vem köper en ponny för 100 000?

Sv: vem köper en ponny för 100 000?

Du ser - man har olika upplevelser.

Jag önskade inget hellre än att mina föräldrar hade engagerat mig i min ridning, som var mitt absolut största intresse och som jag hängav mig så totalt åt. Vi bodde på gård och jag hade hästen hemma, men jag fick göra allt jobb och betala more or less allt själv.

Fortfarande när jag snart fyller 40 år så väntar de på att jag ska ge upp mitt hästintresse. Det känns ärligt talat ganska bittert.

Fortfarande när jag snart fyller 40 år så väntar de på att jag ska ge upp mitt hästintresse. Det känns ärligt talat ganska bittert.

Att jag skulle betala själv kom aldrig på fråga. Öht är mina föräldrar mycket generösa, och lyckades samtidigt med att få oss barn att fatta att vi hade det rätt bra jämfört med väldigt många.

Min pappa gillar nog mitt hästintresse, tror jag. Han gillar allt som tyder på att jag har ärvt åtminstone något från hans bondesläkt, och min farfar lär ha varit mycket duktig med arbetshästarna (jag träffade honom aldrig).

Min mamma tycker nog att mitt hästintresse är en trist konsekvens av att vi bodde i en svensk småstad när jag var i tonåren.:p Hade vi bott i den europiska huvudstad där vi bodde när jag var liten, och som hon kommer från, hade jag troligen inte börjat rida. Jag hade inte fått impulsen där, tror jag, och det hade väl kostat det sjudubbla, verkligen en överklassgrej.

Fast det känns faktiskt inte bittert att hon inte gillar det, jag har aldrig tänkt så. Det känns inte alls. Det är det där med att hästeriet är min grej, min egen. Hon är rädd, dessutom. Hon tycker att det är ofattbart att jag vågar leda min häst till och från hagen och tycker att det vore helt rimligt om jag inte hoppade eller galopperade (!!!) av säkerhetsskäl.

ungefär så hade jag det oxå.
Som tur va kunde jag åka med stallkompisar och ibland hände det att vår granne (!) körde mig och ponnyn.

Men jag förstår dig precis, åh vad jag kunde önska att mina föräldrar åtminstone 1 ggn dök upp på en tävling eller träning och sa att jag va duktig.

JAg upplever det inte som att min dotter stör sig på att ha mig i stallet. Hon ränner runt där med sina kompisar och har kul med hästarna. Inte heller våra andra inackorderade ponnyryttare har ont av sina föräldrar. Alla har ju samma intresse och det är väldigt mysigt när alla är så engagerade tycker jag.

Ingen verkar heller ta för givet att få allt serverat på guldfat, tvärtom tycker jag att det är ansvarstagande hårt slitande ungar .
Jag tycker det är kul att dom kan känna resultat av mödan genom att ha möjligheten att kunna åka iväg på tävlingar med sina duktiga ponnys

Det jag menar och vill ha fram med mitt inlägg är att barn uppfattar saker på olika sätt, även när de tänker tillbaka på sin barndom i vuxen ålder. Och att curla inte alls har med pengar att göra...

Det jag menar och vill ha fram med mitt inlägg är att barn uppfattar saker på olika sätt, även när de tänker tillbaka på sin barndom i vuxen ålder.

Det förstod jag. Det vara bara det att jag blev intresserad av jämförelsen. Just för att det är så konstigt för mig att som ung vilja ha sina föräldrar med sig i sina egna intressen.

Det förstod jag. Det vara bara det att jag blev intresserad av jämförelsen. Just för att det är så konstigt för mig att som ung vilja ha sina föräldrar med sig i sina egna intressen.

...och för mig är det precis tvärtom...

(gäller även mina egna barn, jag försöker så att säga att göra ett avelsframsteg - fast de kanske tycker jag är jobbig...)

(gäller även mina egna barn, jag försöker så att säga att göra ett avelsframsteg - fast de kanske tycker jag är jobbig...)

:D

Det där är ett typiskt avelsframsteg av den typ som min pappa brukar säga går i varannan generation.

Jag vet ju inte vad jag hade tyckt om mina föräldrar hade hängt i stallet, jag vet bara att jag inte saknade att de inte gjorde det.

:D

Det där är ett typiskt avelsframsteg av den typ som min pappa brukar säga går i varannan generation.

Min farfar älskade hästar :angel:.

..och jag är VERKLIGEN ledsen för att han var såpass gammal (född 1905) att han inte fick uppleva den verksamhet jag byggt upp kring mina hästar de senaste 10-15 åren. Han fick vara med i början, men det hade varit fantastiskt att ha honom med nu.

...och för mig är det precis tvärtom...

Jag ocksa har forsokt gjora "avelsframsteg".:p Mina foraldrar talade klart och tydligt om att jag pratade for mycket i storsta allmanhet och om hastar i synnerhet och att de tyckte mest att jag var ivagen. Jag har forsokt visa intresse for mina barn och deras intressen ... och nu da de ar vuxna har de ofta talat om att de uppskattat det.
Tva av de tre har till och med mer an en gang talat om att de uppskattade att vi var ganska "stranga" och hade krav pa bade vanner och sysselsattningar. Den tredje behovde vi aldrig vara strang emot, han holl sig sjalv pa ratt spar.:grin:

Jag ocksa har forsokt gjora "avelsframsteg".:p Mina foraldrar talade klart och tydligt om att jag pratade for mycket i storsta allmanhet och om hastar i synnerhet och att de tyckte mest att jag var ivagen. Jag har forsokt visa intresse for mina barn och deras intressen ... och nu da de ar vuxna har de ofta talat om att de uppskattat det.
Tva av de tre har till och med mer an en gang talat om att de uppskattade att vi var ganska "stranga" och hade krav pa bade vanner och sysselsattningar. Den tredje behovde vi aldrig vara strang emot, han holl sig sjalv pa ratt spar.:grin:

Stor skillnad, tycker jag, på att visa intresse och att aktivt nära/driva ett intresse. Jag är inte ett dugg intresserad av hockey eller motorsport, tex, och skulle mitt barn fastna för detta hade jag gjort intresset möjligt, men absolut inte engagerat mig djupare. De tycker jag är att leva upp till mitt föräldraransvar. Skulle han som vuxen ha synpunkter på det, hade jag inte känt mig misslyckad för det.

Mina föräldrar köpte min andra D-ponny till mig som kostade över 100. Han var en väldigt bra tävlingsponny och lärde mig otroligt mycket. Han gav mig också väldigt mycket självförtroende som jag hade nytta av när jag red och tävlade mina andra hästar. Det blev mycket lättare att debutera Msv A på de andra när jag redan hade startat det med honom. Är väldigt tacksam för att jag fick rida en sån fin häst.
Jag hade honom i lite över 2 år innan jag gick över helt på stor häst och han tävlade även högt med sin nya ryttare.

Mina föräldrar tog inga lån, vi åkte fortfarande utomlands osv.
Och varför vi köpte en dyrare ponny, ja varför inte? Det beror ju såklart på vad man tycker är dyrt, vilka ekonomiska förutsättningar man har osv.
En klar tävlingsponny som går de högre klasserna är såklart dyrare än en ponny som knappt har tävlat något och vi fick det vi betalade för.

Själv vet jag folk som lagt flera hundra tusen på sina tävlingsponnyer och det är inte direkt konstigt på tävlingsbanorna.
Men jag vet också folk som knappt har betalat något för sina och är lika glada för det. Allt beror ju på vad man söker för ponny.

Jag håller inte alls med.

Jag har sett så många tråkiga situationer där barnen känner enorm press bara för att de har en så FIN och DYR ponny. Jag är inte det minsta avundsjuk på dem, jag tycker uppriktigt synd om ungarna och föräldrarna tycker jag är helt skruvade.

Jag måste säga tvärtom jag har sett betydligt fler glada barn som haft en BRA ponny än barn som haft en dålig ponny

Har tränat ponnyekipage upp till svår klass de senaste 20åren så jag har sett en hel del

Vad gäller skola + elitsatsning, så vet jag många fall där det inte har gått alls och föräldrarna stormat in på lärarrummet för att försöka tvinga lärarna att höja betygen och försöka förklara bort frånvaron med sjukdom - i efterhand. Men de personerna lär väl knappast svara i den här tråden, för de har ju fått uppleva dubbel skam - icke godkända betyg i kombination med mammornas - för det är ofta mammornas - uttalade besvikelse.

Min uppfattning är rätt tvärtom i detta, de ryttare som är framgångsrika på ponny är ofta väldigt duktiga i skolan också.

Har idag 4st ponny/junior elever som samtliga satsar ordentligt alla dessa ligger högst i sin skola i betyg och tre ev dem läser natur för att nämna något.

Inte? Jag lyckades ha flera hästar, hundar, tävla multisport på elitnivå, sköta mina sysslor hemma och plugga.

Många andra i skolan hängde likamånga timmar på stan och gjorde dumheter och totalt sket i skolan medan jag gjorde annat som jag tror är ett bättre alternativ ;)

Här är en till. Jag kunde göra allt jag ville trots elitsatsande i en gren som är väldigt tidskrävande.

Idag försöker jag satsa igen och har dessutom ett barn :D

Hua hur skall detta sluta??

Jag har inte diskuterat priset på ponnyer egentligen, jag vet inte vad en ponny kostar i dag och har därför ingen direkt synpunkt på det. Det är föräldrarnas överdrivna engagemang när barnen ska lära sig att rida och bli bäst som gör mig mest förvånad. Jag är väldigt tacksam över att mina föräldrar inte har lagt sig i min yrkeskarriär över huvud taget. Jag tycker inte att det är deras roll.

Skönt att inte allt för många föräldrar tänker som dina..

Jag kan bara svara för mig och svara att jag inte hade stöttat det, för jag tycker inte att det är så viktigt. Om mitt barn vill vara bäst, är det en drivkraft som barnet själv får nära, så att säga.

Tycker detta är en så oerhört tråkig inställning och jo jag tycker faktiskt att det visar på ett litet bristande intresse för sitt barn.

Detta förklarar ju totalt din inställning till detta och jag är så glad att det inte är så många som har den inställningen som du har.

Personligen så anser jag att föräldrar skall stötta sina barn fullt ut!

Men det är ju omöjligt att bli bäst utan egen drivkraft och lika omöjligt är det att bli bäst utan hjälpande och stöttande nära äldre människor.
Framförallt inom ridsporten.
Det är liksom alldeles för sent att försöka bli bäst efter att man fyllt 18.

Men du tycker väl att det är viktigare att plugga och bli professor? Det kanske är finare enligt dig ;)

Ja jag håller med, det är rätt svårt att bli bäst utan grunden från början. Ridsporten är ju mycket baserat på rutin och ju längre du håller på desto mer lär du dig.

Ja stöttande anhöriga är väldigt väldigt viktigt och det gäller allt i livet och inte bara det föräldrarna tycker är roligt eller viktigt.

Nej, absolut inte. Jag försökte poängtera att det är få andra pojk- och flickdrömmar som är så populära att förverkliga bland föräldrar som just "jag vill bli ryttare". Och att jag tror att det ibland är bra att föräldrar inte lägger så mycket av sin egen energi och eget önskande i barnens karriärsval eller allmänna förkovran.

Om mitt barn vill bli bäst och jag inte är beredd att skaffa förutsättningarna för det, vilket jag inte är, får mitt barn tänka ut en annan plan, oberoende av mig. Vilket jag tycker vore det absolut bästa. Han eller hon får troligen inte medalj i ponny-SM, men det ser jag inte som något särskilt ont.

DU ser inte det som något ont men tänker du överhuvudtaget på ditt barns känslor??

Tycker du är helt ute och snurrar faktiskt i ditt resonemang och jag är extremt glad att jag inte växte upp hos dig som barn :eek:

Alla klarar inte av att tänka ut andra planer för att genom föra något de verkligen vill. Det första man hör hos folk som lyckats i något är att de haft stort stöd hemifrån, kanske något att tänka på?

Och varför är det just den idrottsliga delen av barns utveckling som är så viktig? Prestationer på elitnivå på ponny, varför är det en viktig del av barns utveckling?

Att ha häst, ponny inte minst, innebär ju hundra aspekter utöver den idrottsliga.

Själv skulle jag tex aldrig någonsin prata om, eller tänka på, ponnyn som "material". Det skulle, som jag ser det, innebära en stor risk för barnets emotionella och moraliska utveckling. Ett barn som ser ponnyn som ett material för sin elitsatsning, kan se sig i månen efter en ponny vad mig anbelangar.

För mig osar det av barnet och ponnyn som material för förälderns ambitioner, och jag fattar inte varför en vuxen människa har ambitioner i den riktningen för barns vidkommande. Ingen lyckas förklara det, det bara återkommer att man måste satsa om man vill bli bra, vilket inte är en nyhet. Men varför är det viktigt att bli bra i någon idrott?

Jag som tycker att hästintresset är så himla bra för barn för att det är så väldigt mycket mer än idrott.

Detta är så tråkig inställning :(

Det finns INGET i elitsatsande som talar för att ryttaren och de runt hästen/ponnyn saknar empati för djuret.

Jag vill nog säga tvärtom att MÅNGA elitryttare står och gråter hejdlöst när det konstateras skador på sin elithäst, att de inte visar det offentligt är ju en annan femma

Har sett det själv UPPLEVT det själv!!

Här har du en "glad" och lycklig ryttare som bara letar ett nytt material :mad:

http://www.hippson.se/hippson-tv/eric-lamaze-s-presskonferens-efter-olycka.htm

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 925
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 277
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar