Varulvslekarnas anmälningstråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Öh, nej.

Och som jag har skrivit - jag straffade goda sidan. Jag ser ingen poäng att i PM till varje god spelare ta upp vad jag anser är överträdelser som andra goda spelare har gjort och som leder fram till kompensation för onda sidan.

Hade jag varit ute efter att straffa individuella spelare hade jag kickat dem.
Sorry. Jag försår inte vad du svarar på. Är förmodligen för trött.

Min ursprungsfråga var att jag inte förstår mervärdet med hintningsförbudet. Jag tycker att det effektivt tar bort en dimension i spelet. Om jag förstår det mervärde som säkerligen finns, men som jag uppenbarligen inte ser, inbillar jag mig att jag blir en bättre spelare.
Vad är det för kontroversiellt i detta?

Inte för att jag har fattat alla (eller särskilt många:p) dimensioner av ulvspel, men vad jag uppfattat som problematiskt med hintar är att det kan bli väldigt tydligt vem som har vilken roll, tex att siaren är väldigt lätt att hitta om hen bara kan komma med en ond/god-förklaring varje morgon, och att det också blir lätt att hitta vad som är sia och vad som är riktigt teoriande efter en siare gått åt och man går tillbaka och läser igenom...

Problemet var att det blev så uppenbart att ni lika gärna kunde skrivit rakt ut att ni är tvillingar. Först skrev Con:

Sen du:

När det så sent i leken kommer en sån "teori" blir det liksom uppenbart. Det var en del hintar tidigare i leken också. Som LL tycker jag man får se till skadan de gör. Ibland när jag tycker folk har varit på gränsen har jag skickat ett pm och påtalat det, så att personen ska vara mer försiktig.
Jag är helt med på vad som framför allt jag sade, i vilket sammanhang, som genererade straffet.

Jag är helt med på vad som framför allt jag sade, i vilket sammanhang, som genererade straffet.

Men inse att du inte är centrum i min LL-värld! Jag straffade goda sidan! Hur många gånger har jag skrivit det nu?

TILLÄGG: Och efter genomläsning IGEN så tar jag kanske i får hårt här och ber i så fall om ursäkt. Men jag låter kommentaren stå kvar för att understryka att det inte är något personligt. Utan flera saker som addat upp. Ursäkta svengelskan.

Inte för att jag har fattat alla (eller särskilt många:p) dimensioner av ulvspel, men vad jag uppfattat som problematiskt med hintar är att det kan bli väldigt tydligt vem som har vilken roll, tex att siaren är väldigt lätt att hitta om hen bara kan komma med en ond/god-förklaring varje morgon, och att det också blir lätt att hitta vad som är sia och vad som är riktigt teoriande efter en siare gått åt och man går tillbaka och läser igenom...
Alltså. Ett sådant spel är väl på dagisnivå.
Jag har aldrig varit med om något sådant, trots att detta är första gången jag spelat med ett förbud just för det.

En Siare måste ju i ren självbevarelsedrift se till att ens sior planteras väl gömt, så att ingen Ulv lyckas sniffa upp dem.

Men inse att du inte är centrum i min LL-värld! Jag straffade goda sidan! Hur många gånger har jag skrivit det nu?
Ok.
Sorry, jag har tagit för givet att det är detta som är problemet:
Con <---Godast, för att hon har den snyggaste avataren.

Om det nu inte var det jag skrev, vågar man då fråga vad straffet kom sig av då?

Jag har aldrig varit med om något sådant, trots att detta är första gången jag spelat med ett förbud just för det.

En Siare måste ju i ren självbevarelsedrift se till att ens sior planteras väl gömt, så att ingen Ulv lyckas sniffa upp dem.

Nu var ju sian just ett exempel, men visst, kanske det är dagisnivå? Men som sagt, vad jag uppfattat (del av?) vitsen med hintförbud är att man inte så lätt ska kunna gå tillbaka och göra skillnad på riktiga teorier och information som hört specifikt till rollen efter någon blivit lynchad/äten.

Det är alltså en hint, om jag säger rent ut att jag är en Siare, även om jag inte är det?

Jag har förstått det som att man får inte hinta om sin egen roll, eller om andras faktiska roller som man fått reda på på bakom-kulisserna-sätt.

Ja alltså för mig är det en hint när du, falskt eller sant, outar in roll. Det är även en hint när du skriver saker utan motivering, oavsett om det är sant eller inte. Alltså sådant som uppfattas som att du tex är en specialroll som fått veta något, oavsett om du fått veta det eller inte.

Nu var ju sian just ett exempel, men visst, kanske det är dagisnivå? Men som sagt, vad jag uppfattat (del av?) vitsen med hintförbud är att man inte så lätt ska kunna gå tillbaka och göra skillnad på riktiga teorier och information som hört specifikt till rollen efter någon blivit lynchad/äten.

Det tråkigaste är ju när det blir uppenbart vem som är siare/annan roll som får info och alla går efter den utan att tänka själv. Att i efterhand kunna luska ut vad siaren visste tycker jag inte är ett lika stort problem, det går ju oftast även om det är inbakat i teorier. Men det hade förstås varit tråkigt om det stod: Niyama - ond, Myrten = god, Monster = neutral. Typ.

Men som sagt, vad jag uppfattat (del av?) vitsen med hintförbud är att man inte så lätt ska kunna gå tillbaka och göra skillnad på riktiga teorier och information som hört specifikt till rollen efter någon blivit lynchad/äten.
Ja alltså för mig är det en hint när du, falskt eller sant, outar in roll. Det är även en hint när du skriver saker utan motivering, oavsett om det är sant eller inte. Alltså sådant som uppfattas som att du tex är en specialroll som fått veta något, oavsett om du fått veta det eller inte.
OK. Nu börjar vi på att prata lite substans.
Jag får läsa på imorrn, för nu är jag så trött att jag knappt vet vad jag själv heter.

Det tråkigaste är ju när det blir uppenbart vem som är siare/annan roll som får info och alla går efter den utan att tänka själv. Att i efterhand kunna luska ut vad siaren visste tycker jag inte är ett lika stort problem, det går ju oftast även om det är inbakat i teorier. Men det hade förstås varit tråkigt om det stod: Niyama - ond, Myrten = god, Monster = neutral. Typ.

Ja men precis. Min erfarenhet är att så fort det är "öppet" vem siaren är så lägger folk av att teoria utan litar mer till vad den säger. Även om den inte lyckats sia någon ond så sätts mer tillit till den än sig själv, och då dör teorierna ut. Och för mig är teorierna själva poängen med lekarna.

Huruvida det är dagisnivå eller inte låter jag vara osagt, men det är relativt vanligt att det blir så. Siaren brukar vara snabb med att hinta om sin roll när det inte finns något förbud, och när den rollen väl är outad så slutar som sagt andra goda teoria och följer enbart den outade siarens tankar. Det behöver inte ens vara en siare, kan vara en spion, vittne eller vad som helst för roll, blir en roll outad så är det lätt hänt att andra goda deltagare slutar teoria och bara hänger på. En siare/spion gör dock mest skada genom att skriva ut vilka som är onda/goda. De onda har knappt någon chans att vinna då. Hur kul är en sådan lek?

Nu är jag rätt trött, så risk för svammel..

LL: Matmissbrukaren

1. CaisaLundblad
2. OutOfService
3. Dramatik
4. Habina
5. Bumpo
6. cirkus
7. Sasse
8. Mumorsan
9. Mammas (om leken inte startar förrän framåt midsommar)
10. glömmerallt
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 032
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 506
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 330
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar