Verkning av häst

Sv: Verkning av häst

Morning T:

Jag fick köpa en ny PC och fick ingen Adobi med, ska lada ner den.

Hitta den har Hoofcare Today - Episode 4.1 - Hoof Angle
English, men det kan du och alla så val.
www.youtube.com/watch?v=THbVgseplOw
3:31 hästen ställning vid vila, var intressant!
Jag tänk på dig och andra som hålla på med träning, när du marka att hästen gå inte jämn och vill inte boja sig åt ett hål.
Some food for thought :idea:

Om du få inte upp det gå till Hoofcare Today för det var en bra film.

Senast ändrad:

Fast om du läser. Bojs länk så står där , om aanhcp, att strålens nivå anger hur mkt man kan sänka vägg/trakter.
Men strålen är inte en solid klump.

Den är ju avhängig av bursan o elastiska putan ovan den.

Den trycks ner av trycket från hästens tyngd.

Det du ser på en upplyft hon är inte vad som sedan är när den sätter ner o belastar.

Det skiljer sig på om hästen har raka stumma väggar eller vida lite platta samt hästen tyngd. Det kallas för fungerande hovmekanism. antingen kan den vara ur funktion eller overload. För låga trakter på en plattfotad häst ger en stor bred stråle vilken kan vara under för stor press iom att det ofta avslöjar vad som händer INNE i hoven. hoven trycks ut än mer- för mkt.

Det du ser på en upplyft hon är inte vad som sedan är när den sätter ner o belastar.

Det skiljer sig på om hästen har raka stumma väggar eller vida lite platta samt hästen tyngd. Det kallas för fungerande hovmekanism. antingen kan den vara ur funktion eller overload. För låga trakter på en plattfotad häst ger en stor bred stråle vilken kan vara under för stor press iom att det ofta avslöjar vad som händer INNE i hoven. hoven trycks ut än mer- för mkt.

www.youtube.com/watch?v=ayEJacuoJ7l

Mornin' L! :p

Jag kan tyvärr inte se de länkar du lagt upp. Står bara att de inte är tillgängliga.
Dock kan jag se annat på youtube. Så jag vet inte om länken är privat eller ngt..

Min ena tränare är ju också hovslagare. Han är gift med min andra tränare. Så jag har fått lära mig en del om hovar/verkning etc genom dem.
Jag har också arbetat en del med rehab ihop med vet. Tränarna likaså.
Min vet som dessutom också kan rida(tävlat svårklass dressyr många år) ber gärna min hovis/tränare om råd.

Så jag har rätt stort tänk kring just VARFÖR hästen inte gör saker.
Jag har rätt gott öga för rörelsestörningar.
Så känner jag att det är smärtrelaterad rekommenderar jag alltid min vet.
Tycker jag hovarna ser åt helvete ut så säger jag det.
Står hästen märkligt i vila säger jag det.
Är utrustningen kass säger jag till om det.

Tyvärr är det inte alltid så upskattat. En del tycker att det inte är några fel på hästen/skoning/utrustning. Andra tränare säger att den mår bra. Och vissa veterinärer säger detsamma.
Sen kommer det iaf fram senare. Då den blir sämre.

Det är rätt tröttsamt ibland att tjata om sånt. En del blir tacksamma. Andra blir förbannade iom att det blir för obekvämt om man nu måste byta vet/hovis/tränare/sadel.
För mig är det sånt som får mig att vilja lägga av. Aldrig hästarna!

Men jag vill inte träna en häst som inte förmår göra rätt pga fysiska orsaker i form av hovar, sadel etc som inte är "rätt".
Jag vet att jag är petigare än många där. Men jag måste vara "true to myself".

Är jag osäker om något så kan jag be mina tränare kika också på hästar.
De har ju hållit på 20 år mer än mig och sammarbetat med vet, sadelutprovare etc.

Crap!!!!!!!!
Jag få inte up det Boj, jag har widows 8 program och det verka som adobi reader är inte med, konstig? jag bruka få upp andra studie siter.
I tried.

Det verkar som att du just nu verkar ha svårt för att få upp både det ena å det andra. :nailbiting:

Någon som vet varför man valde att inte granska High Performance Trim och KC LaPierres metod?

Det är ju direkt pinsamt att påstå att något har effekt när man de facto inte kan isolera vad som ger resultatet!!!!

Som motvikt hade jag gärna sett antal anmärkningar på traditionella hovslagare, bara för att ha jämförelsematerial.

Anledningen att KC LaPierres High Performance Trim "inte var med", beror på att man inte hade något att anmärka. Denna metod granskades också.
Djurskyddsmyndigheten: "inte funnit skäl att anta att metoden skulle kunna orsaka djurskyddsproblem och inte heller att den ska betraktas som alternativmetod".

Angående din tanke om resultat och effekt devere, där håller jag med Tuaphua att det är många hovslagare som inte verkar förstå vad som ger vad i förlängningen. Det är här som teori och praktik inte verkar hänga ihop alla gånger. Sedan vet jag ju inte vad dessa hovisar har för utbildning, dessa som i sin tur ger hovslagaryrket dåligt rykte, på samma sätt som vissa barfotaverkare ger sitt gebit en sur stank.´

Visst hade det varit bra med att kika på hovlagarna också, men det var inte riktigt tanken där.

Senast ändrad:

Angående din tanke om resultat och effekt devere, där håller jag med Tuaphua att det är många hovslagare som inte verkar förstå vad som ger vad i förlängningen. Det är här som teori och praktik inte verkar hänga ihop alla gånger.

Här håller jag med dig dock med ett "litet undantag".

Om vi nu håller oss till faktar (och med fakta i detta fall menar jag anmälningar, pågående utredningar och hitills utslag från domstolar ) så leder faktiskt barfotatalibanerna storstilat när det gäller det praktiska utförandet.

Kan det bero på brister i teori eller är svaret lika enkelt som hos "skopåspikarna" att det beror på bristande intresse i att införskaffa kunskap.

Senast ändrad:

Morning T:

Jag fick köpa en ny PC och fick ingen Adobi med, ska lada ner den.

Hitta den har Hoofcare Today - Episode 4.1 - Hoof Angle
English, men det kan du och alla så val.
www.youtube.com/watch?v=THbVgseplOw
3:31 hästen ställning vid vila, var intressant!
Jag tänk på dig och andra som hålla på med träning, när du marka att hästen gå inte jämn och vill inte boja sig åt ett hål.
Some food for thought :idea:

Om du få inte upp det gå till Hoofcare Today för det var en bra film.

You have Adobe in app-store.

Här håller jag med dig dock med ett "litet undantag".

Om vi nu håller oss till faktar (och med fakta i detta fall menar jag anmälningar, pågående utredningar och hitills utslag från domstolar ) så leder faktiskt barfotatalibanerna storstilat när det gäller det praktiska utförandet.

Kan det bero på brister i teori eller är svaret lika enkelt som hos "skopåspikarna" att det beror på bristande intresse i att införskaffa kunskap.

Jag får säga att jag inte har några som helst fakta i detta, utan att det i mitt fall är min känsla, jag står för.
Säkert anmäls det mer barfotafall. Det sker ju en del hovslagarmissar, men jag skulle tro att det inte anmäls i samma utsträckning, då man nog har stor respekt för hovslagaryrket i gemen ute bland vanligt folk. Jag gissar att många anmälningar är på sådana som gått kurser, och kanske inte har en gedigen utbildning i botten. Men jag vet inte.

Ja, bristande intresse, eller kanske inte så akademisk läggning, så man kan processa nytt...?
Och då spelar det ju ingen roll vad man är, hovis eller verkare...

som jag kan inte koppla dig direkt för det vara den långa vägen. Sorry.
Jag göra så för det är av intressant från Swedish Hoof School.
Gå in till www.youtube.com Final Proof 1

Mornin' L! :p

Jag kan tyvärr inte se de länkar du lagt upp. Står bara att de inte är tillgängliga.
Dock kan jag se annat på youtube. Så jag vet inte om länken är privat eller ngt..

Min ena tränare är ju också hovslagare. Han är gift med min andra tränare. Så jag har fått lära mig en del om hovar/verkning etc genom dem.
Jag har också arbetat en del med rehab ihop med vet. Tränarna likaså.
Min vet som dessutom också kan rida(tävlat svårklass dressyr många år) ber gärna min hovis/tränare om råd.

Så jag har rätt stort tänk kring just VARFÖR hästen inte gör saker.
Jag har rätt gott öga för rörelsestörningar.
Så känner jag att det är smärtrelaterad rekommenderar jag alltid min vet.
Tycker jag hovarna ser åt helvete ut så säger jag det.
Står hästen märkligt i vila säger jag det.
Är utrustningen kass säger jag till om det.

Tyvärr är det inte alltid så upskattat. En del tycker att det inte är några fel på hästen/skoning/utrustning. Andra tränare säger att den mår bra. Och vissa veterinärer säger detsamma.
Sen kommer det iaf fram senare. Då den blir sämre.

Det är rätt tröttsamt ibland att tjata om sånt. En del blir tacksamma. Andra blir förbannade iom att det blir för obekvämt om man nu måste byta vet/hovis/tränare/sadel.
För mig är det sånt som får mig att vilja lägga av. Aldrig hästarna!

Men jag vill inte träna en häst som inte förmår göra rätt pga fysiska orsaker i form av hovar, sadel etc som inte är "rätt".
Jag vet att jag är petigare än många där. Men jag måste vara "true to myself".

Är jag osäker om något så kan jag be mina tränare kika också på hästar.

As you can see it´s been a sh-ty PC day, chopped Wood and shoed the horse instead :meh:

Siten jag vill koppla dig till var www.youtube.com Hoofcare Today - Episode 4.1 Hoof Angles av Gene Ovnicek
Han prata hovens vinkel och dom olika led och sen fästet.
Det som var intressant var "när hästen inte stå i ett parralel linja med jämn tryck på båda fram ben kan det berör på nån påfrestning.
Som Coari har sagt flera gånger "hästen vill bihåla den styvasta riktning för att underlätta den hårdast belastning".
All så ställa du upp hästen för att sadel och den stå med ett ben bakom den ändra dååå, för man tanke lite,...."varför vill han inte stå jämn?"
Ja ta upp det T. för som du vet ibland när du jobba med hästen och känner han val.... "han gå inte riktig!! jag skänklar för att komma i vänster volt och han vill inte boj sig och komma i rätt led?! :arghh:"
Då tanker du "han har inte haft problem förut, hästen är inte in tå VF där han kan inte gå i vänster volt? anaaaah, han ståt i gången med vänster ben bakom linjan" :idea: har han fel vinkel så att han spänner nåt band el led där han vill inte belästa den?"
It´s the Little Observations som tala om att eeejj something is not right :cautious:
Lite Food For Thought ;)

Oh:
It´s not often a good horseman is good with people :(
But then, it´s not people the horseman is interested in ;)
Just be true to yourself and good with the horses :up:

Senast ändrad:

Är det bra det Gene Ovnicek säger?

Jag nämnde honom i inledningen, har sett flera av videona han gjort här på nätet, fantastiskt att de är gratis :)

Men, eftersom jag inte har grundkunskapen låter ju mycket bra, som kanske inte alltid är lika bra i verkligheten.

Så är det rätt/bra det han säger?

som jag kan inte koppla dig direkt för det vara den långa vägen. Sorry.
Jag göra så för det är av intressant från Swedish Hoof School.
Gå in till www.youtube.com Final Proof 1

Jag vet inte vad du avser med detta inlägg. Det är från "barfotaverkarsidan" och pekar p att strålen ska ha kontakt med marken för att kunna understödja elasiska putan och hovbenet.

Du menar att strålen blir bredare för att den bokstavligt talat trycks ut under hoven?

Borde vara ett större problem med en underutvecklad stråle som sitter "högt upp" och måste sänkas flera cm innan den eventuellt tar mark och först då kan understödja ovanliggande vävnader.

Du ta vad han sa och fråga dig själv "does this make sense?"
För mig ligger det mycket i det han sa, sena som hålla ihop benen är som gummi band, dom sträcka och slappna av, i vila ska dom komma i den nutural läget. Om benen är likvärdig då ska hästen sto på bägge ben lika.

Jag har inte sett alla hans filmer men just den har om Hov Vinkel :up:

Jag vet inte vad du avser med detta inlägg. Det är från "barfotaverkarsidan" och pekar p att strålen ska ha kontakt med marken för att kunna understödja elasiska putan och hovbenet.

Om du hade hängt med det var för Axel som kom in i hov mekenisam.
Man kan stänga av ljudet om man vill slippa dess propaganda.

Du menar att strålen blir bredare för att den bokstavligt talat trycks ut under hoven?

Borde vara ett större problem med en underutvecklad stråle som sitter "högt upp" och måste sänkas flera cm innan den eventuellt tar mark och först då kan understödja ovanliggande vävnader.
Det beror ju på om hoven är overkad, för hög eller raka hovväggar.

lösningen är likförbenat inte att sänka den i trakten, utan att verka den så hela hoven blir lägre.

På en hov med fungerande hovmekanism där väggarna hjälper till att fjädra så går strålen ner i marken av trycket. hovbrosk vettu.

På en stor , långbent o kanske även tung häst kan strålen överbelastas vilket gör att stötdämpningen redan är i botten innan mer belastning.

en långbent belastar även trakterna mer än en med mindre "pendel".

små hästar är sällan plattfotade o överbelastade.

galopphästar o stora tyngre utsätts för stora påfrestningar o kan därmed bli uttryckta- platta

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 966
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 882
Senast: Habina
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 831
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 766
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka