Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

kl
Har i dag fyra hästar i stallet som går barfota. Samtliga rids på alla underlag och tre av dom tävlas. Den fjärde är ganska ung ännu - så där får vi se om hon har lika bra fötter. Boots eller järnskor med broddar kan behövas om det är ishalka.
Har en enklare hovutbildning (vanlig) i bagaget. Har haft hästarna skodda av vanlig hovslagare men pga av en kraftig fång (rotation och hovbenssänkning) så började jag fundera över både veterinärens råd och hovslagarens åtgärd.
Skaffade litteratur från både hovslagarutbildningen och har även läst barfotasidorna.
Det jag kunnat konstatera är att det är mer som förenar än vad som skiljer när det gäller grundsynen på hur en fot ska verkas.
Båda menar att hästens fot påverkas kraftigt av beslag och man ska därför inte sätta på skor i onödan.
Skillnaderna som jag uppfattar det är; en vanlig hovslagare tar många gånger hänsyn till användningsområdet. En travare får lite längre tår för att inte ha så lätt att rulla upp i galopp, en häst som galopperas mycket får alltså kortare tå. En häst som ska ha höga belyft får då en något högre trakt. osv.
Den typen av åtgärder talas aldrig om när man talar barfotaverkning.
Sen lämnar vissa av de "vanliga" hovslagare en "kant" att gå på. De som inte gör det verkar i grunden likadant som en barfotaverkare.

När man talar om barfotaverkning som revolutionerande, så är det nog i en del andra länder så. Är det nån som sett hur lippizanarna verkas i hemlandet för att dom ska gå rätt?? Även i vissa delar av USA lär det vara rätt nyttigt med en alternativ syn. Ur en svensk hovslagares perspektiv lär det inte vara något nytt.
Kvaliten på utfört jobb beror på den som gör det - oavsett vilket utbildning man har. Erfarenheten är oftast det som på sikt gör den skickliga yrkesmannen/kvinnan. Det är inte alltid roligt att träffa nyutbildat folk - gäller hovslagare, barfotaverkare och även veterinärer.

Till sist; vanligt bondförstånd hos alla parter ger nog bästa vägledningen. Hästen är inte född med skor. Om hästen klarar det - kanonbra. Är det omöjligt eller så att man inte vill/ids/orkar vänta ut hästen - sko!!! Det är inte konstigare än så.

det mesta alldeles lysande

men vad menar du med det sista - om man inte orkar vänta ut hästen?

den lär ju inte börja växa ut fortare för att den inte har skor

den största orsaken till att sko är enligt min erfarenhet att den utan skor sliter mer än det växer i kombination med att den får en felaktig balans - många verkare menar sig kunna ändra det - men det går inte att ändra beställningen på en häst som är vuxen

Senast ändrad:

Till sist; vanligt bondförstånd hos alla parter ger nog bästa vägledningen. Hästen är inte född med skor. Om hästen klarar det - kanonbra. Är det omöjligt eller så att man inte vill/ids/orkar vänta ut hästen - sko!!! Det är inte konstigare än så.

Just det där är ju det jag kan sakna bland vissa 'barfotaförespråkare'. Att kunna se att båda alternativen har en plats. Jag har som sagt hitills aldrig mött en hovslagare som sas anser 'bara barfota' eller 'bara skor'. Däremot barfotaförespråkare som hävdar, inkl i diverse trådar, att alla hästar mår bäst utan skor och kan gå utan skor.

Så jag önskar att fler kunde anamma dina kloka ord ovan, men hitills syns det mest på 'ena sidan' medan den andra är iaf till stor del, mer rabiat.- Och det är där det börjar bli 'ställningskrig'.

det mesta alldeles lysande

men vad menar du med det sista - om man inte orkar vänta ut hästen?

den största orsaken till att sko är enligt min erfarenhet att den utan skor sliter mer än det växer i kombination med att den får en felaktig balans - många verkare menar sig kunna ändra det - men det går inte att ändra beställningen på en häst som är vuxen

Jag tolkade det som att inte orka/vilja kunna vänta ut att (se om) hästen blir oöm och anpassar sig till barfotagång, dvs (se om) den slutar ömma barfota.

Den period som flera barfotaläror hävdar kan ta över ett år.

Tack för det:)
Nja, jag tänkte nog inte på uppenbara problem med hoven eller hästens ben, utan mer på att vissa hästar blir ömma under någon till några veckor.( För den som älskar sin hobby kan det vara väldigt lång tid.)
Efter den tiden tycker jag nog att hästen bör kunna gå bekvämt på normala underlag.
Om inte - då kanske man ska ta en funderare varför. Är det så att hästen är riktigt verkad? Är det så att hästen behöver skor? Sen fattar man ett beslut.

Beträffande tillväxthastighet på hornet, så tycker jag mig se att det växer mycket snabbare när hästen går utan skor. Kanske en av orsakerna till att det blir såna debatter ibland? Det tar nämligen lite längre tid innan det inträffar.

Alexandra; tack för dom orden. Håller med om att det är väldigt trist när det blir krig. Det är både roligt och givande att diskutera olika lösningar med olika människor. Man kanske kan få en ny infallsvinkel i nåt sammanhang?

kl
Har i dag fyra hästar i stallet som går barfota. Samtliga rids på alla underlag och tre av dom tävlas. Den fjärde är ganska ung ännu - så där får vi se om hon har lika bra fötter. Boots eller järnskor med broddar kan behövas om det är ishalka.
Har en enklare hovutbildning (vanlig) i bagaget. Har haft hästarna skodda av vanlig hovslagare men pga av en kraftig fång (rotation och hovbenssänkning) så började jag fundera över både veterinärens råd och hovslagarens åtgärd.
Skaffade litteratur från både hovslagarutbildningen och har även läst barfotasidorna.
Det jag kunnat konstatera är att det är mer som förenar än vad som skiljer när det gäller grundsynen på hur en fot ska verkas.
Båda menar att hästens fot påverkas kraftigt av beslag och man ska därför inte sätta på skor i onödan.
Skillnaderna som jag uppfattar det är; en vanlig hovslagare tar många gånger hänsyn till användningsområdet. En travare får lite längre tår för att inte ha så lätt att rulla upp i galopp, en häst som galopperas mycket får alltså kortare tå. En häst som ska ha höga belyft får då en något högre trakt. osv.
Den typen av åtgärder talas aldrig om när man talar barfotaverkning.
Sen lämnar vissa av de "vanliga" hovslagare en "kant" att gå på. De som inte gör det verkar i grunden likadant som en barfotaverkare.

När man talar om barfotaverkning som revolutionerande, så är det nog i en del andra länder så. Är det nån som sett hur lippizanarna verkas i hemlandet för att dom ska gå rätt?? Även i vissa delar av USA lär det vara rätt nyttigt med en alternativ syn. Ur en svensk hovslagares perspektiv lär det inte vara något nytt.
Kvaliten på utfört jobb beror på den som gör det - oavsett vilket utbildning man har. Erfarenheten är oftast det som på sikt gör den skickliga yrkesmannen/kvinnan. Det är inte alltid roligt att träffa nyutbildat folk - gäller hovslagare, barfotaverkare och även veterinärer.

:bow::bow:

Konstatera kan också betyda: konstatera fastställa, fastslå, slå fast, fastlägga; utröna, förvissa sig om; lägga märke till, märka, registrera, notera; yttra, framhålla, påstå.

Jag konstaterar alltså att fånghäst med skor mår bra. Fånghäst utan skor mår också bra.

De olika sätten att behandla nådde målet.

Senast ändrad:

Hur ska en lipperzaner verkad för att gå rätt?
Hög trakt, lång tå?

En allmänt nyfiken fråga då jag upptäckt att hovformen är lite annorlunda än vanligt.

Alla de hästar som är verkade för barfotagång av hovslagare då? De stackarna plågas allesammans, trots att de rör sig obehindrat på alla underlag etc?

Kænner inte till några sådana hæstar så det vet jag inget om, men som vældigt insatt i barfotavård vet jag att det ær fel att verka hoven så som en traditonell hovslagare gør.
Du kan fråga vilken hovvårdare som hælst.

Håjeda mig till att vara insnöad..
Så du känner inte till en enda häst som går barfota och är verkad av en utbildad hovslagare?
Så mao känner du bara till hästar som är verkade av lekmän?
Kanske dags att byta umgängeskrets?;)

Min hovis har förklarat att när den har ngt fel på hoven- är varm/ blodförsedd mer, så växer den mer. Som vid akut fång mm. Även när slitaget är för stort. Lite samma som att man kan aktivera tillväxten genom liniment i kronranden.

Kænner inte till några sådana hæstar så det vet jag inget om, men som vældigt insatt i barfotavård vet jag att det ær fel att verka hoven så som en traditonell hovslagare gør.
Du kan fråga vilken hovvårdare som hælst.

Nu ger jag inte mycket för hovvårdare. Men du får gärna tala om vad som är så fel med hovslagarverkning?

Jag har haft ett antal som gått barfota verkade av hovslagare, och det finns gott om den i bekantskapskretsen. Fullt fungerande barfotahästar. Jag känner dock ingen hovvårdsverkad häst som är besvärsfri, dock känner jag rätt få barfotaverkade. Det var himla poppis här ett tag, men det höll i sig ngt år, sen svek kunderna och gick tillbaka till hovslagare. Både för de som skoddes på igen och de som fortsatt är barfota.

Men som sagt, du får jättegärna tala om vad det är för fel med en hovslagarverkning och vad det då innebär för nackdelar/problem för hästen?

Det är nog bäst att jag förtydligar mig litegrann. Jag är alltså inte hovslagare/barfotaverkare. Jag verkar mina egna hästar men tar ut hovslagare var 8-10 vecka för att kontrollera att allt ser bra ut. Min grundutbildning har hjälp mig mycket när det gäller att söka, kontrollera och värdera både det jag läser och det människor säger.
En lippizaner i Sverige lär nog verkas som vilken annan häst som helst med häsyn till anatomi.
Går att utveckla, men vi lär hamna för långt från trådens frågeställning:)

Tycker nog att jag är ganska insatt i både traditionell verkning och barfotaverkning och förstår därför inte riktigt vad du säger.
Givet att det är duktiga yrkesmänniskor kommer slutresultatet att bli ungefär detsamma. Hoven berättar nämligen hur den vill ha det.

Det som ibland ställer till det är den "kant att gå på" som vissa hovslagere lämnar. Eftersom hoven är konstruerad att gå på den bäryta som finns, så bryts ofta hornet sönder vilket leder till att hästen kan få ont och att det blir fort väldigt fult. Här kan nog åsikterna gå isär, men i mina trakter lämnar en av fyra hovslagare kant och dom hästarna har inte varit bekväma med resultatet.

Att båda yrkesgrupperna hävdar sin särart kanske är ok, eftersom man vill leva på just hovvård. I praktiken tror jag att man tjänar på att ha ett öppnare sinne, eftersom det trots allt är hästen som ska vara i focus. Om hästen mår kanonbra så tycker jag nog att man ska respektera det. Om man tycker sig se att den skulle kunna må ännu bättre, så får man i vart fall inte så mycket respons om man är alltför kategorisk.
Själv väljer jag bort yrkespersoner (oavsett inriktning) som inte kan respektera olika val som görs. Dom kommer aldrig att kunna tänka utanför sin egen ram den gången som det kanske behövs.

KL

Tycker denna experiment videon på hur en kadaverhov under tryck reagerar tål att tänkas på. Här visas först hur en hov reagerar om det lämnats en kant och hur det blir när hoven fått kanterna kortade så strålen kommer ner mer. Som det sägs så handlar allt om formen på en hov om den ska vara till hästens fördel eller ej. Med skor blir det gärna denna första reaktion då tyngden läggs där skor sitter om strålen inte tar stöd i mark men även om hästen är barfota och verkats fel så kanterna tar mesta tyngden så blir det skum belastning. Är jag ute och cyklar som tycker videon och sista alternativet ser mer realistiskt ut:)?

http://www.youtube.com/watch?v=n22opDFVfkc

Senast ändrad av en moderator:

Men frågan är, vad vill du med alla dina filmer???

Det pratas olika verkningar, form och hela kittet. Tyckte därför denna film visade en del av det som frågasätts här, kant eller icke kant, sula eller inte eller både och. Lättare att se när man har det framför och som visar hur det ser ut inne i en hov vid olika verkningar, jag tyckte det va intressant sen hur man vill ta det får ju stå för var och en. Ursäkta att allt jag skriver retar andra och inte passar, trodde detta kunde ge något i diskussionen men så fel jag hade, bara retade någon igen:grin:. Lugn, inga fler filmer eller inlägg i denna tråd mer från Hjalti.

Nejdå det retar inte alls upp mig ialla fall, däremot har jag väldigt svårt att förstå vad du menar med dina filmer.

Enda möjligheten att kunna se ev skillnader, det är INNAN skon läggs på. När skon väl är på plats så ser man inte det som ligger under skon, och därför är det svårt att jämföra.

Är det inte väldigt intressant för diskussionen att få se vad som händer inuti hoven tex när strålen har stöd mot marken kontra "hänger i luften tex?

Och en itusågad hov kan man ju se innanmätet på både med skor och när de plockats av.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
11
· Visningar
680
Senast: Lutten
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 694
Senast: Claraclara
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 917
Senast: BernT
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka