Vatten i hagen, inte självklart för alla ?

Sv: Vatten i hagen, inte självklart för alla ?

Lyx?! det är ju nödvändigt!!! vilka idioter. Stackars hästar!!! Våra hästar har fri tillgång till vatten året om.(går mer än gärna ut med extra hinkar med varmvatten så att det INTE fryser. Är min skyldighet som djurägare. Usch, tänk dig själv. Du får bara vatten en gång på dagen när det är upp till 30-35grader i solen...

Senast ändrad:

Vildhästarna i namibias öken går till vattenkällan max en gång om dagen. På Ungerns jättelika stuterier drivs hästflockarna till vattnet 2 ggr om dagen. När jag var liten var det också standard att vattna hästarna vid hand 2 gånger om dagen. Ingen av dessa hästar for illa.
Nu är det är ju lätt fixat med balja i hagen och vattenhink/kopp inne och det är ju praktiskt och bra för alla.
Men dom far inte illa av att bli vattnade mer sällan. Perspektiv, tack!
Det fanns inte vatten var tionde meter på stäppen heller

För mig är det ingen lyx utan en självklarhet att mina hästar ska ha tillgång till vatten dygnet runt på sommaren!
På vinterna får de vatten i stallet, brukar dessutom försöka ställa ut hinkar med varmvatten på morgonen. Är jag hemma så bär jag ut några vattenhinkar mitt på dagen.

***knapplån***

Jag ser att det är många som ger hästarna varmvatten, och blir lite fundersam. För några år sedan var det en massa kor som dog för att de vattnats med ljummet vatten från varmvattenkranen. Det hade visst blivit vissa utfällningar från rören, som gjorde att korna blev sjuka och dog.

Immer

Immer skrev:
***knapplån***

Jag ser att det är många som ger hästarna varmvatten, och blir lite fundersam. För några år sedan var det en massa kor som dog för att de vattnats med ljummet vatten från varmvattenkranen. Det hade visst blivit vissa utfällningar från rören, som gjorde att korna blev sjuka och dog.

Immer
Det skulle jag gärna vilja veta mer om, finns det att läsa om någonstans? Jag vet ju att man inte ska dricka varmvatten ur kranen för att koppar'n kan följa med vattnet. Men så mycket att kossor kan dö!?

Spegelboll skrev:
I sommras hade jag min bästa vecka i hela mitt liv, ett UNDERBART ridläger. Jag tänker inte säga vart men bortsett från detta jag nu tänker ta upp var det toppen.Till min fråga/åsikt.

På detta ridläger går hästarna ute om nätterna och tas bara in under dagarna då det är ridlektioner och annat och då står dom upp stallade i typ, tja ute spiltor, kan man kalla det så ? A i vilket fall spiltor, med tak över. Hästarna hade ingen tillgång till vatten i spiltorna och skulle därför "vattnas" i en fontärn som fanns på gårdsplanen. Visst, det va väl ingen dum idé men grejen var bara den att hästarna drack då verkligen INTE så mkt som dom behövde, och dessutom var det ju en varm sommar vecka. Men nu till det stora problemet - hästarna hade inget vatten i hagen heller, då dom tyckte att de var "lyx" som dom uttryckte det dom som jobbade. Men jag tycker då verkligen INTE att fri tillgång till vatten i hagen är lyx.:mad: Min åsikt är att ALLA hästar SKA ha fri tillgång till vatten i hagen. För ärligt talat hur stor är chansen att just när vi kommer och ska "vattna" dom så är dom törstiga ? Hästar ska dricka mkt och jag tycker att dom ska göra det när det passar dom inte när vi har tid "över" Så min fråga är nu, har jag helt fel ? Är det lyx att ge hästarna vatten i hagen ?:confused: Jag tycker verkligen inte det och jag står för min åsikt, fri tillgång til vatten! Så säg vad ni tycker, jag tål kritik.
Jag har också varit där (som jag inte nämner) Om nu menar det vid Göteborg-Jönköping?
Tyckte också det var jättekonstigt, jag ledde min häst till fontänen jätteofta och satt där en bra stund :)
Men jag tänkte faktiskt också mycket på det, därför var jag jättenoga med att gå ofta till fontänen..
När var du där?

P.S Men det behövdes inte vatten i hagen, dem hade ju en jättestor sjö där hästarna drack :p

Senast ändrad av en moderator:

På sommaren är vatten en självklarhet för mig. Eller rättare sagt så fort det är varmt nog att inte frysa.
Egentligen vill jag ha vatten på vintern också, men jag har tyvärr ingen möjlighet att fylla på med varmvatten och det gör det hela lite knivigare, burkar dock ställa ut vattenhinkar om hästarna står vid vattenkaret...

Jag ställer alltid ut vattenhinkar i hagen även om det är -20, vattnet fryser ju inte på en gång, det gör jag morgon och eftermiddag.

Vi har en bäck som rinner genom vår hage. Den går genom skogsdungen i en mini "ravin" som kan verka svår att ta sig ner till, men inte omöjligt för hästarna, då de har följt mig flera gånger när jag lett dem dit.

Jag har dock aldrig sett dem dricka där. Egentligen skulle jag vilja slippa vattna dem ute och låta dem dricka där. Men vågar man det? Man skulle väl ändå tro att när de blir riktigt törstiga söker de sig till vattnet. Det är absolut inte fel på vattnet, möjligen lite järnsmak. Men de går inte dit. De går heller inte och svalkar sig i den mysiga dungen på sommaren. Varför?

Vatten ÄR en självklarhet. Men att hästarna skulle behöva ha tillgång till vatten 24 timmar om dygnet tror jag helt enkelt inte på. Nu kanske jag missförstod "fri tillgång", hästarna måste ha fri tillgång så att de kan dricka sig mätta men det känns för mig långsökt att de skulle få vätskebrist eller kolik om de inte har möjligheten att dricka precis när som helst.

Hmm, jag tror nog inte vi va på samma läger för det fanns ingen sjö och det låg inte vid Götebrog eller vad du nu sa.. hmm..;)

Min häst delar hage med en annan. Den hästen rids av typ 5 olika tjejer. Men ingen av dem bryr sig om att fylla på vatten i hagen. Det är bara jag som får släpa 50 liter varje dage i snön.
Inget händer heller trots att jag har sagt till flera gånger. Suck! :mad:

KLart hästar ska ha vatten i hagen specielt på sommaren, vissa struntar ju i att ha det på vintern men det beror ju lite på hur lång tid dom är ute oxå.

Vi har ju lyxen att ha vattenkopp i alla hagar förutom sommarhagen där det finns en balja istället som fylls upp med vatten.

Sa du till dom om detta? För det är väll emot djurskyddslagen om jag inte minns fel att hästarna inte får vatten i hagen.

Det här med kolik od får man när hästen dricker för lite totalt, den risken är större om hästen har tillgång till en vattenkopp med för lågt flöde är om hästen får dricka fritt ur balja el hink 2 ggr per dag, men visst fri tillgång dygnet runt är absolut att föredra.
Undrar hur många här som vet att deras vattenkoppar har ordenlig kapacitet?
PL

Jag vågar knappt säga det, för då får väl de "vatten på sin kvarn" :D
som inte har fri tillgång på vatten i hagen. Men trots uppvärmd, frostfri termobalja ute, dricker vare sig stallhästarna eller lösdriftshästarna nästan nånting ute just nu, antagligen pga. snön, vilket jag tidigare aldrig trott på, det där att de skulle "klara sig på snö", som en del påstår. Det tror jag inte på nu heller, möjligen underlättar det att äta snö om det är pudersnö, eller om det inte är för kallt, så det går att komma åt den lättare. Men om det nu är så att kolikrisken ökar dramatiskt om de dricker för lite, då förstår jag varför vintern är en kolik-kris-tid! Men jag måste erkänna att jag är förbryllad, nu när jag har svart på vitt att de knappt dricker alls när det är snö ute, och de har perfekt vattentillgång dygnet runt, det hade jag aldrig trott!

Harkel min är nog lite lam i flödet, den som hon har i boxen. Fast den är ju iaf självflödande så hon behöver ju inte trycka ut vattnet själv iaf.

Fast min har alltid varit dålig att dricka om nätterna oxå när vi hade hink i gamla stallet gick det åt sisådär 3 liter normalt sett.

Nicke skrev:
Men om det nu är så att kolikrisken ökar dramatiskt om de dricker för lite, då förstår jag varför vintern är en kolik-kris-tid!
Beror inte det på att hästarna dricker för mycket kallt vatten för fort?

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar