Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag följer deras statistik, för enkelhets skull. Vi började med äldsta när han var 8. Han får 50 kr i handen och 50 kr in på ett konto (som står på mig). Det finns inget kort med i bilden.Swedbank har statistik på vecko-/månadspeng vid olika åldrar:
https://www.swedbank.se/privat/en-battre-framtid/leva/sju-tips-om-veckopeng-och-manadspeng-.html
Vi började när sonen var 2-3 år. Nu är han 7 år och har både bankkort och Swish. Han får 50 kr/vecka.Vid vilken ålder börjar ni ge veckopeng?
Hur länge ger ni kontanter? Vi har knappt kontanter numera, men eget bankkort känns tidigt vid tex 7 års ålder.
Hur mycket ger ni och vilken ålder har barnet?
Vi kör som @TeilaniVid vilken ålder börjar ni ge veckopeng?
Hur länge ger ni kontanter? Vi har knappt kontanter numera, men eget bankkort känns tidigt vid tex 7 års ålder.
Hur mycket ger ni och vilken ålder har barnet?
Så det äldsta barnet köpte rakt av att de yngre började få månadspeng samtidigt?Jag tror vi började känna behovet i 9-årsåldern med äldsta och då ville såklart de yngre också ha. Den äldsta är nu 13 och får hela barnbidraget fast 250 går till fonder och 250 till spar, som han kan ha och köpa kläder eller så. Vi står för de flesta kläder men om min skobudget ligger på 700 och han absolut vill ha ett par 1000 kronors skor så kan han ta av de sparade pengarna. Så han får 750 till sitt kort och brukar vilja att jag behåller ytterliggare 250 av dem på sparkontot så han har 500 att röra sig med.
11-åringen vill gärna ha hela barnbidraget han också men för det krävs en del mognad som han inte har så han får vänta ett tag till. Han har 65 kr i veckan men är bra på att spara från födelsedagar mm så vill han köpa nåt mer än lördagsgodis så har han pengar. Pengarna går till hans kort.
7-åringen har 50 kr i veckan och använder det sällan. De hamnar på mitt konto och finns där om han vill köpa nåt. Han får t ex köpa skins på fortnite då och då om han vill.
Så inga kontanter i det här huset.