Vatten i hagen, inte självklart för alla ?

Sv: Vatten i hagen, inte självklart för alla ?

I vilket fall tycker jag att hästar ska ha fritillgång till vatten dagligen,.

Det är en självklarhet. Men det hjälper inte om man fyller på med varmt/ljummet vatten är det jag försöker säga.

Nä tyvärr är de inte allt för lätt såhär i vinter tider.. Men man får väl se de som lite extra motion o vikt träningen eller ngt när man får byta vatten ofta ^^ haha

Men som sagt på sommaren när det är VARMT då ska dom ALLTID ha det, då kan man inte skylla på att de fryser!

jag fyller på med varmt vatten om det frusit i hinken så det tinar upp .Om det e farligt har jag inte tänkt på... men dom har klarat sig iallafall.Jag tror det e bättre än att va utan helt .Jag har tänkt skaffa ett med el i men tänk om nåt blir fel då kan det oxå hända nåt farligt.Vatten ska man ha inte blir jag törstig på "beställning" och det e inte bra o gå törstig speciellt inte sommartid på vintern kan man åtminstone äta lite snö om inget annat finns .Nää varför ska vi bestämma när dom ska äta o dricka dom kan inte gå o ta sig som vi gör.Jag skulle bli törstig bara av o veta att jag inte har vatten även om jag nyss druckit(ett mänskligt tänkande) .FRI TILLGÅNG PÅ VATTEN O HÖ!!!

Självklart att hästarna ska ha fri tillgång till vatten!

maja_70 skrev:
Nää varför ska vi bestämma när dom ska äta o dricka dom kan inte gå o ta sig som vi gör.Jag skulle bli törstig bara av o veta att jag inte har vatten även om jag nyss druckit(ett mänskligt tänkande)

Just det, vi förmänskligar våra hästar:smirk:

Immer

jag tycker också det är en självklarhet med fri tillgång till vatten det är väl det minsta alla levande varelser kan begära? Tyvärr är det väldigt vanligt att inackorderingsstall inte har till gång till vatten i hagen. Där jag jobbar är det ca 30 hästar och dem har inget vatten i hagen.

Spegelboll skrev:
I sommras hade jag min bästa vecka i hela mitt liv, ett UNDERBART ridläger. Jag tänker inte säga vart men bortsett från detta jag nu tänker ta upp var det toppen.Till min fråga/åsikt.

På detta ridläger går hästarna ute om nätterna och tas bara in under dagarna då det är ridlektioner och annat och då står dom upp stallade i typ, tja ute spiltor, kan man kalla det så ? A i vilket fall spiltor, med tak över. Hästarna hade ingen tillgång till vatten i spiltorna och skulle därför "vattnas" i en fontärn som fanns på gårdsplanen. Visst, det va väl ingen dum idé men grejen var bara den att hästarna drack då verkligen INTE så mkt som dom behövde, och dessutom var det ju en varm sommar vecka. Men nu till det stora problemet - hästarna hade inget vatten i hagen heller, då dom tyckte att de var "lyx" som dom uttryckte det dom som jobbade. Men jag tycker då verkligen INTE att fri tillgång till vatten i hagen är lyx.:mad: Min åsikt är att ALLA hästar SKA ha fri tillgång till vatten i hagen. För ärligt talat hur stor är chansen att just när vi kommer och ska "vattna" dom så är dom törstiga ? Hästar ska dricka mkt och jag tycker att dom ska göra det när det passar dom inte när vi har tid "över" Så min fråga är nu, har jag helt fel ? Är det lyx att ge hästarna vatten i hagen ?:confused: Jag tycker verkligen inte det och jag står för min åsikt, fri tillgång til vatten! Så säg vad ni tycker, jag tål kritik.

men hallo!!!så illa är det inte!! på sjöis regnar det hur mycket som helst...när hästarna äter gräs får dom i sig jättemycket vatten ju! dessuton vattnar man dom när man kommer från hagen, efter man har ridit, innan lunch, efter lunch, efter man har ridit, innan dom går ut i hagen....i nästan alla hagarna finns dessutom vatten drag, sjöar eller bäckar! så vatten finns det gott om:d

Kopparutfällningar har jag för mig det var.

Min sambo byggde en egen thermobar på 65L till mig & har gjorde eluppvärmda vattenkoppar i stallet.. Men det är ett måste eftersom dom är ute ca 13-15 timmar om dygnet.

Anser själv att hästar skall ha tillgång till vatten.

*Kanske lite delvis knapplån*

Nu har jag fått (lite) klart för mig det här med varmvatten och koppar. Koppar ÄR farligt, det som händer är att kopparn (på något vis) påverkar hemoglobinet så att det inte kan ta upp syre. Med andra ord, får man i sig för mycket koppar så kvävs man.

Om vi då går vidare till koppargrytorna... De är förtenade på insidan, alltså kommer inte innehållet i kontakt med kopparn.

Undrar vad det var för rör?
Kopparrör eller Blylödda vattenledningar.
Legionella?
Ett tips är att ha en vattenkokare i stallet med rostfri botten
ej aluminiumbotten eller rör.

*kl*
Terrible att alla hästar inte har fri tillgång till vatten
i box/spilta/hage.
Tänk att stå och mumsa på torrt hö och inte kunna dricka när de vill utan bli anvisad till någon vattenpöl eventuellt i samband när "stressade" människor ska ut och rida kanske färdigmunderad med sadel träns/bettsel :eek: .

Ja, men det finns ju faktiskt tekniska lösningar som håller vattnet isfritt även vid riktigt låga temperaturer. Dels att köpa färdigt, dels kan man bygga ganska enkelt på egen hand.

Jag tycker att hästar ska ha fri tillgång till vatten dygnet runt, året om. Å andra sidan, har man hästar som är vana vid 2 vattningar/dag och man verkligen har tid att ge dem vatten tills de är otörstiga så kanske inte det heller är ett stort problem.

Undrar vad det var för rör?
Kopparrör eller Blylödda vattenledningar.
Legionella?
Förhoppningsvis inte bly, det borde vi ju vara väl medvetna om hur skadligt det är vid det här laget. Men att även kopparrör kan vara farligt verkar färre veta om.
Man dör inte av att dricka vatten som innehåller legionella, man blir inte ens sjuk. Det är när man andas in legionellabakterien man blir sjuk.

Legionella - Jo jag menade det, sniffa ånga.
Blylödda vattenledningar kan finnas på gamla
gårdar bl.a å hus i stan också.
Det är väl kopparen som är boven.

ska det vara så otroligt svårt att veta när man har hand om ett ridläger?? det är väl helt o hållet självklart att det ska finnas vatten hela tiden... SUCK för sådana människor! Vad ska dom med hästar till om de inte ens har koll på vattenmängden för hästens välmående?

Dr Vet. Sara Nyman, SLU har påvisat i en doktorsavhandling om
vikten av vatten till hästar. En sammanfattning av hennes avhandling finns att läsa på www.thermobar.se under broschyrer. Jag tycker att
alla som har häst ska läsa rapporten noggrant.

Senast ändrad av en moderator:

Klart hästarna ska ha vatten i hagen!
En häst kräver stora mängder vatten och är det varmt så dem svettas behöver dem även salt, vilket gör dem törstiga

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar