Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Sen har vi inte samma tradition som vissa länder haft med höga trakter och extrema gångartsskoningar som man kan se i tex Usa.
Tror av samma anledning att Strasser ser ngt liknande i Tyskland- sånt som vi nästan aldrig ser o drar slutsatsen att allt utom ballarna i marken- är höga trakter.

Fast jag ser inga krav på bevis/forskning när hovslagare i tråden säger att sko är helt ofarligt och inte kan påverka hovarna negativt?

Jag skulle vilja påstå att en skoning utförd av en välutbildad hovslagare är ofarligt för hästen!

Däremot medför det alltid vissa negativa effekter såsom sämre stötupptagning, anpassningen i sida mot underlaget jämnas inte ut av hovkapseln, en ökad belastning på hovens bakre delar mm.

Detta ställer högre krav på en korrekt verkning för att undvika en överbelastning i benets nedre delar.

Det är därför väldigt viktigt att man som hovslagare hela tiden försöker utveckla sig i sitt arbete.
De duktigaste hovslagarna är de som kan minimera de negativa effekterna av skor.

Om man minimerar de negativa effekterna så överväger de positiva effekterna.

En sak jag funderar på, kanske någon vet bättre än mig, HUR mycket forskas det på den traditionella hovvården? Var kan man läsa om detta? Skulle vara väldigt intressant tycker jag att ta del av... vidga vyerna :)

Jag skulle vilja påstå att en skoning utförd av en välutbildad hovslagare är ofarligt för hästen!

Däremot medför det alltid vissa negativa effekter såsom sämre stötupptagning, anpassningen i sida mot underlaget jämnas inte ut av hovkapseln, en ökad belastning på hovens bakre delar mm.

Detta ställer högre krav på en korrekt verkning för att undvika en överbelastning i benets nedre delar.

Det är därför väldigt viktigt att man som hovslagare hela tiden försöker utveckla sig i sitt arbete.
De duktigaste hovslagarna är de som kan minimera de negativa effekterna av skor.

Om man minimerar de negativa effekterna så överväger de positiva effekterna.

Du påstår att traditionell skoning är ofarligt för hästen. Var har du bevis för det?

Varför står det i många, framför allt äldre hovslagarböcker att hästen bör få vila sina hovar från skoning vissa månader om året, då det försvagar hovarna att vara skodd för länge i taget.
(känd svensk bok som jag just glömt namnet på)

Du påstår att traditionell skoning är ofarligt för hästen. Var har du bevis för det?

Varför står det i många, framför allt äldre hovslagarböcker att hästen bör få vila sina hovar från skoning vissa månader om året, då det försvagar hovarna att vara skodd för länge i taget.

Fast här får man ju ta med erfarenheten också. Det finns gott om hästar som gått skodda både 20 och 30 år, utan minsta lilla problem.

Den äldre läran har inte alltid rätt. Ibland finns där sanningar som verkligen inte borde glömmas bort, men ibland är det helt enkelt baserat på den kunskap som fanns då, som kan vara många gånger högre idag.

Vi åderlåter inte idag t ex, även om det omskrivs i äldre litteratur. Samtidigt är det andra saker vi tyvärr inte gör idag. Men man kan inte generalisera just att gammal kunskap = god kunskap.

En sak jag funderar på, kanske någon vet bättre än mig, HUR mycket forskas det på den traditionella hovvården? Var kan man läsa om detta? Skulle vara väldigt intressant tycker jag att ta del av... vidga vyerna :)

Det forskas mycket på hovar och hovvård men ofta som en del i ett större perspektiv eftersom hela hästen påverkas.

Vissa forskare används som referens både av barfotaverkare och hovslagare tex Robert Bowker, VMD, PhD, Veterinary Medical Center, Michigan.

Det finns en hel del artiklar i Equine Veterinary Journal. www.evj.co.uk

De främsta forskarna i Sverige måste vara Chris Johnston, VMD, SLU samt Ove Wattle VMD, instutitionen för kliniska vetenskaper, SLU.

Chris Johnston och Ove Wattle är nog de som vi hovslagare refererar till mest eftersom de är knutna till vår fortbildning.
Sök bara på deras namn.

Man kan ju dra allting till sin spets. Vad är farligt och vad är ofarligt?
Om man hårddrar det kan det ju vara farligt att stiga ur sängen på morgonen.

Jag har aldrig, och jag tror många med mig, hört talas om att en häst har avlivats akut eller ens blivit halt pga en korrekt utförd skoning. Vad det gäller skoning är det mer riskfyllt för hovslagaren än för hästen.

På tal om det så har jag däremot hört talas om ett antal hästar som fått avlivats akut pga så kallade hovvårdare.

Som en följd av detta har vi ju nu fått en skyddad titel i Godkänd Hovslagare. Man har alltså inlett arbetet med att reglera marknaden.

Menar du Erik Åkerbloms Lärobok i hovbeslag från 1958?

Inget ont om de gamla men utvecklingen har gått framåt och likaså har hästarnas användningsområden ändrats ganska radikalt sedan 50-talet.

Kl

Igår blev jag ombedd att titta på en häst som barfotaverkas för en person ville bestämma sig för om hon skulle anmäla ägaren för djurplågeri eller inte

Och då kan jag i perspektiv från min utbildning tala om de skillnader som jag såg

Jag har sagt det förut att det är rätt "värdelöst" att ägare själva verkar för det är ett hantverk. Lika lite som det räcker med att köpa en hammare och en fogsvans så vips är man en snickare.
Lika lite går det att köpa en rasp och en hovkniv och trimma själv. För jag såg precis det jag sagt förut här, mna måste vara rätt stark i sin finmotorik för att behärska hovslagarverktyg, och det tar år att lära sig, inte ens en van snickare är vips en hovverkare bara för att den håller i verktygen

Personen kommer inte att klara av att ta var det behövs - utan där det är lättast att få bort :o :crazy: Och det är liksom inte säkert att det är där det behövs ta

Jag såg mao att det var nedraspat i trakten, i tådelen så var det säkert 4 cm kvar för mycket vilket skapar en hov som blir som att sätta klacken under tån för oss. jippie NOT. Det var alltså så långt ifrån balans man kan komma och detta påfrestar både böjsenor och de muskler som går på frambenets baksida och därmed måste hela hästen gå och spänna sig för det är obehagligt att gå.

Sedan hade t****n börjat karva i sulan i tådelen ett 1 cm brett dike och ungefär lika djupt innanför bärranden - personen tror att det skall släppa en dubbelsula ( vilken skola är det :confused:) I det sammanhanget är det ju tur att den inte klarat verka mer i tån - annars hade den dödat sin häst

Sulan är det som håller emot ca 500 kilos hästkropp - varför vill man sabotera det?
Varför vill man öppna hoven som en konservburk, tror man inte innehåller trycks ut då - särskilt med det tryck som en hästkropp i rörelse utgör på sulan :confused:

Hovarna var inte det värsta problemet dock - hästen var sjuk, och jag har inte sett någon hästkunnig hoppa på barfotatåget, utan det är helt erbarmlig hästhållning över lag

Stallägaren krävde avmaskning då hästen var full av mask - men den har inte börjat pigga på sig än

Senast ändrad:

Ang tidigare diskussion

jag har då aldrig sett en häst börjat växa fortare i hovarna för att den går barfota, däremot så påverkar magen och tarmen hur det växer

Frisk häst bra bakteriekultur i magen, samt fina mineraler och en i övrigt bra foderstat, men inget kan ändra genetiken i grunden.

Olika hovar/raser är genetiskt anpassade till olika underlag

Fast där kan du ha fel, men i det här fallet kanske inte hovarna växer pga en positiv effekt utan för att kroppen säger att den måste det.

Den här tråden speglar hovar som vuxit i rekord fart, just därför att dom måste det.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1030937

En ökad cirkulation tolkar kroppen som en inflammation och sätter igång en process för att läka det, då får du en ökad hovtillväxt.

jo - man hur tänker man om man placerar hästen i en sjuklig process - tänker man ens på hur det påverkar resten av hästkroppen

Om man som häst eller människa ändrat sitt rörelsemönster för att minimera/hnatera smärta - så får man ett väldigt sjå att rehabilitera tillbaka till ett naturligt sunt i meningen ergonomiskt rörelsemönster igen

edit, jag vill inte se bilderna så jag hoppade länken

jag vet hur ont det gjorde att bli av med en nagel - jag kan bara föreställa mig (fast det vill jag inte :eek: hur det känns för hästen att vara utan hovar)

jag skall inte uttala mig om det då jag inte läst för jag vill inte se

Senast ändrad:

Jag uppfattade det som att hästen i tråden du länkar till hade ett allvarligt fånganfall.
Nu skulle vi ju inte diskutera fång i den här tråden men hovarna på en fånghäst växer snabbare än andra hovar. Onormal hovtillväxt är en del av det som händer i en fånghov. Men det är kanske det du menar med att den hade en inflammation?

ja och varför försätta en häst i en inflammation - med flit?

det är djurplågeri

Ang tidigare diskussion

jag har då aldrig sett en häst börjat växa fortare i hovarna för att den går barfota, däremot så påverkar magen och tarmen hur det växer

Frisk häst bra bakteriekultur i magen, samt fina mineraler och en i övrigt bra foderstat, men inget kan ändra genetiken i grunden.

Olika hovar/raser är genetiskt anpassade till olika underlag

Jag har heller inte sett en barfotahov växa fortare just för den blir barfota.

Däremot, av någon anledning så hästar som flyttar hit, sätter en förbaskad fart på sin hovtillväxt. Om de så tidigare legat på 8 veckorsintervall, så måste de ha 4 - 5 veckorsintervall här. Skodda som oskodda. Ganska fascinerande, speciellt som en bekant som flyttade till trakten upplevde exakt samma sak. Hennes häst som hela livet legat på 7 v intervall, fick gå ner till 4 veckors.

Så något är det som påverkar/sätter fart på tillväxten, antagligen någon för ändamålet lämplig mineralblandning/mineralhalt i marken eller så?

.

Så något är det som påverkar/sätter fart på tillväxten, antagligen någon för ändamålet lämplig mineralblandning/mineralhalt i marken eller så?

Intressant man kan ju undra vad det skulle vara för ngt.
Du kanske ska börja odla ngn växt som tar upp mkt mineraler och sälja som hovtillskott. :idea:

Ja, jag har verkligen ingen aning. Först trodde jag det var hovslagarbytet, när jag flyttade hit med mina hästar alltså. Och sen när det kom ngn ny häst, så ja alla har vi ju olika referensramar för när det är dags att sko om liksom.

Men när det varit lika trots olika hovslagare, och varenda häst 'blivit' likadan började man ju undra. Hovis och jag har skämtat om att det måste vara knark i betet, samtidigt så det är lika på vintern, så har väl ändå tyckt att det säkert finns någon annan förklaring, vad det nu kan vara.

Men sen när bekantingen fick exakt samma 'effekt' av att flytta till trakten, och minns jag inte helt galet så en bukefalist som flyttade till 2 mil härifrån började undra med, just för hovarna plötsligt växte mkt fortare, så måste det ju vara någonting med marken eller liknande. Fast det förklarar ju inte riktigt effekten på vintern.

Men intressant och fascinerande är det absolut.. men ganska dyrt :devil:

när jag skodde så såg jag vissa hästar ha jättefin päls och hovarna växte som ogräs - jag fårgade vad det avr de gav dem -och de svarade alla samma mineraler så nog är det ngt i din mark tror jag

Varför tar du upp ett fall med en sjuk häst och felverkade hovar?
Det har väl inget med barfotaverkninge eller hästar att göra.
Jag skulle likaväl räkna upp felskötta hästar med felskodda hovar.

Det har ju inte med skillnaden på barfota och skott att göra.

Intressant. Fast kan en sådan 'effekt' då hålla i sig även när de inte får i sig något från marken så att säga? Nu och många år tidigare har jag ju förvisso gett närproducerat grovfoder (odlat 8 km härifrån), men inte heller de år jag använt 'utsocknes' grovfoder så såg jag ngn skillnad.

Och på vintern om det är ordentligt med snö så får de ju inte i sig gräs etc, utan det de får i sig från markerna är på sin höjd lite bark. Just den detaljen som varit den enda som fått mig att fundera på om det inte är så enkelt som en bra mineralsammansättning för hovar i marken.

Senast ändrad:

Man kan ju dra allting till sin spets. Vad är farligt och vad är ofarligt?
Om man hårddrar det kan det ju vara farligt att stiga ur sängen på morgonen.

Jag har aldrig, och jag tror många med mig, hört talas om att en häst har avlivats akut eller ens blivit halt pga en korrekt utförd skoning. Vad det gäller skoning är det mer riskfyllt för hovslagaren än för hästen.

På tal om det så har jag däremot hört talas om ett antal hästar som fått avlivats akut pga så kallade hovvårdare.

Som en följd av detta har vi ju nu fått en skyddad titel i Godkänd Hovslagare. Man har alltså inlett arbetet med att reglera marknaden.

Menar du Erik Åkerbloms Lärobok i hovbeslag från 1958?

Inget ont om de gamla men utvecklingen har gått framåt och likaså har hästarnas användningsområden ändrats ganska radikalt sedan 50-talet.

Du ser inte att fler skodda än oskodda hästar fått tex trånga hovar och underutvecklade strålar alltså?
Jag tror inte fler barfotahästar avlivas än skodda. Tex strålbenshälta är något som brukar bli bättre med oskott enligt bl a Bowker. Många strålbenshalta avlivas med skor.

Man får gärna sko. Det är ett smidigt sätt att ge hästen skydd under hovarna och döljer ibland orsaker till ömhet på ett smidigt sätt.
Har man hästen oskodd så märker man snabbare om det börjar bli lite röta i strålen tex för då behöver man behandla och skydda hoven ett tag med tex boots.

kl:

Hur kommer det sig att det i tex USA att polisen i Houston har gått över till barfota på sina hästar och använder boots istället när skydd behövs. De säger sig fått friskare hästar med mindre hälta?

Att flera distansryttare rider oskott med boots på tävling och att det också är färre av de hästarna som bryter lopp än traditionellt järnskodda?

Kan det inte vara så att barfota med boots vid behov är ett bra alternativ till skoning om det sköts rätt?

Sedan vill jag bara säga att det finns avarter inom både den sk barfotarörelsen som jag inte gillar alls och bland hovslagare som är enkelriktade och trångsynta. Jag hade en hovslagare för 9 år sedan som när han skodde min häst gjorde den öm i hovarna ett par dagar varje gång. Jag bytte till en hovslagare som var bättre och skodde bra. Han skodde även av min ena häst.

Nu de senaste 8 åren har jag mina hästar oskodda. Jag verkar själv då hovslagaren inte ville mer när jag klarade det lika bra själv enligt honom.
Jag använder boots ibland när hästarna behöver det.

Mina hästar verkas (generellt sett) med skålformad hov med bärranden som högsta punkt. Kort tå och låga trakter. De sliter aldrig för mycket.
Jag tar helst intryck från Bowker och Ramey som är logiskt för mig och fungerar för hästarna.

Jag tycker det är tråkigt att det finns klåpare i båda yrkena som förstör för de seriösa.
Hästägare med barfotahästar är generellt sett inte djurplågare som det ibland låter som i dessa diskusioner.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 694
Senast: Claraclara
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 916
Senast: BernT
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat