Alltså, jag tänker såhär. Man får väl fundera lite på varför reglerna finns?
Feta rösten t.ex. Jag antar att det är för att rösterna ska vara lätta att hitta när LL ska göra sammanräkningen. Spelar det då någon roll om fetningen kommer lite efter DL, men innan det syns att röstningsinlägget blivit redigerat? Jag tycker ju inte det.
Motiveringen likaså, varför det ska finnas en motivering är väl alla med på. Sedan går det såklart inte att motiveringen trillar in 10 minuter efter att rösten är lagd, men som tidigare nämnt så är det ju bara moderatorer som kan se om det görs inom en viss tid, så det känns väl rimligt att om ingen ändring syns i inlägget så ska det räknas som att det var med i originalinlägget.
Sedan vad som räknas till giltig motivering är väl upp till varje LL att avgöra. Sålänge en röst med ordentlig teori blir lagd (Alltså en som förklarar varför man tror den man röstar på är ond. Eller på annat sätt är bäst att ta död på om det finns någon sådan twist) brukar jag när jag är LL godkänna "för att rädda mig själv" i en röständring (vilket jag även skriver i reglerna), och jag skulle nog även lägga in "för att samla rösterna (mot den jag mest tror är ond av de som är aktuella för lynchning)" under samma kategori. Lite beroende på var man är i leken såklart. Andra LL kanske ser på annat sätt och vill ha fullständig motivering på alla röster.
Men även här skulle jag tänka på varför regeln om motivering finns: Kan det uppfattas som en hint eller har spelaren sedan tidigare gjort det troligt vilken håll den lutar mot om det blir aktuellt att behöva samla rösterna?
MEN när tjafset började i denna senaste leken var det väl ingen som klagade på ogiltlig motivering, utan på sen fetning, sedan att motiveringen och redigerades lite efter DL. Och att moderator raderat ett av sina egna inlägg.
Ang radera inlägg så är det ju även här bara moderatorer som kan göra det, så det är väl rimligt att det inte får göras. Även om det i detta fallet var ett inlägg som inte påverkar så finns det ju tidigare fall där man skulle ha kunnat ha fördel av att radera ett inlägg (t.ex. felplacerat lyameddelande). Nu tror jag såklart inte att någon av moderatorerna skulle ha raderat om de råkat posta ett sådant meddelande i vilket fall som, men för formens skull.