Sv: vem köper en ponny för 100 000?
Vill man bli bäst så måste man ju elitsatsa oavsett sport.
Mina föräldrar har tex varit superengagerade när jag tävlade multisport på elitnivå trots att de inte är intresserade av mulitsport.
Däremot har båda mina föräldrar tävlat på elitnivå inom andra sporter i deras ungdom så visst finns det tävlingsgener.
Men de har ju inte behövt leva ngn karriär genom mig då de haft sina egna både inom idrott och annat arbete senare i livet.
Vad spelar det för roll om man slutar med en sport tidigare än väntat?
Varför skulle det vara en katastrof?
De jag känner som också elitsatsat på ngt med stöttande föräldrar har då inte varit tillåtna att försumma skola eller arbete.
Snarare har det varit så att de gått ut skolan med toppbetyg.
Då tror jag att det är sporten som haft stor del i det, vi har liksom lärt oss hur man är fokuserad och målinriktad istället för att lalla runt.
Nej, det kan man förstås inte. Jag förstår inte varför det är så viktigt att elitsatsa heller. I de familjer där jag vet att man gör så, har föräldrarna varit väldigt engagerade i denna karriär. Långt mer engagerade än man normalt är i sina barns framtida liv. Snarare finns det risk för att de lever igenom någon annan. I de flesta sådana fall jag känner till, har det också inte blivit som föräldrarna har tänkt sig. Antingen har barnen slutat tidigare än väntat, eller så har de försummat sin skola och haft ett ganska taskigt utgångsläge i vuxenlivet. Behöver ju inte bli så, men som förälder skulle nog jag inte hoppa på det tåget, för barnets skull.
Vill man bli bäst så måste man ju elitsatsa oavsett sport.
Mina föräldrar har tex varit superengagerade när jag tävlade multisport på elitnivå trots att de inte är intresserade av mulitsport.
Däremot har båda mina föräldrar tävlat på elitnivå inom andra sporter i deras ungdom så visst finns det tävlingsgener.
Men de har ju inte behövt leva ngn karriär genom mig då de haft sina egna både inom idrott och annat arbete senare i livet.
Vad spelar det för roll om man slutar med en sport tidigare än väntat?
Varför skulle det vara en katastrof?
De jag känner som också elitsatsat på ngt med stöttande föräldrar har då inte varit tillåtna att försumma skola eller arbete.
Snarare har det varit så att de gått ut skolan med toppbetyg.
Då tror jag att det är sporten som haft stor del i det, vi har liksom lärt oss hur man är fokuserad och målinriktad istället för att lalla runt.