Vatten i hagen, inte självklart för alla ?

Sv: Vatten i hagen, inte självklart för alla ?

OKej, jo ju mer man betalar desto mer får man :D Gasnka så skönt att slippa det där med intag å helger å liknande. Höll ju på en hel jäkla massa när jag stog i mammas stall, efter det har jag sagt att jag aldrig vill ha min häst uppstallad på gård hemma :D

Alkemisten skrev:
Ger man hästarna varmt vatten som värmts upp direkt, om man har tex gasvärme som värmer vattnet direkt utan en tank eller om vattnet är över 70 grader, är det inga problem att ge varmvatten. Den korta tid de går i kopparrören är inte farligt. Förr i tiden hade vi koppargrytor och koppar badkar mm, vi dog inte av det. Aurigan som är en metall i hästbett, är mestadels koppar. Kopparn är inte problemet.
Nej, nu ångrar jag mig igen. Det kopparn ÄR boven! Jag vet inte om man kan dö av det, men det är inte nyttigt. Mycket är gjort i koppar när vi värmer upp vattnet (tanken är ofta det t ex) och i varmt vatten lossnar kopparjoner som är farliga. Man ska heller inte använda koppargrytor (vi har ju slutat med det nu, precis som med aluminium) av samma orsak.

moonlightgarden skrev:
Juförsig, kanske ni inte har. Vi kanske är bortskämda i stallet jag står som har varmvaten. Undrar hur vanligt det är med varmvatten i stallet egentligen. Är nog inte så vanligt endå på små privatstall. Vad tror du?

Jo vattenkokare är kannon det hade vi på förra stället, jätte bra att ha.

jag har eget stall och där finns varmvatten :D en självklarhet att ha det.
skönt på vintern att kunna ha tillgång till varmt vatten i alla avseenden :bow:

Åh vad lyxigt... fast jag står i ett relativt stort inackorderingsstall nu så finns det inget varmvatten i stallet... fast om det skulle bli någon akut situation så vi behöver varmt vatten snabbt så ligger ju iaf stallägarens hus på gården! Där kan man hämta varmvatten! :D

Hej,

Koppar är inte nyttigt, men det är inte det som är det farliga. Nästan alla vattenrör är gjorda i koppar! Jag har auriganbett till min häst. Det innehåller massvis med koppar. Du har rätt i att vi slutat med att använda koppargrejer av den anledning du säger. Men det är betydligt farligare att dricka varmvatten som stått för länge.

På restaurang har man nästan alltid aluminiumgrytor. Du dricker väl läsk ur burkar. De är gjorda av aluminium..

Du behöver inte vara rädd för kopparrören..

Jo, men kallt vatten tar inte åt sig kopparjonerna som varmt vatten gör. Samma sak skulle jag tippa att det är med bettet i hästens mun, det blir aldrig tillräckligt varmt. Vatten som stått en längre tid dricker jag aldrig, möjligen med undantag för om det stått i kylskåp. Är du säker på att de har aluminiumgrytor på restauranger? Läsk dricks också kall. Jag är inte rädd för kopparrören, men jag dricker aldrig varmt vatten ur kranen.

Leoni skrev:
Vildhästarna i namibias öken går till vattenkällan max en gång om dagen. På Ungerns jättelika stuterier drivs hästflockarna till vattnet 2 ggr om dagen. När jag var liten var det också standard att vattna hästarna vid hand 2 gånger om dagen. Ingen av dessa hästar for illa.
Nu är det är ju lätt fixat med balja i hagen och vattenhink/kopp inne och det är ju praktiskt och bra för alla.
Men dom far inte illa av att bli vattnade mer sällan. Perspektiv, tack!
Det fanns inte vatten var tionde meter på stäppen heller
Kan inte jämföra vilda hästar och tamhästen, de äter ju inte ens samma mat, kraftfoder och torrt hö...eller? de äter ju gräs årent runt...samt dricker de mkt större mängd vatten när de väl dricker....;)

Inte ens en vildhäst äter grönt, färskt gräs året runt. Vissa perioder får de nog hålla tillgodo med både torra löv, bark och annat som går att få tag i.;)
Och som Leoni också skrev, förr ledde man hästarna till vattenkaret morgon och kväll, och inga av dessa hästar for illa. Jag hjälpte till i ett tävlingsstall där två av hästarna gick EM i fälttävlan respektive SM i dressyr och de fick bara vatten morgon och kväll (eller eftet ridning), inget vatten i hagarna där inte.
Det står i djurskyddslagen att hästar ska "vattnas" två gånger per dygn, men man har lagt till en allmän rekommendation om att hästar alltid bör ha tillgång till vatten.

Immer

:) Jag kan igentligen inte säga vad som är rätt eller fel, men jag har blivit lärd till att hästen ska ha tillgång till vatten och saltsten i sin hage för jämnan.....men jag har ju oxå den möjligheten att ge dem de eftersom jag är hemma nästan hela tiden:smirk: Mina hästar dricker jätte ofta....får fylla på hela tiden....;)

JO det är väldigt skönt håller jag med om, mycket bra att kunna tvätta händerna när man hållt på med vissa saker.

Men det känns som att det är lyx för det finns inte i så många stallar endå.

Hejsan ! Jag tror vi har vatt på samma läger. Jag har varit där 3 gånger. OCh älskar det lägret, är det i kristianstad? På vårt läger hade alla hästarna tillgång till vatten i hagen. för det fanns en sjö i hagen. Och hästarna vattnades varannan timme. Min ledare skulle aldrig få för sig att tycka at dom inte skulle ha vatte, inte dom andra heller.:mad:

Jag tycker personligen att hästar ska/bör ha tillgång att dricka när de själva vill. Visst, hästar i frihet har kanske itne det och våra tamhästar behöver leva ett så vildhästigt liv som möjligt, men det skulle inte få mig att hoppa över att ha en hink/ett kar i hagen... Inte far de väl direkt illa av att vattnas någon gång per dag, men efter vad jag läst mig till ska de ha en väldig massa liter per dygn. Är inte det svårt att tillgodose genom att bara vattna dem kanske två ggr om dagen?
Känner bl a en häst som vill dricka väldigt ofta och relativt mycket också, onödigt att låta honom gå törstig... Kanske kan de äta snö så här års men om man jobbar hästen mycket och om den svettas, t ex på sommaren, tycker jag att den ska få dricka när den själv vill. :smirk:

Spegelboll skrev:
I sommras hade jag min bästa vecka i hela mitt liv, ett UNDERBART ridläger. Jag tänker inte säga vart men bortsett från detta jag nu tänker ta upp var det toppen.Till min fråga/åsikt.

På detta ridläger går hästarna ute om nätterna och tas bara in under dagarna då det är ridlektioner och annat och då står dom upp stallade i typ, tja ute spiltor, kan man kalla det så ? A i vilket fall spiltor, med tak över. Hästarna hade ingen tillgång till vatten i spiltorna och skulle därför "vattnas" i en fontärn som fanns på gårdsplanen. Visst, det va väl ingen dum idé men grejen var bara den att hästarna drack då verkligen INTE så mkt som dom behövde, och dessutom var det ju en varm sommar vecka. Men nu till det stora problemet - hästarna hade inget vatten i hagen heller, då dom tyckte att de var "lyx" som dom uttryckte det dom som jobbade. Men jag tycker då verkligen INTE att fri tillgång till vatten i hagen är lyx.:mad: Min åsikt är att ALLA hästar SKA ha fri tillgång till vatten i hagen. För ärligt talat hur stor är chansen att just när vi kommer och ska "vattna" dom så är dom törstiga ? Hästar ska dricka mkt och jag tycker att dom ska göra det när det passar dom inte när vi har tid "över" Så min fråga är nu, har jag helt fel ? Är det lyx att ge hästarna vatten i hagen ?:confused: Jag tycker verkligen inte det och jag står för min åsikt, fri tillgång til vatten! Så säg vad ni tycker, jag tål kritik.

Alla våra hästar går i karavan till termobaren för att dricka efter varje hö-måltid, torrt i munnen kan man tänka...
Så undrar hur de skulle känna om inte den möjligheten fanns.
Ungefär som om man smäller i sig ett par torra frallor och sen inte kan dricka på hela dan antar jag!
Hö är ju egentligen inte en naturlig föda för hästar - alldeles för torrt..och då får man väl också bjuda på vatten i samband med det då!

Det är klart att alla hästar ska ha fri tillgång till vatten!!!

självklart ska dom ha fri tillgång till vatten! Om dom inte får det är det lätt att dom får kolik..

pst... glöm inte att ljummet/varmt vatten fryser fortare än kallt vatten (ja! det är så!), så att vattna med varmt vatten för att det inte ska frysa är en dålig idé... :crazy: :D

Hej,

Jag har funderat på det där med att det fryser fortare. Jag tror inte det. Den enda anledningen till att det skulle frysa fortare är för att hästarna dricker upp halva spannen och då fryser det fortare för det är inte lika mycket vatten att frysa. Ni som har riktigt kallt, kan väl göra ett experiment där ni tar två spannar med lika mycket varmt resp. kallt vatten och se vilket som fryser fortast.

Men det är så. Rent fysikaliskt. Det kallas Mpemba-effekten. Prova själv att fylla ett iskubsrack med kallt vatten och ett annat med ljummet/varmt och ställ in i frysen och se vilket som frusit till isbitar fortast.... Det krävs dock att det är ett öppet kärl, alltså en burk utan lock (som med vattenspannen) för att det ska fungera.

Man har fortfarande inte kunnat komma på den exakta förklaringen till varför, men det finns en handfull kompetenta teorier.

För att övertyga dig, om du inte orkar frysa vatten i frysen för att testa, kan du läsa tex (på engelska):
http://www.school-for-champions.com/science/mpemba.htm
http://math.ucr.edu/home/baez/physics/General/hot_water.html

Eller lyssna på (svenska):
http://www.radioungaforskare.com/ra/308mpemba.ram (om du har realplayer)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår