Veckopeng/månadspeng

Kilauea

Trådstartare
Vid vilken ålder börjar ni ge veckopeng?
Hur länge ger ni kontanter? Vi har knappt kontanter numera, men eget bankkort känns tidigt vid tex 7 års ålder.

Hur mycket ger ni och vilken ålder har barnet?

Vi har kontanter i en påse och delar ut till barnet. När han vill köpa något på nätet så ger han oss pengarna som åker tillbaka i påsen.

Jag har sett andra lösningar med swish, men det blir rätt abstrakt för små barn. Lättare med mynt och sedlar som försvinner när man vill ha något. Det viktigaste tycker jag är att de lär sig att pengar inte är en oändlig resurs, utan när det är slut är det slut.

Barnet fyller fyra i år. Har fått veckopeng i ett års tid nu. Vi ger några mynt i veckan och försöker lära ut hur man kan samla mynten i en burk för att efter ett tag kunna köpa en leksak. Ibland väljer barnet att köpa en tidning eller godis, det beslutet försöker vi att lägga oss i så lite som möjligt. Barnet har en börs att lägga mynten i, ta med till affären och ta ut pengarna ur när det ska betalas i kassan. Har försökt förklara att sedlar har större värde än mynt, men än så länge är mynt roligare.
Om barnet hjälper till med sysslor, antingen hemma eller hos farmor, får barnet fler mynt.

Summan per vecka kan pendla mellan 2 och 20 kronor.

Jag följer deras statistik, för enkelhets skull. Vi började med äldsta när han var 8. Han får 50 kr i handen och 50 kr in på ett konto (som står på mig). Det finns inget kort med i bilden.

Det jag tycker är intressant också är var man ska stå för själv. Vi har liksom inget sånt nu, så han använder knappt sina pengar. Han har köpt något dataspel någon gång bara. Men ju mer pengar det rör sig om och ju äldre de blir desto mer måste ju på något vis ligga på dem att köpa. Men det känns krångligt tycker jag, inte minst eftersom det yngre syskonet inte har börjat få månadspeng än.

Vi ger ingen veckopeng än och tveksamt om eller när vi börjar med det. Hade aldrig veckopeng på det viset själv (fick välja att ha en foder häst eller ha vecko/månadspeng) och har inget minne av att jag saknade det heller utan fixade pengar när jag behövde det.

När jag flyttade hemifrån (det år jag fyllde 16) fick jag barnbidraget, mamma betalade lägenhet, skickade med matlådor och betalade hundens mat och försäkring så pengarna gick till det extra jag ville ha.

Min son är 4, han tjänar ganska mycket pengar själv så han har absolut inget behov av mer kontanter än det han fixar på egen hand (pantar pant åt släktingar, säljer fisk som han själv fiskat, sålde jultidngar, pengar som han får i present osv).
Däremot sparar jag pengar till honom på ett konto som står på mig.

Han har ett tydligt mål med sina pengar (köpa prylar till sin brio tågbana) så jag brukat hjälpa honom att beställa någon grej då och då så betalar han till mig.
Men jag kan med handen på hjärtat säga att han är ordentligt bortskämd med leksaker och godis från släktingar (första barnbarnet och första barnbarnsbarnet på båda sidor av släkten 😏). Så han tror nog ändå att pengar växer på träd eller nått

Vi använder appen Gimi som fungerar som en kassabok. Vill de handla får de kontanter av mig och jag för in i appen att de har handlat. Likadant när veckopengsdagen kommer, då räknas summan i appen upp automatiskt. Abstrakt kanske, men det var kaos när vi skulle komma ihåg att betala ut kontanter.

Vi har gett 20 kr veckan sedan barnet var 4 år. Tycker det är jätteviktigt med veckopeng i form av kontanter, även att få göra inköp själv med kontanter. Digitala pengar är för abstrakt för småbarn. Tycker det är viktigt att ge barnen en förståelse för pengar tidigt men inte nödvändigtvis från 4 år (det var då vårt barn började visa intresse för att köpa/spara).

Hur länge ger ni kontanter? Vi har knappt kontanter numera, men eget bankkort känns tidigt vid tex 7 års ålder.

Vi började när sonen var 2-3 år. Nu är han 7 år och har både bankkort och Swish. Han får 50 kr/vecka.

Mina är 10 och 8 år. De får 30 kr i veckopeng via swishbetalningar när de städat sitt rum. De har egna kort kopplade till sina konton och har haft i ett år ungefär. Det har fungerat över förväntan och de handlar och ser hur pengarna försvinner från kontot. Sen kanske det hade varit mer pedagogiskt att ha kontanter, men vi har det aldrig hemma.

Vi kör som @Teilani

Men har blivit lata och gått över till månadspeng, vid 10 år, för att slippa ha pengar tillhanda så ofta.

Jag tror vi började känna behovet i 9-årsåldern med äldsta och då ville såklart de yngre också ha. Den äldsta är nu 13 och får hela barnbidraget fast 250 går till fonder och 250 till spar, som han kan ha och köpa kläder eller så. Vi står för de flesta kläder men om min skobudget ligger på 700 och han absolut vill ha ett par 1000 kronors skor så kan han ta av de sparade pengarna. Så han får 750 till sitt kort och brukar vilja att jag behåller ytterliggare 250 av dem på sparkontot så han har 500 att röra sig med.
11-åringen vill gärna ha hela barnbidraget han också men för det krävs en del mognad som han inte har så han får vänta ett tag till. Han har 65 kr i veckan men är bra på att spara från födelsedagar mm så vill han köpa nåt mer än lördagsgodis så har han pengar. Pengarna går till hans kort.

7-åringen har 50 kr i veckan och använder det sällan. De hamnar på mitt konto och finns där om han vill köpa nåt. Han får t ex köpa skins på fortnite då och då om han vill.

Så inga kontanter i det här huset.

Jag tror vi började känna behovet i 9-årsåldern med äldsta och då ville såklart de yngre också ha. Den äldsta är nu 13 och får hela barnbidraget fast 250 går till fonder och 250 till spar, som han kan ha och köpa kläder eller så. Vi står för de flesta kläder men om min skobudget ligger på 700 och han absolut vill ha ett par 1000 kronors skor så kan han ta av de sparade pengarna. Så han får 750 till sitt kort och brukar vilja att jag behåller ytterliggare 250 av dem på sparkontot så han har 500 att röra sig med.
11-åringen vill gärna ha hela barnbidraget han också men för det krävs en del mognad som han inte har så han får vänta ett tag till. Han har 65 kr i veckan men är bra på att spara från födelsedagar mm så vill han köpa nåt mer än lördagsgodis så har han pengar. Pengarna går till hans kort.

7-åringen har 50 kr i veckan och använder det sällan. De hamnar på mitt konto och finns där om han vill köpa nåt. Han får t ex köpa skins på fortnite då och då om han vill.

Så inga kontanter i det här huset.
Så det äldsta barnet köpte rakt av att de yngre började få månadspeng samtidigt? O_o
Här hade det orsakat utdragna förhandlingar och argumentation om missad inkomst och retroaktiva inbetalningar. :D

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 387
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka