Varulvsleken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här förstår jag inte hur du tänker. Sasse har sannolikt varit med i många lekar där det funnits en ond spion, detvore ju snarare väldigt märkligt om Sasse inte visste hur rollen fungerar?

Givetvis finns det fall där rollerna fungerar annorlunda i någon lek men då brukar det ju skrivas ut i rollbeskrivningen.

Jag antar att hon menar att den onda spionen i den här leken skulle ha anledning att ha den rollen färskt i tankarna, helt enkelt. Vilket jag håller med om i princip (man kan aldrig misstänka för mycket! :cautious:), men som sagt i det här fallet så var det långt ifrån den enda fråga/roll Sasse svarade på.

Är det så det är? Jg har för mig att när jag var borgmästare hade jag både en extra röst plus att om det var lika så vägde min röst tyngre... Eller nåt? :o

Någon kanske redan har svarat på det här, men då har jag missat det

I en del lekar har BM haft en extraröst så du minns nog rätt. Det är en av de roller som kan skilja sig lite från gång till gång. :)

Aha, när jag skrev mitt inlägg så gick jag tillbaka och läste @Blacksmithfarm s inlägg igen eftersom jag hade för mig att hon gjort samma sak, men det gick tydligen för hastigt och jag missade den översta biten och tog fasta på "Återkommer så fort jag hinner med :)", vilket gjorde att jag inte tog med henne. Men du har helt rätt, och jag anser absolut att det är lika illa vem som än gör det.

Dock ska jag väl i ärlighetens namn säga att jag blev ganska less på att precis samma sak hände igen med Bumpo som vi stångats om förr (möjligen tog jag det även som något av en provokation, vilket kanske kan förklaras om än inte ursäktas med att jag för en gångs skull tappat 100% av mitt tålamod idag i en helt annan tråd, något jag inte är van vid...), så det är möjligt att jag inte brydde mig om att titta tillräckligt noga på Blacksmithfarms inlägg. Det var i så fall en svaghet av mig, men det är ju bra att du påpekade det i alla fall (även om det svider lite :o)...

Så jo, Bumpo och Blacksmithfarm då, som mina mest misstänkta.

Alltså jag hänger inte riktigt med i varför det är misstänkt, om du har lust att utveckla? Tror du att den som agerar så egentligen har tid för leken men tänker "Aha!" och sedan loggar ut från buke och sitter och läser tråden i smyg? Eller vad i det tyder på att den är ond? :)

Hur ser du på risken att den, om den är ond, inte åker ut för att den inte blir misstänkt då? För det känns som en större risk imo?

Ja, kanske att det är. Som sagt det gäller att inte snöa in åt bara ett håll.

Borgmästar röstningen är ju som tvärt om på något vis. Leta efter en god.

Jag antar att hon menar att den onda spionen i den här leken skulle ha anledning att ha den rollen färskt i tankarna, helt enkelt. Vilket jag håller med om i princip (man kan aldrig misstänka för mycket! :cautious:), men som sagt i det här fallet så var det långt ifrån den enda fråga/roll Sasse svarade på.

Jag tänker snarare att folk brukar undvika att disskutera sin egen roll i leken.

Sen är det ju inte särklit svårt att komma ihåg just hur den onda spionen fungerar, den har ju samma funktion som den goda spionen(som är en väldigt vanlig roll) bara det att den är ond istället. Dessutom bör ju alla deltagare ha läst igen vilka roller som är med.

Jag tycker det är konstigt att misstänka sasse bara för att hon är hjälpsam.

Alltså jag hänger inte riktigt med i varför det är misstänkt, om du har lust att utveckla? Tror du att den som agerar så egentligen har tid för leken men tänker "Aha!" och sedan loggar ut från buke och sitter och läser tråden i smyg? Eller vad i det tyder på att den är ond? :)

Ja, typ. Eller nja, det behöver ju inte vara så att de har tid egentligen och "ljuger" om den biten (det är ju heller inte så att det är ett 100% säkert tecken för mig, och som sagt har jag förståelse för att man kan behöva göra annat här i världen än att spela!), men det är något som är ett ulvigt beteende för mig. Alltså generellt, att göra "drive bys" - slänger in en sak som andra kan reagera på (eller inte, en ulv förlorar heller inget på att skotten inte träffar) men drar sig smidigt själv ur så att det mesta av "striden" sen blir mellan innocent bystanders. (Jag tror jag spelat för mycket TV-spel igen...)

För mig är diskuterandet väldigt viktigt i ulvspel, det är där man kommer nån vart. Och omvänt är det där ulvarna måste passa sig! Att då hoppa in, säga "Jag har misstanke X mot Y, see you later!" är ett sätt att både (potentiellt) starta en diskussion centrerad runt spelare Y/beteende X, utan att behöva exponera sig själv i den diskussionen. Hänger du med på hur jag menar?

Alltså, det om skaver mest för mig för tillfället är @Matmissbrukaren och hennes kommentar om @glömmerallt . Jag tycker att GA i detta fall är såpass oskyldig att hela resonemanget skaver. Å andra sidan var det rätt tidigt i leken och klart att man ska skriva på minsta lilla då. Och hon har ju inte varit inne i leken så mycket efter att jag riktigt haft tillfälle att omvärdera. Så ah, svårt, men hon är för tillfället min huvudmisstänkte.

Jag tänker snarare att folk brukar undvika att disskutera sin egen roll i leken.

Sen är det ju inte särklit svårt att komma ihåg just hur den onda spionen fungerar, den har ju samma funktion som den goda spionen(som är en väldigt vanlig roll) bara det att den är ond istället. Dessutom bör ju alla deltagare ha läst igen vilka roller som är med.

Jag tycker det är konstigt att misstänka sasse bara för att hon är hjälpsam.

Fast just den onda spionen har ju ett intresse av att visa sig för lyan, eller? Dels för att hjälpa dem med infon den får och dels för att inte käkas och dels för att hitta dem själv?
Det behöver inte betyda att Sasse är ond spion, inte alls, men ibland ligger det ju i vissa rollers intresse att visa sig "på nåt sätt", typ? :p

Ja, typ. Eller nja, det behöver ju inte vara så att de har tid egentligen och "ljuger" om den biten (det är ju heller inte så att det är ett 100% säkert tecken för mig, och som sagt har jag förståelse för att man kan behöva göra annat här i världen än att spela!), men det är något som är ett ulvigt beteende för mig. Alltså generellt, att göra "drive bys" - slänger in en sak som andra kan reagera på (eller inte, en ulv förlorar heller inget på att skotten inte träffar) men drar sig smidigt själv ur så att det mesta av "striden" sen blir mellan innocent bystanders. (Jag tror jag spelat för mycket TV-spel igen...)

För mig är diskuterandet väldigt viktigt i ulvspel, det är där man kommer nån vart. Och omvänt är det där ulvarna måste passa sig! Att då hoppa in, säga "Jag har misstanke X mot Y, see you later!" är ett sätt att både (potentiellt) starta en diskussion centrerad runt spelare Y/beteende X, utan att behöva exponera sig själv i den diskussionen. Hänger du med på hur jag menar?

Ja, men samtidigt tror jag inte att folk har den som taktik, det känns ju som att man förlorar hela poängen med leken om man gör så? Därför väljer jag att tro såpass gott om mina medspelare att jag tror att folk inte gör det som taktik sas, och då blir en misstanke baserat på det skum i mina ögon också.

Alltså, det om skaver mest för mig för tillfället är @Matmissbrukaren och hennes kommentar om @glömmerallt . Jag tycker att GA i detta fall är såpass oskyldig att hela resonemanget skaver. Å andra sidan var det rätt tidigt i leken och klart att man ska skriva på minsta lilla då. Och hon har ju inte varit inne i leken så mycket efter att jag riktigt haft tillfälle att omvärdera. Så ah, svårt, men hon är för tillfället min huvudmisstänkte.

Nu tycker ju jag att det är konstigt att reagera på att jag reagerar på att någon dolt godförklarar sig själv. Och att det är det som skaver mest i hela tråden.
Sedan vet jag inte riktigt vad du ska omvärdera? :)
Min åsikt om glömmerallts inlägg står fast.

Ja, men samtidigt tror jag inte att folk har den som taktik, det känns ju som att man förlorar hela poängen med leken om man gör så? Därför väljer jag att tro såpass gott om mina medspelare att jag tror att folk inte gör det som taktik sas, och då blir en misstanke baserat på det skum i mina ögon också.

Fast min erfarenhet - och jag erkänner villigt att den är bra mycket mindre än din, men den är ju den enda jag har ;) - är att ulvar faktiskt gör precis sådana saker. Det behöver inte vara exakt såhär såklart (och är heller inte en hundraprocentig korrelation, som sagt!), men det generella "drive by"-beteendet (och allmänt utr) är det jag hittar ulvar på. Inte sagt att jag alltid har rätt, men om jag haft rätt så har det varit på sådana här saker...

Nu känns det som du menar att det är ett fult/elakt sätt att se på medspelarna, och jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till den "anklagelsen" ärligt talat. Jag är inte ute efter att vara elak, och jag tycker det är hemskt tråkigt om jag uppfattas så! Men samtidigt kan jag inte bortse från saker jag tycker är ärligt misstänkta...

@bumpo & @Blacksmithfarm (+ eventuella framtida misstänkta), jag hoppas ni inte känner er personligt kritiserade av det här? Jag menar faktiskt inget illa, och mina misstankar är inte riktade mot någon som person...

@Matmissbrukaren
Det jag ev ska omvärdera är ju min syn av dig, men jag har inte sett dig utveckla hur du resonerar om glömmerallt och varför du resonerar som du gör, på exakt vad du reagerar?

Det är ju i sådana diskussioner jag kan få mer info om hur du tänker och se om jag är något på spåren eller inte. Om du vägrar utveckla ditt resonemang kommer jag ju anta att jag var rätt ute med att ifrågasätta.

Jag kan se din tanke och håller med om att det är viktigt att disskutera men om någon inte har tid att diskutera så har de ju inte? Då tycker jag det är jättebra att de ändå skriver ut de misstankar de har så det finns något att gå på när det gäller dem. Alla har ju inte tid att vara inne strax före deadline utan man får ju bidra till leken lite när det passar en själv.

Så jag finner det precis som Mammas märkligt att misstänka folk för att de inte är här och diskuterar.

Fast min erfarenhet - och jag erkänner villigt att den är bra mycket mindre än din, men den är ju den enda jag har ;) - är att ulvar faktiskt gör precis sådana saker. Det behöver inte vara exakt såhär såklart (och är heller inte en hundraprocentig korrelation, som sagt!), men det generella "drive by"-beteendet (och allmänt utr) är det jag hittar ulvar på. Inte sagt att jag alltid har rätt, men om jag haft rätt så har det varit på sådana här saker...

Nu känns det som du menar att det är ett fult/elakt sätt att se på medspelarna, och jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till den "anklagelsen" ärligt talat. Jag är inte ute efter att vara elak, och jag tycker det är hemskt tråkigt om jag uppfattas så! Men samtidigt kan jag inte bortse från saker jag tycker är ärligt misstänkta...

@bumpo & @Blacksmithfarm (+ eventuella framtida misstänkta), jag hoppas ni inte känner er personligt kritiserade av det här? Jag menar faktiskt inget illa, och mina misstankar är inte riktade mot någon som person...

Hmm, alltså ja jag tycker nog att synsättet är lite "elakt", men det är snarare för att jag ser det beteendet (alltså att avstå från att teoria för att undvika misstankar) för att vara gråzons-fuskbeteende, och jag är helt enkelt såpass naiv att jag förutsätter att folk inte sysslar med sånt. Plus att det känns som något som inte direkt går att försvara sig emot, alltså om bumpo (tex, eftersom hon misstänktes först) verkligen inte har möjlighet att hänga i leken är det himla svårt för henne att försvara sig emot det, liksom.

Fast just den onda spionen har ju ett intresse av att visa sig för lyan, eller? Dels för att hjälpa dem med infon den får och dels för att inte käkas och dels för att hitta dem själv?
Det behöver inte betyda att Sasse är ond spion, inte alls, men ibland ligger det ju i vissa rollers intresse att visa sig "på nåt sätt", typ? :p

Ja det har den ju. Samtidigt så är det ju väldigt lätt att läsa in fel saker.

Sedan har jag varit med om folk som haft icke-aktivitet som taktik, och det kändes rätt drygt när en ulv kom in och "Wohoo, vi vann vad vi är bra!! :banana:" när hon skrivit typ fem inlägg i leken. Men ja, det var ett helt gäng år sedan och jag känner inte igen beteendet efter det.

.

Att många ulvar försöker "flyta med" och inte sticka ut håller jag med om men det tycker jag är en helt annan sak än det du skriver om.

Man kan flyta med även om man diskuterar mycket och man kan sticka ut även om man skriver lite. Hur mycket någon skriver säger inte så mycket om deras roll tycker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 110
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 725
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 647
Senast: Niyama
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 451
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025