Verkning av häst

Sv: Verkning av häst

KL

till Leafhill,

nu vet jag inte om vi menar samma sak, här var det frågan om verkning vid rotation, både ta i trakt och tå, framifrån och underifrån, men det kanske är samma sak som Du menar?

Tack Boj, detta skall jag läsa med intresse :)

Har börjat läsa om Strasser och säger bara Oj eller rättare sagt AJ!!! Det låter ju, så långt som jag kommit, är inte klar, helt SJUKT!!!!

En fråga: varför verkar de bara ha egen litteratur? Varför samlar man inte ihop de bästa som skrivits i världen och använder det som kurslitteratur? Prata om kritiskt tänkande!!!!

Senast ändrad:

Någon som vet varför man valde att inte granska High Performance Trim och KC LaPierres metod?

Måste säga, att jag trodde verkligen inte att det var så här illa, som det verkar vara när man läser skrivelsen. Hur kan någon överhuvudtaget tycka att det är befogat att åsamka smärta?

Hur kan de veta att det är just deras metod och inte att hästen tvingats gå ute dygnet runt i alla väder som givit resultat? Eller något annat. Riktigt hög vetenskaplig nivå :banghead:

Det är ju direkt pinsamt att påstå att något har effekt när man de facto inte kan isolera vad som ger resultatet!!!!

Som motvikt hade jag gärna sett antal anmärkningar på traditionella hovslagare, bara för att ha jämförelsematerial.

Samtidigt måste jag säga att säger inte anlitandet av dessa något om hur desperata vi hästägare kan bli, där någon griper efter varje halmstrå?

Och engagemang :)

Jag kan absolut inte säga att barfotaverkare BARA tar i trakten, men....

när jag läser och av det jag sett i verkligheten så har de varit fokuserade på trakten och brytt sig mindre om tådelen, ungefär som det Du beskrev med elevens arbete.

Jag tycker mig se en skillnad i både analys av problemets ursprung samt åtgärder mellan skickliga hovslagare och barfotaverkare. De oskickliga hovslagarna lämnar jag därhän ;). Nu skall man inte dra ner en hel yrkesgrupp, utan jag har baserat mina undringar utifrån vad jag läst på diverse barfotaforum, här på B, litteratur och diskussioner med barfotaverkare.

Därav frågeställningen, som säkert hade kunnat formulerats bättre med mer kunskap :)

Fast det här är inte alls den uppfattning jag fått (och jag har tom gått en helgkurs för flertalet år sedan....). Jag har inte hängt med "i svängen" senaste åren ska tilläggas. Men jag vill hålla med om att barfotaverkarna (AANHCP) mer tar hänsyn till trakten men tån och överrullningen är det mkt fokus på. Man fokuserar mkt på att ta bort död sula och anpassa hovväggen efter nivån på den levande sulan. Man vill inte att hästen enbart ska gå på hovväggen. Sen kan ju hästar behöva lite olika höjd på trakterna och man når ju sällan hela vägen till målet på en verkning.

Senast ändrad:

Kan inte låta bli att kommentera :)

Av 400 poäng, alltså 80 "gamla" högskolepoäng, dvs två års studier, är:

3 veckors studier av hästen som biologisk varelse och

ytterligare 3 veckors studier i anatomi.

Hittar tyvärr ingen litteraturlista. Har dock frågat en del som gått på andra ställen och då var den bok som Leafhill nämner huvudbok när det gällde den teoretiska delen.[/QUOT

Litteraturlistan har jag fått för några år sedan när jag var i kontakt med Hovslagarskolan, för mitt eget intresse. Flertalet böcker om skoning, verkning och ett jätteverk om hovar. Inget om allmän anatomi, fysiologi eller rörelser.

Hi T:
Yes Klass of 1977 Skara.
Läs under Lar Erik Magnesson
Smid under Tore Svedberg
Studie material Lars Åkerblom Hovbeslag och Gösta Bengtsson ABC om hästar.

Strassa verkning kom efter jag gick i skolen. Hon kom till Skara för att propagera sitt verknings terrori, fick :down: mottagning.
Är själv inte så insätt i Strassa, se att hennes namn dyker upp på en och annan ny hov bok som referans.

När jag titta på dagens hovar kan jag inte vet om det är Strassa non av dagens helg kurs "do it yourslef" eller non själv lärd :meh: Det jag är säkert på är att det är inte Åkerblom/Magnesson.

KL

till Leafhill,

nu vet jag inte om vi menar samma sak, här var det frågan om verkning vid rotation, både ta i trakt och tå, framifrån och underifrån, men det kanske är samma sak som Du menar?

Tack Boj, detta skall jag läsa med intresse :)

Har börjat läsa om Strasser och säger bara Oj eller rättare sagt AJ!!! Det låter ju, så långt som jag kommit, är inte klar, helt SJUKT!!!!

En fråga: varför verkar de bara ha egen litteratur? Varför samlar man inte ihop de bästa som skrivits i världen och använder det som kurslitteratur? Prata om kritiskt tänkande!!!!

Kanske utryck mig fel.
Vid hov bens rotation "vill vi avlästa bojsenen (den som gå över strålben och fastna i hov bens undersiden) med att höja trakterna, vid själva verkning ska vi spara dessa för att behålla höjd och ta så mycket i tå som man kan.
Fång beslag med kil sulor är ofta de första åtgärdet.

Det kan man fråga sig?
New Age Theoritions, alla vill synas och bevisa att dom finns :bump:
Allt är byggd på dom tidigar bokar, det är just att författern vill lägga till sitt lilla ide, det byggs på av en annan och snärt har det spåret ur där grunden blev dold i skuggan. vi bli ner grävd i terminologi.
Att säja "vi verka och sko hästen på detta sätt för att göra den brukbar så länge som möjlig" är alldalas för enkel för dagens tänkenda manaskär.

Håller med :)

Just nu är jag inne på ju mer teori desto sämre resultat ;)

Jag måste säga att jag blev helt chockad när jag läste pappren som Boj länkade till!

Kan man säga att det är så enkelt som att håll efter tån, rätt vinkel för den enskilde hästen, och sedan rättar sig det mesta till över tid?
(Det jag skrev ovan, om tå, belasta trakt, slita trakt).

En fundering bland många, när det gäller bl a vildhästverkningen, ser inte vildhästarnas, mountain horses, hovar ut som de gör just för att de sliter ner dem så pass mycket så att de går mer på sula och ffa stråle, än vad tamhästar gör?

Finns det några röntgenbilder på vildhästhovar?

Dessa Wild Horse Bare Foot People.........
För det första är vild hästar Rak Ställd i sina ben så dom slita ganska jämn, ett föl som föds skev och inte rätta upp sig fort komma att har det svor att hänga med flocken.
Det är inte många av våra tam hästar som är rak berörenda på ett dålig avel.

Yes, dom har mer full breda hovar med rejäla strål.
Har aldrig sett röntgen bilder av en sån.
Sorry.

Har inte kommit in i Bojs länk en.

Varför ska vi jämföra med mustangerna som är små o inte rids på?

De rör sig bara om de måste o hänger de inte med så har naturens sin gilla gång.

Bowker insåg flera år efter att folk gått på kurs där att dessa hästar måste få ha sina hörnstöd efter som den fyller en funktion-avlastar mjukdelar- sparar slitage.

Ingen har någonsin filmat vad som hände när hästen överbelastar sin stråle. När strålen är högre än trakten.
Vi såg en frieser här för några år sedan som hade det problemet o ägaren ville ta ner strålen mer. tja vad säger man:banghead:

Om vi svenskar bara lät hästarna gå i hage o aldrig red på svenska hårda grusvägar skulle vi nog kunna gå barfota. nu ser det inte ut så om man vill kunna rida sin häst lite överallt.

Varför ska vi jämföra med mustangerna som är små o inte rids på?

De rör sig bara om de måste o hänger de inte med så har naturens sin gilla gång.

Bowker insåg flera år efter att folk gått på kurs där att dessa hästar måste få ha sina hörnstöd efter som den fyller en funktion-avlastar mjukdelar- sparar slitage.

Ingen har någonsin filmat vad som hände när hästen överbelastar sin stråle. När strålen är högre än trakten.
Vi såg en frieser här för några år sedan som hade det problemet o ägaren ville ta ner strålen mer. tja vad säger man:banghead:

Om vi svenskar bara lät hästarna gå i hage o aldrig red på svenska hårda grusvägar skulle vi nog kunna gå barfota. nu ser det inte ut så om man vill kunna rida sin häst lite överallt.

Fast om du läser. Bojs länk så står där , om aanhcp, att strålens nivå anger hur mkt man kan sänka vägg/trakter.

Det gick en film på tv för ganska många år sedan, om en veterinär som hade undersökt vildhästar, med inriktning på vinklar etc.

Slutsatsen var då att hästens vinklar är anpassade till en ca 150 cm häst, när hästarna blir högre så ändras inte vinklarna vilket då gör att belastningen på leder etc ökar.

Letade igår kväll men hittade tyvärr inte undersökningen just om vildhästars genomsnittliga rörelsetid per dygn. Det är i alla fall inte speciellt mycket, vilket då blir extra intressant om man tänker barfota och ridslitage.

Nu är jag ju mest intresserad av verkningen och "angreppssättet" för att få/vidmakthålla en funktionell hov.

Redan Alexander den store insåg att hästar som rids = sliter på sina hovar = behöver skydd. Romarna likaså. Vad nytt under solen :)

Senast ändrad:

Länken är en PDF fil, du måste ha Adobe för att kunna läsa den, men jag trodde alla hade det numera på sin dator.:o

Fast om du läser. Bojs länk så står där , om aanhcp, att strålens nivå anger hur mkt man kan sänka vägg/trakter.

Jo men när då trakterna nötts ner till lägre än strålen, så vad gör du då?
När skor inte är ett alternativ p g a ägarens övertygelse.

Igen. Hela stötdämpningsapparaturen gör att strålen trycks ner när en häst bara sätter ner hoven. Än mer under fart gentemot underlaget.Tänk svettavtryck på stallgolvet

Jo men när då trakterna nötts ner till lägre än strålen, så vad gör du då?
När skor inte är ett alternativ p g a ägarens övertygelse.

Igen. Hela stötdämpningsapparaturen gör att strålen trycks ner när en häst bara sätter ner hoven. Än mer under fart gentemot underlaget.Tänk svettavtryck på stallgolvet

Ja men det är ju meningen att strålen ska ta i marken.
Vad jag har sett så brukar strålen anpassa sig i takt med att den får markkontakt och man kan sänka trakterna efterhand. Problemen med barfota är oftast att hästen blir öm på ex grusvägar, det lättare kommer in smuts i lamellranden (man minskar det problemet genom att inte låta väggen växa iväg för då kryper skiten lättare in), det är bökigare att brodda (man måste ha broddbara boots) osv.

Jag är ingen fanatiker, om hästen sliter mer än vad som växer ut (vilket det sällan gör om hästen går i hagen eller rids på mjukt underlag) så behöver den skydd, men det finns bra boots så det är inte automatiskt så att järnskor behöver vara svaret. Det handlar mer om hur mkt pyssel ägaren orkar hålla på med för det är inte på nåt sätt så att det är enklare att ha en barfotahäst, tvärtom. Tyvärr tror kanske många det och därför blir det problem. Att hästen måste skos om regelbundet brukar folk ha koll, att dom bör verkas ännu oftare är kanske inte nåt man räknade med när man drog av skorna.

Nu pratar jag om välskötta brafotahovar, inte varianten att "vi drar av skorna för hästen ska gå på bete i 4 månader och så verkar vi när den plockas in till hösten".

Med tanke på ditt engagemang så va jag helt övertygad om att du för flera år sedan redan tagit del av det man då som nyheter kunde ta del av.

Fast bättre sent än aldrig och till dig Boj,, tack för att du orkar leta runt i gammla trådar där all information redan har avhandlats för att återupprepa redan tidigare delgiven information.

Jag har faktiskt inte varit så fokuserad, och definitivt inte insatt i "barfotaverkning", utan mer försökt sätta mig in i hovar överhuvudtaget.

Litat på hovslagare och att de skall kunna sina sak. Med högst varierat resultat, tyvärr.

Men som sagt, läser, inklusive forum och därav min ursprungliga frågeställning, men att det var så illa som rapporten beskriver tycker jag är helt förfärligt.

Samtidigt kommer jag inte ifrån att jag tror att mindre duktiga hovslagare öppnat för denna marknad, hade alla hovslagare varit duktiga på det som de gör så hade nog marknaden för barfotaverkare varit väsentligt mindre. Men en taskig attityd, dåligt jobb, en brist på att kunna förklara vad man gjort, varför osv skapar att människor i desperation söker nya vägar eller nya hovslagare :).

Ett av problemen tycker jag är att man som okunnig hästägare har väldigt svårt att utvärdera någons jobb, och även detta skapar förstås en grogrund för att barfotaverkare och luftslottsbyggare kan verka på hovmarknaden.

Jag vet inte om det är så idag, men det borde vara så att Jordbruksverket borde godkänna alla metoder för att överhuvudtaget få röra en hästs hovar. Jag har förstått av inläggen här, att försäkringsbolagen i alla fall numera kräver godkända hovslagare.

Jag skulle dock gärna se någon form av prov, oavsett vilken metod man nu använder, för just verkning, alltså någon form av prov där anatomi, exteriör och annan teori ingår samt praktiskt prov i verkning.

Men nu var det inte detta som var den ursprungliga frågeställningen :)

Senast ändrad:

Ah, intressant!

Ang Adobe så kan du ladda hem det gratis och lagligt genom att googla Adobe och gå direkt till hemsidan. Det finns inte automatiskt på alla datorer. Kan behöva uppdateras ibland också om det inte funkar.

Håller med om Mustangerna.

De är som LHR också säger korrekt ställda i benen oftast. Halvbloden är sällan helt så vid födsel/som föl.
Är en Mustang felställd, kass i kroppen etc så dör den rätt fort.

Utöver det har de ofta lite bättre kvalitet på hovar, de strövar över större ytor än många tamhästar gör. De är små och har liten gång.
Om de har lite småont är inget någon bryr sig i.
En tamhäst kan vi se till att den slipper ha det.

Iaf jag vill ju rida fram mer gång i hästarna. Jag vill att de ska våga belasta ordentligt iom att de ska bära och få lyft gången. Jag vill ha långa kliv.
Så rör sig inte en häst fritt, en vildhäst. De har mer ekonomiska gångarter. De har inte råd att slösa med energi i de där stora rörelserna.
Man kan se då man släpper sandlåde-halvblod på lösdrift. I början fluffar de runt i stor gång och öser energi. Efter ett tag inser de att det där är orimligt och börjar röra sig annorlunda i hagen, mer återhållsamt och ekonomiskt med mindre lyft och ngt kortare kliv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 966
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 882
Senast: Habina
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 831
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 766
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka