Vatten i hagen, inte självklart för alla ?

Sv: Vatten i hagen, inte självklart för alla ?

Jag tycker det borde vara en rättighet att alla hästar ska ha fri tillgång till vatten!

mina dricker ute ca två spannar om dagen, vi har vatten ute även när det är kalt, och vår veterinär säger till oss att vi måst eha vatten ute för risken för kolik är stor om man inte har det..

vi har spannar med vatten i boxarna just för att de ska kunna dricka så mkt de vill..

det är farligt att ställa ut varmt vatten för det finns bakterier i det varma vattnet, vet både hästar och kor som har dött pga dettta..

Jag tror att det beror på lite olika saker, dels hur mycket vatten hästen dricker totalt, och om den tex hinkar i sig en massa kallt vatten efter ansträngande ridpass. Rätta mig om jag har fel P-L!

Lancet skrev:
det är farligt att ställa ut varmt vatten för det finns bakterier i det varma vattnet, vet både hästar och kor som har dött pga dettta..
Varmt vatten ur kranen borde inte innehålla bakterier, eftersom det (förhoppningsvis) är en blandning mellan varmt och kallt vatten där bakterier inte ska trivas. Är du säker på att det var av bakterier i varmt vatten från en kran de dog? Ur bakteriesynpunkt borde det vara värre att låta en hink stå ute i sommarvärmen en dag tycker jag. Men var det inte någon som pratade om metallpartiklar från rören som varmvattnet går genom?

moonlightgarden skrev:
För det är väll emot djurskyddslagen om jag inte minns fel att hästarna inte får vatten i hagen.

Du minns fel. Det står att hästen ska beredas tillfälle att dricka två gånger/dygn, men en allmän rekommendation är att den alltid ska ha tillgång till vatten.

Immer

Lancet skrev:

Det är inte farligt att ställa ut vatten, som man tagit ur kallvattenkranen och sedan värmt (på spisen, vattenkokare eller så), men varmvatten direkt från kranen inte är att rekommendera. Inte för att det finns bakterier i det utan därför att det kan ha påverkats av metaller i rören.

Immer

Jag tycker att det är självklart att hästarna ska ha fri tillgång till vatten i hagen och stallet

Immer skrev:
Du minns fel. Det står att hästen ska beredas tillfälle att dricka två gånger/dygn, men en allmän rekommendation är att den alltid ska ha tillgång till vatten.

Immer

Men det där med två gånger per dygn, kan inte folk misköta det ganska bra?

Servera vatten först å sedan servera vatten en timme senare. Så är det ju inte någon kannon funktion direkt om folk gör så.

Hur många tror du anstränger sig så mkt att de står och värmer vatten på spisen?

annars har du nog rätt i att det inte är några bakterier i det då, men det är dock från kranvattent som är varmt

Lady_S skrev:
Ur bakteriesynpunkt borde det vara värre att låta en hink stå ute i sommarvärmen en dag tycker jag. Men var det inte någon som pratade om metallpartiklar från rören som varmvattnet går genom?

just därför ska man byta det flera gånger om dagen..eftersom hästarna lägger gräs, jord, det bildas alger på botten, om det står för länge, precis som det gör i spannarna i boxarna om man inte skrubbar av dem var dag med en skurborste.. så jag tror säkert att det bildas bakterier i det vattnet med..

Jag kan inte svara på från vilken kran det kommer varmvatten ifrån, men med tanke på att det inte finns så många kranar där det bara kommer varmvatten ifrån så tror jag vattnet kommer från en kran som har både kallvatten och varmvatten..

Lancet skrev:
Hur många tror du anstränger sig så mkt att de står och värmer vatten på spisen?

annars har du nog rätt i att det inte är några bakterier i det då, men det är dock från kranvattent som är varmt

Jag anstränger mig lite extra för vatten i hagen på vintern! Jag värmer vatten i en vattenkokare som jag sedan blandar med kallt vatten i hinken, för att hästarna inte ska behöva dricka iskallt vatten!

I vårt stall är det (av 5 inackorderingar) två av oss som varje dag ställer ut hinkar med ljummet vatten i alla hagarna, och två tjejer till som gör det ibland när de är där. Så fast stallägaren inte hinner ställa ut vatten i hagarna vid morgonfodringen så får hästarna några hinkar vatten minst en gång om dagen i hagen. I boxarna på nätterna sedan har de naturligtvis vatten också.

moonlightgarden skrev:
Men det där med två gånger per dygn, kan inte folk misköta det ganska bra?

Visst kan de. Men det fungerade bra "förr i tiden", långt innan det fanns vattenkoppar i boxarna och vatten inne i stallen ledde man hästarna till vattenkaret morgon och kväll. De hästarna led inte precis, jag vet till och med några som tävlade SM och EM på 60-talet som vattnades på detta viset.

Immer

Lancet skrev:

Som sagt, varmt kranvatten är inte att rekommendera.

Själv ger jag bara kallt vatten, men om jag skulle få för mej att ge varmt skulle det i så fall vara kokt.

Immer

Immer skrev:
Visst kan de. Men det fungerade bra "förr i tiden", långt innan det fanns vattenkoppar i boxarna och vatten inne i stallen ledde man hästarna till vattenkaret morgon och kväll. De hästarna led inte precis, jag vet till och med några som tävlade SM och EM på 60-talet som vattnades på detta viset.

Immer

Jo men dt var ju för i tiden när folk tog väll hand om sina djur. Nu misköter ju folk nästan dessa lagar medvetet. Å ger inte vatten två gånger per dag på ett vettigt sätt så som man gjorde för i tiden. Därför anser jag att det kanske är dax för en uppdatering utav lagen där dom har någon fomr utav minitid mellan dom två olika vattningarna. Annars så misköter folk sig å sköter inte det hela ordentligt. Fast dom kan juförsig säga att dom gör det på rätt sätt endå, tyvärr.

Jag tror inte folk "missköter lagarna", de har helt enkelt för lite hästkunskap. Att växa upp i storstad och bara se djur på bild eller i djurpark, rida något år på ridskola och sen köpa en egen häst - detta är alltför vanligt.

Immer

Immer skrev:
Jag tror inte folk "missköter lagarna", de har helt enkelt för lite hästkunskap. Att växa upp i storstad och bara se djur på bild eller i djurpark, rida något år på ridskola och sen köpa en egen häst - detta är alltför vanligt.

Immer

Jo det är nog så man ska se på saken egentligen å inte skriva så som jag skrev. Använde nog lite fel ord där. Tur att man kommer ifrån en relativt vettig familj då som envisas med att hästarna ska ha vatten vid alla fodringar å liknande. Skönt att få ha växt upp med hästar å har ju numera hästar på egen gård sedan mamma å pappa köpte, fast det har oxå lett till att jag bestämt mig för att min häst ska stå uppstalad på annan plats en min egen gård.

Nej, men varför då!? Vattnet man har i kranen ska upphettas till minst 70 grader innan det används om inte jag minns fel? Detta just för att det INTE ska vara bakterier i det.

Hrm... Jag missade en sida innan jag svarade förra gången. Så jag svarar igen. :)

Lancet skrev:
just därför ska man byta det flera gånger om dagen..eftersom hästarna lägger gräs, jord, det bildas alger på botten, om det står för länge, precis som det gör i spannarna i boxarna om man inte skrubbar av dem var dag med en skurborste.. så jag tror säkert att det bildas bakterier i det vattnet med..

Jag kan inte svara på från vilken kran det kommer varmvatten ifrån, men med tanke på att det inte finns så många kranar där det bara kommer varmvatten ifrån så tror jag vattnet kommer från en kran som har både kallvatten och varmvatten..
Varmvattnet och kallvattnet går ju i olika rör fram till blandaren vid handfatet. Som jag förstått det tar varmvattnet lättare med sig kopparpartiklar från rören än vad kallvatten gör och att det är därför man inte ska dricka varmvatten från kranen. Att det däremot skulle finnas bakterier i vattnet har jag som sagt svårt att förstå.

HumleMumlan skrev:
Jag anstränger mig lite extra för vatten i hagen på vintern! Jag värmer vatten i en vattenkokare som jag sedan blandar med kallt vatten i hinken, för att hästarna inte ska behöva dricka iskallt vatten!

I vårt stall är det (av 5 inackorderingar) två av oss som varje dag ställer ut hinkar med ljummet vatten i alla hagarna, och två tjejer till som gör det ibland när de är där. Så fast stallägaren inte hinner ställa ut vatten i hagarna vid morgonfodringen så får hästarna några hinkar vatten minst en gång om dagen i hagen. I boxarna på nätterna sedan har de naturligtvis vatten också.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar