Du ser inte att fler skodda än oskodda hästar fått tex trånga hovar och underutvecklade strålar alltså?
Det är inte underutvecklade strålar utan strålar som äts upp av bakterier för att smuts packas in för bra, i en hov med sko på
Jag tror inte fler barfotahästar avlivas än skodda. Tex strålbenshälta är något som brukar bli bättre med oskott enligt bl a Bowker. Många strålbenshalta avlivas med skor.
Strålbenshälta är numera ett vitt begrepp så man kan inte generalisera sådär, men ett förtvinat strålben kan omöjligt bli bättre. Däremot kan man underlätta för hästen med ett sjukbeslag om det nu är den typen av strålbenshälta
Kan det inte vara så att barfota med boots vid behov är ett bra alternativ till skoning om det sköts rätt?
kan det säkert vara. Däremot vet jag inget om boots och fäste och grepp. de första Öllövskorna hade för bra fäste och smällde av ett par ledband
Sedan vill jag bara säga att det finns avarter inom både den sk barfotarörelsen som jag inte gillar alls och bland hovslagare som är enkelriktade och trångsynta. Jag hade en hovslagare för 9 år sedan som när han skodde min häst gjorde den öm i hovarna ett par dagar varje gång. Jag bytte till en hovslagare som var bättre och skodde bra. Han skodde även av min ena häst.
Mina hästar verkas (generellt sett) med skålformad hov med bärranden som högsta punkt. Kort tå och låga trakter.
mao verkar du runtom
Jag tar helst intryck från Bowker och Ramey som är logiskt för mig och fungerar för hästarna.
Bowker hittade jag inte men jag kollade upp Ramey - och det var ju seriöst Ännu en som kan bota fång...
Hästägare med barfotahästar är generellt sett inte djurplågare som det ibland låter som i dessa diskusioner.