Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Och jag försöker ge den länken som tips till dig som ts hur barfotahäst verkas, inget annat ;-)

Man hugger inte ut en plan yta som när man ska ha på en järnsko alltså, sula verkas normalt inte, vilket görs vid skoning.
Man rundar kanterna in mot bärranden som följer skålformen i hoven vid barfotaverkning. mm mm mm

Många bra exempelbilder i länken.

(Vilken hemsida säljer inte någonting förresten obs inte till ts utan till moderatorn)

Och vem ska faktagranska den?

Med sunt förnuft och kunskapsinhämtande kan man själv vara källkritisk. Att se olika hästar, hovar, gå hovvårdskurser, lyssna på olika metoder och ifrågasätta.

Jag håller med!

Jo förstår att du reagerade vad jag skrev, Självklart så är inte vildhästar utan hovproblem men att dom jag läst om har studerat hästars hovar utan människans inblandning för att ta efter det och få fram hästens naturliga form och att hoven ska kunna slitas på rätt sätt utan att hästen ömmar. Man bör ta hänsyn till bra hovkvalite och inte avlar på hästar med medfödd dålig hovkvalite. Alla hästar har olika förutsättningar beroende på vilka hovar dom fötts med men man kan göra det bästa utifrån varje individs hovar.

Men hur kan man studera hur en hov som inte finns?

Min ena häst skulle inte bli gammal om hon vore vildhäst då hennes hovar växer så jädrans långsamt så en normal skoperiod för henne är 10-12 veckor och på sommaren när hon går barfota och bara promenadrids och går i hagen så behöver hon inte verkas då hon sliter hovarna i samma takt som dem växer och får en bra form men på vintern och när hon tränades mera så sliter hon mer på hovarna än dem växer = ömfotad.

Så hur visar studierna på vilda hästar hur hon skulle kunna gå barfota om dem inte överlever i det vilda.

Kram

Allt handlar väl om att ta hand om hovarna efter individens behov, jag nämnde bara ett ex på ett sätt där en man studerat mustangernas hovar och tagit med sig den kunskap till sitt sätt att ta hand om tamhästars hovar. Jag är ingen expert, bara läser och jämnför och tycker det sättet verkar realistiskt och verkar funka. Något jag skulle kunna tänka mig att prova om jag blev med häst. Men här används också boots.

Senast ändrad av en moderator:

Ni/Du som då verkar ha mer kunnande i bagaget, varför kan inte ni/då förklara eller hjälpa en häst med sko problem..? Sko problem menar jag allt från att få på skon rätt till att få hästen att gå bra med skor.

Ja hittills har det varit det jag gjort när jag jobbat.

Om du har anlitat hovisar som inte ens har lyckats få på skon rätt så undrar jag hur utbildad den varit?

Strasser är ju själv veterinär så det säger nog lite emot sej själv när du talar om en medicinsk sakkunnig bör se över det. Inget emot kunskaper - det är väldigt viktigt.

Vad menar du med barfotatalibaner?

Strasser är expert på fisk, och på samma sätt som det finns hovisar som hittar på eget trots sin utbildning så finns det veterinärer som gör samma sak

det strassser påstår är inte förankrat i hennes utbildning

Men du, tycker du inte det vore lite konstigt om någon som pluggat ett par år inom endast ämnet verkning + hästhov inte kan den biten vid det laget? :p Och skulle genomskåda om något verkade helknas menar jag med all medicinsk fakta som ingår, och märka om hästarna rör sig illa/inte blir bättre.
Hur länge pluggar hovslagarna inom ämnet?

Jag menar- "helgkurser" är ju inte till för att bli en hovvårdare utan att kunna verka sina egna hästar. Precis som det finns tappskokompetens - under vägledning kan hästägaren själv få mindre uppgifter för att kunna hålla efter liite men oftare. Som jag förstått det - kanske bör tilläggas.

problemet är ju den "fakta" som dessa kurser bygger på, och det går inte att plocka ut hoven ur sitt sammanhang - den sitter längst ned på skelettet

och vad hästägaren gör - påverkar hela skelettet och det har den ingen utbildning i alls:crazy:
jag har åtminstonde 3 veckors heltidsstudier i anatomi och medicin som är påpgyggt med två års praktiska övningar

Du kan säkert verka en hov snyggt för att ställa i bokhyllan, men inte kan du balanser upp en hel häst. Här brister många hovslagare också med brister i eller ingen utbildning (många ljuger där jag bor, säger att de har utbildning fast de inte har)

det du menar är ju att du skulle kunna gå helgkurser i alla laga dina egna tänder utan att kunna något om hur viktigt bettet är på sikt

En barfota hæst ska aldrig verkas så som en skodd hæst!
Dærfør bør hovslagare undvikas, de kan inte riktig barfota trimning æven om det sægs att de kan det.
I så fall vet man inte vad man pratar om.

Och jag försöker ge den länken som tips till dig som ts hur barfotahäst verkas, inget annat ;-)

Man hugger inte ut en plan yta som när man ska ha på en järnsko alltså, sula verkas normalt inte, vilket görs vid skoning.
Man rundar kanterna in mot bärranden som följer skålformen i hoven vid barfotaverkning. mm mm mm

Många bra exempelbilder i länken.

(Vilken hemsida säljer inte någonting förresten obs inte till ts utan till moderatorn)
Skillnaden när den metoden utförs här är att man först verkar ner den så mkt- som för att sko o SEN rundar kanten.
Då har den 0 slitmån o ömmar.

Jag blir bara mer och mer nyfiken på vad man sagt dig

när jag läser raggsocks citerade inlägg här ovan så reagerar jag på generaliseringen av hur man ska göra - det är helt individuellt - man gör det som behövs - och är inte låst i en fast regel

i alla fall om man förstår varför man gör det man gör - (och ja då ser till hela hästens balans)

Sedan verkar ju barfotatalibaner ha olika åsikt om hur man ska göra, och alla är ju helt övertygade om att deras väg är den rätta

jag säger att det går inte att överföra rakt av vad som blir bäst för en mustang - till att gälla allt från fullblod till shettisar till Nordsvenskar - och ffa det måste vara individanpassat

det du menar är ju att du skulle kunna gå helgkurser i alla laga dina egna tänder utan att kunna något om hur viktigt bettet är på sikt

Men du måste ju hålla med om att det är stor skillnad att jämföra en hovslagare med någon som lärt sig underhållsjobb för hemmabruk?
Det är ju knappast någon som skulle jämföra någon som underhåller sina tänder genom att borsta/använda tandtråd/följa tandläkarens ordinationer om hur man ska sköta sin tandställning med en tandläkare?
Det enda jag vill ha sagt med det är att jag antar att det är stor skillnad på en utbildad hovvårdare och någon som har gått en helgkurs (och som heller inte kallar sig hovvårdare, utgår jag ifrån).

men frågan är hur lång hovvårdarens utbilning är - vad ingår i den?

Och du tandtrådar ju inte istället för tandläkare? hoppas jag :D

Det som jag tycker är tråkigt i resonemanget är ju att man skulle utgå ifrån att alla som har hästen skodd tar hjälp av en skicklig och utbildad hovslagare, medans den som har hästen barfota ska klara sig själv efter en helgkurs utan att ha hjälp av en utbildad hovvårdare.
Vad hovvårdsutbildningarna innehåller är nog bättre att fråga någon som har gått en, de enda jag "stött på" har varit på ett par år.

Sedan verkar ju barfotatalibaner ha olika åsikt om hur man ska göra, och alla är ju helt övertygade om att deras väg är den rätta

Jag har inte träffat några barfotatalibaner. De jag träffat har förklarat varför de gör så. Och inte sagt något mer. Ödmjuka männsikor som hittat ett sätt som fungerar och som inte tvingar på sin åsikt.

Däremot många som du som går hårt fram och baktalar alla som inte tycker som du. Vad ska man kalla dej?? Hovslagartaliban?

Jag har inte träffat några barfotatalibaner. De jag träffat har förklarat varför de gör så. Och inte sagt något mer. Ödmjuka männsikor som hittat ett sätt som fungerar och som inte tvingar på sin åsikt.
De jag träffat har då inte haft den åsikten. Det första de har gjort är att tala om för en att en hovslagare inte kan verka rätt. Sen vips lägger de sig i hur hästen har det, hur dåligt det är att ha hästen på box, och även om detta är delvis sant så kallar jag då det inte för att vara ödmjuk och att inte tvinga på någon sin åsikt.

men frågan är hur lång hovvårdarens utbilning är - vad ingår i den?

Och du tandtrådar ju inte istället för tandläkare? hoppas jag :D

En hovvårdar utbilldinign ær två år lång!

och byggd på icke vetneskapliga idéer

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 694
Senast: Claraclara
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 916
Senast: BernT
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka