Hur skall man hitta de tillåtna hintarna och hur gör man själv för att skriva en godkänd hint av det slaget?Om hintning, eller rättare sagt outning - för det är nästan det som det är frågan om (förklarar mer nedan):
Anledningen att jag är mot det är att jag tycker det gör spelet mindre spännande och "enklare". Jag tycker därför generellt att man ska vara försiktig med att sätta ihop namngivna spelare och namngivna roller rakt ut. Men det finns ändå tillfällen då det är helt ok att göra det utan att det förstör spelet. Minns exempelvis ett spel när det blev väldigt avgörande i en lynch vilka kandidater som kunde vara en utröstad spelares tvilling. Här hintades det inte. Och ingen hade någon extra info, men diskussionen och argumentationen varför det var si eller så var avgörande.
Att outa en roll måste alltid vara ett övervägande. För outar man en god specialroll kan denna riskera att bli käkad och att man själv blir misstänkt just därför. Just de tillfällena, när jag valt att göra det trots uppenbar risk, tror jag är tre eller något i hela min ulvspelskarriär.
Som jag ser det får man inte antyda sin roll annat än genom spelet. Bortsett att man får säga att man är allmänt god. Det innebär att jag som LL inte skulle godkänt lyans kupp i en av de senaste lekarna, när någon motivering gick ut på att spelaren ville att onda skulle vinna. Jag tycker sådant helt förtar spänningen. Genom att dölja sina roller kan det ju vara spännande till absolut sista inlägget innan LL avslöjar hur det gick.
Så sammanfattningsvis:
Det är aldrig ok att outa sin egen roll, ond eller god.
Det är aldrig ok att outa någon annans roll utan teorier.
Det kan vara ok, men är förmodligen riskfyllt att antyda eller skriva någon annans roll rätt ut med teorier. Det är bättre om man teoriar och inte skriver ut rollen.
Sedan finns det ju en typ av hintar som är tillåtna (vilket jag förstår kan förvirra nya, eftersom vi talar om dessa som "hintar"). Det är dolda meddelanden i text där avsändaren söker kontakt med en speciell spelare (ond eller god) alternativt grupp av spelare. Dessa måste alltid vara - och är - diskreta så att ingen utom dem som ska ha dem kan upptäcka dem. För då kan man bli käkad (som god) eller lynchad (som ond). Upptäcker man som god ett sådant meddelande, då är det helt ok att ha det som en del i sin argumentation för att spelaren är t ex svart får.
Ungefär så tycker jag.
*sliter mitt hår i förtvivlan*
Kan någon ge ett exempel?