Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Intressant. Fast kan en sådan 'effekt' då hålla i sig även när de inte får i sig något från marken så att säga? .

De kanske får i sig ngt med luften?

(ursäkta kunde inte låta bli)

men lite mer seriöst
vattnet kanske? Men jag känner inte till ngt om vad vatten brukar innehålla.

Nej men länken visar på en betydligt snabbare tillväxt än vad som kan anses som normal tillväxt, bortse från åkomman fång.

Och så är det, när kroppen utsätts för något som den anser extremt mobiliseras resurserna dit för att läka men det kostar också på kroppen vilket man bör ha klart för sig.

Hör man då detta att barfotaverkade hästar har ökad hovtillväxt, vad drar man då för slutsats?

Varför tar du upp ett fall med en sjuk häst och felverkade hovar?
Det har väl inget med barfotaverkninge eller hästar att göra.
Jag skulle likaväl räkna upp felskötta hästar med felskodda hovar.

Det har ju inte med skillnaden på barfota och skott att göra.

Fast jag har nog inte sett ngn som inte ser ur såhär
Skodda hästar ser man både bra och dåligt, helt beroende på vad ägaren vill betala för, de självlärda eller de riktiga hovslagarna

De hästar som är rätt okey av de barfotaverkade jag har i närheten är hästar som av naturen sliter på ett för dem bra sätt - det beror inte på att deras ägare är ena hejare på verktygen

Min ort har varit en guldgruva för Ove Lind, och som jag skrev de som nappar är ägare till garagehästarna

Du ser inte att fler skodda än oskodda hästar fått tex trånga hovar och underutvecklade strålar alltså?

-Nej! Inte om de är korrekt verkade och skodda.

Jag tror inte fler barfotahästar avlivas än skodda. Tex strålbenshälta är något som brukar bli bättre med oskott enligt bl a Bowker. Många strålbenshalta avlivas med skor.

-Givetvis avlivas även skodda hästar men inte akut pga en korrekt skoning som enda orsak.

Man får gärna sko. Det är ett smidigt sätt att ge hästen skydd under hovarna och döljer ibland orsaker till ömhet på ett smidigt sätt.

-Jaha! Så genom att sko sopar vi grundorsaken till hästens ömhet under mattan?

Har man hästen oskodd så märker man snabbare om det börjar bli lite röta i strålen tex för då behöver man behandla och skydda hoven ett tag med tex boots.

-På vilket vis hindrar en skoning utan sulor hästägaren från att kontrollera strålen?
-Jag trodde inte att barfotaverkade hästar fick strålröta. På vilket vis hjälper man en häst med strålröta genom att stänga in hoven i boots?

kl:

De flesta högpresterande hästar i världseliten inom övriga ridsportgrenar är skodda så den debatten är ganska meningslös!

Jag anser mig inte ha anklagat någon i denna tråden för djurplågeri. Däremot har jag fått förklarat för mig hur jag i mitt yrkesutövande felverkar samt skadar hästar genom att göra något så farligt och plågsamt som att sko dem!

Du ser inte att fler skodda än oskodda hästar fått tex trånga hovar och underutvecklade strålar alltså?
Det är inte underutvecklade strålar utan strålar som äts upp av bakterier för att smuts packas in för bra, i en hov med sko på

Jag tror inte fler barfotahästar avlivas än skodda. Tex strålbenshälta är något som brukar bli bättre med oskott enligt bl a Bowker. Många strålbenshalta avlivas med skor.Strålbenshälta är numera ett vitt begrepp så man kan inte generalisera sådär, men ett förtvinat strålben kan omöjligt bli bättre. Däremot kan man underlätta för hästen med ett sjukbeslag om det nu är den typen av strålbenshälta

Kan det inte vara så att barfota med boots vid behov är ett bra alternativ till skoning om det sköts rätt?

kan det säkert vara. Däremot vet jag inget om boots och fäste och grepp. de första Öllövskorna hade för bra fäste och smällde av ett par ledband

Sedan vill jag bara säga att det finns avarter inom både den sk barfotarörelsen som jag inte gillar alls och bland hovslagare som är enkelriktade och trångsynta. Jag hade en hovslagare för 9 år sedan som när han skodde min häst gjorde den öm i hovarna ett par dagar varje gång. Jag bytte till en hovslagare som var bättre och skodde bra. Han skodde även av min ena häst.

Mina hästar verkas (generellt sett) med skålformad hov med bärranden som högsta punkt. Kort tå och låga trakter. mao verkar du runtom
Jag tar helst intryck från Bowker och Ramey som är logiskt för mig och fungerar för hästarna.

Bowker hittade jag inte men jag kollade upp Ramey - och det var ju seriöst :angel: Ännu en som kan bota fång...

Hästägare med barfotahästar är generellt sett inte djurplågare som det ibland låter som i dessa diskusioner.

Det skulle jag inte heller säga, men min erfarenhet är att ni ofta är okunniga och framförallt inte har någon som helst källkritik

någon som helst källkritik

Fast vem kan ifrågasätta GUD:angel:? I en annan tråd har jag fått förklarat för mig att eftersom Gud skapade hästen som h*n gjorde, dvs utan skor, så var det ju meningen att hästar skulle fungera så (:D).

Fast vem kan ifrågasätta GUD:angel:? I en annan tråd har jag fått förklarat för mig att eftersom Gud skapade hästen som h*n gjorde, dvs utan skor, så var det ju meningen att hästar skulle fungera så (:D).

Jag får säkert på skallen för detta, MEN. Gud skapade inte heller hästen med en sadel på ryggen eller ett träns i munnen, ännu mindre att en människa skulle klättra upp och ge hästen order om var den skulle gå och på vilka underlag som valdes då av människan.

Visst sjutton klarar sig en vild häst utan skor, det kan många tamhästar också göra. Om våra tamhästar inte klarar av det så hjälper vi dom, medan den vilda hästen dukar under. Var finns gud då? Borde inte gud vara där och hjälpa till då?

Nu blev det lite jobbigt...

En hästsko bringar tur och där en hästsko hänger över dörren "stiger det onda inte på".

Enligt legenden skulle St Dunstan, smedernas skyddshelgon, beslå djävulens fot med en hästsko.
I smedjan band Dunstan fast djävulen vid städet och pryglade honom med släggan tills att han lovade att aldrig gå in i ett hus med en hästsko ovanför dörren. :devil:

Att gud skapade hästen barfota kanske kan kompenseras av att en hästsko håller borta det onda :idea:

Det skulle jag inte heller säga, men min erfarenhet är att ni ofta är okunniga och framförallt inte har någon som helst källkritik

Bowker är forskare på hovar om du läser tidigare inlägg. Ramey är hovslagare och brukar föreläsa ihop med Bowker.

Jag är mycket källkritisk. Du har hittills inte kunnat producera någon källa till vad du påstår mer än att du hoppar på allt som är oskott.
Tillskriv inte all skit som du har fått för dig på mig bara för att jag har mina hästar oskodda. Jag stöder varken OL eller Strasser. Jag vill har friska hovar som skyddas vid behov med boots annars inte. Jag låter folk sko som vill sko sina hästar.

Det finns säkerligen okunnigt folk som har barfota hästar likaväl som skodda!!??

Det är ett evigt tjat om O L. Han har i alla fall inte varit i närheten av mina hästar. Sätt inte likhetstecken mellan en person i Sverige och alla barfotahästar.
Jag sätter inte det mellan någon namngiven"skopåspikare" och alla skodda hästar.
Det finns massor av duktiga hovslagare och det finns massor som är bra på barfotaverkning. Antingen de kallar sig hovslagare eller hovvårdare.

Senast ändrad:

Hur kommer det sig att det i tex USA att polisen i Houston har gått över till barfota på sina hästar och använder boots istället när skydd behövs. De säger sig fått friskare hästar med mindre hälta?

Okej, nu blev jag nyfiken och gick direkt till källan, så att säga. Jag sitter alltså och läser på Houston Police Departments hemsida. Så här säger de om sina barfotahästar:

"Many of the horses at Houston Mounted Patrol are now unshod (barefoot). The BareFoot Program initiated by the Unit has been a great success. Horses that are shod wear metal shoes with borium tips to provide traction".

Jag kan bara hitta dessa två meningar om barfotahästarna, men jag kanske har missat något på sidan? Alltså kan jag inte hitta anledningen till att de skodda av en del hästar t. ex.

Antar vidare att dessa hästar antingen går på asfalt på gatorna i Houston eller står inne i stall (eller har gjort fram tills väldigt nyligen i alla fall), för så här står det om stallarna som hästarna hyses i:

"The current Mounted facility at 300 N. Post Oak, sits on three acres with no turnout for the horses. The new facility has twelve acres with four of those acres dedicated strictly to turnout. Each horse will have an oversized stall and a fifty-foot run attached so they may go in and out as they please".

Härligt att se att hästarna ska få det bättre, men det här måste väl ändå ses som ett specialfall, för som jag förstår det så har dessa hästar antingen stått på box eller gått på asfalt. Kanske de fungerar bättre barfota då, inte sjutton vet jag, men jag har svårt för att dra några som helst vettiga paralleller mellan dessa hästar och mina egna...:confused:

http://www.houstontx.gov/police/mounted/horses.htm

Ang barfota vs skoning.....Jag har nyss läst en bok om strasser metoden, och blir fundersam över tankesättet....

En intressant forskning om hur "skadligt" det är att sko hästarna borde ju göras i hästens naturliga tillstånd...dvs i frihet... "utan männsklig påverkan".

Fånga in 100 ex mustanger, vilda, sko 50 st, släpp dom i det fria, fånga in samtliga och sko med jämna perioder under nått år, och sen utvärdera.... där kan man väl få en bra bild av skoning vs barfota.

Men detta med att sko eller ha dem barfota tycker jag inte kan göras annat än att utgå från den enskillda individen, och därmed allt som påverkar hästen i övrig, ridning, skötsel, uppstallning, foder osv.....

//Marlene

Senast ändrad:

Fånga in 100 ex mustanger, vilda, sko 50 st, släpp dom i det fria, fånga in samtliga och sko med jämna perioder under nått år, och sen utvärdera.... där kan man väl få en bra bild av skoning vs barfota.

Jag förstår absolut inte din tanke över huvudtaget, men det som slår mig allra först är vilken stackars hovslagare du skulle vilja utsätta för detta:eek:? Jag tror inte att du hade hittat många frivilliga kandidater precis...

Jag tänkte som så, att det finns så många andra faktorer som påverkar hästen och dess hovar. Alla hästar har 4:a hovar, men alla dessa hästar sköts ju på olika sätt.

Att utifrån det göra en studier på bara hovarna....blir i mina ögon rätt "otydliga" svar....

Att det sen kan vara svårt att genomföra det jag skrev ovan rent praktiskt, är ju väldigt troligt.

http://www.thehorseshoof.com/success_Houston1.html

Det finns även en uppföljningsartikel i näst sista numret av tidskriften "the horses hoof" som jag har. Där står om Houstonpolisens nya stall och hagar och att alla 40 patrullerande hästar idag är utan järnskor, patrullerar barfota eller med boots.

Senast ändrad:

Jag är väldigt anti numera till alla dessa sk verkningsmetoder, får jag komma med ett råd till alla som funderar på en avskoning så prata med eran egen hovslagare för det är där ni kan få de bästa råden och inte från någon flummig verkningsmetod som i princip går ut på att idiotförklara alla som inte delar samma åsikt.

Jag tycker att detta är värt att påminnas om då det säger en hel del om vad en yrkes kår samt en myndighet har kommit fram till.

Här är fakta att läsa för dem som vill lära mer.
Man kan hitta många länkar ute på nätet.;)

http://www.svf.se/Förbundet/Styrelsen/strasser.aspx

De kanske får i sig ngt med luften?

(ursäkta kunde inte låta bli)

men lite mer seriöst
vattnet kanske? Men jag känner inte till ngt om vad vatten brukar innehålla.

Den gängse förklaringen är att stalltomtarna matar dem med knark ;)

Vi har eget vatten, egen brunn, analyserat. Kompisens stall har kommunalt vatten.

Så, är lite väl OT i den här tråden, och svaret förblir nog ett mysterium. Men fascinerande som sagt, och visar ju att 'något' kan helt klart påverka hovtillväxten - rejält.

Jag är väldigt anti numera till alla dessa sk verkningsmetoder, får jag komma med ett råd till alla som funderar på en avskoning så prata med eran egen hovslagare för det är där ni kan få de bästa råden och inte från någon flummig verkningsmetod som i princip går ut på att idiotförklara alla som inte delar samma åsikt.

Jag tycker att detta är värt att påminnas om då det säger en hel del om vad en yrkes kår samt en myndighet har kommit fram till.

Jag håller med dig, delvis. Det behöver inte kallas för någon metod. Det bara förvirrar folk och skapar dåliga vibbar. Sund verkning där hästen inte ömmar eller far illa är det de flesta vill ha.
Använd en verkare eller hovslagare som gör ett bra jobb som gör att hästen fungerar och trivs, samt håller sig frisk.

Man ska vara kritisk. Däremot ska man inte skrämmas mot att sko av heller, som om det skulle var något konstigt att testa att låta hästen gå på sina egna fötter?
Men behöver hästen skydd på hovarna så ska den ha det, i form av boots eller skor.
Jag tror dock att det egentligen är få hästar som behöver skor dygnet runt, vilket är nackdelen med spikade skor, men det är min personliga åsikt och ställningstagande.

(strasser handlar väl inte tråden om, lika lite som skopåspikare?)

Senast ändrad:

Det jag undrar lite är varför det talas så lite om boots, för det finns riktigt bra boots. Alla hovslagare är nog överens om att om hästen kan gå barfota är det det bäst. Väldigt många hästar klarar, ridhus, ridbana, asfalt och hagar men kan få problem på ex grusvägar. Men boots verkar inte intressera hovslagare nåt vidare. Endel kunder skulle kanske bara vilja ha verkning och det är kanske dumt att propagera emot sina egna tjänster men med tanke på vad barfotaverkare tar för sina tjänster finns det ju utrymme för hovisar att höja sina verknings-pris. Utvecklingen går ju framåt och kan man sälja järnskor kan man ju tillhandahålla boots och hjälpa till att passa in dessa.

Jag har en unghäst på väg hem. Oskodd och har varit alla sina snart 3 år. Vi har ridhus och ridbana och släta hagar men grusvägar runt omkring och man behöver ta sig nån km för att komma till strandängarna. Inte sjutton tänker jag sko på för att hästen ska gå på grusvägar då och då, nej det blir boots tillsvidare.

Fast min förra hovslagare sålde förvisso inte boots, men var hyfsat insatt i det, och tipsade om de bootsmärken han ansåg var bra när jag vi provade sko av min V. Nu fungerade det ju inte trots boots, men det är en annan femma.

Min nuvarande hovslagare har intresserat studerat mina easyboots jag har som reservhjul vid tappsko, och även tipsat andra kunder som själva velat ha avskott men haft problem med ömhet vid ridning, och när vi pratade om min shettis (som går barfota) och jag skojade och sa 'akta dig tills jag får vagnen, tänk om jag ringer och säger du måste sko honom?' (hovis skor helst inte shettisar iom den knepiga arbetsställningen som blir) så tyckte hovis 'äh, du kan ju ha boots på den när du kör'. Vilket ju är exakt vad jag tänkt med.

Dock, så HÄR, så behövs det brodd, så det räcker inte med boots när man rider då, utan det behövs i hagen med. Mycket vanlig anledning tyvärr att hästar som annars går barfota måste skos på, inkl unga hästar. Nu den här vintern har varit perfekt, men tidigare jäkla sk vintrar när det varit ren isgata och enbart is överallt, så har hovslagarna fått sko ett antal unga individer, vi talat 1½ - 2½ åringar, helt enkelt för det blev på tok för halt och de slog sig fördrävade annars. (Förlorade ju en egen i sviterna efter just en sån vurpa, och fått sko två 1½ åringar just pga den anledningen).

För, boots i hagen fungerar generellt inte bra anser jag, det praktiska ställer till det för de flesta. Någon ska sätta på och ta av tofflorna inför ut/insläpp, och för de som inte har eget stall och sköter alla ut/insläpp själv innebär det ofta problem.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 694
Senast: Claraclara
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 916
Senast: BernT
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat