vem köper en ponny för 100 000?

Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Nej, det kan man förstås inte. Jag förstår inte varför det är så viktigt att elitsatsa heller. I de familjer där jag vet att man gör så, har föräldrarna varit väldigt engagerade i denna karriär. Långt mer engagerade än man normalt är i sina barns framtida liv. Snarare finns det risk för att de lever igenom någon annan. I de flesta sådana fall jag känner till, har det också inte blivit som föräldrarna har tänkt sig. Antingen har barnen slutat tidigare än väntat, eller så har de försummat sin skola och haft ett ganska taskigt utgångsläge i vuxenlivet. Behöver ju inte bli så, men som förälder skulle nog jag inte hoppa på det tåget, för barnets skull.

Vill man bli bäst så måste man ju elitsatsa oavsett sport.
Mina föräldrar har tex varit superengagerade när jag tävlade multisport på elitnivå trots att de inte är intresserade av mulitsport.
Däremot har båda mina föräldrar tävlat på elitnivå inom andra sporter i deras ungdom så visst finns det tävlingsgener.
Men de har ju inte behövt leva ngn karriär genom mig då de haft sina egna både inom idrott och annat arbete senare i livet.
Vad spelar det för roll om man slutar med en sport tidigare än väntat?
Varför skulle det vara en katastrof?
De jag känner som också elitsatsat på ngt med stöttande föräldrar har då inte varit tillåtna att försumma skola eller arbete.
Snarare har det varit så att de gått ut skolan med toppbetyg.
Då tror jag att det är sporten som haft stor del i det, vi har liksom lärt oss hur man är fokuserad och målinriktad istället för att lalla runt.

*kl*

Min stensäkra, exteriört korrekta ponny med 9 10 10 på gång i vuxen ålder kostade mig 50.000kr som femtonåring. Då gick hon MSV alla tre disciplinerna plus körning. Hade hon sålts till någon annan hade hon kostat det dubbla trots åldern.

Det är helt sjukt.

Mina föräldrar har tex varit superengagerade när jag tävlade multisport på elitnivå trots att de inte är intresserade av mulitsport.
Däremot har båda mina föräldrar tävlat på elitnivå inom andra sporter i deras ungdom så visst finns det tävlingsgener.
Men de har ju inte behövt leva ngn karriär genom mig då de haft sina egna både inom idrott och annat arbete senare i livet.
Vad spelar det för roll om man slutar med en sport tidigare än väntat?
Varför skulle det vara en katastrof?

Det beror väl på hur mycket man investerar i det hela, tänker jag. Om man gör om hela sin bostad till en ridanläggning med lastbil, skrittmaskin och ett antal ridbanor kan jag tänka mig att det är lite surt att stå där ensam ett par år senare, medan barnen har valt någon annan karriär på annan ort.

Nej, det är ingen katastrof. Lika lite är det väl en katastrof om barnet inte blir bäst. Jag vet inte om jag skulle lägga ner hela min tillvaro i ett sådant projekt bara för att.

Så kan man ju se det.

Jag och mina föräldrar skulle se det som att livet tar andra vändningar och sälja av och börja om med ngt annat.
Ser det inte som konstigare än att flytta till ett större hus när man skaffar barn för att sen återgå till ett mindre igen när barnen flyttat ut.
Man liksom anpassar sig efter omständigheterna.

Det beror väl på hur mycket man investerar i det hela, tänker jag. Om man gör om hela sin bostad till en ridanläggning med lastbil, skrittmaskin och ett antal ridbanor kan jag tänka mig att det är lite surt att stå där ensam ett par år senare, medan barnen har valt någon annan karriär på annan ort.

Nej, det är ingen katastrof. Lika lite är det väl en katastrof om barnet inte blir bäst. Jag vet inte om jag skulle lägga ner hela min tillvaro i ett sådant projekt bara för att.

Jag vet faktiskt ett par familjer om inte fler, som gjort just detta. Sålt villan och flyttat till gård längre bort i landet. Arbetskamrater som undrar vad de ska göra när (ja, de sa när, inte om) barnen tröttnar var det enkla "då säljer vi". För så är det ju, inget är något måste.

Sen är ju alla olika. Om jag har tid, råd och intresse att stötta mitt barn i något den vill göra så är det det jag gör. Har jag inte intresset blir engagemanget lägre. Har jag inte råd så får man klara sig på det som står till buds. Det finns andra vägar även om de kan ta längre tid, men hårt arbete krävs alltid.

Jag förstår mer ponnyföräldrar som själva hållit på med hästar än ishockey/fotbollsföräldrar som inte har något eget intresse i sporten förrutom att egna barnet är med. Herregud så tråkigt!

Det är alltid lättare att stötta ett intresse om man själv förstår (har ju haft både ponnybarn och hockey-barn). Jag tycker det är nästan otäckt med vissa föräldrars engagemang, från min synvinkel så känns det osunt hur deras liv endast kretsar runt barnen och deras prestationer. Föräldrarna är drängar och plånböcker. Föräldrarna mäter barnen i prestation. Och prestation är rosetter, inte bra ridning

Jag vet faktiskt ett par familjer om inte fler, som gjort just detta. Sålt villan och flyttat till gård längre bort i landet. Arbetskamrater som undrar vad de ska göra när (ja, de sa när, inte om) barnen tröttnar var det enkla "då säljer vi". För så är det ju, inget är något måste.

För mig är att ta den där hobbyn alldeles för långt. Jag hade aldrig accepterat några sådana inskränkningar i mitt eget liv för att odla mitt barns ego, vilket jag tycker att det i grund och botten handlar om.

Jovisst, men jag ser ingen vettig anledning för föräldrar att tycka att det är viktigt att deras barn blir "bäst" i någon idrott, varken ridning eller någon annan. Jag tycker öht inte att idrott är så viktigt, och jag skulle utifrån min bedömning av vad som är ett bra och trevligt liv inte uppmuntra att barn att betrakta sitt idrottande som så viktigt. För mig är detta en värdering kring fritidsintressen och idrotter, som jag efter förmåga har fört över till mina barn. Jag tror helt enkelt inte att det bästa man kan göra för barn är att med liv och lust gå in för deras elitsatsning, oavsett vad det gäller.

Att jag då skulle uppfatta barns idrott som så viktigt att det fick avgöra hur vi skulle bo och vad jag ska lägga både pengar och fritid på under flera år - nej, det låter fullständigt främmande för mig. Jag tror inte att det gynnar någons personlighetsutveckling att växa upp så.

Jag skulle bli överlycklig om mina barn hittade något de verkligen vill satsa på, att få lära sig hur mycket slit som faktiskt krävs för att bli sådär riktigt bra.

Varför är det viktigt?

Och varför skulle det vara enbart genom att göra det själv som kan lära sig det?

Jag har inte elitsatsat på någonting en enda dag i mitt liv, och jag har helt klart för mig vad som krävs för att nå ryttareliten. Det verkar vara ett gräsligt liv, om du frågar mig, och absolut inget jag vill göra själv eller uppmuntra barn till.

Varför är det viktigt?

Och varför skulle det vara enbart genom att göra det själv som kan lära sig det?

Jag har inte elitsatsat på någonting en enda dag i mitt liv, och jag har helt klart för mig vad som krävs för att nå ryttareliten. Det verkar vara ett gräsligt liv, om du frågar mig, och absolut inget jag vill göra själv eller uppmuntra barn till.

Ja precis. Jag har inte heller elitsatsat på något och vill absolut inte att mina barn ska göra det heller. Jag vill att de rör på sig, men det behöver inte alls betyda elitsatsning på någon idrott, det är jag snarare emot, trots att jag själv har ett starkt idrottsintresse. Jag tycker utvecklingen med dessa ponnyer är fullkomligt gräslig, att köpa en hästgård åt sina ungar låter ju som ett skämt, om det verkligen är sant är det bottenlöst sorgligt. Tänk vilka prestationskrav det ställs på de stackars barnen...varför är det så fel med ridskola?? Är den för kollektiv med en massa fattiga barn (hu) i detta indvidualistiska århundrade? Måste alla tävla och prestera hela tiden? Och ha alla dessa märkesprylar....Är det ingen som tänker på miljön alls? Vem tycker att det är roligt? De stackars tålmodiga ponnyerna som hetsas över hinder med hjälp av spö och sporrar? Som sagt, det är beklämmande alltihop.

Dessutom, kraven på elitryttare är ju helt orimliga. Att tävla varje helg, offra barn och familj, kämpa med att få ekonomin att gå runt. Nej tack, det livet önskar jag ingen.

KL

Varför har folk så ont av vad andra lägger sina pengar och sin tid på? Låter mer som den svenska avundsjukan än något annat.

Bara för att ett barn får en dyr ponny så betyder inte det per automatik att h*n är tvingad att prestera en massa vilket man lätt kan få uppfattningen om här. En del föräldrar har helt enkelt mer pengar än andra och det är inget mer med det. Kul för dom. ;)

Jag är själv medelinkomsttagare och skulle lätt kunna spara ihop till en 100 000 kr häst på ca 1½-2 år utan att behöva svälta.

Håller med fullständigt!

Vet föräldrar som krossat sina barns kämpavilja och ambitioner genom att köpa dem en medelmåttig ponny/häst.. Jag tycker att var och en måste få lägga pengar på sina barns intresse om de vill..

Å andra sidan finns det fler hobbyer som kostar enorma summor pengar, tex att köpa ett riktigt bra instrument till den talangfulla. Det går på 100.000 och däröver att köpa en bra violin, klarinett, flöjt mm. Och det finns det också föräldrar som gör...

Och precis som instrumentet är framförallt ponnyn ofta en god investering - man får tillbaka pengarna om man säljer (och kanske lite till). SM-ponnyer kostar dyra pengar långt upp i åldrarna (och kan lära upp många ryttare).

Så 100.000 är inte så mycket för en normal familj med två hyfsade inkomster - däremot är det synd att inte alla talanger får möjligheten att träna och tävla på den nivån som de kanske har kapacitet för.. Och det är ju en ekonomisk fråga. Så frågan borde ställas så häs istället: Varför kan inte alla få möjlighet (ha råd)att ge sina barn de bästa förutsättningar de kan? Där sitter orättvisan, både samhälleligt och politiskt!

Visst finns det många människor som kan spara ihop till och lägga ut 100000kr till väldigt många olika saker. Men det finns ännu fler människor som - oavsett inkomst - tycker att det är en enorm summa.

Och en enorm summa att lägga ut - om än som engångsutlägg - till sitt barns hobby.

Sanningen är förstås som tidigare konstaterats: en del människor har mer gott om pengar än andra.

en del människor lånar pengar som de inte har till semestrar, ponnyer, bilar, TV och så vidare.

Och vi är alla olika och har olika lätt eller svårt att förstå andra människors val.

Förstår inte heller det där riktigt... Känns som att folk betalar ett väldigt överpris för irländska importer :confused:
Det finns ju så fina svenskfödda ponnyer :love:

KL

Varför har folk så ont av vad andra lägger sina pengar och sin tid på? Låter mer som den svenska avundsjukan än något annat.

Bara för att ett barn får en dyr ponny så betyder inte det per automatik att h*n är tvingad att prestera en massa vilket man lätt kan få uppfattningen om här. En del föräldrar har helt enkelt mer pengar än andra och det är inget mer med det. Kul för dom. ;)
<snip>

:bow: Jag kunde inte ha sagt det battre sjalv.

KL

Det är ju det ytliga svaret som alltid dyker upp i den här typen av diskussioner. Jag tycker att curlandet som många föräldrar ägnar sig åt är helt galet. Och jag tror få av dem har förstått att 99 procent barnen eller ungdomarna inte har några som helst utsikter att fortsätta som proffsryttare. De går in i en återvändsgränd av beroende och svarta inkomster. Men kanske är det det som föräldrarna egentligen vill? Att det är ett sätt att försöka knyta barnen tajtare till sig?

Senast ändrad:

Varför kan inte alla få möjlighet (ha råd)att ge sina barn de bästa förutsättningar de kan? Där sitter orättvisan, både samhälleligt och politiskt!

De bästa förutsättningarna har ju vanligen den i sporten som sitter på mest pengar. Vill du har rättvisare villkor, välj en annan sport. :cool:

Varför är det viktigt?

För mig är det en viktig lärdom. Kanske man inte blir så himla duktig men vill man kämpa för något så självklart ska man få göra det. Att se att något man vill uppnå kräver engagemang och att det inte är bara att åka räkmacka.

Just att ha häst och prioritera vad man tycker är viktigt i livet ger en enorm fördel i övergången till vuxenlivet anser jag, och det syns även i umgängeskretsen, det ÄR skillnad på de som haft häst och satsat på det de vill, det behöver inte vara elitprestationer som är satsningen för att det ska räknas, och de som bara partade och fick en massa dyra leksaker.

Att ha en passion tycker jag är viktigt, om det sen är hästar är det ju plus för mig som också gillar hästar. Men blir det cykling eller gymnastik eller något annat så ta mig sjutton vill jag kunna stötta mitt barn att nå dit den själv vill.

När det gäller hästar så kostar allt runtikring lika mycket oavsett om hästen kostar 50.000 kr eller 250.000 kr, om jag klarar av den initiala kostnaden, varför då inte välja så att mitt barn verkligen kan utvecklas på bästa sätt och därmed lära sig mer. Det gör stor skillnad att ha bra hästmaterial mot att få kämpa bara för att få basics att fungera. Självklart lär man sig av det också, men nog ser jag hellre att barnen lär sig rätt först, SEN kan de ta tag i problemhästarna.

Det är ju det ytliga svaret som alltid dyker upp i den här typen av diskussioner. Jag tycker att curlandet som många föräldrar ägnar sig åt är helt galet. Och jag tror få av dem har förstått att 99 procent barnen eller ungdomarna inte har några som helst utsikter att fortsätta som proffsryttare. De går in i en återvändsgränd av beroende och svarta inkomster. Men kanske är det det som föräldrarna egentligen vill? Att det är ett sätt att försöka knyta barnen tajtare till sig?

När jag pratar om att köpa bra hästar så har det ingenting med curling att göra. Det är och ska vara ett slit att ha häst. Jag har svårt för att se mig själv stå och mocka, sköta och köra barnen till tävlingar med flera hästar, bära runt på allt och sköta all markservice. Absolut inte! Grundregeln ska vara att barnen ska klara av det själva, köra kan jag ju göra eftersom ett barn knappast har körkort, men en del av lärdomen är ju att sköta allt själv, kunna anmäla, gå till sekretariatet, gå banan, planera sin tid osv. Priset på ponnyn tycker jag inte säger något om eventuell curlingnivå.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 277
Senast: Otherside
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 926
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar