Verkning av häst

Sv: Verkning av häst

Ok.
Tar man bort praktiken och smidet så återstår ca 120 yh p. = ca 30 högskolepoäng = 6 mån heltidsstudier.
Tack.

"allt detta ska en hovis ta hänsyn till. en barfotaverkare har mindre kunskap om HELA hästens anatomi o hovens sjukdomar

Iom att traktdelen är den som belastas mest. i nedsättningsfasen så ter den sig inte växa, men den trycks ihop o tån som växer framåt kan bli för lång o då sker ju en stor nötning om den har svårare att rulla över- tänk 3 nr för stora hårda clownskor."

:) Det där får du nog utveckla en del...
1 . Hovis har mer kunskap? vilkl hovisar menar du då? är de de godkända? Sist jag räknade var det ca 50 st listade på hovslagareföreningens hemsida.
Antal hästar i Sverige beräknas till ca 400.000st.
Det gör ca 8000 hästar/ godk. hovslagare.
Var står det att läsa vilken utbildning de godkända hovisarna har om HELA hästens anatomi, så man kan jämföra med andra utbildningar?
2. "3nr för stora clownskor", "så ter den sig inte växa, men den trycks ihop o tån som växer framåt kan bli för lång"
-Källhänvisning, tack.

Trakten trycks ut inte in med ett jämn belästning up och ner ifrån.
Tån växer inte fram åt men ner åt. Des mer den växer det mer bakåt vinkel hoven få och mer belastning och slitning på trakterna. Hoven växer jämn hela vägen runt men det är själva trakt slittning mot hord underlag som göra att hoven bli bak åt bruten.
Understuken trakt komma av dålig eller och för tidig skoning.

Kan inte låta bli att kommentera :)

Av 400 poäng, alltså 80 "gamla" högskolepoäng, dvs två års studier, är:

3 veckors studier av hästen som biologisk varelse och

ytterligare 3 veckors studier i anatomi.

Hittar tyvärr ingen litteraturlista. Har dock frågat en del som gått på andra ställen och då var den bok som Leafhill nämner huvudbok när det gällde den teoretiska delen.

Kan inte låta bli att kommentera :)

Av 400 poäng, alltså 80 "gamla" högskolepoäng, dvs två års studier, är:

3 veckors studier av hästen som biologisk varelse och

ytterligare 3 veckors studier i anatomi.

Hittar tyvärr ingen litteraturlista. Har dock frågat en del som gått på andra ställen och då var den bok som Leafhill nämner huvudbok när det gällde den teoretiska delen.

Å hur underbart kunde inte lite höskolepoäng vara i förhållande med ett certifikat på en helgkurs i barfota verkning som en helöhetsbild.

Ja fast nu kanske vi inte skulle jämföra äpplen och päron ;)

Seriöst så är jag litet undrande över att det är så litet teori i Er utbildning. Varför?

Jo för att den teoretiska delen i bästa fall skapar en grund för kritiskt och självständigt tänkande, för att kunna analysera, värdera information etc etc etc.

Fast nu var ju inte avsikten med min tråd att diskutera hovslagareutbildningen, eller för den delen helgkurser heller utan just synen på hästens hovar, på verkningen.

Jag vill vidhålla att det jag läst och sett av barfotaverkning så är trakten det man fokuserar på, där problemet-/n finns. Detta måhända vara en korrekt analys, att konstatera att en häst har understuckna trakter eller trånga trakter.

Frågan är ju då varför detta uppstå? Vad säger hovslagarna respektive barfotaverkarna?

Och hur åtgärdar man problemet?

Utifrån egen erfarenhet och den hovslagare jag anlitar så ser jag att när denne tar i tån så ökar belastningen i trakten. Och då undrar jag förstås varför barfotaverkare angriper traktproblem med att ändra i trakten?

Jag ber om ursäkt i förväg för att jag inte kanske formulerar mig helt korrekt, men jag är som framgår varken hovslagare eller barfotaverkare utan bara en enkel hästägare som är intresserad av hur verkning påverkar hästen.

Senast ändrad:

KL

Om nu någon tycker det är mer intressant att diskutera hovslagare vs barfotaverkare så har jag ytterligare en frågeställning.

Kan det vara så att hovslagarna själva öppnat för den marknad av barfotaverkare som idag finns?

Då tänker jag att det finns hela spännvidden av hovslagare, några extremt duktiga, några extremt dåliga. Genom att göra dåliga arbeten skapar man missnöjda kunder, kunderna söker alternativ etc etc etc. Och så plötsligt kommer någon på den briljanta affärsidén att här finns en marknad och startar helgkurser (om det nu verkligen är så) i att verka själv, och utbildningar (låt mig gissa, dyra ;) ) för folk som vill jobba professionellt och som börjar konkurrera med existerande hovslagare.

Kan säga att jag tittade på en utbildning i barfotaverkning (inte svensk) och den teoretiska utbildningsdelen var väsentligt längre än den svenska hovslageriutbildningens.

Teori kan varken verka eller sko en häst!

Har du läs i sista RIDSPORT om den artikel som hovslager och Chalmars hade?

Ja, jag vet :)

Den hovslagare jag anlitar gör som Du säger (eller som jag tolkar det) tar i tån, belastningen på trakten ökar, ökar slitaget, lägre trakt (gissar jag att gången är :) ).

Som jag tolkar det då är tricket att hålla efter tån, blir den för lång så kommer då andra problem som brev på posten. Eller?

När "min" hovslagare gör så ser det så enkelt ut och det är därför jag är så undrande över barfotaverkningen som verkar vara mycket med trakten och inte lika mycket med tån.

Sedan såg jag en grej i Adams Lameness in horses, där de beskriver verkning vid hovbensrotation. Den verkningen är vad jag kan se det som vissa barfotaverkare lanserar som "sin" metod. Vilket då inte stämmer riktigt, det är ingen ny metod direkt utan känd av "vetenskapen" sedan länge :)

Senast ändrad:

Teori kan varken verka eller sko en häst!

Har du läs i sista RIDSPORT om den artikel som hovslager och Chalmars hade?

Håller absolut med! Men, det måste ju finnas en teori i botten, eller vetenskaplig grund om man så vill. Hästens ben, senor, ligament, muskler, leder osv, rörelsemekanik, belastningsförhållanden m m m m. Allt detta påverkas ju av verkningen och eventuella beslag. Alltså egentligen mer än form av what if, dvs när något ändras så ändras något annat och denna kunskap/vetenskap borde ju vara så pass systematiserad så att den lärs ut som grundutbildning.

Nej, kan Du berätta mer?

"allt detta ska en hovis ta hänsyn till. en barfotaverkare har mindre kunskap om HELA hästens anatomi o hovens sjukdomar

Iom att traktdelen är den som belastas mest. i nedsättningsfasen så ter den sig inte växa, men den trycks ihop o tån som växer framåt kan bli för lång o då sker ju en stor nötning om den har svårare att rulla över- tänk 3 nr för stora hårda clownskor."

:) Det där får du nog utveckla en del...
1 . Hovis har mer kunskap? vilkl hovisar menar du då? är de de godkända? Sist jag räknade var det ca 50 st listade på hovslagareföreningens hemsida.
Var står det att läsa vilken utbildning de godkända hovisarna har om HELA hästens anatomi, så man kan jämföra med andra utbildningar?
2. "3nr för stora clownskor", "så ter den sig inte växa, men den trycks ihop o tån som växer framåt kan bli för lång"
-Källhänvisning, tack.
Taliban eller hur`?

Du får nog räkna hovisarna igen. bara i v Götaland finns det mer än 50 o alla godkända är inte ens med.

Jag är inte utbildad på hovar kan jag inleda med.
Jag jobbar som tränare och det är det jag kan.

Jag förstår dock inte riktigt frågan?
Tar barfotaverkare BARA i trakten?

Annars så tar man väl där det behövs för att uppnå korrekta vinklar? Skor som barfota.

Jag har vanlig hovis till mina hästar. Den ena har varit barfota tills nyligen.
Han har inte verkats i andra vinklar för det. Vinklarna ska ju bibehållas med och utan skor.
Han fick vara barfota så länge han tålde det. När jag nu ska börja träna honom mer och på annat underlag måste han få skor.

Hur hovisar verkar och skor tycker jag skiljer mellan utbildade hovisar med.
Vi har ett gäng som kommer till vårt stall. Jag brukar inte helt sällan kunna se på hästens hovar vem av dem de har. Just för att de har vissa saker som sticker ut i sitt arbete: vinklar, val av skor etc.

Jag ser tyvärr inte utbildning som ett givet kvalitetsmärke.

Jag påtalade för en utbildad hovis att elevens häst är för lång i tår och låg i trakter.
Jag fick till svar att hovis "inte visste varför den flöt iväg fram så".
Jag som lekman kan satsa min lägenhet på varför.
Med stand-in hovis som verkade så som jag tyckte så flöt hoven inte iväg på ett tag.
Men med ordinarie börjar den nu dra iväg igen.
Det är inte enda gången. Frågat om varför man valt sidokappor på alla hästar man skor: "Nja, för att det är snyggt". Som allvarligt svar..
Klinikhovis(samt vet iofs) har missat aktiv och kronisk fång med hovbenssänkning och rotation.

Så det kan skilja mycket även bland utbildade inom samma yrke/samma utbildning. Man måste ha lite feeling också.

Jag tror nya "godkänts" rätt mycket inom sista året(eller kanske skrivits in där på hemsidan bara.. dont know).
Jag kollade för ca halvåret sen tror jag. Då var det inte många alls. Under 50 skulle jag tro.

Och engagemang :)

Jag kan absolut inte säga att barfotaverkare BARA tar i trakten, men....

när jag läser och av det jag sett i verkligheten så har de varit fokuserade på trakten och brytt sig mindre om tådelen, ungefär som det Du beskrev med elevens arbete.

Jag tycker mig se en skillnad i både analys av problemets ursprung samt åtgärder mellan skickliga hovslagare och barfotaverkare. De oskickliga hovslagarna lämnar jag därhän ;). Nu skall man inte dra ner en hel yrkesgrupp, utan jag har baserat mina undringar utifrån vad jag läst på diverse barfotaforum, här på B, litteratur och diskussioner med barfotaverkare.

Därav frågeställningen, som säkert hade kunnat formulerats bättre med mer kunskap :)

Ja, jag vet :)

Den hovslagare jag anlitar gör som Du säger (eller som jag tolkar det) tar i tån, belastningen på trakten ökar, ökar slitaget, lägre trakt (gissar jag att gången är :) ).

Som jag tolkar det då är tricket att hålla efter tån, blir den för lång så kommer då andra problem som brev på posten. Eller?

När "min" hovslagare gör så ser det så enkelt ut och det är därför jag är så undrande över barfotaverkningen som verkar vara mycket med trakten och inte lika mycket med tån.

Sedan såg jag en grej i Adams Lameness in horses, där de beskriver verkning vid hovbensrotation. Den verkningen är vad jag kan se det som vissa barfotaverkare lanserar som "sin" metod. Vilket då inte stämmer riktigt, det är ingen ny metod direkt utan känd av "vetenskapen" sedan länge :)

Taup i #33 har get en bra förklarning.

Barfots verkning och ett fång verkning är två helt olika sak! Vid fång vill vi avlästa bojsen med att öka hov vinkel upp till 55% med kort tå för att lätta på överrullning.
Vanliga verkning är det samma som vid skoning, vi bara ta inte lika mycket så att hästen har nåt att gå på, kanten putsa vi till så att dom inte brytt av.

På hovslagareföreningens sida finns 459 listade hovslagare (med reservation), men dessa är med i föreningen och valt att stå med på sidan. Sedan finns det även de som inte vill vara med,men ändå är utbildade. Dessutom finns hovslagare utbildade, men inte med i hovslagareföreningen då det är helt valfritt att vara med.

Hi L!

Då är jag med. Så gör ju hovslagare då de verkar barfota-hästar upplever jag.
Jag bara undrade om barfotaverkare som bara är för barfota gör annorlunda?
Att de bara skulle ta trakten tex låter märkligt för mig.
Man får ju ta där det behövs för att få rätt vinkel(och om fång tex får man ändra ngt).
Själv har jag raspat min barfoting mellan hovis turer hit. Han visade hur jag skulle göra. Visst låter man hästen ha lite mer att gå på. Men vinklarna i sig blir ju inte fel av det. Man lämnar ju så att allt behåller bra vinkel. Finns inte nog att lämna pga slitage så vinklarna sabbas får man sko.

Jag har sett Strasserhästar etc förr. Men det är ju en extrem sort.

Jag möter annars inte rena barfotaverkare. Så jag vet inte om de verkar i andra vinklar. Tar man bara i ena änden sabbas ju vinkeln..
Därav frågan. :)

Är du hovis? Tänkte iom att du skrev "vi" i hur man skor/verkar.
Blev nyfiken nu. :P

Jag skulle förstås skrivit vid fång även vad gäller barfotaverkningen ;)

Lätt att missförstås :)

Det är intressant det Ni skriver med vinklar. Pratade vid ett tillfälle med en hovslagare om detta, denne menade på "skit i vinklarna". Och jag missuppfattade inte var denne sa, då jag framhärdade i diskussionen - ett tag.

T uttrycker det bra, det som jag menar, dvs tar i trakten och struntar i tån.

Det jag funderade över var att de började ta i trakten och sedan blir tån vad den blir, om Ni förstår vad jag menar :) Strasserverkning har jag ingen riktig koll på, men såg att det var refererat till denna "metod" i den avhandling som MBV länkade till, och som jag ännu inte hunnit läsa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 970
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 883
Senast: Habina
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 831
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 766
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka