Ja.Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom?
Vad ska det räcka till?
Finns det ngr krav för att dom ska få pengarna? (tex städa sitt rum)
Kan veckopengen bli indragen (varför?)
Kan dom tjäna extra pengar genom att göra olika saker hemma?
Vi har inte haft ngn vecko/månadspeng hitills men pga olika anledningar känns det nu som att det är dags att införa framförallt för tonåringarna (14, 13) och 9 åringen och då vill nog småsyskonen (6,4) också ha en peng.
Månadspeng enligt bankernas rekommendationer för åldern.
Typ personligt inköpande av grejs som man vill ha. (en del böcker, skin till ngn dataspelsfigur, ngt litet dataspel. Lite magic kort. Om det var biobesök med vänner ofta skulle det också vara ngt som fick betalas för. Men satt månadspengsrekommendation räcker inte till många biobesök om man säger så.) Det går inte åt så mycket men om man faktiskt ville köpa typ två böcker i månaden skulle allt gå åt snabbt så tur att det sparas. Vännerna köper mycket godis och sådant på skolan tex.
Inga krav
Den kan inte bli indragen
Än så länge har man inte kunnat tjäna extra, men en vacker dag kanske det blir så, men då ska det vara för hushållsysslor som är utöver det vanliga. Tex tänker jag att jag betala för att barnet klipper gräsmattan när det är min tur, men jag tänker inte betala när det är hans tur Vi är tre i familjen och det är allas ansvar att ta hand om saker.
Vi har haft veckopeng från 6 år och sedan gått över till månadspeng vid 12 eller så. Tycker att äldre barn får mer än yngre och det är så det ser ut på rekommendationerna också.
Det är rekommenderat också för att barnet ska lära sig hantera pengar och det är väldigt bra att han lärt sig betala i butiker osv och även har möjligheten att betala för bussen eller grädde på vägen hem och sådant om det behövs så swishar vi.