Varulvslekarnas anmälningstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om hintning, eller rättare sagt outning - för det är nästan det som det är frågan om (förklarar mer nedan):

Anledningen att jag är mot det är att jag tycker det gör spelet mindre spännande och "enklare". Jag tycker därför generellt att man ska vara försiktig med att sätta ihop namngivna spelare och namngivna roller rakt ut. Men det finns ändå tillfällen då det är helt ok att göra det utan att det förstör spelet. Minns exempelvis ett spel när det blev väldigt avgörande i en lynch vilka kandidater som kunde vara en utröstad spelares tvilling. Här hintades det inte. Och ingen hade någon extra info, men diskussionen och argumentationen varför det var si eller så var avgörande.

Att outa en roll måste alltid vara ett övervägande. För outar man en god specialroll kan denna riskera att bli käkad och att man själv blir misstänkt just därför. Just de tillfällena, när jag valt att göra det trots uppenbar risk, tror jag är tre eller något i hela min ulvspelskarriär.

Som jag ser det får man inte antyda sin roll annat än genom spelet. Bortsett att man får säga att man är allmänt god. Det innebär att jag som LL inte skulle godkänt lyans kupp i en av de senaste lekarna, när någon motivering gick ut på att spelaren ville att onda skulle vinna. Jag tycker sådant helt förtar spänningen. Genom att dölja sina roller kan det ju vara spännande till absolut sista inlägget innan LL avslöjar hur det gick.

Så sammanfattningsvis:

Det är aldrig ok att outa sin egen roll, ond eller god.
Det är aldrig ok att outa någon annans roll utan teorier.
Det kan vara ok, men är förmodligen riskfyllt att antyda eller skriva någon annans roll rätt ut med teorier. Det är bättre om man teoriar och inte skriver ut rollen.

Sedan finns det ju en typ av hintar som är tillåtna (vilket jag förstår kan förvirra nya, eftersom vi talar om dessa som "hintar"). Det är dolda meddelanden i text där avsändaren söker kontakt med en speciell spelare (ond eller god) alternativt grupp av spelare. Dessa måste alltid vara - och är - diskreta så att ingen utom dem som ska ha dem kan upptäcka dem. För då kan man bli käkad (som god) eller lynchad (som ond). Upptäcker man som god ett sådant meddelande, då är det helt ok att ha det som en del i sin argumentation för att spelaren är t ex svart får.

Ungefär så tycker jag.
Hur skall man hitta de tillåtna hintarna och hur gör man själv för att skriva en godkänd hint av det slaget?
*sliter mitt hår i förtvivlan*

Kan någon ge ett exempel?

Jag lånar gärna ut en 4-åring som mer än gärna håller er sällskap på golvet, skrik och sammanbrott ingår. Jag står för frakten! ;)
Jag har tre odågor att låna ut! Dom roar sig med att tatuera lillasyster i pannan. :rage:
Garanterat tre håriga ULVAR!

image_zpsojdgnlnc.jpg

Hur skall man hitta de tillåtna hintarna och hur gör man själv för att skriva en godkänd hint av det slaget?

Nu är ju jag inte Myrten, men jag tänker att den sortens "tillåtna hintar" är just av den sort som man själv förlorar väldigt mycket på att de är tydliga och lättolkade - om det tex är ond spion och lyan som försöker hitta varandra, då riskerar de ju att lynchas om de är tydliga. Det reglerar liksom sig själv. ...Eller? :D

Jag tror jag disskuterade tillåtna hintar med bollen tidigare i tråden, kan gå tillbaka och kolla om jag skrev några exempel.

@Tora

Här är ett exempel på vad jag anser var en tillåten hint, det är skrivet av @bollen__ som var siare. Det bör påpekas att bollen här hänvisar till sådant hon skrivit tidagare alltså har hon mer teori kring varför D är god än vad som framgår här.

"Ja vi har tydligen ganska samma tankar @@glömmerallt och @@Artline , däremot tror jag inte att D är ulv @@glömmerallt som du ser vad jag skrev så tycker jag att hon förklarat på ett bra sätt när hon blivit ifrågasatt och kommer med bra teorier. Tycker inte att det sticker ut något. Vad är det du reagerar på hos henne? :)"

Angående godkända hintar:

Jag orkar inte gå dit nu, men i tråden Ulvlekarnas hall of fame diskuteras en texthint av @Hedinn som i den leken var ond utanför lyan.

Som jag minns det fick Hedinn reda på att @OutOfService var skyddad den natten och skrev därför i en diskussion "Och om siaren är skyddad...", (naturligtvis utan att fetstila) d v s "OOS är skyddad". Det är en sådan texthint som är godkänd och som kan vara riskabel.

EDIT: Kom på att Hedinn nog var ficktjuv, snodde skyddet från ängeln, valde att skydda någon annan än sig själv för att leda spionen på villovägar och sedan hintade till ulvarna.

Senast ändrad:
Jag orkar inte gå dit nu, men i tråden Ulvlekarnas hall of fame diskuteras en texthint av @Hedinn som i den leken var ond utanför lyan.

Som jag minns det fick Hedinn reda på att @OutOfService var skyddad den natten och skrev därför i en diskussion "Och om siaren är skyddad...", (naturligtvis utan att fetstila) d v s "OOS är skyddad". Det är en sådan texthint som är godkänd och som kan vara riskabel.

Och som ingen fattar :rofl:

EDIT: Kom på att Hedinn nog var ficktjuv, snodde skyddet från ängeln, valde att skydda någon annan än sig själv för att leda spionen på villovägar och sedan hintade till ulvarna.
Vilken snart hint. Och jag hade aldrig fattat den!!!!! :crazy:

Om man bara kunde få vara så smart...:meh:

Kan ju säga det också, i de fall man som god vill hintouta någons roll för att övertala andra att rösta enligt något man själv vet/har klurat ut, ju mer alla i tråden försöker harkla sig och peka diskret desto lättare gör man det för onda-utanför-lyan och lyan att kommunicera på samma sätt. Ju striktare goda håller på att inte hinta, desto svårare gör man det för onda att prata med varandra i leken...

@Tora

Här är ett exempel på vad jag anser var en tillåten hint, det är skrivet av @bollen__ som var siare. Det bör påpekas att bollen här hänvisar till sådant hon skrivit tidagare alltså har hon mer teori kring varför D är god än vad som framgår här.

"Ja vi har tydligen ganska samma tankar @@glömmerallt och @@Artline , däremot tror jag inte att D är ulv @@glömmerallt som du ser vad jag skrev så tycker jag att hon förklarat på ett bra sätt när hon blivit ifrågasatt och kommer med bra teorier. Tycker inte att det sticker ut något. Vad är det du reagerar på hos henne? :)"

Åh. Detta var min allra första hint jag försökte skriva, jag var så sjukt nervös :p

Chefen (har jag skrivit för mycket om hur jag tycker det ska vara i vår ulvspelsdiskussion?:o) Myrten säger att det är helt görligt att få upp leken imorgon kväll. Jag är dock på Täby till sent, men vi hinner ju snacka klart innan dess om fördelning mm.
Åh, är det löp imorgon?

Heeelt OT. :o

Ang. tillåtna hintar och icke tillåtna hintar. Det som kanske låter förvirrande är att vi kallar det för "tillåtna hintar". Egentligen är det ju ingen hint då, utan har någon form av teori bakom det eller är formulerat på ett särskilt sätt, t.ex. för att en ond utanför lyan ska kunna fånga lyans uppmärksamhet (som ju görs på ett sätt som inte avslöjar att man själv är ond, man utger sig ju fortfarande för att vara god).

Det där lät väldigt tydligt och bra i mina öron. Är ju *piiiip*nervös för att göra bort mig totalt.

Tänk om man sabbar för sitt lag :nailbiting:
Jag kan lugna dig med att jag gjorde det i min första lek och då var jag spion, och som du ser så lever jag fortfarande så de rullade inte in mig i tjära och fjädrar :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 125
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 905
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 540
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 661
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023