stödja hästen tror jag också är viktigt med ex örter etc. förutom ev. behov av avmaskning.

Vill minnas att jag nämnde exempel på fästingburna sjukdomar redan i tidigare inlägg?

Vad menar du med booster? Booster som heter att duga, booster efter avparasitering (vad detta nu är), alfa alfa... Öh?

Berätta vad en booster är i din värld!

Att efter sjukdom med mask och eller efter en sjukdom pga av fästing ge tex alfa alfa mm som vi gjort det gjordes för att stödja hästen. Då senast rek av veterinär / homeopat. Man får själv höra efter vad resp häst just då behöver. Det var ett ex bara.

Ett annat ex för att stödja upp en häst som varigt lite stressad vid det tillfället rek tex magnesium.

Man gör en insats extra, en kur en kort period för att öka välbefinnande och hjälpa tex immunförsvar.

Tex för häst en del ger b vitaminer framförallt biotin vid päls sättning päls fällning det kan man väl säga är en slags booster eller ?

Jag har tex fått rek att ge biotin en kort period vid nåt tillfälle för en häst för att stödja den. Det rekommenderade då min hästkinesiolog. Alla hästar behöver det nog inte det vid ex pälsfällning men en del kan stödjas av det.

Detta kan kanske även en vanlig veterinär gå in och rek också om hästen kan stödjas av magnesium , alfa alfa eller biotin eller ex en kur med örter från ex Lillhägna heter dom tror jag eller ex Hilton Herbs tex man får väl fråga sin vet. Eller man kan anlita ex en hästkinesiolog tex kan hjälpa en att rekommendera just det som din häst just då kan må extra bra av.

För människa tycker jag super greens är en mycket bra booster / kur att öka välbefinnande så du blir extra pigg och orkar mera håller dig mer frisk ett annat ex kan va ex noni som man kan hitta på hälsokosten.

:):):)

Att hjälpa varandra att uttrycka sig och uppmuntrar till att våga berätta saker är bra. Bra också att folk vågar berätta saker som hjälpt dom. Man behöver inte alltid hålla med alla men man kan då istället bidra med nåt positivt som man gjort själv då i stället tex.

Jag har nog förstått det som att begreppet booster finns inom medicinen. Jag ger mig inte på att försöka förklara det. Men jag undrar om du har förstått det riktigt rätt. Din definition av det verkar ganska vag. Jag har tex svårt att förstå varför alfalfa skulle vara ett ex. Men det är det kanske.

Jag ger gärna lusern dvs alfalfa till min häst. Men det ger jag som en del av grovfodret en stor del av året och inte som ngt extra.

Att efter sjukdom med mask och eller efter en sjukdom pga av fästing ge tex alfa alfa mm som vi gjort det gjordes för att stödja hästen. Då senast rek av veterinär / homeopat. Man får själv höra efter vad resp häst just då behöver. Det var ett ex bara.

Ett annat ex för att stödja upp en häst som varigt lite stressad vid det tillfället rek tex magnesium.

Man gör en insats extra, en kur en kort period för att öka välbefinnande och hjälpa tex immunförsvar.

Tex för häst en del ger b vitaminer framförallt biotin vid päls sättning päls fällning det kan man väl säga är en slags booster eller ?

Jag har tex fått rek att ge biotin en kort period vid nåt tillfälle för en häst för att stödja den. Det rekommenderade då min hästkinesiolog. Alla hästar behöver det nog inte det vid ex pälsfällning men en del kan stödjas av det.

Detta kan kanske även en vanlig veterinär gå in och rek också om hästen kan stödjas av magnesium , alfa alfa eller biotin eller ex en kur med örter från ex Lillhägna heter dom tror jag eller ex Hilton Herbs tex man får väl fråga sin vet. Eller man kan anlita ex en hästkinesiolog tex kan hjälpa en att rekommendera just det som din häst just då kan må extra bra av.

Ok, tack för din förklaring. Jag är inte bekant med det användandet av ordet booster, men nu förstår jag vad du avser.

På engelska och även ibland på svenska används ordet booster bla som stärkande, immunförsvarshöjande, energigivande, stödjande, ökande, höjande etc. Ordet används också i andra sammanhang.
Att det sen kanske också används medecinskt det är möjligt.

Man kan ju säga stärkande på svenska helt enkelt ett stärkande medel då.

För att stärka upp hälsan alltså.

Senast ändrad av en moderator:

Enda sammanhanget jag mött ordet booster (boosterdos) inom veterinärmedicin är när du återupprepar en vaccination?

På samma sätt används de inom humanvården, en boosterdos är att återupprepa en dos.

T ex (snott ur en bipacksedel för ett vaccin, humant):
För att garantera ett långvarigt skydd ges en andra ( booster) dos på 0,5. ml.

Böjningen boostra inom humanvården används på samma sätt och i samma sammanhang som ovan.

Användningen är likadan på engelska inom human och veterinärvård.

Och som slang allmänt för att stärka någonting (boostra egot t ex). Fast det är som sagt en felanvändning från den ursprungliga betydelsen (booster används inom musik med men det är en helt annan sak och irrelevant här).

Så, det är ett välkänt ord inom vården, både veterinär och human. Och jag vill påstå att den riktiga betydelsen är just den från vården, även om det spritts sen och blivit slentriananvänt (oftast i reklam för hälsokost, functional food osv) i meningen 'allmänt stärka'

Jag är inte bekant med det användandet av ordet booster

Jag har nog inte hört ordet förrän jag läste det i den här tråden. Jag har i alla fall aldrig tänkt på vad det egentligen betyder. Men efter att ha letat lite på nätet så har jag förstått det som att det bla är en medicinsk term så som AW och CM skrivit. Men jag är fortfarande osäker på vad det egentligen betyder. Jag kom nog fram till att det är en förstärkning av ngt annat som man redan har gett. Och att det ofta eller alltid handlar om att det är immunförsvaret som ska förstärkas. Men jag har inte en aning om jag har förstått det rätt.
Vad anser du att det betyder eller att det ska användas till? (hade varit kul att veta)

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 929
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 871
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 905
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II