Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"allt detta ska en hovis ta hänsyn till. en barfotaverkare har mindre kunskap om HELA hästens anatomi o hovens sjukdomar
Iom att traktdelen är den som belastas mest. i nedsättningsfasen så ter den sig inte växa, men den trycks ihop o tån som växer framåt kan bli för lång o då sker ju en stor nötning om den har svårare att rulla över- tänk 3 nr för stora hårda clownskor."
Det där får du nog utveckla en del...
1 . Hovis har mer kunskap? vilkl hovisar menar du då? är de de godkända? Sist jag räknade var det ca 50 st listade på hovslagareföreningens hemsida.
Antal hästar i Sverige beräknas till ca 400.000st.
Det gör ca 8000 hästar/ godk. hovslagare.
Var står det att läsa vilken utbildning de godkända hovisarna har om HELA hästens anatomi, så man kan jämföra med andra utbildningar?
2. "3nr för stora clownskor", "så ter den sig inte växa, men den trycks ihop o tån som växer framåt kan bli för lång"
-Källhänvisning, tack.
Kan inte låta bli att kommentera
Av 400 poäng, alltså 80 "gamla" högskolepoäng, dvs två års studier, är:
3 veckors studier av hästen som biologisk varelse och
ytterligare 3 veckors studier i anatomi.
Hittar tyvärr ingen litteraturlista. Har dock frågat en del som gått på andra ställen och då var den bok som Leafhill nämner huvudbok när det gällde den teoretiska delen.
Teori kan varken verka eller sko en häst!
Har du läs i sista RIDSPORT om den artikel som hovslager och Chalmars hade?
Taliban eller hur`?"allt detta ska en hovis ta hänsyn till. en barfotaverkare har mindre kunskap om HELA hästens anatomi o hovens sjukdomar
Iom att traktdelen är den som belastas mest. i nedsättningsfasen så ter den sig inte växa, men den trycks ihop o tån som växer framåt kan bli för lång o då sker ju en stor nötning om den har svårare att rulla över- tänk 3 nr för stora hårda clownskor."
Det där får du nog utveckla en del...
1 . Hovis har mer kunskap? vilkl hovisar menar du då? är de de godkända? Sist jag räknade var det ca 50 st listade på hovslagareföreningens hemsida.
Var står det att läsa vilken utbildning de godkända hovisarna har om HELA hästens anatomi, så man kan jämföra med andra utbildningar?
2. "3nr för stora clownskor", "så ter den sig inte växa, men den trycks ihop o tån som växer framåt kan bli för lång"
-Källhänvisning, tack.
Ja, jag vet
Den hovslagare jag anlitar gör som Du säger (eller som jag tolkar det) tar i tån, belastningen på trakten ökar, ökar slitaget, lägre trakt (gissar jag att gången är).
Som jag tolkar det då är tricket att hålla efter tån, blir den för lång så kommer då andra problem som brev på posten. Eller?
När "min" hovslagare gör så ser det så enkelt ut och det är därför jag är så undrande över barfotaverkningen som verkar vara mycket med trakten och inte lika mycket med tån.
Sedan såg jag en grej i Adams Lameness in horses, där de beskriver verkning vid hovbensrotation. Den verkningen är vad jag kan se det som vissa barfotaverkare lanserar som "sin" metod. Vilket då inte stämmer riktigt, det är ingen ny metod direkt utan känd av "vetenskapen" sedan länge![]()