Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?
Tycker att boots är snällare mot hästens hovar och ben då det blir att hoven blir stum med sko då hoven är rörlig men stängs in och blir stum, samt att när en sko tex slår i backen så blir det automatiskt stor belastning på hov och ben likt en tryckvåg. Finns film som jämnför skodd häst samt när den bara har boots och skillnaden är stor.
Varför är Boots så naturligt?? Använd huvet nu!!
Ena stunden skall hästen gå barfota och känna av sitt underlag för att under ridning plötsligt gå med tjocka gummitofflor???
Hur känner då hästen av underlaget?
Måste vara frustrerande för en häst att plötsligt gå med klumpiga boots ,som
dessutom kan ge tryck på mjukdelarna av hoven(ballar,kronrand)
Är verkligen boots så bra för hästarnas ben och hovar??
Och hur många av dem som använder dem kan tillpassa dem rätt?
Låter så enkelt att verka själv och klämma på pållen boots.
Men iverkligheten finns det hästar som fått fula skavsår,klämskador när boots trampats av och vridits runt.Eller bootsen varit för stora eller små.
Rörelsemönstret påverkas av att plötsligt få en tyngre boots på sig,dels blir hoven plötsligt flera centimeter högre/längre.
Vad är fördelen för hästen med detta?
Naturligt för en häst är att ha samma hovform dygnet runt.(och halkskydd vintertid dygnet runt.)
En boots med broddar i kan ge punkttryck i hoven där just broddarna är infästa,verkar obekvämt och ger risk för blödningar/hovbölder.
Om barfotaverkarna själva säljer boots,tror du du får veta nackdelarna då?
Tänk efter före du tror så mkt.
Själv har jag verkat barfota och skott hästar i 18år.
Jag behöver inte tvingas in iett fack där alla hästar skall vara exakt lika,ibland är det bäst för häst att vara barfota ,ibland skodd.
Oavsett val är det ett ansvar för hästägaren att sköta sin del av hästens vård och jag min del.
En skodd häst behöver inte må dåligt ,sen eftersom du är så okunnig så måste du förstå att de exempel de visar på barfotasidor av skodda hästar är vanvårdsfall eller dåligt skötta/skodda hovar.
Sen kan du ju svara på frågan hur du vet att en certifierad barfotaverkare är kunnig i sitt yrke.
Är certifieringen godkänd av Jordbruksverket?