Vatten i hagen, inte självklart för alla ?

Sv: Vatten i hagen, inte självklart för alla ?

Jag tycker absolut att hästarna ska ha vatten i hagen, dom ska kunna dricka när dom vill! där foderhästar står uppstallde finns det tillgång till vatten, men det fryser alltid när det blir över minus 5, och förra veckan fick en häst där kolik pga av att vattnet hade frysit!:(

Källa?

(10 tecken)

Det hon säger stämmer.
Särskilt vanligt på vintern. Det blir som en ond cirkel:

* Dåligt med vatten
* Mindre motion
* Mer mat

Vattnet behövs för att magen ska funka ordentligt.

Jag var också på det ridlägret för två år sedan(eller ett där de gjorde precis som du beskriver) och jag tyckte också att det verkade dumt:crazy: :confused: Men för övrigt var det toppen:bow:

Jag antar att du pratar om kolik nu och inte vätskebrist? Självklart behöver hästarna vatten, men att de skulle bli sjuka om de inte har fri tillgång... Nja. Det är såklart önskvärt, men det är inte djurplågeri att vattna hästarna två gånger om dygnet istället för att ha vatten stående i hagen.

***knapplån***

Jag ser att det är många som ger hästarna varmvatten, och blir lite fundersam. För några år sedan var det en massa kor som dog för att de vattnats med ljummet vatten från varmvattenkranen. Det hade visst blivit vissa utfällningar från rören, som gjorde att korna blev sjuka och dog.

Immer

Måste ha varit några problem med rören eftersom det slutade så tragiskt. Vi har uppvärmda vattenkoppar till både mjölkkor och ungdjur eftersom vi har en kall lösdrift.

Kicki :)

Alltid fri tillgång på vatten dygnet runt året runt.

Vintertid så har vi inget vatten i hagarna, skulle frysa i ett nafs. Men eftersom dom har snö så är det ju inga problem, ingen går till vattenkoppen när dom kommer in utan börjar direkt med grovfodret. Att kånka varmvatten skulle jag inte göra och för dom som är inhyrda så skulle det ju vara lite jobbigt att köra ut extra till stallet för att vattna hästarna på vintern.

Den varma tiden på året så har vi en slang upp till hagarna så det ska gå snabbt och smidigt. På betet har dom tillgång till fast vattenkopp.

Kicki :)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar