Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Överlämna all kunskap till dom kan kan och vet bäst nu i tråden:bow:. Blir bara löjligt om jag ska visa mig på styva linan och verka vara guds allvetare då jag inte är sån i min person och inte vill framställa mig som en sådan. Bara lagt upp mina funderingar, dom diskussioner jag haft med andra och det jag tagit till mig av personer som har erfarenhet att mycket av det vi pratat om visst det fungerar, resten får dom som utövar det många här helt ser ner på försvara, vad hette dom nu igen..ja just det barfotatalibaner mm:grin:.

Visst kan boots skava men likadant där så finns det nya och lättare boots tex som bara täcker själva hoven. Här är ett ex

http://www.youtube.com/watch?v=9_ZKCNnOVfA&feature=related

Tusan också jag kanske är helt ute i det blå och flyger, all heder åt järnskor, vad skulle vi gjort utan dom:angel:.

Jag började kika på andra exempel till skor av ren nyfikenhet, måste ju varit helt trög i huvudet som ens kom på tanken med min enorma okunskap och enkelseende att det ens skulle kunna finnas något annat som skulle kunna jämnföras med hovslagare och skoning:cool:. Hädanefter så håller jag mina tankar och bollande av frågor och funderingar för mig själv.

Hjalti...:bow:

Jag håller med dig.

Om barfotaverkarna själva säljer boots,tror du du får veta nackdelarna då?

Tänk efter före du tror så mkt.
Om hovslagare själva säljer skor, tror du att du får veta nackdelarna då..????

Om hovslagare själva säljer skor, tror du att du får veta nackdelarna då..????
Jag säljer inga alltså är jag noga med vad jag köper!;)
Jag köper inga dåliga argument heller även om de är gratis.:angel:
Du säljer boots förstår jag.:rofl:

Solglimten kanske kan svara på certifieringen av barfotaverkare?
Vilken metod förespråkar du själv och isåfall varför?
Du låter som en Strasser.
Strasser certifierar sina egna elever,vem har godkänt Strasser?
Och är metoden godkänd av Jordbruksverket?

Lilla Skutt,
Jag varken använder eller säljer boots. Mina hästar går, springer och körs obehindrat barfota på all slags underlag. Jag har en utbildad hovslagare som har slutat med att sko, bara verkar. Verkningen görs så att hoven kan fungera på ett naturligt sett. Om ni vill kalla det för "barfotatalibaner" är det upp till ER. Jag hade säkert fortsatt med att sko mina hästar om ingen av dem hade några problem. Men när man har provat allt inom skovärlden och det inte fungerar, så började jag söka efter andra alternativ för mina hästar. Sedan om denna verkning är godkänd av Jordbruksverket eller inte hör inte hit, för mina hästar plågas inte för att de lever ett sunt hästliv.
Jag orkar inte argumentera för & emot skoning/barfota. Jag tycker bara det är ynkligt av er motståndare att vara så fientliga och hatiska mot något som inte passar er värld. Låt oss "barfotatalibaner" göra det vi tror är bäst för våra hästar.

Jag tycker bara det är ynkligt av er motståndare att vara så fientliga och hatiska mot något som inte passar er värld. Låt oss "barfotatalibaner" göra det vi tror är bäst för våra hästar.

Vad synd att den barfotaverkare som knackade på min dörr inte också kunde låta mig göra vad jag (och veterinär och hovslagare) ansåg bäst för mina fånghästar... Det är väl klart att man blir lite "fientligt" och "hatiskt" inställd om man blir anmäld för vanvård när man försöker göra allt efter konstens alla regler:mad:!

Lilla Skutt,
Jag varken använder eller säljer boots. Mina hästar går, springer och körs obehindrat barfota på all slags underlag. Jag har en utbildad hovslagare som har slutat med att sko, bara verkar. Verkningen görs så att hoven kan fungera på ett naturligt sett. Om ni vill kalla det för "barfotatalibaner" är det upp till ER. Jag hade säkert fortsatt med att sko mina hästar om ingen av dem hade några problem. Men när man har provat allt inom skovärlden och det inte fungerar, så började jag söka efter andra alternativ för mina hästar. Sedan om denna verkning är godkänd av Jordbruksverket eller inte hör inte hit, för mina hästar plågas inte för att de lever ett sunt hästliv.
Jag orkar inte argumentera för & emot skoning/barfota. Jag tycker bara det är ynkligt av er motståndare att vara så fientliga och hatiska mot något som inte passar er värld. Låt oss "barfotatalibaner" göra det vi tror är bäst för våra hästar.
Jag har aldrig påstått att du måste sko din häst.Jag är inte hatisk för att jag ställer frågor som är befogade.

Däremot tycker jag det är viktigt att alla som verkar och/eller skor hästar har ordentlig utbildning och kunskap i vad de utför.
Alla har kanske inte kunskapen att välja en duktig hovslagare eller barfotaverkare ,då måste någon myndighet certifiera yrkesutövarna så att hästarna skyddas mot klåpare.

Personligen skulle jag va lite skeptisk til en hovslagare som slutat sko och enbart verkar.
Antagligen var den personen en sån hovslagare som syns på barfotasidor som dåliga exempel :angel:samt säkert dåligt utbildad och fortbildad .
För kan man inte verka en häst korrekt i balans med skor så går det väl inte bättre utan.
En korrekt verkning är en korrekt verkning och man behöver inte bli barfotataliban för att utföra en fysiologisk verkning.
En bra hovslagare kan både verka en häst som går barfota och sko en häst korrekt om det behövs.

Sen skall du väl veta vad som är bäst för din häst,inte tro.;)
Tror gör man i kyrkan.
Klarar inte barfotarörelsen ifrågasättande eller insyn i sin utbildning,och framförallt vilka som utbildar andra då är nåt sjukt.(hm ,Barfotarörelsen ..rör den på sig? verkar mer Rigor Mortis:D)

Men denna kovändning blir bara fånig. Jag förstår att du som privatperson inte kanske kan förklara allt, och blir i underläge, men faktum är att vissa av de påstående som du gjort...

Bara ett ex att hoven behöver vila från skon undrar man ju hur du eller dom menar?

Jag vet att det mesta låter logiskt och bra och man vill sin häst väl - men för mig räcker det inte att någon säger att det är naturligt för att jag skall tycka att det räcker

JAG är tillräckligt nyanserad så jag kan se nackdelar med att sko - men ibland är det ett nödvändigt ont

Och ja jag skriver nödvändigt - för det är det ibland om hästen skall ges en chans att prestera

Jag skulle vilja ha en vettig seriös diskussion om nackdelarna med skor - för de finns, men det finns ju också fördelar

det som ger taliban stämpel är om det är antingen eller

och ni som anser att en barfotaverkar gör annorlunda - på vilket sätt då?

Vad skiljer - det borde man ju som konsument vara medveten om

Senast ändrad:

Jättetråkigt du mötts av sånt, klart man gör det som känns bäst.

Jag har en vän som behandlade sin fånghäst med medicin, vila i box, skodd av en duktig hovslagare samt regelbundna veterinärkontroller.

I somras träffade jag en fånghäst som behandlades annorlunda - barfota och regelbundna veterinärkontroller där också. Gick på enormt sommarbete med en av mina hästar. Fascinerande se hur snabbt frisk den hästen blev.

Och då är det jättelätt att dra en slutsats att den senare behandlingen var den mest effektiva, och det är här det blir problem när man inte har tillräcklig kunskap :o

För då frågar man sig inte - hur allvarliga var respektive anfall

den som stod i box hade kanske och förmodligen och alldeles säkerligen större skador inne i hoven - för dessa tål inte rörelse: därför gjorde den vet. en annan bedömning än den som fick gå ut. Eftersom det gick över så fort så var det förmodligen ett lindrigt anfall utan skador - för det läker itne så fort. Skador måste växa ned - de läks inte

Det var ju någon här på forumet som berättade om sin fånghäst med skador som smet - rejsade runt varpå hovbenet kom ut genom sulan :eek:
Givetvis måste den avlivas

Alla vi med utbildning vet att detta kan hända - därför tar vi fång på jättestort allvar och grinar när vi läser om Strasser och andra dårar som i sin okunnighet utsätter hästar för livsfara

Om man gör så och det är att bedömma som djurplågeri enligt myndighet - då får man kalla dem för dårar.

För de vet inte vad de gör

Senast ändrad:

Jag skulle precis säga ungefär det som Susan redan sagt.

Min häst hade 15 resp 10 graders hovbensrotationer, samt även sänkning på ena fram. Hon var alltså VÄLDIGT illa däran och, tro mig, det är ingen häst man drar skorna av och släpper på sommarbete...:crazy: Det krävdes absolut stillhet, skicklig hovslagare samt 100% engagerad och motiverad matte för att det skulle finnas i alla fall en LITEN chans att hästen skulle klara sig.

Båda hästarna hade högt insulin. Den som gick "utan skor" hade en enorm fångnacke. Den som stod i box hade inte det. Den "skolösa" hade hovbensrotation, den i box hade enligt ägaren ett lättare fånganfall.

Tyvärr kan jag bara redogöra i andra hand så jag kan inte säga mer än jag vet. Jag har sett den första, barfota hästen hela sommaren och sett hur hovarna ändrats allt efter verkningen. Hälsat på nyss i helgen. Har kontakt med den andra också via mail och IRL men hästen finns på annan plats. Båda mår bra var och en efter var sin behandling.

Senast ändrad:

Och då är det jättelätt att dra en slutsats att den senare behandlingen var den mest effektiva, och det är här det blir problem när man inte har tillräcklig kunskap :o

Jag drar inga slutsatser alls. Jag konstaterar efter hur de båda hästarna mår efter var sin behandling.

För vissa blir det här säkert hårklyverier men oerhört viktigt i ett seriöst vetenskapligt sammanhang - för det du gör är att dra till med ord som låter bra

Du skriver
Jag drar inga slutsatser alls. Jag konstaterar efter hur de båda hästarna mår efter var sin behandling.

Problemet är att ordet konstatera är ännu starkare än att dra en slutsats
SAOL

Konstatera;
1) bevisa, ådagalägga riktigheten l. tillvaron av (ngt), fastalå, bekräfta, bestyrka; vitsorda
2) skaffa sig (själv) visshet om (ngt), förvissa sig om riktigheten l. tillvaron av (ngt); finna bekräftelse på (ngt)- äv. med försvagad bet: iakttaga tillvaron av

Det är problemet med icke vetenskapligt skolade människor är att de hittar "bevis" dvs konstaterar för sina uppfattningar i enskilda fall, utan tillräcklig dokumentation

Medan vetenskapen (den veterinära företrädesvis) gång på gång i försöker försöker motbevisa sin tro - för att vara riktigt säkra på att de inte har fel

Det här är två helt olika tankekulturer, och den enda är inte finare än den andra, men utan vetenskaplig grund så kan det bli väldigt galet - och har blivit vid ett flertal tillfällen och med dödlig utgång

Ingen kan dra en enda slutsats från det du rapporterar annat än att just de hästarna fungerade så. det går inte att generalisera på andra, och det är det folk gör, som inte är vana att tänka kritiskt;

Vad säger man? Vilka belägg har man för det man säger?

Du gör många hästar en otjänst med det du skriver, för vissa tar det som du skriver som en bekräftelse på det de "redan hört förut" och som lät bra då - och som lät bra nu i det du skrev

Medan det du skriver inte tillför någonting då det bara är enstaka fall med helt lösa uppgifter

Senast ändrad:

Skador måste växa ned - de läks inte
Bra skrivet. i fångtråden kan man uppfatta det som att folk tror att det just läker ihop- inte ny frisk vävnad från kronranden.

Bra skrivet. i fångtråden kan man uppfatta det som att folk tror att det just läker ihop- inte ny frisk vävnad från kronranden.

Det yttre lamellagret växer ner. Det inre läker på plats. Mindre förändringar, skador i lamellerna kan säkert läkas helt och hållet på plats. Det finns enzymer som ser till så att den skadade vävnaden repareras. Det är vad jag förstår framförallt hovväggen som måste växa ner.

Men tänker du nu?

Med tanke på vilka slutsatser folk drar av en skriven text...
Du kan dra in enzymer och allt möjligt - den viktiga infon i detta sammanhang är att att en hov med kronisk fång inte är stabil nog att gå på definitivt inte att springa på :devil:

Tänker du på när du skrev det ovan? Att vissa barfotaverkare hävdar att hästen skall röra sig vid fång och att de nu tar ditt lösryckta citat och konstaterar precis det de vill...

..........................

det finns två olika fång

-dels en akut med blödning i lamellranden - den går över rätt fort, och oavsett enzymer eller inte så har jag aldrig sett en sådan fång läka ihop så lamellranden blir i normal tjocklek igen - den är och förblir försvagad som ALL ÄRRVÄVNAD

Sedan finns det kronisk fång och då är lamellerna av - och inget kan klistra ihop dem igen. Så hoven sitter LÖST. Och hoven är i detta fall den hylsa som är trädd utanpå skelettet längst ned på en hästs ben

Vid kronisk fång så brukar det lossna i tån, när benet inte sitter fast där så tappar de sitt huvudsakliga stöd och det kan börja bukta ned mot sulan och en häst är tung... och ju hårdare den landar... och ju hårdare marken... är desto större kraften och hajja - det kan säga plopp
och då är det morsning och godbaj!

Sedan finns det helt tokiga hovverkare som verkar i sulan på en sådan häst som bara har denna stackars sula att hålla emot tyngden av hästkroppen - eftersom det släppt i tån

halllå

Den behöver all hjälp den kan få att hålla emot - av ett mjukt underlag - att sulan är torr = hårdoch ju tjockare desto bättre

Senast ändrad:

så nog verkas en barfotahäst olika ibland alltid

:crazy:

Ang fång. Det finns varianter - men den traditionella behandlingen består av att avlasta väggen i tån och merbelasta strålen - så hästen får stöd under sulan

Där är det många vinster med en sko - för man kan avlasta tån helt. Som på Bettys häst behövde den inte ens vara med i överrullningen

:bow:

KL

Jag gillar att söka runt på nätet och är mycket på youtube då det finns mycket intressant att hitta där:). Tänkte slänga in lite jämnförelse videos här som kan vara spännande ang hovar och den baletten sen får var och en skaffa sig en egen uppfattning vilket som ser och känns bäst i maggen:angel:.

Comparison hoof touch down:

http://www.youtube.com/watch?v=Ghi4mhZgJvA

Slowmotion skodd hov:
http://www.youtube.com/watch?v=yrlUaFFdv3Y&feature=related

Slowmotion barfota hov:
http://www.youtube.com/watch?v=si7QUK4OY0o&feature=related

Och där finns många andra intressanta filmer under pågående ämne. Nätet är oändligt med folks olika kunskap och tekniker och inte tala om google där man kan hitta en massa. Det man fastnar för tar man till sig, resten kastar man i soptunnan. Man ska lyssna på hästen, gör man bara det så har man hälften vunnet vad det än må vara. lla vill hästarna deras bästa men har olika åsikter om vilket som är bästa vägen, så har det alltid sett ut och kommer alltid så att göra.

Sen verkade det riktigt flummigt som jag skrev innan då förklaringen blev luddig. Med plattverkning så syftade jag på att det oftast verkar tas för mycket på hov vid skoning eller verkning, inte att den blir helt platt men ömmar om inte skon kommer på då det inte finns något kvar att nöta ner. Tycker det känns rimligt att stråle+ lite sula tar mesta tyngden och inte kanterna som det blir med skor då strålen inte får kontakt eller minimal kontakt med mar och hela hästens tyngd bärs där skon sitter. Stråle= trampdyna, så varför skulle inte den vara gjord att gå på?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 694
Senast: Claraclara
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 917
Senast: BernT
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka