vem köper en ponny för 100 000?

Sv: vem köper en ponny för 100 000?

När jag pratar om att köpa bra hästar så har det ingenting med curling att göra. Det är och ska vara ett slit att ha häst.

Om man lägger ut stora pengar och ger barnen goda förutsättningar för att komma långt i vad som är en ren hobby, måste man väl ändå säga att det är curling? Jag tycker att begreppet stämmer rätt bra in på det du beskriver. Dessutom säger det sig självt att ett barn som lever sitt liv i stallet och på tävlingsbanan knappast kan delta i vardagsslitet i hushållet, vilket jag förstår är en del av det hela.

Det är ju det ytliga svaret som alltid dyker upp i den här typen av diskussioner. Jag tycker att curlandet som många föräldrar ägnar sig åt är helt galet. Och jag tror få av dem har förstått att 99 procent barnen eller ungdomarna inte har några som helst utsikter att fortsätta som proffsryttare. De går in i en återvändsgränd av beroende och svarta inkomster. Men kanske är det det som föräldrarna egentligen vill? Att det är ett sätt att försöka knyta barnen tajtare till sig?

Varför trillar frågan in på curlande föräldrar? TS fråga var "vem köper en ponny för 100 000kr?". Jo, dom som har pengar och möjlighet.

Att curla sina barn har inget med pengar att göra för den tendensen kan man även se i min inkomstklass. Man curlar med tid och engagemang. Ett separat problem som inte har att göra med hur stor plånbok man har.

Att curla sina barn har inget med pengar att göra för den tendensen kan man även se i min inkomstklass. Man curlar med tid och engagemang. Ett separat problem som inte har att göra med hur stor plånbok man har.

Men det är ju baksidan av samma mynt. Man köper en mycket bra häst därför att man har stakat ut en bana för barnet och har en plan för hur framtiden (den närmsta) ska se ut.

När jag pratar om att köpa bra hästar så har det ingenting med curling att göra. Det är och ska vara ett slit att ha häst. Jag har svårt för att se mig själv stå och mocka, sköta och köra barnen till tävlingar med flera hästar, bära runt på allt och sköta all markservice. Absolut inte! Grundregeln ska vara att barnen ska klara av det själva, köra kan jag ju göra eftersom ett barn knappast har körkort, men en del av lärdomen är ju att sköta allt själv, kunna anmäla, gå till sekretariatet, gå banan, planera sin tid osv. Priset på ponnyn tycker jag inte säger något om eventuell curlingnivå.

Och jag resonerar totalt annorlunda. Jag skulle med glädje göra allt det där. Barnen har ändå så mycket som ska hinnas med så för min del är det självklart att jag skulle sköta markservicen. Nu är ju min dotter tyvärr mer intresserad av Taekwondo än ridning så det kommer ju inte att hända, tyvärr. Och jag kommer att stötta henne så långt jag kan när det gäller Taekwondon, även om jag tidigare aldrig hade hört talas om sporten.

Nu har hon kommit in på en sportskola (hennes tränare som uppmuntrat detta eftersom hennes talang är stor) och jag ser sportskolan som en stor möjlighet till en bättre skola för henne. Bättre lärare, bättre pedagogik, bättre förutsättningar även om hon kanske inte kommer att räcka till i sporten. Det vet man ju aldrig. Och sportskolan har en uttalad policy att skolresultaten måste komma först. Alltid. Om betygen dalar så får barnen inte träna förrens betygen är acceptabla igen. Nu börjar hon i denna skolan i mitten på september så jag vet ännu ej hur det kommer att bli, men jag hoppas förstås på att det ska bli bra.

Men diskussionen om satsande barn i eliidrott är egentligen en egen tråd anser jag. Ämnet är intressant.

Men det är ju baksidan av samma mynt. Man köper en mycket bra häst därför att man har stakat ut en bana för barnet och har en plan för hur framtiden (den närmsta) ska se ut.

Inte alls. De allra flesta koper nog en hast innom deras inkomst niva ... Sjalv skulle jag inte tveka att kopa en dyrare hast for mig eller mitt barn. Dels for att hasten har mer att lara ut, dels for att jag oftast uppfattar en mer valutbildad hast/pony som 'sakrare' och med mindre farliga olater. Det behover inte alls betyda att jag ens tror att barnet kan bli en riktigt bra ryttare eller att barnet vill na toppen. Jag handlar helt enkelt innom min ekonomiska forutsattning.

Jag räknade med att få sådana svar. Men som någon var inne på tidigare, har man ju inte presenterats med så många alternativ vid den åldern. Och då kanske man missar något som man senare skulle önska att man hade kunnat välja.

Tja du jag var rätt så säker på vad jag ville arbeta med redan då och det gör jag idag liksom jag höll på med många olika sporter samtidigt, volleyboll, handboll, fotboll och slalom för att nämna något. Var ganska duktig i allt men valde häst för jag tyckte om samspelet och är rätt individualist

Det är ju det ytliga svaret som alltid dyker upp i den här typen av diskussioner. Jag tycker att curlandet som många föräldrar ägnar sig åt är helt galet. Och jag tror få av dem har förstått att 99 procent barnen eller ungdomarna inte har några som helst utsikter att fortsätta som proffsryttare. De går in i en återvändsgränd av beroende och svarta inkomster. Men kanske är det det som föräldrarna egentligen vill? Att det är ett sätt att försöka knyta barnen tajtare till sig?

Det finns väl absolut inget som säger att man inte kan skaffa sig en utbildning unde tiden man tävlar!!

Det är väldigt märkligt att folk här dömmer ut livet som tävlingsryttare och de har dessutom ingen erfarenhet av det själva!!

Jag hade 4 st hästar igång i svår klass som junior/yr samtidigt som jag utbildade mig! Det beror ju helt på hur du vill prioritera i ditt liv.

Jag skulle inte velat ha en enda sekund av den delen i mitt liv ogjort!

Agree!
Nu är inte jag tävlimgsryttare o har aldrig haft dyra hästar men jag har flera personer i min närhet.
Tex de två tjejer i mitt stall. De har flera hästar var o tävlar flitigt på nationell nivå. Den ena pluggar affärsjuridik o den andra civilekonomi.

Tack. Det var ett intressant inlägg i stil med vad jag var ute efter i trådstarten. Sen tog funderingarna nya vänder

Det är väl sak samma som med det mesta som kostar mycket, ju dyrare något är desto bättre tror folk att det är. Det låter dessutom bra när man får berätta hur mycket pengar man har råd att slänga iväg...

/V

Tycker sånt är så konstigt. Jag är tvärtom, blir mer stolt när jag betalat nästan ingenting för en bra häst. Skulle aldrig köpa en häst för över 100 000 även om jag hade pengarna. Visst om man är mångmiljonär men näe. Onödigt. Finns guldkorn, gäller bara att hitta dem.

Tycker sånt är så konstigt. Jag är tvärtom, blir mer stolt när jag betalat nästan ingenting för en bra häst. Skulle aldrig köpa en häst för över 100 000 även om jag hade pengarna. Visst om man är mångmiljonär men näe. Onödigt. Finns guldkorn, gäller bara att hitta dem.

Jag tycker inte alls det är konstigt. Om jag har mer pengar än jag behöver på banken, hittar en häst jag vill ha för 200.000 kr - varför ända in i Norden skulle jag fortsätta att ödsla min tid på att hitta andra, billigare alternativ? Det är ju rent ut sagt ganska puckat och konstigt. Man måste förstå att för vissa är inte 200.000 kr vare sig mycket pengar eller något som påverkar mer än i marginalen på banksaldot.

Man måste förstå att för vissa är inte 200.000 kr vare sig mycket pengar eller något som påverkar mer än i marginalen på banksaldot.

De är dock få, och att som några i tråden skriva att "100 000 kronor är inte mycket pengar" är rent nonchigt och skrytsamt, tycker jag. 100 000 kronor är mycket pengar oavsett om de ligger och skräpar i ett hörn eller inte.

De är dock få, och att som några i tråden skriva att "100 000 kronor är inte mycket pengar" är rent nonchigt och skrytsamt, tycker jag. 100 000 kronor är mycket pengar oavsett om de ligger och skräpar i ett hörn eller inte.

Varför är just 100.000 kronor mycket pengar?

För någon som varje månad får in så att man klarar ett bra liv, sparande och dessutom har 2 miljoner på banken, är det knappast "mycket" pengar med 10% av det sparade beloppet satsade på en hobby. För en person i Bangladesh kan 100.000 kr vara lika med en livsinkomst, dvs en otrolig summa.

Jag tror att man måste acceptera att synen på vad som är mycket, är väldigt relativ. Och ser man till produktionskostnaden för en häst på hög nivå, är inte 100.000 kr mycket pengar. Tyvärr. Kostnaderna är så höga.

Jag håller inte alls med.

Jag har sett så många tråkiga situationer där barnen känner enorm press bara för att de har en så FIN och DYR ponny. Jag är inte det minsta avundsjuk på dem, jag tycker uppriktigt synd om ungarna och föräldrarna tycker jag är helt skruvade.

Det är helt ok att du inte håller med. :)

Jag tycker dock att världen innehåller många fler nyanser än bara svart och vitt. Det finns barn som får dyra ponnyer och blir pressade, det finns minst lika många som får dyra ponnyer och inte blir pressade. Och så finns det barn med billiga ponnyer som blir pressade och tvärtom. Och dom som aldrig får nån ponny alls för föräldrarna har inte råd. Och de som hade fått hur många ponnyer som helst men som inte vill ha nån.

Visst är livet fantastiskt i all sin färgprakt? :D

Men sluta nu! Jag hade en på den tiden ganska dyr ponny som min första ponny. Vi köpte honom mest för att han var så vansinnigt snäll och en perfekt läromästare. Jag kände ingen press att rida höga klasser bara för att ponnyn kostade en hel del pengar (inga 100000 men dyr med den tidens mått mätt).
Jag har heller inte försakat utbildning pga fritidsintressen. Under mina universitets och gymnasiestudier hade jag 1-2 hästar och utövade annan idrott på hög nivå (dvs träning 5 dagar i veckan + match).

Jag tror definitivt inte att alla som köper dyra ponnyer/hästar till sina barn pressar dom, utan man kanske helt enkelt vill ge sitt barn en fin och bra ponny att ha kul med (för det är inte kul för en osäker liten unge att få en ungponny som busar runt).

Visst finns det säkert såna exempel där barnen känner sig pressade, men under mina år med häst i samma stall som flera barn/ungdomar med dyra ponnyer och rika föräldrar har jag nog bara sett ett sånt fall, och för den ungen var det helt fritt fram att sluta när hon ville, och det gjorde hon också.

Jag har svårt för såna här diskussioner, och jag har svårt för epitetet curling-förälder när det gäller hästar. Jag har haft jättemycket hjälp av min mamma både ekonomiskt, ridmässigt och arbetsmässigt med mina ponnyer och hästar. För att hon vill och kan.
Nuförtiden bor vi långt ifrån varandra och jag klarar mig utmärkt själv. Jag kan både mocka, backa med trailer, flex från jobbet för att åka till veterninären och fixa mat åt min häst, fast min mamma hjälpte till med mycket av det där när vi bodde närmare varandra.

Tid, kärlek och pengar är fina resurser allihopa i ridsporten. Sorgligt att man inte får slösa med något av det utan att det sticker i folks ögon.

Klart 100000 är mycket pengar. Men inte så mycket i sammanhanget. Tom jag med en ganska usel landstingslön skulle kunna köpa en häst för 100000.

Men du är ju duktig på att reda ut och fixa de där specialarna. Jag hade aldrig rett ut din Y, jag är alldeles för feg för det. Då köper jag hellre en dyrare och lite "vettigare" häst. Har man mod, erfarenhet och kunskap är det klart man kan få ordning på det mesta, men många som köper häst vill ju inte ha de där slitåren utan ha kul från början!

Jag räknade med att få sådana svar. Men som någon var inne på tidigare, har man ju inte presenterats med så många alternativ vid den åldern. Och då kanske man missar något som man senare skulle önska att man hade kunnat välja.

Och jag önskar att mina föräldrar hade satsat på en ponny till mej. Nu när jag är 23 är det ju lite sent att spola tillbaka tiden, nu när vi vet att det faktiskt var hästar jag ville hålla på med :P

Nog finns det alternativ (som man vet om redan i ung ålder), mina kompisar gick simning, fotboll, innebandy, dans, teater, volleyboll, basket, kaninhoppning och allt möjligt. Men jag ville BARA hålla på med hästar. Skulle jag nu fått en 100 000 kr ponny när jag var liten så hade inte mina föräldrar tvingat mej att fortsätta med den om jag kom på att jag ville spela fotboll ist. Då skulle väl ponnyn ha sålts.

Jag skulle lätt kunna köpa en bra och dyr ponny om mina barn ville tävla och min familj hade råd. Har man inte råd får man väl köpa billigare eller nöja sig med ridskola en gång i veckan. Men har man råd,(och intresse) så varför inte?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 277
Senast: Otherside
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 926
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar