Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Barfotaverkning i min uppfattning är ett tillvägagångssätt som ska börja redan från hästens början i livet, att sträva mot att hjälpa hästen att få en så "naturlig" form som möjligt där människan ska inverka minimalt och få fram en hov som tillåts växa och forma sig efter hästen, det ska alltså vara hästen som formar hoven i den mån det går och man hjälper till så lite som möjligt. Verkar som om många inte går till grundproblemet om tex en unghäst börjar ömma utan det blir direkt att shit hästen ömmar då skor vi den så va det problemet löst.

Det där passar mitt tankesätt, helt klart!

En barfotaverkare har som regel en mall med exakt vinkel på hovväggen och att bärranden ska verkas ned.

Men hur kan det bli mindre individuellt? Varje häst är ju unik, man kan ju bara utgå ifrån den hov som man har framför sig, inte någon annans även om utgångspunkterna följer samma mönster.
Alltså måste det alltid bli individuellt. Tänker jag...

Apropå det här med strålkontakt och skoning, så det finns ju numera olika sulor som ska just ge den där strålstimulansen när hästen har hoven i kontakt med underlaget, även om den är skodd. Sen hur nära 'the real thing' eller ej det kommer är ju däremot en annan fråga.
Sen går väl de flesta hästar inte på hårda underlag hela dagarna heller.;)
Många skodda hästar har jord inpackad under fossingarna större delen av dygnet och saknar knappast strålkontakt.
Man kan ju också fundera på om vissa extrema verkningar inte överbelastar strålen också.
Strålen skall ta vikt men inte all vikt.
Vart går gränsen när strålen är överbelastad?;)
Jag har sett sk barfotaverkade hovar där strålen och bakre delen får ta för mkt vikt med ömhet som följd och där hästarna skickats till alternativbehandlare för behandling av ryggproblem.
Ryggproblemet verkar uppenbart ha kommit av för hårt nerverkade hovar där hästen fått spänningar pga att den fått ett felaktigt rörelsemönster och ömhet i bakre delen av hoven,och nej de hade inte röta..
Så man får inte glömma hur hästen är byggd i sin kropp och benställning,det är inte bara att verka ner trakten som en tok för maximal strålkontakt..
Den är född med trakthorn av en anledning,den skall inte gå i högklackat men inte heller bli skinnflådd på ballarna...:crazy:

Nu kænns det som du bara vill vara elak?
Du har sækert varit medlem hær længre æn mig vilket inte ær något konstigt då jag inte bott i sverige så vædigt længe.
Nu nær jag bor hær vill jag førstås ta del i "hæstsverige" (fast jag børjar ha min tvivel).
Nä det var inte nån tävling i att ha mest inlägg.:DFörlåt mig.
Stapplare kan på svenska överättas till ömfotad.;)Tyckte det var komiskt i sammanhanget,jag skrev ju att jag har dålig humor.;):D

Nej, den här:

Nu ger jag inte mycket för hovvårdare. Men du får gärna tala om vad som är så fel med hovslagarverkning?

Jag har haft ett antal som gått barfota verkade av hovslagare, och det finns gott om den i bekantskapskretsen. Fullt fungerande barfotahästar. Jag känner dock ingen hovvårdsverkad häst som är besvärsfri, dock känner jag rätt få barfotaverkade. Det var himla poppis här ett tag, men det höll i sig ngt år, sen svek kunderna och gick tillbaka till hovslagare. Både för de som skoddes på igen och de som fortsatt är barfota.

Men som sagt, du får jättegärna tala om vad det är för fel med en hovslagarverkning och vad det då innebär för nackdelar/problem för hästen?

Hoven verkas platt, ett måste før att få på en sko men ej nødvændigt på en barfota hæst.
Hoven tippas framåt då sulan vid tån kapas av før mycket och hælarna får væxa før mycket.
Inuti hoven vinklas hovbenet framåt och ær inte længre pararell med backen som ær naturligt.
Då hovbenets tå tippas fram och nedåt på detta viset samtidigt en før tunn sula rætt under kan hæsten bli sårbent.
Hovslagarn kapar før mycket dær hoven ær som kænnsligast under hobenets tåspetts.
Nær hovbenet ær vinklat på detta viset så børjar oxå hovben och hovvægg att rotera ifrån varandra, hovvæggen pressas ju frammåt av bellastningen mot backen mens hovbenet belastas neråt i denna vinkeln.
På hovslagarverkade hæstar brukar man se att hovvæggen inte går i en ræt linje ner till backen, ett tecken på att hovvæggen separerats något från hovbenet.

Nä det var inte nån tävling i att ha mest inlägg.:DFörlåt mig.
Stapplare kan på svenska överättas till ömfotad.;)Tyckte det var komiskt i sammanhanget,jag skrev ju att jag har dålig humor.;):D

Jaha det var væl lite lustigt:D

Hoven verkas platt, ett måste før att få på en sko men ej nødvændigt på en barfota hæst.

Hur då menar du? Nu var frågan dock hovslagarverkning för BARFOTAGÅNG, så att få på en sko är inte aktuellt.

Hoven tippas framåt då sulan vid tån kapas av før mycket och hælarna får væxa før mycket.

Det är inte en korrekt verkning, vad får dig att tro att hovslagare rutinmässigt kör med för kort tå och för hög trakt?

Hovslagarn kapar før mycket dær hoven ær som kænnsligast under hobenets tåspetts.

Gör h*n, enligt vilken lära då? Under hovbensspetsen är det sula. Kapa i sulan lär vara rätt sällsynt, att verka sulan för hårt vid hovbensspetsen är inte korrekt verkning varken för skoning eller barfotagång, och jag har aldrig sett någon hovslagare göra det?

Nær hovbenet ær vinklat på detta viset så børjar oxå hovben och hovvægg att rotera ifrån varandra, hovvæggen pressas ju frammåt av bellastningen mot backen mens hovbenet belastas neråt i denna vinkeln.
På hovslagarverkade hæstar brukar man se att hovvæggen inte går i en ræt linje ner till backen, ett tecken på att hovvæggen separerats något från hovbenet.

Och om jag kan ge dig en handfull hästar, verkade och skodda av hästar, med hovbenet placerat precis där det ska, utan separation och utan lägesförändring?

En rät linje, jag antar du menar JÄMN linje? För är det en rät hovvägg så ja då är det illa, men förutom på hästar med bockhov har jag aldrig sett det? Det är då absolut inget som eftersträvas vid verkning/skoning av hovslagare.

Och så - vad är din KÄLLA till dessa - i mina ögon ganska horribla påståenden? Du har 'hört det' från nån, iom att du knappt sett barfotahästar verkade av hovslagare. Men vad har du för källa på det, eller vad har den som påstått det för källa?

Sen går väl de flesta hästar inte på hårda underlag hela dagarna heller.;)
Många skodda hästar har jord inpackad under fossingarna större delen av dygnet och saknar knappast strålkontakt.
Man kan ju också fundera på om vissa extrema verkningar inte överbelastar strålen också.
Strålen skall ta vikt men inte all vikt.
Vart går gränsen när strålen är överbelastad?;)

Sant, sant, det där med inpackad jord tänkte jag inte på, men är ju sant. Och snö/is/etc. Sen, när jag tänker lite mer, så även en helt vanlig, slät, hård sula, så iaf min herre lämnar tydliga, synliga strålavtryck på den.

Och, nu ska jag snart sluta fundera, men om en häst har såpass kraftiga strålar, att man även MED skor får samma närhet mellan stråle och mark (dvs nära men inte tar i bara hästen står) som man generellt får oskodd, är det då okej med sko? (Något säger mig att svaret är nej, och det då är aj aj att fullkomligt låsa stackars hästens hov - trots att alla med skodd häst nog sett märkena efter trakten i järnet - och att de blir alldeles bedövade i sina hovar av skor..)

Det där skulle jag vilja att du utvecklade lite mer ingående.

Övriga påståenden om hur dagens hovslagare verkar är inget annat än direkt felaktiga och på gränsen till förtal av en hel yrkesgrupp.

Hur då menar du? Nu var frågan dock hovslagarverkning för BARFOTAGÅNG, så att få på en sko är inte aktuellt..

Just det att hovslagaren verkar hoven som om det skulle sættas en sko på æven om hæsten går barfota

Før att få hoven platt till en sko måste man kapa av tån før mycket och låta hælarna bli høgre, en hov ær inte naturligt platt.

Jag har ju sett nær hovslagare verkar hæstar hur dom smæller bort en massa under tån med hovklingan.
Att øverhuvud taget ta væck horn dær ifrån ær att verka før hårt.

Det hovslagaren anser ær korekt hovbens positon ær den framåt tippade positon jag beskrivit som i de flesta fall ger separation.
Har inte sett en ænda skodd hæst utan konkav hovvægg, vilket ær tæcken på separation.
En naturlig hovvægg ær rak.

Med ræt linje menar jag att från kronranden och ner till marken ær rak.
Det ær det inte nær hovslagare verkar.

Detta har jag lært av Pete Rameys bok, Pete ramey var en vanlig hovslagare en gång i tiden så han vet gott hur en hovslagare verkar sina hæstar.

Det där skulle jag vilja att du utvecklade lite mer ingående.

Övriga påståenden om hur dagens hovslagare verkar är inget annat än direkt felaktiga och på gränsen till förtal av en hel yrkesgrupp.

Ja en naturlig hov ær ju inte platt. Den ær något krum vid trakterna.
Men en sko ær ju platt.

Finns det mer att läsa någonstans? Har googlat men hittar bara denna summering av forskningen. Jag vill veta mer i detalj hur forskningen utfördes.

http://old.cvm.msu.edu/RESEARCH/efl/index.htm

Tidigare har puplikationen gått att hitta på univeritetets hemsida men jag hittar inte den nu. På denna länken och den tidigare ser man i alla fall en del och det är ju i alla fall etablerad forskning av en forskare på ett universitet.
Inga barfotatalibaner går att skylla på här ;)

En sak jag kom å tænka på.. en bra nuturlig vildhæsthov (så som en hov ska vara).
Tror ni att man hade kunnat få på en sko med bra resultat utan å verka først?

Skulle inte tro det, altså måste hoven beskæras till en onaturlig fom først så som en hovslagare lært sig å gøra før å få på sko.
Detta tycker jag ær fel att gøra på en hæst som ska gå barfota.

Jag strævar efter vildhæstmodellen på hoven.
Verkar anorlunda en hovslagare, på ett vis jag vet får hoven mer naturlig och dermed starkare.

Då blir det ju ännu märkligare, eftersom det bör inte ligga någon skillnad i de olika sätten att verka en hov på.;)

Då blir det ju ännu märkligare, eftersom det bör inte ligga någon skillnad i de olika sätten att verka en hov på.;)

Inte? Førklara:) Anser du att hovslageren efterstrævar en naturlig hov i sin beskærning?

En sak jag kom å tænka på.. en bra nuturlig vildhæsthov (så som en hov ska vara).
Tror ni att man hade kunnat få på en sko med bra resultat utan å verka først?

Skulle inte tro det, altså måste hoven beskæras till en onaturlig fom først så som en hovslagare lært sig å gøra før å få på sko.
Detta tycker jag ær fel att gøra på en hæst som ska gå barfota.

Jag strævar efter vildhæstmodellen på hoven.
Verkar anorlunda en hovslagare, på ett vis jag vet får hoven mer naturlig och dermed starkare.

Men VARFÖR har du hängt upp dig så förbaskat på SKOR? DU påstod att hovslagare inte kan verka för barfotagång och verkar på ett felaktigt/skadligt sätt. Jag frågade hurdå, och vad du anser det är för fel på den verkning som får massor med hästar att fungera på alla underlag BARFOTA, och vad som enligt dig på sikt skulle vara skadligt med det?

Som svar yrar du om skor, skor och skor, verkning för skoning och mera skor. Och förolämpar en hel yrkeskategori genom att påstå att de inte lär sig annat än att verka för att sko.

Så jag frågar IGEN - alla de hästar som går BARFOTA problemfritt, och som verkas av HOVSLAGARE - på vilket sätt är DE felverkade??

Inte? Førklara:) Anser du att hovslageren efterstrævar en naturlig hov i sin beskærning?

Jag tycker det är bättre att du först svarar på de frågor som ställts direkt till dig, sedan redogör du skillnaderna i verkningen mellan det som jag förmodar att du anser en hovvårdare gör och hur en hovslagare gör.

Det finns spaltmeter gällande verkning av hov både med och utan skor, utfört av hovslagare så vill du ha förklaring där så sök i forumet.

Ett svar på din fråga, vår hovis eftersträvar en så fysiologisk verkning som möjligt för våra hästar. Och att benet då tar belastning utifrån benets styvaste riktning, vilket kan skilja sig från olika individer.

Senast ändrad:

Just det att hovslagaren verkar hoven som om det skulle sættas en sko på æven om hæsten går barfota

varför i hela friden skulle hovslagaren göra det?

Før att få hoven platt till en sko måste man kapa av tån før mycket och låta hælarna bli høgre, en hov ær inte naturligt platt.

Måste nog bli samma sak här, varför i hela friden skulle tån behöva kapas för mycket och trakten bli för hög??

Är det något som är ett generellt problem bland dagens hästar är det för övrigt för LÅNG tå..

Jag har ju sett nær hovslagare verkar hæstar hur dom smæller bort en massa under tån med hovklingan.
Att øverhuvud taget ta væck horn dær ifrån ær att verka før hårt.

Vad har du eg sett för hovslagare?

Det hovslagaren anser ær korekt hovbens positon ær den framåt tippade positon jag beskrivit som i de flesta fall ger separation.
Har inte sett en ænda skodd hæst utan konkav hovvægg, vilket ær tæcken på separation.
En naturlig hovvægg ær rak.

Och jag har sett ett antal, men jag kanske hallucinerar? Jag har sett ett antal skodda hästar UTAN lamellseparation med, UTAN onaturlig vinkel på hovbenet/lägesförändring på hovbenet. Dock så ett HELT markparallellt hovben är inget jag vill se, och det är tack och lov ingenting ens mina barfota hästar har haft. (Det finns fö studier på att både helt markparallellt hoben, och för stor negativ vinkel båda ger ökad risk för problem

Detta har jag lært av Pete Rameys bok, Pete ramey var en vanlig hovslagare en gång i tiden så han vet gott hur en hovslagare verkar sina hæstar

Kan inte uttala mig om honom i sak. Men jag tror du missförstått både en och två saker, alternativt har han inte någon som helst koll på hur svenska hovslagare utbildas och verkar/skor?

Men VARFÖR har du hängt upp dig så förbaskat på SKOR? DU påstod att hovslagare inte kan verka för barfotagång och verkar på ett felaktigt/skadligt sätt. Jag frågade hurdå, och vad du anser det är för fel på den verkning som får massor med hästar att fungera på alla underlag BARFOTA, och vad som enligt dig på sikt skulle vara skadligt med det?

Som svar yrar du om skor, skor och skor, verkning för skoning och mera skor. Och förolämpar en hel yrkeskategori genom att påstå att de inte lär sig annat än att verka för att sko.

Så jag frågar IGEN - alla de hästar som går BARFOTA problemfritt, och som verkas av HOVSLAGARE - på vilket sätt är DE felverkade??

Jag har sett att en hov verkad av hovslagare ser anorlunda ut.
Før kort tå och høga hælar samt lite konkav hovvægg, tæcken på separation.
Jag har ju beskrivit varfør det kan ge konsekvenser att du hænger dig upp i det jag næmner skor ær en annan sak.
Møjligt att hovslagaren inte verkar likt nær han inte ska ha på sko men hovslagarverkade barfota hovar ær fortfarande mer lik en skohov æn vad vildhæstmodellens hov ær.
En hov efter vildhæstmodellen ger en starkare hov som inte utsætts før skador lika lætt som en anorlunda hov.

varför i hela friden skulle hovslagaren göra det?

Måste nog bli samma sak här, varför i hela friden skulle tån behöva kapas för mycket och trakten bli för hög??

Är det något som är ett generellt problem bland dagens hästar är det för övrigt för LÅNG tå..

Vad har du eg sett för hovslagare?

Och jag har sett ett antal, men jag kanske hallucinerar? Jag har sett ett antal skodda hästar UTAN lamellseparation med, UTAN onaturlig vinkel på hovbenet/lägesförändring på hovbenet. Dock så ett HELT markparallellt hovben är inget jag vill se, och det är tack och lov ingenting ens mina barfota hästar har haft. (Det finns fö studier på att både helt markparallellt hoben, och för stor negativ vinkel båda ger ökad risk för problem

Kan inte uttala mig om honom i sak. Men jag tror du missförstått både en och två saker, alternativt har han inte någon som helst koll på hur svenska hovslagare utbildas och verkar/skor?

Du sæger att hovbenet inte ær onaturligt trotts det inte ær pararellt med backen, men det ær det ju, vilda hæstar har ju det.
Våra metoder har helt olika åsikter om vad som ær rætt och fel..
men personligen anser jag att en vildhæst hov hittar inte på, dær har man all fakta man behøver.

Håller med, som sagt - man kan inte jämföra rötägg med skickliga, man måste jämföra skickliga med skickliga, "rätt" med "rätt".
Även om det helt klart finns rötägg inom båda områden fast kanske på olika sätt.

Nu är inte jag någon hovexpert direkt, men jag är emot att verka en barfotahov "som om man skulle sätta på en sko" alltså utan att ta hänsyn till barfotagången, och jag tror helt klart det måste få ta mer än 5 minuter för en riktig verkning (vare sig det är med eller utan efterföljande skor), om sen hästen funkar bra med verkningen och hovarna håller sig fina istället för att försämras - då räcker det för mig, vare sig det är en hovslagare eller barfotaverkare som gjort jobbet.

Men det är ju tråkigt om man ska hänga upp sig på att det faktiskt finns dom som är emot att sko. Man måste ju få ha sina egna åsikter och upplevelser? Så länge man skapar förutsättningar för det/anpassar sig till det och inte låter det gå ut över hästen sas.
Jag har också åsikten att barfota är bättre och det tror jag säkert många hovslagare har också. Det behöver ju faktiskt inte betyda att man låter det gå ut negativt över hästen eller att man skulle dra sig från att sko på om det behövs.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 694
Senast: Claraclara
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 917
Senast: BernT
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat