Vatten i hagen, inte självklart för alla ?

Sv: Vatten i hagen, inte självklart för alla ?

Angående vattenkoppar så är hästar ganska lata. Det har visats att hästarna dricker mindre om de har vattenkopp då de inte har tålamod att stå och trycka hela tiden. Jag vattnar mina hästar i spann inne. Då vet jag hur mycket de dricker. Vilket kan vara nyttigt om de blir sjuka etc..

Bakterien som kan göra oss sjuka om vi dricker varmvatten som har stått länge, tex om man har en varmvattentank, heter legionellabakterien. Dricker man sånt vatten kan man få legionärsjukan. Om vattnet är över 70 grader dör bakterien och är inte farlig. Ger man hästarna varmt vatten som värmts upp direkt, om man har tex gasvärme som värmer vattnet direkt utan en tank eller om vattnet är över 70 grader, är det inga problem att ge varmvatten. Den korta tid de går i kopparrören är inte farligt. Förr i tiden hade vi koppargrytor och koppar badkar mm, vi dog inte av det. Aurigan som är en metall i hästbett, är mestadels koppar. Kopparn är inte problemet.

Man blir inte sjuk av att dricka legionella, det är när man andas in det man blir sjuk. Men det där med kopparn var ju jättelogiskt nu när du sa det.

Alkemisten skrev:
Angående vattenkoppar så är hästar ganska lata. Det har visats att hästarna dricker mindre om de har vattenkopp då de inte har tålamod att stå och trycka hela tiden. Jag vattnar mina hästar i spann inne. Då vet jag hur mycket de dricker. Vilket kan vara nyttigt om de blir sjuka etc..

Min häst har självpåfyllande vattenkop eller flotör eller vad det nu heter...
Å jag har haft span till min häst å det går inte åt vatten direkt där heller. Normalt sett 3 liter per natt å då är det över två fodringar så jag betvivlar starkt att hon dricker mindre bara för att hon har kopp, specielt med tanke på att den som sagt fyller upp sig själv.

Ja sån där flottörkopp är säkert jättebra. Skulle själv vilja ha det hemma! Men det blir nån gång i framtiden det:p

JO det är skönt, lite dryckt bara när man ska försöka få upp allt vatten i det, så man får ta å ta å ta tills man fått bort allt skit :D

Nejmen oj vad din häst dricker lite!! Mina dricker ca 20 liter per natt iallafall. Men de får hö. Du kanske ger hösilage...

Oj. Jag ger hösilage och mina dricker 30 liter varje natt + ca 15 i hagen..... (per häst)

Immer

Ne jag ger hö, en hel del på kvällen desutom. Fast det är iaf ett toppenhö vi har å blöt krafftfoder till det.

För gav jag hösilage + en del halm å då rörde hon som sagt var knappt vattnet gick 3 liter över natten som sagt. Fast det kanske är roligare att dricka utomhus med kompisarna än en upphängd hink i stallet. Vad vet vi...

har inte läst hela tråden, men för mig är det självklart att alla hästar ska fri tillgång på vatten både inne och ute, vinter som sommar!

Misstänker att det var på det ridlägret jag jobbade för några årsen... Då hade iallafall hästarna vatten i hagen... Endel dagar hade de en hel sjö att plumsa i...

knapplån

Självklart ska hästarna ha vatten. Minst två gånger om dagen. Är det någon som har studerat hästarna i hagen. Visst, svårt att göra hela dagarna. Min ena dricker vatten varje gång jag fyller på vatten. Ser aldrig annars att hon dricker! Har hästarna så att jag alltid ser dom. Tycker att någon gång borde jag sen henne dricka annars.

Hur är det med kallt vatten då. Har lösdrift och fyller i stora baljor. Ibland får man ju hacka sönder isen. När blir vattnet för kallt.

Undanbermej saker som att jag tycker osv. blir bara onödig diskution då.
Jag skulle om det fanns möjlighet alltid ge hästarna vatten av dom behaglig temperatur. Men det är omöjligt.
Har dock aldrig märkt att de skulle må dåligt av vatten med isbitar i.

Nä tycker inte dom mår dåligt av isbitar i vattnet eller kallt vatten. Mammas hästar går på lösdrift (har bott där tidigare åå haft min häst där). Vi gjorde som så att vi tog med en sil å hade ut isbitarna på så viss.

Varför skulle hästar må dåligt av kallt vatten egentligen, det är ju det dom dricker i det fria på vintrarna. Tror att ställa ut ljumet/varmt vatten är sämre på vintrarna har oxå för mig att det ska frysa fortare.

Jag ger ljummet vatten i hagen (som sagt uppvärmt med vattenkokare) för att hästarna ska slippa dricka iskallt vatten.
Men, det är inte för jag tror det är farligt för dem att dricka iskallt vatten, utan för jag tror det är farligt för den att dricka iskallt vatten för fort och för mycket på en gång! När vi kommer med vattenhinkarna till hagen är det några som direkt dricker en halv hink, och då tror jag det är mycket bättre att ge dem ljummet!
Om de skulle ha en typ tunna med vatten och isbitar i och då ha vatten i den hela dagen, då tror jag inte de dricker för fort så det kan bli farligt. Men när vi kommer med hinkar och de inte har fått vatten på några timmar, då dricker de ofta ganska fort och mycket på en gång.

Då kanske det kan bli farligt om dom dricker så fort (har ju ingen anning om det där själv min ponny dricker ju så liten mängd åt gången oavsett, förutsatt att man inte tar henne ner till ån å äckelvattnet där i för då undrar man om ån sjunker någon milimeter).

Vattenkokare är ju bra det oxå, då finns det inga bakterier kvar efteråt så det är ju kannon att du gör så istället för att ta direkt från kranen förutsatt att ni har varmvatten i stallet.

Fast vi har inte varmvatten i stallet... Så det är vårt enda alternativ. :crazy: Fast i stall där vi har haft varmvatten i kran så har jag iaf använt vattenkokare till hästarnas vatten.

Juförsig, kanske ni inte har. Vi kanske är bortskämda i stallet jag står som har varmvaten. Undrar hur vanligt det är med varmvatten i stallet egentligen. Är nog inte så vanligt endå på små privatstall. Vad tror du?

Jo vattenkokare är kannon det hade vi på förra stället, jätte bra att ha.

Nej, jag tror inte det är vanligt. Jag tror faktiskt jag bara stått i ett stall som haft varmvatten i stallet, och jag har stått i kanske 8 olika stall...

Aha, hm undrar vad det beror på. Vi har en varmvattenberedare i stallet jag står i nu. Men det är ju ett dyrare stall med nästintill full service det oxå...

Jag har nästan bara stått i kollektivstall. Men nu när jag funderar mera så är det faktiskt två stall som haft varmvatten! Det var ju det där med halvpension också... :D

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar