Varulvslekarnas anmälningstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
:cool:Jag är osäker på om jag kan vara med eftersom jag för tillfället läser manus på tåget. Men i avdelningen spelutveckling har jag förslag på ny roll:

OND ÄNGEL - skyddar varje natt en spelare från att bli siad. Spelaren visas som bybo oavsett roll. Får själv sia tre spelare (tex, beroende på lekens storlek) första natten. Känner annars inte till ulvarna.

Fin roll, vad? En sådan behövs!:angel:
Tycker kanske även @Hedinn @Sasse @Mammas exempelvis?

Påhittiga Myrten
Den rollen bör vara med i alla lekar jag deltar i!

@Myrten jag tänker att den får veta tre roller direkt leken börjar, utan att det är knuten till dl, men säg före dagDL?

(För er som inte förstår syftet: det är rätt drygt att bli siad som bland de första ofta, som ulv är du dödsdömd direkt du får rollen i princip. Det gör att leklusten försvinner och det har förut varit folk som slutat helt pga den anledningen, jag har ingen lust att bli en av dem.)

Vi påbörjar väl nya Buke-Robinson med en liten omröstning bland er i tråden ;): Ond Spion eller Ond Siare?

Ond Ängel - skyddar varje natt en spelare från att bli siad. Spelaren visas som bybo oavsett roll. Får själv sia tre spelare (tex, beroende på lekens storlek) direkt vid lekstart. Känner annars inte till ulvarna.

och för nya spelare:
Ond Spion: Får varje natt se allas val, dvs vem ängeln skyddar, siaren siar, etc. Vet om att lyan finns men vet inte vilka som ingår i lyan, ska hjälpa lyan i det dolda.

Kan ju även twista till ängelrollen genom att om ulvarna väljer onda ängeln till nattkäk så kommer den att tas upp i lyan (ingen käkas den natten) ;)

@Myrten jag tänker att den får veta tre roller direkt leken börjar, utan att det är knuten till dl, men säg före dagDL?

(För er som inte förstår syftet: det är rätt drygt att bli siad som bland de första ofta, som ulv är du dödsdömd direkt du får rollen i princip. Det gör att leklusten försvinner och det har förut varit folk som slutat helt pga den anledningen, jag har ingen lust att bli en av dem.)

Jag får erkänna att jag inte alls förstår det där med att vissa sias tidigt ofta, det har förekommitgenom nästna hela mittulvspelslekande men förblir en smula obegripligt.

Jag förstår den biten att de väljer någon som är bra på att luras den obegripliga biten är varför de väljer någon som är bra på att luras.

Jag menar om jag skulle välja någon som troligtvis har lätt att lura mig när jag är siare skulle jag troligt vis välja någon som jag inte spelat så mycket med(eller @Breaktown :p )eftersom jag inte har koll på deras spelstil men varför liksom jag förstår inte taktiken bakom?

Jag brukar antingen sia för att bekräfta en misstanke jag har mot någon eller så brukar jag välja en spelare där jag tror att jag genom att veta den personens roll får lättare att lista ut roller på övriga. Alternativt en kombination av båda.

Det strora problemet med @Myrtens roll som jag ser det är att eftersom den rollen också får sior så riskerar samma personer fortfarande att bli siade. Dessutom så fungerar den ju bara när det finns flera bybor med i leken. (Annars en spännade roll)

Det enklaste sättet att lösa problemet är väl att helt enkelt inte ha någon roll som kan sia med, men det blir väl lite trist i längden.

Vi påbörjar väl nya Buke-Robinson med en liten omröstning bland er i tråden ;): Ond Spion eller Ond Siare?

Ond Ängel - skyddar varje natt en spelare från att bli siad. Spelaren visas som bybo oavsett roll. Får själv sia tre spelare (tex, beroende på lekens storlek) direkt vid lekstart. Känner annars inte till ulvarna.

och för nya spelare:
Ond Spion: Får varje natt se allas val, dvs vem ängeln skyddar, siaren siar, etc. Vet om att lyan finns men vet inte vilka som ingår i lyan, ska hjälpa lyan i det dolda.

Eh du frågar om vi ska ha en ond siare eller ond spion men beskriver sedan ond ängel och ond spion:confused:

Jag röstar oavsett på den onda spionen, superskoj roll att ha med i lekarna tycker jag.

Även ond siare är dock rätt skoj har jag själv haft med i någon lek.

Om den onda ängel ska fungera bra tror jag beror mycket på övriga roller så svårt att svara på vad jag tycker om den utan att ha hela rollistan, men jag gillar generellt nya roller.

Så sammanfattningsvis gillar jag alla tre men röstar på spion.

Kan ju även twista till ängelrollen genom att om ulvarna väljer onda ängeln till nattkäk så kommer den att tas upp i lyan (ingen käkas den natten) ;)

Jag är ju väldigt förtjust i när det finns någon ond utanför lyan så det förslaget får tummen ner av mej:down: Däremot kan den kanske vara okäkbar?

@glömmerallt - Tröttmössa ned:o

Hade ju tänkt ond spion från början och tyckte ond ängel lät som en kul idé att testa (visserligen har jag två nya roller och en återupplivad som inte använts på länge (Nej det är inte Nakor @Mammas :p ). Men jag råkade skriva fel i inledningen och skrev siare isf ängel - men en ond siare skulle också kunna vara en rolig ide :)

@glömmerallt - Tröttmössa ned:o

Hade ju tänkt ond spion från början och tyckte ond ängel lät som en kul idé att testa (visserligen har jag två nya roller och en återupplivad som inte använts på länge (Nej det är inte Nakor @Mammas :p ). Men jag råkade skriva fel i inledningen och skrev siare isf ängel - men en ond siare skulle också kunna vara en rolig ide :)

För min del kan det som sagt vara många nya roller med bara skojigt men andra kanske tycker det är jobbigt?

Om du har flera bybor med så röstar jag på den nya rollen onda spioner och onda siare har vi haft förut.

Jag gillar som sagt de flesta onda roller som inte har kontakt med/kunskap om lyan och att lyan inte vet om den heller så mig spelar det ingen roll. :)

Å så blir jag nyfiken på vad det är för gammal roll du ska skaka liv i :p

Jag tänker att man kan göra på fler sätt, antingen direkt, vid dag-DL eller vid natt-DL. Och att antalet den får veta beror på hur många som deltar i leken.

Rollen var ju ett impuls-påhitt av mig igår (medan vi chattade), med syfte precis det du tar upp.

Ett annat förslag (som jag gav @Myrten innan hon kom med sin roll: dåligt betyg eller? :cautious: ;)) är att göra om siaren. Så att den inte kan sia de den redan vet om (typ om det finns med något kärlekspar eller tidigare siade), och så får den undanta någon från listan, övriga lottar LL bland, så den får en sia men kan inte välja själv. Å andra sidan uppnås ju samma syfte med onda ängeln - bortsett från att siorna blir lite mindre att lita på om någon sias som bybo...

Å andra sidan gillar jag varianten av siare när den bara får veta specialroll eller bybo (men då måste man ju ha en del bybor med), då vet man inte om den man siat är god eller inte. :p

@Paddington Jag avstår från att rösta, tror inte jag kan vara med tyvärr. Efter nästa tisdag är det helkört för min del för den veckan, och jag antar att leken inte kommer att vara slut innan dess. Om du inte lovar att jag får vara självmordbombare så jag kan spränga mig på måndag oavsett? :idea: ;) :D

@glömmerallt - jag väljer själv gärna att sia @Mammas eller någon annan spelare som jag vet brukar vara skärpt som god först. Träffar jag på en ond - fine, men för mig är det nästan bättre om spelaren är god för då har jag någon jag vet brukar gräva friskt och komma upp med bra teorier att spela "tillsammans" med.

Det finns ju många anledningar till hur man gör sina val som siare. Det är en del av spelstilen och jag kan inte se att något är mer rätt än något annat.

Beträffande rollen så går den - som alla roller - att modifiera efter förutsättningarna. Egentligen är det ju samma sak med Svarta fåret som visas "god" i sior. För att rollen verkligen ska funka krävs det fler bybor, eller så får man modifiera. Jag hade en lek med True Blood-tema då alla roller var omdöpta efter karaktärerna. Siaren var Sookie Stackhouse och eftersom Sookie inte kan läsa vampyrers tankar fick hon bara in störningar om hon försökte sia en vampyr. Det fanns både goda och onda sådana i leken.

Vill man inte ha bybor så kan siaren bli störd när hen försöker sia den som onda ängeln skyddar. Siaren vet då att den är skyddad, men inget mer. Och får våndas lite om hen ska göra ett nytt försök eller satsa på en annan spelare. Om den väljer samma igen och hen åter är skyddad - innebär det att onda ängeln siat spelaren som ulv eller...?

Eller så utesluter man siorna, men jag tror det blir roligare med. Allt är möjligt.

@glömmerallt - jag väljer själv gärna att sia @Mammas eller någon annan spelare som jag vet brukar vara skärpt som god först. Träffar jag på en ond - fine, men för mig är det nästan bättre om spelaren är god för då har jag någon jag vet brukar gräva friskt och komma upp med bra teorier att spela "tillsammans" med.

Det finns ju många anledningar till hur man gör sina val som siare. Det är en del av spelstilen och jag kan inte se att något är mer rätt än något annat.

Tack för att du delar med dig av hur du tänker. Den tanken har jag lättare att förstå även om jag nog inte skulle använda det sjölv.

Givetvis är inget mer rätt en något annat det är bara jag som har lite svårt att se den taktiska nyttan i att välja efter sperson i stället för vad som sker i leken. Fast att jag inte begriper det skulle knna tyda på att det är smart.

Förr när lekarna jämt började med natt var det ju logiskt att erkänt duktiga spelare blev siade först men nu när det är dag först så har det hänt en massa.

Jag har också siat Mammas först när jag varit siare t.ex nu senast jag var siare. Jag gillar att sia aktiva spelare med mycket teorier så jag har nog siat henne endel under årens lopp:p Så jag tror väl inte jag siar henne mer sällan än någon annan så där generellt.

@Mammas - jag tycker det var en bra ide också! Men sen är jag lite kär i att hitta på nya roller - om det undgått någon. [Stor, fet smiley]

Det är jag så glad för:love:

Tänk vad trista lekarna skulle bli i längden annars. När jag började leka tror jag det bara fanns ängel, siare, jägare bybor och ulvar. Nu har jag ju haft lite paus ibland men det är över 8 års sedan jag började leka och jag tror inte jag fortsatt så länge om det bara hade varit de roller i lek efter lek. :p

Omväxling är grejen! :laugh:

@Mammas jag gillar också din ide :)

Tack för att du delar med dig av hur du tänker. Den tanken har jag lättare att förstå även om jag nog inte skulle använda det sjölv.

Givetvis är inget mer rätt en något annat det är bara jag som har lite svårt att se den taktiska nyttan i att välja efter sperson i stället för vad som sker i leken. Fast att jag inte begriper det skulle knna tyda på att det är smart.

Förr när lekarna jämt började med natt var det ju logiskt att erkänt duktiga spelare blev siade först men nu när det är dag först så har det hänt en massa.

Jag har också siat Mammas först när jag varit siare t.ex nu senast jag var siare. Jag gillar att sia aktiva spelare med mycket teorier så jag har nog siat henne endel under årens lopp:p Så jag tror väl inte jag siar henne mer sällan än någon annan så där generellt.

Nu vill jag inte hålla med om att det hänt en massa efter en dag. För mig börjar leken dag två och dag ett är något nödvändigt ont när man desperat försöker hitta någon anledning att rösta på någon över huvudtaget. Och väljer man vem man ska äta/lynscha, där det i praktiken är att slänga ut någon från spelet utan att den fått delta och på mycket lösa grunder. I början av spelet ser jag mer att personliga relationer spelar roll, vad man tror om folk och hur farliga man tror de blir i leken. När leken kommer igång börjar komma i gång då ser man mer till leken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 142
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 937
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 553
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 661
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar