Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Och vilket svar skulle man kunna komma fram till då på frågan Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Om det skulle vara värde fullt för mig så skulle jag vilja se dessa hovar side by side verkade, inte filmer där en hov med eftersatt hovvård landar på en stenhård betongplatta för att jämföras med oskodda hovar som springer på sand. Eller så ska bägge ha samma underlag, dvs samma förutsättning för det är då man kan jämföra och se.

Och vilket svar skulle man kunna komma fram till då på frågan Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Om det skulle vara värde fullt för mig så skulle jag vilja se dessa hovar side by side verkade, inte filmer där en hov med eftersatt hovvård landar på en stenhård betongplatta för att jämföras med oskodda hovar som springer på sand. Eller så ska bägge ha samma underlag, dvs samma förutsättning för det är då man kan jämföra och se.

Fast din kommentar kom efter att Hjalti länkat till en film om hur belastningen ser ut inuti hoven. Att trådar drar iväg OT är väl knappast nåt nytt.

Min kommentar riktar sig till Hjaltis alla inlägg, eftersom jag inte förstår vad man vill uppnå med dessa filmer.

Så i mina ögon skulle jag vilja se lika förutsättningar för bägge dessa hovarna, dvs en oskodd och en med skor. Kanske på olika underlag såsom hård väg av typ betong eller asfalt. Grus, gräs eller annat.
Först då kan man se hur de olika individerna beter sig i belastningsfasen, och därmed ha något att jämföra med. Ffa skulle jag vilja se oskodda hovar i trav på grus, gärna parareellt med skodda hovar på dito underlag.

Nu är jag korkad som svarar men vill lägga in en sak. Jag skrev också efter dom första filmerna jag la upp att jag hade önskat att filmerna jämförde och visades på samma villkor, skodd som barfota hov. Skrev också att det i en del av filmerna jag kollar på inte ger en rättvis bild utan att skor zoomas in mer osv och att barfota ska framställas som det bästa oavsett vilket. Just därför budskapet är just att dom som gjort filmerna vill få fram budskapet att skor är bullshit, detta har jag aldrig sagt utan försökt få fram min åsikt att det hela handlar om formen på en hov ska vara perfekt anpassad och att den ska passa hästen sen om man väljer skor fine, var och en gör det man anser är bäst för sin häst!
Om man sen är mer nyfiken och vill forska vidare på barfotagång eller är nöjd med att använda sig av skor eller "bara" ha hästen oskodd får väl var och en göra som man vill?

Finns mängder av bra jämnförelse filmer på allt möjligt om man är intresserad att leta, nu hittade jag inte precis rättvisa filmer som får fram det på båda villkor, hur hoven påverkas barfota som skodd samt verkad på olika sätt. Kunde lika bra låtit bli att lagt upp filmerna när jag inte kunde hitta bättre just då. Ingen som tvingar en att gå in och glo och sen sitta och störa sig på filmerna eller hur?

Senast ändrad av en moderator:

Det här är väl barfota entusiasten i ett nötskal, så fort någon börjar fråga så går man till reträtt och idiot förklarar människor med argument som att det är ditt problem om du tar livet av din häst. I ditt inlägg har vi en annan typ, men om du nu vill visa fördelarna varför detta utbrott?

Du väljer själv att leta reda på olika filmer, när sedan frågorna blir lite besvärliga så blir du arg. Det är inget bra underlag för en konstruktiv diskussion.

Jag kan ärligt inte heller förstå vad du vill uppnå med dessa filmer, och som du själv skrev så är det inte så representativa för diskussionen.

Det här är väl barfota entusiasten i ett nötskal, så fort någon börjar fråga så går man till reträtt och idiot förklarar människor med argument som att det är ditt problem om du tar livet av din häst. I ditt inlägg har vi en annan typ, men om du nu vill visa fördelarna varför detta utbrott?

Du väljer själv att leta reda på olika filmer, när sedan frågorna blir lite besvärliga så blir du arg. Det är inget bra underlag för en konstruktiv diskussion.

Jag kan ärligt inte heller förstå vad du vill uppnå med dessa filmer, och som du själv skrev så är det inte så representativa för diskussionen.

Och du väljer att inte se alla de rader där vederbörande lägger in brasklappar och säger sig anse att folk ska göra det dom anser vara bäst osv osv. Känns som att du fått på dig minst lika endimentionella glasögon.

Håjeda mig till att vara insnöad..
Så du känner inte till en enda häst som går barfota och är verkad av en utbildad hovslagare?
Så mao känner du bara till hästar som är verkade av lekmän?
Kanske dags att byta umgängeskrets?;)

Nej det gør jag inte så vitt jag vet, brukar inte gå runt och fråga folk hur de skøter hovarna på sina hæstar och jag har inget interesse av att gøra det hæller.
De flesta hæstar ær ju skodda!

Jag har inte haft något utbrott men gillar inte när folk tänker och tycker saker åt mig, att man missuppfattar inlägg är en sak eller ifrågasätter men att mena på att jag menar svart eller vitt får stå för någon annan. Jag vet i huvudet vad jag menar sen att jag inte får ut det så alla fattar utan sitter och kliar sig i huvudet när jag skriver gör det bara meningslöst att ens försöka. Att gång på gång logga in för att mötas av att bli idiotförklarad bara för att jag inte håller med alla är bortkastad tid, en diskussion blir spännande när det är olika funderingar och åsikter, när man kan få ett annat perspektiv på saker och ting då alla anser olika. Att se hur andra tror, tycker och bollar tankar. Men när det vänder till antingen eller så är det inte intressant längre anser jag. Då alla ska anses ha rätt och trigga varandra.

Nej det gør jag inte så vitt jag vet, brukar inte gå runt och fråga folk hur de skøter hovarna på sina hæstar och jag har inget interesse av att gøra det hæller.

Intressant att du kan uttala dig så bergfast när du inte känner en enda hovslagar-verkad häst...

http://www.completerider.com/PhysTrimmingFoot.htm
Forskning på barfotahästens fördelar finns. Läs!

Det finns rötägg både bland hovslagare och barfotaverkare liksom i alla andra yrken. Som tur är finns det yrkesskicklighet också i alla yrken :-)
Även ödmjukhet förekommer.....

Citat från länk ovan

Physiological Trimming for a Healthy Equine Foot

More than ten years of intensive, scientific research at Michigan State University has resulted in new recommendations that are leading to relief from navicular syndrome and other chronic foot ailments in the horse.

Robert Bowker, VMD, PhD, director of the Equine Foot Laboratory at the College of Veterinary Medicine at Michigan State University is conducting this research on the physiological function of the equine foot.

<<<<<<<<<<

Bowker and his students at the Equine Foot Laboratory, in close collaboration with other farriers and veterinarians, have developed guidelines for a "physiological trim." While some aspects of the trim are not new, they have been forgotten or have been underutilized by most hoofcare professionals.

Bowker explains, "The physiological trim is a trim that permits the tissues of the foot to function optimally in dissipating impact energies during foot contact with the ground."

<<<<<<<<<<

To shoe or not to shoe, that is often the question. Bowker explains, "If the horse must have shoes on, the problem results in the frog being elevated from the ground. Therefore, it isn't touching the ground and doing its job of bearing weight. Physiological function of the foot is compromised and the foot begins to contract.

"Some farriers have started trimming the foot so the frog is as close to the ground as possible--and even touching the ground--when the horse has shoes on. Therefore, if the horse has to have shoes on, this is the next best option."
What about barefooted horses with tender feet? Bowker explains, "It is simply a matter of 'whatever you ride the horse on is what you should bed the horse on.' The foot will adapt to whatever environmental surface the horse is standing on. The problem arises when we bed them on soft surfaces (straw, shavings, rubber mats, etc.) and then expect them to walk/trot/gallop on rocks.

"There are hundreds of barefoot endurance horses that are housed and trained on hard-packed surfaces (hard dirt, gravel, small rocks, etc.) without tender feet. The environment is the major determinant of a healthy foot rather than genetics. Again, it is a matter of common sense, as the foot will adapt to its environment. However, I do not recommend that horses be kept on cement."

<<<<<<<<<<<<<<

Du får gärna svara på min fråga med..

Apropå det här med strålkontakt och skoning, så det finns ju numera olika sulor som ska just ge den där strålstimulansen när hästen har hoven i kontakt med underlaget, även om den är skodd. Sen hur nära 'the real thing' eller ej det kommer är ju däremot en annan fråga.

Intressant att du kan uttala dig så bergfast när du inte känner en enda hovslagar-verkad häst...

Jag har sett ett par hæstar med hovslagar verkade hovar och ansett de hovarna blivit bættre av annan metod.
Det som jag læst på om æmnet stæmde med det jag fick se.

Hæstarna hade inte ont eller så, det var den fråga jag fick från børjan om alla sådana hæstar led.. hur ska jag kunna veta det? hitills har jag inte møtt någon lidande hæst dær man med all sækerhet kan avgøra om det ær hovslagarens felverkning som ligger bakom.

Jag sæger inte att det inte finns fungerande hæstar som ær verkade av hovslagare.
Jag sæger att hovar blir bættre av att verkas med en annan metod.
Risken før att det uppstår problem blir mindre med den bættre metoden.
Varfør ta risker om man inte måste?

Jag ær sæker på min sak æven om jag inte kænner till någon lidande hæst som man helt sækert kan fastslå att det ær en duktig hovlagares fel.
Ær det konstigt?

Finns det mer att läsa någonstans? Har googlat men hittar bara denna summering av forskningen. Jag vill veta mer i detalj hur forskningen utfördes.

Just det där är ju det jag kan sakna bland vissa 'barfotaförespråkare'. Att kunna se att båda alternativen har en plats. Jag har som sagt hitills aldrig mött en hovslagare som sas anser 'bara barfota' eller 'bara skor'. Däremot barfotaförespråkare som hävdar, inkl i diverse trådar, att alla hästar mår bäst utan skor och kan gå utan skor.

Så jag önskar att fler kunde anamma dina kloka ord ovan, men hitills syns det mest på 'ena sidan' medan den andra är iaf till stor del, mer rabiat.- Och det är där det börjar bli 'ställningskrig'.

Vad det denna frågan du menade jag skulle svara på?
Personligen tycker jag att hæstar som gått med skor en længre tid och som anvænds bør fortsætta ha skor.
Annars tycker jag att man aldrig borde slå på ett par skor från børjan.

Jag har sett ett par hæstar med hovslagar verkade hovar och ansett de hovarna blivit bættre av annan metod.
Det som jag læst på om æmnet stæmde med det jag fick se.

Hæstarna hade inte ont eller så, det var den fråga jag fick från børjan om alla sådana hæstar led.. hur ska jag kunna veta det? hitills har jag inte møtt någon lidande hæst dær man med all sækerhet kan avgøra om det ær hovslagarens felverkning som ligger bakom.

Jag sæger inte att det inte finns fungerande hæstar som ær verkade av hovslagare.
Jag sæger att hovar blir bættre av att verkas med en annan metod.
Risken før att det uppstår problem blir mindre med den bættre metoden.
Varfør ta risker om man inte måste?

Jag ær sæker på min sak æven om jag inte kænner till någon lidande hæst som man helt sækert kan fastslå att det ær en duktig hovlagares fel.
Ær det konstigt?
Vad är den bättre metoden/annan metod??:confused:
Strasser? eller vilken barfotainriktning?,det finns ju några metoder att välja mellan så var snäll att va lite tydligare.
Vi är inte alla tankeläsare .;)

Förlåt min dåliga humor men vet du att det står Stapplare under ditt nick Haest?
:rofl:
Själv är jag Måndansare..:angel:

Vad är den bättre metoden/annan metod??:confused:
Strasser? eller vilken barfotainriktning?,det finns ju några metoder att välja mellan så var snäll att va lite tydligare.
Vi är inte alla tankeläsare .;)

Oja visste inte att ni ville veta.. jag kør Pete Rameys metod:)

Vad det denna frågan du menade jag skulle svara på?
Personligen tycker jag att hæstar som gått med skor en længre tid och som anvænds bør fortsætta ha skor.
Annars tycker jag att man aldrig borde slå på ett par skor från børjan.

Nej, den här:

Ursprungligen postat av Hæst
Kænner inte till några sådana hæstar så det vet jag inget om, men som vældigt insatt i barfotavård vet jag att det ær fel att verka hoven så som en traditonell hovslagare gør.
Du kan fråga vilken hovvårdare som hælst.

Nu ger jag inte mycket för hovvårdare. Men du får gärna tala om vad som är så fel med hovslagarverkning?

Jag har haft ett antal som gått barfota verkade av hovslagare, och det finns gott om den i bekantskapskretsen. Fullt fungerande barfotahästar. Jag känner dock ingen hovvårdsverkad häst som är besvärsfri, dock känner jag rätt få barfotaverkade. Det var himla poppis här ett tag, men det höll i sig ngt år, sen svek kunderna och gick tillbaka till hovslagare. Både för de som skoddes på igen och de som fortsatt är barfota.

Men som sagt, du får jättegärna tala om vad det är för fel med en hovslagarverkning och vad det då innebär för nackdelar/problem för hästen?

Förlåt min dåliga humor men vet du att det står Stapplare under ditt nick Haest?
:rofl:
Själv är jag Måndansare..:angel:

Nu kænns det som du bara vill vara elak?
Du har sækert varit medlem hær længre æn mig vilket inte ær något konstigt då jag inte bott i sverige så vædigt længe.
Nu nær jag bor hær vill jag førstås ta del i "hæstsverige" (fast jag børjar ha min tvivel).

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 694
Senast: Claraclara
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 917
Senast: BernT
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka