Varulvslekarnas anmälningstråd

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Niyama
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 988
  • Visningar Visningar 67 935
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, jag riktade mig mot Habina. Jag hade ingen koll på vem den andra då skulle vara, det var Paddan själv som klev fram och skrev att det var hon.

Paddington tog så illa vid sig att hon valde att inte vara med längre.

Jag förstår att det inte var din mening alls - men resultatet blev så.

Men hur ska man upplysa om att något är fel om man inte gör det i ett PM?
Sen kanske formuleringarna blir lite tuffare iom att någon blev så ledsen att den lämnade leken efter att ha blivit anklagad för att fuska - den personens tolkning - även om det inte var din mening.

Det kanske har hänt tidigare - men jag minns det i allafall inte så det måste ha varit länge sedan, jag tror inte många av de som leker nu minns att det har hänt

Jag har många gånger skickat pm där jag påmint om nån regel eller skrivit att någon är nära gränsen. En trevlig påminnelse. Det är inte så svårt.

Att någon lämnar leken har hänt förr, som LL tycker jag man får "balansera upp" och skälla på någon för vad den faktiskt gjort, inte för hur nån annan agerat på det. Det är det jag vänder mot emot, om man ska få en varning i ett ganska otrevligt pm så måste man ha chans innan att veta att regeln finns.

Nej, det var inte så längesen det hände men med tanke på inställningen till det så får väl de som gjort det träda fram om de vill.

Paddington tog så illa vid sig att hon valde att inte vara med längre.

Jag förstår att det inte var din mening alls - men resultatet blev så.

1. Jag har bett om ursäkt.
2. Varför lastas jag för hur någon annan agerat på något som jag inte kan veta är ett regelbrott? Kan du inte ta fram vad jag skrivit som är "väldigt otrevligt"?

en missad röst är ju ingenting.
Det kan påverka massor i en omröstning ifall det är jämt mellan en god och ond? och de därigenom får ut en god tex?
Så om man får låna nick av varandra så sitter ju ulvarna i stor fördel, för det kan ju hända i ett avgörande skede där det står lika och spelets utgång beror på det?
Så nej jag kan inte tycka att det är ok att låna nick för att rösta faktiskt
Spelar ingen roll om man vänder på scenariot , de två tvillingarna skulle ju teoretiskt kunna göra samma sak, lika illa det, dock vet de ju inte vilka som är goda/ onda på det sätt ulvarna brukar ( med undantag för att det kan finnas nån/några onda utanför lyan)

1. Jag har bett om ursäkt.
2. Varför lastas jag för hur någon annan agerat på något som jag inte kan veta är ett regelbrott? Kan du inte ta fram vad jag skrivit som är "väldigt otrevligt"?

Det är inte jag som har skickat PM till dig. Det är Sasse.

Det är otrevligt att anklaga någon annan för fusk. Nu är ju situationen lite knepig iom att Du inte tycker det är fusk - men många andra tycker det.

Du har rätt i att det inte är uttryckligen skrivet att man inte får använda varandras nick, men för många av oss är det så självklart att det behöver inte ens skrivas. Jag blev helt chockad över att du ens tänkte tanken, men uppenbarligen så ser vi extremt olika på det.

För övrigt så tycker jag att det förekom många saker som var över gränsen när det gällde att ropa troll om Lampan. Det skevs otrevligheter av flera; även av dig. Även om det är ett troll så tycker jag att vana lekdeltagare ska hålla sig över det och inte börja ropa troll.

Det kan påverka massor i en omröstning ifall det är jämt mellan en god och ond? och de därigenom får ut en god tex?
Så om man får låna nick av varandra så sitter ju ulvarna i stor fördel, för det kan ju hända i ett avgörande skede där det står lika och spelets utgång beror på det?
Så nej jag kan inte tycka att det är ok att låna nick för att rösta faktiskt
Spelar ingen roll om man vänder på scenariot , de två tvillingarna skulle ju teoretiskt kunna göra samma sak, lika illa det, dock vet de ju inte vilka som är goda/ onda på det sätt ulvarna brukar ( med undantag för att det kan finnas nån/några onda utanför lyan)

Fast goda räknar väl med att alla ulvar kommer rösta, och som LL räknar man med det när man avgör balansen? Att en god uteblir/hoppar av har man ofta "råd" med eftersom det går flera goda på en ond sas.

Jag tror vi kan släppa diskussionen i detaljer, vi lär aldrig nå konsensus. Det som är viktigt är ju att försöka sätta alla på samma startsida.

Fast goda räknar väl med att alla ulvar kommer rösta, och som LL räknar man med det när man avgör balansen? Att en god uteblir/hoppar av har man ofta "råd" med eftersom det går flera goda på en ond sas.

Ja. Och det gör ändå inte att det är schysst att onda har en möjlighet som goda inte har

Det är inte jag som har skickat PM till dig. Det är Sasse.

Det är otrevligt att anklaga någon annan för fusk. Nu är ju situationen lite knepig iom att Du inte tycker det är fusk - men många andra tycker det.

Du har rätt i att det inte är uttryckligen skrivet att man inte får använda varandras nick, men för många av oss är det så självklart att det behöver inte ens skrivas. Jag blev helt chockad över att du ens tänkte tanken, men uppenbarligen så ser vi extremt olika på det.

För övrigt så tycker jag att det förekom många saker som var över gränsen när det gällde att ropa troll om Lampan. Det skevs otrevligheter av flera; även av dig. Även om det är ett troll så tycker jag att vana lekdeltagare ska hålla sig över det och inte börja ropa troll.

Fast du svarade ju mig här?

Det är väl LL som avgör om det är fusk som sagt. Jag menar att jag inte kan ha vetat det, att det är otrevligt att varna för något man inte kan veta.

Med tanke på hur Lampan betedde sig tycker jag inte att det är så konstigt att det ropades troll, som man bäddar får man ligga liksom och till slut tröttnade jag. Därmed inte sagt att det är trevligt.

Fast du svarade ju mig här?

Det är väl LL som avgör om det är fusk som sagt. Jag menar att jag inte kan ha vetat det, att det är otrevligt att varna för något man inte kan veta.

Med tanke på hur Lampan betedde sig tycker jag inte att det är så konstigt att det ropades troll, som man bäddar får man ligga liksom och till slut tröttnade jag. Därmed inte sagt att det är trevligt.

Nej, uppenbarligen har du en annan syn på att låna ut sitt nick.
Och det kunde ju inte vi andra veta att du tycker att det är normalt och inte fusk.

Det finns ett cirkelresonemang här som vi aldrig kommer att komma runt.

Nej, uppenbarligen har du en annan syn på att låna ut sitt nick.
Och det kunde ju inte vi andra veta att du tycker att det är normalt och inte fusk.

Det finns ett cirkelresonemang här som vi aldrig kommer att komma runt.

Fast "andra" tycker ju uppenbarligen också att det är ok, eftersom det skett. Så du behöver ju inte låta som att jag är helt ensam om att tycka det.

Den här diskussionen kunde ju handla om vad som helst som är en oskriven regel som inte alla känner till. Jag tycker att det är lite väl hårt att varna folk för något dom inte kan veta är fel. Att som LL kanske det är läge att kolla av det först, innan man går på om regelbrott (om det inte står i reglerna).

Schysst och schysst, de goda har ju ofta en siare vilket onda normalt sett inte har. Är det oschysst?
Men det är ju en förutsättning som är känd i leken?
Som man kan spela efter?
Det står ingenstans att det skulle vara fusk att låna nick och rösta åt någon , som du påpekar, men det står heller ingenstans att det är något som ulvarna faktiskt får?
Det brukar stå att de får prata med varandra i pm utanför lektråden och att de känner till varandra, men inte att de får rösta åt varandra?

Okej, så konsensus är att du tycker det är en helt okej grej att ulvarna lånar varandras nick?

Ja. jag tror att det förekommer så sällan så jag ser inte det som ett problem. Om en ulv kliver in och röstar i en annan ulvs ställe nån gång har jag inget problem med det, jag tycker det är bättre än en missad röst för då har goda ändå något att gå på. Men som sagt, varje LL bestämmer ju reglerna för sin lek. Det har ju t.ex. funnits lekar där döda ulvar inte får delta i diskussionerna i lyan, jag tycker det är en onödig regel men rättar mig efter det när regeln finns.

En liten fundering... :angel:
I sista leken nu så blev det väldigt många sidor med frågor om roller och allmänt tjatter, vilket var ganska spännande att plöja igenom om man inte hängde med ifrån början. :banghead:

@Sasse hade en lek för en tid sedan där hon lade ut regler och roller och gav deltagarna information om vilken sida de tillhörde men inte vilken roll förens efter första dygnet(?) var spelat. Jag har aldrig varit LL så jag vet inte hur mycket extra arbete det innebär men skulle det vara möjligt att göra allt klart, även lottningen men att leken får ligga uppe en tid (kanske en dag) innan rollerna skickas ut.

När rollerna skickas ut så skulle det även gå att skriva ut dem i tråden igen med svar på eventuella frågor som har kommit upp och som deltagare vet man var själva teoriandet börjar. :) Eller skulle det ta bort lite av charmen med leken? :confused:

I sista leken nu så blev det väldigt många sidor med frågor om roller och allmänt tjatter, vilket var ganska spännande att plöja igenom om man inte hängde med ifrån början. :banghead:

@Sasse hade en lek för en tid sedan där hon lade ut regler och roller och gav deltagarna information om vilken sida de tillhörde men inte vilken roll förens efter första dygnet(?) var spelat. Jag har aldrig varit LL så jag vet inte hur mycket extra arbete det innebär men skulle det vara möjligt att göra allt klart, även lottningen men att leken får ligga uppe en tid (kanske en dag) innan rollerna skickas ut.

När rollerna skickas ut så skulle det även gå att skriva ut dem i tråden igen med svar på eventuella frågor som har kommit upp och som deltagare vet man var själva teoriandet börjar. :) Eller skulle det ta bort lite av charmen med leken? :confused:
Tror du att det skulle bli mindre tjatter och frågor då? Jag håller med om att det var många sidor i just den här leken, men annars tycker jag att det har varit ganska lugnt på sistone? Det har iaf varit mindre än vad det var nu.
Fast jag tyckte också att den leken som Sasse höll då var rolig för att det var annorlunda. :)

Man kan väl testa?
Jag gillade även den leken med ond/god bara innan första DL

Jag tycker att det är självklart att man inte får låna ut sitt nick till någon och låta den rösta i sitt ställe. För att om vi skulle låta det vara så - vem är det som säger att det inte skulle kunna eskalera?
För en tid sen pratade vi om en annan sak man inte får, men som inte står i reglerna, att skapa ett nytt nick utan LLs vetskap och vara med i leken så med sitt vanliga och ett anonymt. Det var också en oskriven regel precis som jag tycker att det här är.

Jag kände själv att det inte blev så kul att leka som det brukar vara i denna lek, först Lampan, både Lampan själv och troll! anklagelserna samt detta med fusket. Det är inte kul att en deltagare blir så ledsen att denne väljer att lämna. Känner att suget att leka har liksom minskat när det blir sånt. Hårt men hjärtligt är en sak - men inte så att någon tar illa vid sig, det är inte okej.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 764
Senast: qitis
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia... 32 33 34
Svar
677
· Visningar
14 756
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7... 42 43 44
Svar
872
· Visningar
17 840
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 012
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka