Verkning av häst

Sv: Verkning av häst

OK,

Gene Ovnicek är ju han som uppfunnit natural balance-skon om jag förstått det hela rätt.

Så jag utgår då från att han är någon som ger korrekt information. Skall titta vidare på filmerna, har för mig att det var nio stycken.

Jag tycker det är ganska så självklart det Du säger om senor, ligament, leder. Detta måste ju vara grunden till all hovvård. Sedan är ju den stora tio miljoners frågan hur man kommer dit ;) och här verkar ju vägarna vara många, om "hovansvarig" överhuvudtaget kan se vad som är balans!

Senast ändrad:

KL

Till Leafhill,

tack för tipset, nu har jag köpt ridsport och läst artikeln. Intressant! Hoppas verkligen att det blir något av detta och att det kommer fram vetenskaplig grund.

KL

Till Leafhill,

tack för tipset, nu har jag köpt ridsport och läst artikeln. Intressant! Hoppas verkligen att det blir något av detta och att det kommer fram vetenskaplig grund.

Vad är det för artikel och i vilket nummer??

Sista numret av Ridsport och artikel om Chalmers och rörelsemekanik hos häst. Ett seminarie med chalmers och hovslagare.

Sista numret av Ridsport och artikel om Chalmers och rörelsemekanik hos häst. Ett seminarie med chalmers och hovslagare.

Har precis läst och det enda jag finner som intressant är yxklintens plötsliga pudel, lom jag inte minns fel så så va han väldigt kunnig på just biomekanik för inte så länge sedan.

Jag hoppas verkligen att man tar in all fakta och helhetsbilden men trots det så kan deras kunskap och erfarenheter aldrig överträffa kunskapen om att läsa hästens signaler och ta del av var obalansen sitter och söka orsaken till domorsakerna som har störst inverkan.

Det känns inte helt bra när man försöker finna genvägar till hästkunskap och den grundläggande kunskapen att förstå vad varje enskild individ förmedlar genom sina signaler.

Som jag tolkar denna artikell och seminarie så framstår det i alla fall för mig som att hästarna redan har dumförklarat människan.

Men är det inte ett lovvärt försök att systematisera kunskapen?

Uppenbarligen vet och kan Du hur det skall vara, och kan se osv, men lika uppenbart är att jag träffat på ett antal av Dina kollegor, utbildade, godkända, klinikare osv som lika uppenbart inte kan se eller göra rätt, och som verkar i obalans eller vidmakthåller obalanser.

Sedan att hästen talar om hur det skall vara håller jag helt med om, problemet är att de som borde lyssna inte gör det, utan är så bestämda i sin uppfattning om vad de anser vara rätt så att hästen till slut skriker för att tala om att de gör fel. Tröttsamt är bara förnamnet.

Uppenbarligen vet och kan Du hur det skall vara, och kan se osv, men lika uppenbart är att jag träffat på ett antal av Dina kollegor, utbildade, godkända, klinikare osv som lika uppenbart inte kan se eller göra rätt, och som verkar i obalans eller vidmakthåller obalanser.

Du ska inte uppfatta mig som ofelbar och fullärd när det gäller hästar utan bara försöka förstå att det ligger ett gediget arbete, intresse och främst under ett halvt sekel en mängd att misstag och misslyckanden....

Den som verkligen vill lära sig att kommunicera med hästar och vill ta del av helheten har för dagen alla möjligheter, bara intresset finns att förkovra sig och hela tiden ha ödmjukheten för att man inte är eller aldrig ens kommer bli fullärd.

Det som jag anser är det största felet med dagens grundläggande inträdeskrav på samtliga dagens hovslagarutbildningar är att man glömmer bort det viktigaste,,,,

kunskapen om hästen.

Jag har sett dom komma å gå,, världsmästare i smide,, utövare som skor 20 hästar om dagen, extremt skickliga hantverkare,,, utövare som tagit del av vad man anser "over there", storleken på bilen avslöjar statusen på yrkesutövaren,,, ju större ju bättre måste det vara..

Däremot har jag aldrig sett en hantverkare med hästkunskap om hästens helhets bild komma å gå,,

bara bestå.

Så ni hästägare,, det ni ska göra om ni är missnöjda är att rikta erat missnöje mot dagens utbildningar,, kräva att det främsta grundkravet främst ska främja den enskilda individens framtida välbefinnande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 966
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 882
Senast: Habina
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 831
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 766
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka