Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och vem ska faktagranska den?
Det som föranledde frågan var ett påstående att man verkar en häst som ska gå barfota annorlunda än en häst som ska ha skor. Min undran, därför, var om detta verkligen är sant?
Men kan man inte så mycket är det lätt att ropa hej vad fint
Ngn som har mer än ett par kurser i bagaget
Jag personligen tror att det är bättre för en häst att få sina hovar i ordning så dom kan funka utan skor, och använda boots vid behov. Både för att med skor så blir det hårda stötar upp i benen som sliter och att hovarna håller igång blodcirkulationen till hjärtat och den dämpas med skor.
Svenska barfotaverkare måste göra ett dåligt jobb då för det är rätt många år sedan de började mässa om sina fantastiska metoder,men ändå många år senare verkar alla hästar fortfarande vara i omställningsperiod då de måste ha boots vid det lilla arbete de ska utföra.Om en häst varit skodd så tar det oftast tid för hoven att återställa sig till att bära upp hästens vikt utan att den ska ömma, där kommer boots in för att underlätta för hästen tills den fått tillbaka hovens naturliga funktion och stöd. Som någon annan skrev så är inte barfota hästar hästar utan skor utan dom är verkade succesivt för att återskapa hoven till dess naturliga utseende och funktion. En del hästar har bra hovkvalite och kan visst det gå utan skor och vara platt verkade av en vanlig hovslagare, men oftast behövs en hovformare/vårdade och en längre period för att hoven ska fungera utan att ömma.
Jag personligen tror att det är bättre för en häst att få sina hovar i ordning så dom kan funka utan skor, och använda boots vid behov. Både för att med skor så blir det hårda stötar upp i benen som sliter och att hovarna håller igång blodcirkulationen till hjärtat och den dämpas med skor.
Ngn som har mer än ett par kurser i bagaget
Sen är det så komiskt att det pratas om helgkurser hit och dit, att det skulle vara dom som jag läst och tagit till mig av. Jamie Jackson tex har studerat dom vilda hästarna och deras hovar i många år sen tagit med det till tamhästar, att få fram en naturlig uppbyggnad och slitage. Inte tusan skos mustanger men dom har oftast en otroligt stark och bra hovkvalitet, varför? Jo för där har inte människan varit och mixat, justerat och förstört från första början vilket bidragit till att hovarna blir svaga och beroende av skor.