W
wiw31
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?
Det där passar mitt tankesätt, helt klart!
Men hur kan det bli mindre individuellt? Varje häst är ju unik, man kan ju bara utgå ifrån den hov som man har framför sig, inte någon annans även om utgångspunkterna följer samma mönster.
Alltså måste det alltid bli individuellt. Tänker jag...
Barfotaverkning i min uppfattning är ett tillvägagångssätt som ska börja redan från hästens början i livet, att sträva mot att hjälpa hästen att få en så "naturlig" form som möjligt där människan ska inverka minimalt och få fram en hov som tillåts växa och forma sig efter hästen, det ska alltså vara hästen som formar hoven i den mån det går och man hjälper till så lite som möjligt. Verkar som om många inte går till grundproblemet om tex en unghäst börjar ömma utan det blir direkt att shit hästen ömmar då skor vi den så va det problemet löst.
Det där passar mitt tankesätt, helt klart!
En barfotaverkare har som regel en mall med exakt vinkel på hovväggen och att bärranden ska verkas ned.
Men hur kan det bli mindre individuellt? Varje häst är ju unik, man kan ju bara utgå ifrån den hov som man har framför sig, inte någon annans även om utgångspunkterna följer samma mönster.
Alltså måste det alltid bli individuellt. Tänker jag...