Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Jamen du har ju sammanfattat det hela alldeles utmärkt, man ska lyssna på hästen. För vissa hästar funkar oskott alldeles utmärkt, medan nästa häst har andra behov och förutsättningar och kräver kanske skor av den orsaken.

Ja, jag har väl sagt hela tiden att var och en får bestämma själv. Har sagt hela tiden att det är mina tankar och åsikter. Jag har aldrig varit emot skor men tycker det verkar realistiskt och sunt att ha dom barfota om det går. Va bara för ett år sedan som jag blev nyfiken på andra sätt att hantera hästens hovar, att kolla runt och se vilka alternativ det finns. Det betyder inte att jag styrker allt som alla som verkar efter vissa metoder säger, det behöver jag mer kunskap om innan jag kan ta beslut vilket som kan bli bäst när den dagen kommer. Jag blev nyfiken på hur och varför många väljer att ha hästar barfota, vilka metoder det finns, för och nackdelar.

Är det något fel att ställa frågor, kolla runt och vara nyfiken så länge det inte skadar någon:)?Synd att denna tråden blev en antingen eller tråd och trist att många andra inte vågar kolla upp och ta reda på fakta om något som verkar skrämmande och annorlunda. Om min blivande häst skulle får fång/blir sjuk så ringer jag veterinär/hovslagare, om min häst skulle få andra hovsjukdomar så skulle jag ta ut en av dom duktiga hovslagare jag känner osv. Men det skadar inte att ha andra metoder till hands och prova när det man testat inte fungerar.

Senast ändrad av en moderator:

Det yttre lamellagret växer ner. Det inre läker på plats. Mindre förändringar, skador i lamellerna kan säkert läkas helt och hållet på plats. Det finns enzymer som ser till så att den skadade vävnaden repareras. Det är vad jag förstår framförallt hovväggen som måste växa ner.

Men tänker du nu?

Med tanke på vilka slutsatser folk drar av en skriven text...
Du kan dra in enzymer och allt möjligt - den viktiga infon i detta sammanhang är att att en hov med kronisk fång inte är stabil nog att gå på definitivt inte att springa på :devil:

Tänker du på när du skrev det ovan? Att vissa barfotaverkare hävdar att hästen skall röra sig vid fång och att de nu tar ditt lösryckta citat och konstaterar precis det de vill...

För mig är det viktigt att förstå hur en hov är uppbyggd med lameller och annat. Det gör att det blir mkt lättare att sedan förstå vad som händer vid ett fånganfall. Enzymerna är synnerligen viktiga i detta sammanhang. Det finns en hel del som tyder på att det är just pga en okontrollerad enzymaktivitet som lamellerna bryts ner.

Jag skrev inte i mitt inlägg att en fånghäst ska skutta omkring på sina trasiga hovar. Jag är fullständigt övertygad om att jag aldrig har skrivit det i ett enda inlägg. :confused:

Min fångponny fick vila tills en stor del av hoven hade vuxit ner.

Men de sk hålväggarna som flera beskriver beror ju på att det inte håller ihop hela vägen.

Det är ju inte så att det ena läker för sig, utan hovkapselns lameller är i synk med kötthoven.

Det är bara Alex häst som inte har skadade lameller uppifrån o ner. skadan sker ju i kronranden- du vet typiska symtom som ödem i kronranden o svampiga ben - som ingen nämner alls.
Om man lyckas häva förloppet så sker inte skdan mellan lamellerna, men är den akut sjuk i 8 v borde rimligen lamellerna vara skadade uppifrån o ner- annrs är det ngt annat.

ja men du beskriver exakt det jag säger - man tror på det man gillar

det finns en massa forskning på islag och hur hoven påverkas av en massa underlag och verkning

den stora skillnaden är att när det görs i veterinärt syfte så har man många fler hästar att jämföra med, så man är säker på att det inte var just med de här två

Vekningen påverkar hur hästen sätter ned hoven och en duktig hovslagare skall se till att det blir bra och korrekt isättning inte bara trakt före utan också i längdriktningen

Du har rätt i att det inte är bra att lyfta strålen från underlaget - vare sig med sko eller förtvinad stråle.

man skall bara sko om vinsten är större än den förlusten

Det är alla överens om

Senast ändrad:

men du är i fel tråd för den diskussionen - förstår du inte det?

Det är inte jag som för en diskussion. Jag svarade bara på ett påstående från ngn annan eftersom jag ansåg att det inte stämde riktigt. Jag är inte ute efter att vara med i den här diskussionen, är nog snarare glad att jag slipper och helt nöjd med att följa den på avstånd. Men jag har lite svårt för ngt som inte är riktigt sant därav mitt inlägg.

Är det något fel att ställa frågor, kolla runt och vara nyfiken så länge det inte skadar någon:)?Synd att denna tråden blev en antingen eller tråd och trist att många andra inte vågar kolla upp och ta reda på fakta om något som verkar skrämmande och annorlunda. Men det skadar inte att ha andra metoder till hands och prova när det man testat inte fungerar.

Vågar kolla upp fakta?Vad är enligt dig fakta?
Och vad skulle tex jag vara rädd för?:rofl:

Jag har nog varit inne på varenda barfotasida och barfotaforum,har läst de flesta kända barfotaverkarnas böcker (utom Strassers svindyra bibel för henne lägger jag inga pengar på..)
Jag har sett barfotaverkade hästar "enligt olika metoder" i verkligheten .
Nyfiknare människa än mig finns nog inte,och ska jag vara ärlig så förstår jag inte riktigt vad vissa är så impade över.
Vad är så extremt revolutionerande ?vad är så beundransvärt?
Varför visas bara bilder på vanskötta hovar på före bilderna tex?
Varför blir folk impade över fångbehandlingar där hästarna har liggsår och utsätts för åratal av "rehabilitering"?
Varför påstås det så mkt lögner som är lätta att motbevisa på dessa sidor?
Så fort man hittar svaga punkter och osanna påståenden och tar upp dem så är man plötsligt hatisk??:D

Finns inte en enda hovslagare som är emot barfota om det fungerar för individen,och argumentet att vi skulle vara rädda för konkurrens är rätt fånigt.
Det är brist på hovslagare och är du duktig blir man aldrig utan jobb.

En hovslagare värd namnet är en äkta djurvän( isnöad på hovar och hästar),självklart blir vi förbannade när man ser hästar fara illa .
Om man har utbildning och praktisk erfarenhet så har man en annan grund att stå på,man kan läsa häst och man kan läsa hovar på ett sätt som du inte gör.

Man får med åren ett "Bullshitfilter"..dvs man genomskådar skitsnack .:devil:

Att tex rehabilitera en häst med hovproblem skall inte behöva innebära onödigt lidande.
På vissa barfotasidor ser man tex fångbehandlingar som mer liknar plågsamma djurförsök än rehabilitering.

Lever man i verkligheten ser man ibland en annan sida av historier,och alla barfotahistorier har ju tyvärr inte slutat lyckligt.
Så varför skall jag vara tyst?
Ärlighet vara längst.

KL

Jag gillar att söka runt på nätet och är mycket på youtube då det finns mycket intressant att hitta där:). Tänkte slänga in lite jämnförelse videos här som kan vara spännande ang hovar och den baletten sen får var och en skaffa sig en egen uppfattning vilket som ser och känns bäst i maggen:angel:.

Comparison hoof touch down:

http://www.youtube.com/watch?v=Ghi4mhZgJvA

?
Vad vill du säga med denna länk?
Självklart att en hov med läängre tå, landar tå först!
Sen är det ju två olika hästar !!
Skulle detta bevisa att natural trim är bättre än no trim?:D

Bullshitfiltret jobbar.:rofl:

Detta ser jag.
Filmen med skodd hov visar hovar som är övervuxna skorna,trångt skodd med noll utlägg.
Underlaget är stenhård betong.
Obalans i hovar och häst.Halt hårt underlag.

Barfotahästen är nyverkad och struttar runt på asfalt,inte särskilt mjukt det heller men betydligt mindre hårt än betong en varm sommardag..

Vad vill du visa med dessa filmer då ??

Att man inte skall rida på betong?

Vad är det som du blir så impad över och som ger dig så mkt fakta?
Olika hästar på olika underlag ,ingen historia om hästarna.
Typiskt att bara visa hovarna,jag vill se hela hästen !!:idea::angel:
Hur är hästen byggd,musklad ,fet ,tränad??

Intressantare vore en jämförelse med en välverkad barfota häst som i nästa sekvens är skodd.Samma häst,samma underlag.
Eller tvärtom välskodd häst som skorna tas av på .;)

Alltså vart vill du komma??vad bevisar dessa filmer Hjalti?
Att vissa folk är lättlurade eller vad?:bump:

Vekningen påverkar hur hästen sätter ned hoven och en duktig hovslagare skall se till att det blir bra och korrekt isättning inte bara trakt före utan också i längdriktningen
Verkningen är superviktig men om hästen är i obalans i kroppen så kan en perfekt hov landa heltokigt ändå.
Jag har samarbetat med ET på lite olika hästar i historien och det är fascinerande hur en skruttig kropp kan få en häst att både vifta med ben hit och dit och landa konstigt på hovarna.
Mitt jobb blev enkelt när hästen fick rätt hjälp hos veterinär eller ET.

Hovar som är i obalans ger en kropp i obalans på hästen,men ibland är det omvänt.
Om hoven verkas korrekt men växer iväg i obalans så är nåt fel högre upp.

Just därför är samarbete mellan hovslagare,veterinär,ryttare mm så viktigt.

Det är som om jag skulle påstå att om hästarna skoddes enligt min metod. Den så kallade VAT-metoden så garanterar jag en medalj på OS i London 2012 i valfri ridsportgren.
Denna "unika" metod paketerar jag i snygg marknadsföring och skrattar hela vägen till banken!

Och där konkretiserade vi väl hela barfotarörelsen i en mening.......Snyggt VAT! Själv försökte jag mig på Strudel-metoden ett tag...

Kul att du såg det så:). Ville visa att man är lika go från båda håll, barfotatalibaner som många kallar dom med andra metoder mot traditionell hovvård, där den sistnämnda hade onormalt lång tå på ena filmen. Va flera filmer där barfota hästarna va filmade i slow motions men i muligt väder medan den skodda hästen filmades i slow motions i sol, nästan så dom vill dra ögonen till just den skodda vilket jag anser som löjligt, gillar inte sådan falsk marknadsföring. Vinklarna är annorlunda med, hästen med skor ser ut att få enorma stötar när den landar i backen för där är den enormt inzoomad. Skulle vara bättre om filmerna va på lika villkor när man vill visa det man gör och tror på. Även om jag vill tro på att skor tar bort mycket av stötdämpningen så märks det att det smutskastas från båda håll. Har inte sett filmerna från detta perspektiv förut, utan köpt det mesta.

Det är inte bara barfota folk som får ta skit utan även dom som inte utför den men detta är ju inget nytt, alla kastar skit på alla. Läser jag och fördjupar mig på en sida så står det tvärtom på nästa. Men det är kul och intressant men sen vilket som är den ultimata hovvården, formen eller rätt för just individen får hästen i slutändan besluta. Alla vill det bästa men i slutändan så tycker jag det är förvirrande, det som känns rätt och verkar vara det kanske är helt och skogen och tvärtom. Folk som testat det ena och helt säljer den metoden möts av andra som testat och som fått en helt annan åsikt. Jag står mitt emellan, vill tro att det finns alternativ till allt sen vilket det än må vara kommer alltid få motargument att det är fel medan andra påstår rätt. Valet ligger då hos den som tar beslutet i slutändan och jag hoppas då att det är för den hästens bästa.

ja jag märker att du har svårt för "the biger picture"

och det är precis det här som jag morrat om förut - inget är så livsfarligt som den som läst lite medicin

För slutsatserna kan bl helt fel - eftetrsom man inte har en grundutbilning inom området - och därför itne kan sätta enskild fakta i ett större sammanhang - och därför blri slutsatsen inte sann - även om den verkar logisk

Med logik kan man bevisa att en katt har åtta svansar - men har någon sett en sådan katt?

Hur många fötter har du sett? Kan du integrera det du läser med praktistk kunnande och erfarenhet?

För precis som lilla Skutt har jag sett allt för mycket lidande som blir konsekvensen av brist på grundkunskaper

Man är inte alls lika go från båda håll

Det är du som inte läser. Jag har redan skrivit att all barfotaverkare inte är talibaner. En fundamentalist är en fundamentalist oavsett om det gäller religion eller hovar

Fundamentalism innebär bokstavlig tro på en religions eller ideologis urkund, och ett doktrinärt efterföljande av en uppsättning grundläggande principer.

Jag skulle peta in Ove Lind där, och Strasser, jag är inte alls lika insatt som Lilla Skutt så resten vet jag inte

Min harm är den jag känner när man utsätter hästen för lidande med hänvisning till en fundamentalistisk syn på hovar

Det betyder inte att alla barfotahästar lider

För jag säger igen - barfota är bäst så länge det går

Den enorma skilnaden mellan vissa barfotaförespråkare och hovslagre är bedömningen när - är ändå skoning att föredra

När passerar men den gränsen -vilka tecken tyder på att det är dags att sko trots de nackdelar det medför?
Det vore en väldigt intressant diskussion

ja jag märker att du har svårt för "the biger picture"

och det är precis det här som jag morrat om förut - inget är så livsfarligt som den som läst lite medicin

För slutsatserna kan bl helt fel - eftetrsom man inte har en grundutbilning inom området - och därför itne kan sätta enskild fakta i ett större sammanhang - och därför blri slutsatsen inte sann - även om den verkar logisk

Med logik kan man bevisa att en katt har åtta svansar - men har någon sett en sådan katt?

Hur många fötter har du sett? Kan du integrera det du läser med praktistk kunnande och erfarenhet?

För precis som lilla Skutt har jag sett allt för mycket lidande som blir konsekvensen av brist på grundkunskaper

Hmmmm
och vad är det som gör at du anser att du kan bestämma vad jag får/bör skriva i denna tråd?
Vill du vara snäll och förklara det för mig för jag fattar inte det.

Jag har inte påstått ngt annat än att det yttre lamellagret nybildas i kronranden och växer nedåt medan det inre som sitter fast i hovbenet måste läka på plats. Det måste stå i vilken bok som helst och är inte ngt konstigt eller felaktigt.
Mitt inlägg var än en gång bara att förtydligande av ett annat inlägg. Om du anser att det jag har skrivit är fel så får du i så fall visa det.

Men inte sätta dig på några höga hästar och tala om för mig vad jag får/inte får skriva. Vad är det för stil - i ett diskussionsforum?

Jag har inte dragit en enda slutsats av mitt påstående. Jag är väl medveten om att en fånghov måste växa ut innan man kan belasta den helt och hållet. Jag har aldrig påstått ngt annat så var vänlig och läs mina inlägg ordentligt.

Ang detta med fundalism - jag upplever att de sommarknadsför sina verkningsrpinciper ofta gör det mer likt en fundamentaliskt religion som enligt definitionen ovan styrs av doktriner

En doktrin är en lärosats som stöder ett visst praktiskt handlande

Dvs man går efter dessa ganska enkla och lättfattliga lärosatser och inte efter ett bredare kunnande som tar hänsyn till många fler variabler

Det är det som är farligt när man inte har en medidicinsk grundtubildning och mao inte har ett sammanhang, man vet inte vilka konskekvenser det kan bli helt enkelt :o

jag tror inte att någon hovslagare är emot att en massa hästar går barfota, och som lilla skutt skriver -det finns massor av jobb -och själv är jag inte ens verksam längre

Men man blir trippel :eek: när man tänker på de konsekvenser som kan bli. Och har hänt

Jag tror ingen är hatisk - bara förskräckta över hur det blir när man inte lyssnar på hästen utan på en doktrin - dvs lärosats

Senast ändrad:

Jag skriver ingenstans at du inte får - jag är inte moderator

jag frågar om du inser konskevensen - och nej det gör du inte - så jag släpper det

Med all respekt, den här tråden handlar INTE om fång utan detta får ni faktiskt diskutera i befintlig tråd.

Boj/moderator

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 694
Senast: Claraclara
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 917
Senast: BernT
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka