Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Ja en naturlig hov ær ju inte platt. Den ær något krum vid trakterna.
Men en sko ær ju platt.

Krum vid trakterna??
En Jack Russel kan vara lite krum i sin benställning men hur ser en krum trakt ut?

Du fortsätter med grova generaliseringar och felaktiga påståenden om hur vi hovslagare verkar hovar!

Jag ska ge dig ett erbjudande. Kom ner till Skåne och följ med mig när jag arbetar. Om du ser mig verka en enda hov på det sätt som du beskriver så lovar jag att smälta ner hela mitt skolager inklusive städet till en stor byst föreställande någon av grundarna till valfri barfotametod.

Krum vid trakterna??
En Jack Russel kan vara lite krum i sin benställning men hur ser en krum trakt ut?

Du fortsätter med grova generaliseringar och felaktiga påståenden om hur vi hovslagare verkar hovar!

Jag ska ge dig ett erbjudande. Kom ner till Skåne och följ med mig när jag arbetar. Om du ser mig verka en enda hov på det sätt som du beskriver så lovar jag att smälta ner hela mitt skolager inklusive städet till en stor byst föreställande någon av grundarna till valfri barfotametod.

Vet inte hur jag ska beskriva det før det ænda ordet jag kænner till ær krum, får væl kolla i någon svensk ordbok efter bættre ord.
Jag har inte tid att åka ner till skåne æven om det varit interessant.
Jag tror ni øverdriver det jag førsøker beskriva i mina førklaringar.
Ni får det att låta som jag sæger att hovslagare gør værsta masakern med hoven:confused:

Jag har sett att en hov verkad av hovslagare ser anorlunda ut.
Før kort tå och høga hælar samt lite konkav hovvægg, tæcken på separation.
Jag har ju beskrivit varfør det kan ge konsekvenser att du hænger dig upp i det jag næmner skor ær en annan sak.
Møjligt att hovslagaren inte verkar likt nær han inte ska ha på sko men hovslagarverkade barfota hovar ær fortfarande mer lik en skohov æn vad vildhæstmodellens hov ær.
En hov efter vildhæstmodellen ger en starkare hov som inte utsætts før skador lika lætt som en anorlunda hov.

Källa, källa, källa - och BELÄGG?

Du hävdar envist en sak - som om du nu sett den är ett tecken på DÅLIG verkning, alt att hästen har annan orsak till sina skador/problem.

Men om vi vänder på det, om jag har en häst som är verkad av hovslagare, eller tom skodd. Som INTE har separationer, som INTE har varken konkav eller konvex hovvägg - är det då ett tecken på att hovslagare faktisk KAN verka utan att taffla till det som dina beskrivningar?

Håller med, som sagt - man kan inte jämföra rötägg med skickliga, man måste jämföra skickliga med skickliga, "rätt" med "rätt".
Även om det helt klart finns rötägg inom båda områden fast kanske på olika sätt.

Nu är inte jag någon hovexpert direkt, men jag är emot att verka en barfotahov "som om man skulle sätta på en sko" alltså utan att ta hänsyn till barfotagången, och jag tror helt klart det måste få ta mer än 5 minuter för en riktig verkning (vare sig det är med eller utan efterföljande skor), om sen hästen funkar bra med verkningen och hovarna håller sig fina istället för att försämras - då räcker det för mig, vare sig det är en hovslagare eller barfotaverkare som gjort jobbet.

Precis, och eftersom en hovslagare kan uppnå det - och även sätta på skor om det behövs, så ser jag ingen anledning att inte använda mig av hovslagaren. Men när det kommer grova generaliseringar att hovslagare gör si och så - som är rent felaktiga, men som sedan inte backas upp, då blir det 'talibanstuk' över det för mig.

Och har aldrig träffat en hovslagare som anser att alla hästar ska ha skor, och begriper ärligt talat inte de som hävdar att alla hästar ska skos. Nu är inte riktigt det fallet här, utan eg snäppet värre, då det 'döms ut' en hel yrkeskår, trots att de uppenbarligen utmärkt väl kan verka ett stort antal hästar så de fungerar barfota. Och då begriper jag inte hur man kan ha läst en bok, och sen hävda att det ändå är fel?

Källa, källa, källa - och BELÄGG?

Du hävdar envist en sak - som om du nu sett den är ett tecken på DÅLIG verkning, alt att hästen har annan orsak till sina skador/problem.

Men om vi vänder på det, om jag har en häst som är verkad av hovslagare, eller tom skodd. Som INTE har separationer, som INTE har varken konkav eller konvex hovvägg - är det då ett tecken på att hovslagare faktisk KAN verka utan att taffla till det som dina beskrivningar?

Det ær mycket møjligt att de hovar jag sett varit verkade av mindre kompetenta hovslagare, Norge ær ingen hæstnation och många hovslagare arbetar outbilldade dær jag bott.
Eftersom det jag såg stæmmde øverens med vad jag læst på om hur hovslagare brukar verka hovar och hur en sådan hov ser ut vid fler æn ett tillfælle antog jag att det i boken stæmde om hovslagare generelt.

Men jag måste først se en riktigt bra hovslagarhov før å tro på det, man kan ju inte bara utgå ifrån vad man hør.

Som sagt jag har aldrig påstått att hovslagare masakerar hovarna på något vis.
MEN det ænda jag sæger ær att det ær anorlunda æn det jag menar ær bæst.

En skicklig hovslagare kan verka hæstar som fungerar men en skicklig hovårdare kan verka hovar som fungerar bættre:D

Du sæger att hovbenet inte ær onaturligt trotts det inte ær pararellt med backen, men det ær det ju, vilda hæstar har ju det.
Våra metoder har helt olika åsikter om vad som ær rætt och fel..
men personligen anser jag att en vildhæst hov hittar inte på, dær har man all fakta man behøver.

Och de stúdier som finns som visar att både helt markparallellt hovben och för stor negativ vinkel är av ondo, de har fel?

Sen, dagens tamhästar har ett användningsområde väldigt långt ifrån vildhästarna. Om vi skulle använda våra hästar som transportdjur över långa sträckor varje dag, så kanske det skulle vara jättefiffigt med ett helt markparallellt hovben.

Sen, du glömmer en detalj när du framhåller att en vildhästs hov har all fakta man behöver. Vildhästars hovar ser olika ut beroende på terräng. Dvs en vildhäst i öknen kommer att ha en annan hovform än en vildhäst i Rocky Mountain, som i sin tur kommer ha en annan hovform än en vildhäst som går på mer sank mark. Dessutom sliter de som går på hård mark ner sina tår fruktansvärt hårt, något du nyss klagade på att hovslagare gör, verkar kort?

Ni får det att låta som jag sæger att hovslagare gør værsta masakern med hoven:confused:

Fast det är ju snudd på det du gör? Du hävdar att hovslagare verkar så att hästarna får för kort tå, för hög trakt, felvinklat hovben, lamellseparationer osv?

Men oavsett så førstår jag inte riktigt hur jag hamnade i denna diskution, om en hovslagare verkar si eller så ær inte mitt problem skulle aldrig låtit en hovslagare gå løs på min hæsts hovar, inte en hovvårdare hæller før den delen, kanske en viss utvald jag var sæker på visste vad den gjorde och hade samma syn som mig gællande hovar.

Finns så mycket konstigt folk inom hovvård jag litar bara på mig sjælv och mina kunskaper, har bættre førtroende før hovslagare nu nær jag vet att inte alla vill gøra en platt hov av det hela.

Det slår mig lite hur dum jag varit som antagit att norges outbilldade hovslagare ær att gæmføra med sveriges dessa hovslagare, vad vet jag egentligen och Pete Ramey bor i usa och var hovslagare før ett x antal år sedan, utvæcklingen kan ha gått framåt sen dess.

En hovslagare som min væninna anvænde som sa sig kunna barfotatrim fixade inte alls å få hovar som høll.. men æven många hovvårdare har misslyckats med den biten.

Den apsolut mærkligaste metoden jag kænner till som jag aldrig skulle anvænda mig utav ær nog strasser.

Och de stúdier som finns som visar att både helt markparallellt hovben och för stor negativ vinkel är av ondo, de har fel?

Sen, dagens tamhästar har ett användningsområde väldigt långt ifrån vildhästarna. Om vi skulle använda våra hästar som transportdjur över långa sträckor varje dag, så kanske det skulle vara jättefiffigt med ett helt markparallellt hovben.

Sen, du glömmer en detalj när du framhåller att en vildhästs hov har all fakta man behöver. Vildhästars hovar ser olika ut beroende på terräng. Dvs en vildhäst i öknen kommer att ha en annan hovform än en vildhäst i Rocky Mountain, som i sin tur kommer ha en annan hovform än en vildhäst som går på mer sank mark. Dessutom sliter de som går på hård mark ner sina tår fruktansvärt hårt, något du nyss klagade på att hovslagare gör, verkar kort?

Fast det är ju snudd på det du gör? Du hävdar att hovslagare verkar så att hästarna får för kort tå, för hög trakt, felvinklat hovben, lamellseparationer osv?

Ja man måste låta hoven sjælv få utvæcklas, det finns ingen mall før en hov ska se ut, dærfør ær jag emot all triming dær man verkar hæsten efter vissa vinklar och mått.
Tårna ska inte vara långa, men hovslagaren verkar tån så den hamnar i ett onaturligt læge, det kan inte gæmføras.

Inte konkav hovvägg..

exempel.jpg

Däremot finns det annat som inte är bra. Som blev bättre när den fick skor på sig..

(är inte att verka för att eftersträva helt markparallellt hovben att verka efter 'vissa vinklar och mått'?)

Inte konkav hovvägg..

exempel.jpg

Däremot finns det annat som inte är bra. Som blev bättre när den fick skor på sig..

Ja det har du faktiskt rætt i nu kan jag tro påt:laugh:
Men hælen ser underskuten ut.
Jag tycker hoven ser platt och hovslagarverkad ut så lite rætt har jag væl haft iaf?

Ja det är just därför man skall använda sig av en utb hovslagare.
(tror du satte dig sj på pottan där)

Jag har aldrig anvænt mig av någon hovslagare øver huvud taget, men hæstarna jag køpt har ju varit verkade av hovslagare innan køp.

Nej att det ær inte å stræva efter vinklar och mått att hovbenet ska vara pararellt med backen, nær en hov før utvæckla sig naturligt kommer hovbenet av sig sjælv hamna i den vinkeln som ær naturlig.

Ja det har du faktiskt rætt i nu kan jag tro påt:laugh:
Men hælen ser underskuten ut.
Jag tycker hoven ser platt och hovslagarverkad ut så lite rætt har jag væl haft iaf?

Tyvärr =) Det du ser är hästens egna slitning av att gå i hage (den reds med boots). Tyvärr slet den både för hårt och fel när den var barfota, trots snällt underlag. Det där 'blåmärket' på utsidan av hoven är på grund att det blivit knas i hela hoven, då den inte slet jämnt, och försöket att ha honom barfota avbröts när han inte bara slitit snett, utan slitit ner på tok för mycket på den sida som slets mest. Dvs när hovslagaren helt enkelt inte ens kunde korrigera det, för det gick inte att verka den jämn utan att ta ner den sida som var 'högre' för mycket. Det tog ett antal skoperioder att återställa balansen, och sen fick han ha sina skor tills han for till trapalanda.

Jag har aldrig anvænt mig av någon hovslagare øver huvud taget, men hæstarna jag køpt har ju varit verkade av hovslagare innan køp.

Jag missførstod nog lite dær, jag har hæller aldrig anvænt mig av någon hovvårdare, vet att det finns många mærkliga dær ute som gør hæstarna halta, men dessa verkar ju inte riktigt, men før den saks skull verkar inte en hovslagare så som jag anser ær bæsta sættet.

Hur kan du se att hoven är platt i sulan när den står på den:confused:

Tyvärr =) Det du ser är hästens egna slitning av att gå i hage (den reds med boots). Tyvärr slet den både för hårt och fel när den var barfota, trots snällt underlag. Det där 'blåmärket' på utsidan av hoven är på grund att det blivit knas i hela hoven, då den inte slet jämnt, och försöket att ha honom barfota avbröts när han inte bara slitit snett, utan slitit ner på tok för mycket på den sida som slets mest. Dvs när hovslagaren helt enkelt inte ens kunde korrigera det, för det gick inte att verka den jämn utan att ta ner den sida som var 'högre' för mycket. Det tog ett antal skoperioder att återställa balansen, och sen fick han ha sina skor tills han for till trapalanda.

Men man ser ju att hælarna fått væxa før långt och dremed børjat vika sig in under hoven.. Ja nu sæger du ju sjælv att hovslagaren inte klarade av att korigera hoven, sådant ær Pete ramey expert på.

Men man ser ju att hælarna fått væxa før långt och dremed børjat vika sig in under hoven.. Ja nu sæger du ju sjælv att hovslagaren inte klarade av att korigera hoven, sådant ær Pete ramey expert på.

Nu tror jag du läste dåligt? Jag tror inte ens PR kan åtgärda balans i en hov där innersidan är på tok för hårt nedsliten?

Hästens trakter var betydligt trevligare skodd, som jag skrev när jag postade den så finns det annat (än hovväggen) som inte är bra, som blev bättre när han blev skodd. Att ta ner trakten hade liksom inte hjälpt att hoven var skev insida/utsida.

Det rätta sättet för att hjälpa den hästen var genom skoning, då man kunde dels se till att det var balans och både insida och utsida var lika höga, och att han belastade hela hoven korrekt. Då stack han inte i trakterna längre - tänka sig.

(nu är jag dock liiite taskig, då du tittar på en vänster bakhov, dvs samma ben som hästen hade en defekt i hasleden på, och som gav en från det normala avvikande belastning, vilket var grunden till fel- och snedslitningen)

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 694
Senast: Claraclara
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 917
Senast: BernT
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat