Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?
Kl
Igår blev jag ombedd att titta på en häst som barfotaverkas för en person ville bestämma sig för om hon skulle anmäla ägaren för djurplågeri eller inte
Och då kan jag i perspektiv från min utbildning tala om de skillnader som jag såg
Jag har sagt det förut att det är rätt "värdelöst" att ägare själva verkar för det är ett hantverk. Lika lite som det räcker med att köpa en hammare och en fogsvans så vips är man en snickare.
Lika lite går det att köpa en rasp och en hovkniv och trimma själv. För jag såg precis det jag sagt förut här, mna måste vara rätt stark i sin finmotorik för att behärska hovslagarverktyg, och det tar år att lära sig, inte ens en van snickare är vips en hovverkare bara för att den håller i verktygen
Personen kommer inte att klara av att ta var det behövs - utan där det är lättast att få bort
Och det är liksom inte säkert att det är där det behövs ta
Jag såg mao att det var nedraspat i trakten, i tådelen så var det säkert 4 cm kvar för mycket vilket skapar en hov som blir som att sätta klacken under tån för oss. jippie NOT. Det var alltså så långt ifrån balans man kan komma och detta påfrestar både böjsenor och de muskler som går på frambenets baksida och därmed måste hela hästen gå och spänna sig för det är obehagligt att gå.
Sedan hade t****n börjat karva i sulan i tådelen ett 1 cm brett dike och ungefär lika djupt innanför bärranden - personen tror att det skall släppa en dubbelsula ( vilken skola är det
) I det sammanhanget är det ju tur att den inte klarat verka mer i tån - annars hade den dödat sin häst
Sulan är det som håller emot ca 500 kilos hästkropp - varför vill man sabotera det?
Varför vill man öppna hoven som en konservburk, tror man inte innehåller trycks ut då - särskilt med det tryck som en hästkropp i rörelse utgör på sulan
Hovarna var inte det värsta problemet dock - hästen var sjuk, och jag har inte sett någon hästkunnig hoppa på barfotatåget, utan det är helt erbarmlig hästhållning över lag
Stallägaren krävde avmaskning då hästen var full av mask - men den har inte börjat pigga på sig än