Verm-X naturlig avmaskning

Sv: Verm-X naturlig avmaskning

Det många inte verkar tänka på när det gäller naturpreparat är att många av de allra giftigaste ämnena som existerar är just naturliga och inte syntetiska/"labtillverkade".

Skulle vilja se ordentliga studier på att det verkligen fungerade och varför (!!) innan jag vågade mig på att lita på något nytt medel vare sig det är örter eller inte.
Ser inte riktigt hur något skulle stöta bort mask och sen vara totalt ofarligt för hästen och alla andra organismer och hur det i sådana fall skulle verka.

se ex Dr Clarke som bedriver forskning och arbete sen många år ...

Självklart finns allt i naturen från början. :) :):) Därifrån görs sen medel etc......

Hon gav som exempel: Först tog dom träckprov och det visade på en liten mängd blodmask.
Gav 5 dagars Verm-x, väntade 21 dagar så gjorde dom nytt träckprov. Då var det en stor mängd blodmaskar som kom ut pga av att allt inte kommer ut vid en avmaskning.
Efter 21 dagar likadant och då visade träckprovet noll..

Sen var det väldigt noga att man mockar hagen dom går i.

Dos för 4 hästar kostar 622:- var tredje månad.

Träckprov visar ägg från vuxna maskar. Jag förstår inte riktigt vad du menar att det kom ut en stor mängd blodmaskar, eller att allt inte kommer ut vid en avmaskning.

Det underlättar ju om man när man lyssnar på sånt här förstår hur avmaskningsmedel fungerar och hur maskens livscykel är.

Mockning av hage gör underverk, börja mocka och skippa medlet så ska ni se att ni får bra effekt då med.

Dyrt medel! Det är bra mycket billigare att ta sig i kragen och hålla efter sina marker och göra träckprov för att få ner parasittrycket istället.

Det är väl starkt för mask etc och för fästing etc. Man får fixa så mask och parasiter dåliga såna inte trivs. Att ha kvar ex fästingparasit och vissa maskar i hästkroppen kan va farligt...

Gissar att intag av preparatet skulle kunna testa positivt för doping pga dess innehåll av capsicum (peppar). Det var capsaicin som fällde 4 OSryttare. HH

Om skadan är skedd så bör man hjälpa hästen att rensa ut eländet och ja fixa bra stora hagar bra hamiljö växla med får med kor mm. Mocka när det behövs. Medlet låter ändå rätt bra. Såna här maskar och parasiter stör verkligen hästen och kan nedsätta hälsan för lång tid tyvärr.

Bra att få väck det. Bra att veta att det går att få hästen frisk om det händer.

Bra hag miljö betyder så klart mycket med naturkliga örter och med med extra mineraler mm. Bra pH värde för hästar också.. Bra att kolla upp då och då med hästterapeuter hästkinesiologe eller hästhomeopat vad som hästen ev behöver extra tex. för bra hälsa.

Går du på vad som helst bara för att ordet "naturligt" nämns i reklamen? Det verkar så. En okänd återförsäljare har berättat för någon som kallar sig Soraya som i sin tur beskriver verkningsmekanismen här. Bra mot mask, mot tarmstörningar och hosta. Gör så att man plötsligt kan analysera vuxna blodmaskar på ett träckprov där man tidigare bara kollar ägg. :angel:

Skitsnack rakt igenom, liksom många andra sk naturliga preparat. Tillverkarna skor sig på folks godtrogenhet.

Visst vore det bra om det kom fram nya avmaskningsmedel, men det krävs studier för att kontrollera ett preparats effekt. Det gäller även de "naturliga". Annars är det inget att förlita sig på. De som tänker testa bör definitivt kontrollera sina hästar med träckprov med jämna mellanrum för att inte utsätta sina hästar för fara.

Som jag skrev så lyssnade jag inte så jättenoga då jag hade en 2-åring som skrek bredvid mej, men jag ska läsa broschyren..

Sen har jag inte sagt att jag ens ska testa, har bra koll på mina hagar och har inte haft några parasiter sen jag flyttade hit för 2 år sen..

Jag har får som betar ner hagarna på vår och sen höst.

Lustigt att man aldrig kan skriva nåt här om man inte e expert på ämnet tydligen:confused: Ett forum är väl till för att man ska diskutera saker....?

Om skadan är skedd så bör man hjälpa hästen att rensa ut eländet och ja fixa bra stora hagar bra hamiljö växla med får med kor mm. Mocka när det behövs. Medlet låter ändå rätt bra. Såna här maskar och parasiter stör verkligen hästen och kan nedsätta hälsan för lång tid tyvärr.

Bra att få väck det. Bra att veta att det går att få hästen frisk om det händer.

Bra hag miljö betyder så klart mycket med naturkliga örter och med med extra mineraler mm. Bra pH värde för hästar också.. Bra att kolla upp då och då med hästterapeuter hästkinesiologe eller hästhomeopat vad som hästen ev behöver extra tex. för bra hälsa.

"Om det händer"? Parasiter är också naturliga för hästen att ha. Hästarna bygger upp egen motståndskraft mot parasiter och det är så få som 20% av hästarna som bär på 80% av smittan. Alltså, de allra flesta hästar sköter det där själva. Dessutom är det få hästar som faktiskt påverkas av parasiterna (pratar bara inälvsparasiter).

I stort sett alla hästar HAR och kommer att ha en viss mängd parasiter i sig, hela livet. Varför rädd för något naturlig :cool:

Som jag skrev så lyssnade jag inte så jättenoga då jag hade en 2-åring som skrek bredvid mej, men jag ska läsa broschyren..

Sen har jag inte sagt att jag ens ska testa, har bra koll på mina hagar och har inte haft några parasiter sen jag flyttade hit för 2 år sen..

Jag har får som betar ner hagarna på vår och sen höst.

Lustigt att man aldrig kan skriva nåt här om man inte e expert på ämnet tydligen:confused: Ett forum är väl till för att man ska diskutera saker....?

Det är väl just det vi gör, diskuterar. Du framför din åsikt och vi framför vår och argumenterar. Det är en diskussion.

Det är väl starkt för mask etc och för fästing etc. Man får fixa så mask och parasiter dåliga såna inte trivs. Att ha kvar ex fästingparasit och vissa maskar i hästkroppen kan va farligt...

Nu vet jag inte vad du har för fästingar hos dig, men här brukar de sitta PÅ hästkroppen och inte I hästkroppen.. förvisso..

Men en liten, enkel fråga: Vet du vad huvudskälet till att man avmaskar hästar är?

det har du rätt i! trots det så stod det att man kunde använda det på tävlingshästar. men jag vet att england inte har lika stränga regler, där får man tävla på djävulsklo. :crazy:

men jag vet att england inte har lika stränga regler, där får man tävla på djävulsklo. :crazy:

Och det får man här i sverige också numera, det är bortplockat från dopinglistorna igen pga tillstånd givets för ett antal kosttillskott som innehöll det.

Jo men så är det ju det finns bra resp dåliga parasiter och hästen bygger upp försvar själva ja. Men dom tar också hjälp av örter naturligt i hagen om dom kan det om det finns dessa örter där.

En häst kan dock i vissa lägen behöva få hjälp om det tex saknaks möjlighet för hästen att naturligt fixa detta. Om hästen fortsätter att va sjuk och när det gäller för hästen farliga parasiter som den behöver hjälp med då får man ingripa. Detta kan man då få hjälp med av ex en kinesiolog för det kan va svårt att avgöra hur farlig situationen är. Ibland oftast förmodligen fixar hästar det själva.

Jo men så är det ju det finns bra resp dåliga parasiter och hästen bygger upp försvar själva ja. Men dom tar också hjälp av örter naturligt i hagen om dom kan det om det finns dessa örter där.

En häst kan dock i vissa lägen behöva få hjälp om det tex saknaks möjlighet för hästen att naturligt fixa detta. Om hästen fortsätter att va sjuk och när det gäller för hästen farliga parasiter som den behöver hjälp med då får man ingripa. Detta kan man då få hjälp med av ex en kinesiolog för det kan va svårt att avgöra hur farlig situationen är. Ibland oftast förmodligen fixar hästar det själva.

Vänligen förklara vilka parasiter som är bra resp. dåliga.

VI hästägare är nog generellt rätt kräsna och försiktiga med preparat och metoder för våra hästar däremot kan man visa intresse när man hör om nåt intressant.

Jag hör gärna mer om just denna produkt som TS tagigt upp här.

Det finns stor kunskap i HästSverige med många bra hästterapeuter av olika slag som arbetat i många år med olika beprövade preparat och beprövade metoder. Det är också mycket kunskap i andra länder som lär ut metoder och det kommer in nya preparat också. Vi lär oss mycket av nya saker.

Det går säkert bra att ta reda på mer fakta etc om aktuell produkt. Jag personligen är försiktig med vad jag ger mina hästar kollar noga produkter etc men man kan ju också va lite positiv när nåt låter intressant.

Läs mer av ex Dr Hulda Clarke som forskar och arbetar med detta.
Läs ex mer av Dr. Robert O. Young om bla parasiter mm.

Fast naturligt och naturligt. I de vilda, dvs naturligt, så har hästar inte problem med inälvparasiter, helt enkelt för de inte går på begränsad mark och betar på samma område hela tiden. Utan de strövar över större områden, och voila.

Ska man göra det naturligt ska man se till att erbjuda rena beten hela tiden. Och vips försvinner hela avmaskningsproceduren, oavsett medel.

Sen vill jag fortfarande att du svarar på den enkla frågan: Vet du vad huvudskälet till att vi avmaskar våra hästar är??

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 929
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 872
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 905
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka