vart vänder man sig när vet. inte hittar något?

Sv: vart vänder man sig när vet. inte hittar något?

åk in och röntga.....din häst låter precis som min häst....vi åkte in och röntga och det fanns pålagrningar i båda framkotor...:(

har tvärtå på just nu. vad ska man sätta på för lättare skor då? aluminium sliter han ut på 2 sek..

Hm...klurigt, vad kör du på för underlag då? Mina brukar hålla hela skoperioden..
Guldskon finns ju även som tvärtå, den tunna och smala modellen är lätt fast de brukar inte hålla formen så bra.
Ett annat alternativ är att träna med järnskor och byta till aluminium eller kanske sko med öppen tå när du ska köra snabbare. Blir en del "spikning" men det får man tåla ibland.
En del hästar blir kvickare i framsteget med päronskor men då har du ju samma problem med att de nöts ner (alu).
Att påverka baksteget är ju i regel det sista man tar till...

han vill gärna ha huvudet lite åt vänster..
men när han har sällskap så springer han mer rakt lixom..

Håler hästen huvudet åt vänster så brukar det indikera på smärta i vänster fram i första hand. Drar han kroppen och viker av mot höger om du släpper av på tömmarna så sitter det troligen i knäet och känns han mest bara stum i munnen på vänster sida så kan det vara i kotan.
Med sällskap brukar ju de flesta hästar "skärpa" till sig och då är det inte säkert att man märker något förrän man kör riktigt snabbt.
Har du kört ett banjobb i tävlingstempo och han blir värre mot slutet så har du garanterat smärta. Är det konstant och blir varken mer eller mindre kan det vara muskulärt eller ett invant beteende. I det sistnämnda fallet skulle jag prova med en murphy.

vad kör du på för underlag då?

iofs har vi mest fina mjuka skogsvägar men jag kör ju även lite på grusvägar och travbana.

Håller hästen huvudet åt vänster så brukar det indikera på smärta i vänster fram i första hand. Drar han kroppen och viker av mot höger om du släpper av på tömmarna så sitter det troligen i knäet och känns han mest bara stum i munnen på vänster sida så kan det vara i kotan.

jag har hela tiden sagt att det känns som om det sitter i vf.
han springer snett med huvudet åt vänster o baken åt höger. han är inte stum i munnen.

Med sällskap brukar ju de flesta hästar "skärpa" till sig och då är det inte säkert att man märker något förrän man kör riktigt snabbt.
Har du kört ett banjobb i tävlingstempo och han blir värre mot slutet så har du garanterat smärta. Är det konstant och blir varken mer eller mindre kan det vara muskulärt eller ett invant beteende. I det sistnämnda fallet skulle jag prova med en murphy.

det snabbaste jag tränat honom nu är 1.30. Känns inte som om det är någon idé att köra fortare eftersom han inte riktigt travar bra. Han känns alltså lika från start till mål om man uttrycker sig så. Han känns inte sämre i slutet av "snabbjobbet" än han gjorde från början.
murphy, på vänster sida då eller?

åk in och röntga.....din häst låter precis som min häst....vi åkte in och röntga och det fanns pålagrningar i båda framkotor...:(

usch.. vill inte att det ska vara så illa..

vad gjorde ni med eran häst efter de?

det snabbaste jag tränat honom nu är 1.30. Känns inte som om det är någon idé att köra fortare eftersom han inte riktigt travar bra. Han känns alltså lika från start till mål om man uttrycker sig så. Han känns inte sämre i slutet av "snabbjobbet" än han gjorde från början.
murphy, på vänster sida då eller?

Springer han med huvudet åt vänster så sätter du murphyn på höger sida.

Det du beskriver känns lite som att han är öm någonstans runt vänster framknä. Har du känt på m.brachiocephalicus något (det är den långa halsmuskeln som går nertill på halsen, från huvudet och ner mot bogen). Den brukar bli tjockare på den "sjuka" sidan jämfört med på den friska. Även musklerna runt manken brukar bli känsliga (darrningar vid lätt tryck).
Sedan tror jag också att du har ett bekymmer bak. Ja, det har du ju berättat men kolla bakknäna... Många veterinärer har svårt för att böja fram en hälta där men det behöver inte vara fel i leden, det kan räcka långt med en underhudsblistring av bakknäligamenten.

Springer han med huvudet åt vänster så sätter du murphyn på höger sida.

Det du beskriver känns lite som att han är öm någonstans runt vänster framknä. Har du känt på m.brachiocephalicus något (det är den långa halsmuskeln som går nertill på halsen, från huvudet och ner mot bogen). Den brukar bli tjockare på den "sjuka" sidan jämfört med på den friska. Även musklerna runt manken brukar bli känsliga (darrningar vid lätt tryck).
Sedan tror jag också att du har ett bekymmer bak. Ja, det har du ju berättat men kolla bakknäna... Många veterinärer har svårt för att böja fram en hälta där men det behöver inte vara fel i leden, det kan räcka långt med en underhudsblistring av bakknäligamenten.

så om jag ska iväg till vet. igen så ska jag be dom kolla upp v.f-knä och bak-knäna extra noga?
Har funderat på bak-knäna lite.. Tycker han ser lite svullen ut nästan. Men det är inget som vet. anmärkt på.
Jag har aldrig blistrat förut.. Kanske är riskabelt att leka med sånt själv? Hästen är iaf väldigt känslig i huden.. Han tål inte ens blue lotion utan att svälla upp. :crazy:

Vet:s sista idé idag var att ja ska ge pållen smärtstillande i maten 2 ggr om dan i sex dagar. Samt att jag under den tiden ska fortsätta träna honom. Och sen efter några dagar göra ett lite snabbare jobb för att se om han blivit bättre..
Tanken var då att har hästen ont någonstans så dövas det av smärtstillande = hästen kommer trava bra. Men om hästen inte har ont någonstans så kommer han fortsätta trava som innan.

vad tycker ni om det här då? Är det en bra idé? Eller ska jag be min ET kolla på han igen först?

Spontant tycker jag INTE om det utan att först ha slagit plåtar på allt.

JAG hade nog bytt veterinär faktiskt. Nu har jag en väldigt bra dialog med den veterinär jag använder sedan många herrans år, och hon är väldigt nogrann i sin utredning. Och duktig på att läsa plåtar. Så jag är nog bortskämd med detta att få en ordentlig utredning.

Har dock varit iväg hos andra där jag fått höra att "ja, mer utredningen än så här gör ju inte vi, då får du vända dig till annan klinik". Eh... va?! Och vad gör ni här? Sprutar upp och skickar ut?

Har dock varit iväg hos andra där jag fått höra att "ja, mer utredningen än så här gör ju inte vi, då får du vända dig till annan klinik". Eh... va?! Och vad gör ni här? Sprutar upp och skickar ut?

precis så var vet. som ja var hos.. :crazy: på henne verka det som om hon ville bli av med oss till slut. Jag fick jaga henne på kliniken flera gånger för att hon ens skulle komma kolla när han var på banan. :(
Jag funderade då på röntgen men det kom ju aldrig ens på tal eftersom hon ville att vi skulle åka därifrån.

behöver jag säga att det nog blir en annan vet. nästa gång?

prata med min ET. nyss. hon tyckte det var positivt att han inte hade problem med kotorna iaf. Så vi ska testa det där smärtstillande o se hur det blir. Sen ska hon se honom i ett "snabbjobb" framöver.
vi pratade även om friröntgen, men det blir nog lite senare.

Senast ändrad:

alltså, jag har bara ägt honom sen i slutet av mars.. och ET:n vill inte behandla för tätt. Vi kommer dock fortsätta behandla fler gånger, såklart.

Okej, men är det då så konstigt om den fortfarnade rör sig lite konstigt? Som sagt, ca ett halvår för att muskla om EFTER att grovjobbet med behandlingar är gjort :p

Och angående träningen, tänker du på att inte träna hästen för mycket i trav under tiden nu när den är under behandling?

Har läst igenom mer i tråden och angående "hästen ställer vänster" så är min erfarenhet att det kommer bakifrån :confused:
En häst som "ställer" spänner i regel halsmusklerna vid nacken och ev. underhalsen, när jag tränar AR så ser jag det som en symptom på att hästen inte vill arbeta rätt med bakbenen och inte böjer igenom hela ryggen utan får en s-kurva.. Även så är det ju relativt sällsynt (som jag förstått) att problem i framben är ett primärt fel utan kommer oftast från rygg eller ev. bakdel/-ben.

I det här fallet tror jag på ET om det är en duktig sådan, men en andra åsikt av veterinär skulle inte skada det heller.

så om jag ska iväg till vet. igen så ska jag be dom kolla upp v.f-knä och bak-knäna extra noga?
Har funderat på bak-knäna lite.. Tycker han ser lite svullen ut nästan. Men det är inget som vet. anmärkt på.
Jag har aldrig blistrat förut.. Kanske är riskabelt att leka med sånt själv? Hästen är iaf väldigt känslig i huden.. Han tål inte ens blue lotion utan att svälla upp. :crazy:

En underhudsblistring är inget du gör själv, det ska veterinären göra.

Har läst igenom mer i tråden och angående "hästen ställer vänster" så är min erfarenhet att det kommer bakifrån :confused:
En häst som "ställer" spänner i regel halsmusklerna vid nacken och ev. underhalsen, när jag tränar AR så ser jag det som en symptom på att hästen inte vill arbeta rätt med bakbenen och inte böjer igenom hela ryggen utan får en s-kurva.. Även så är det ju relativt sällsynt (som jag förstått) att problem i framben är ett primärt fel utan kommer oftast från rygg eller ev. bakdel/-ben.

I det här fallet tror jag på ET om det är en duktig sådan, men en andra åsikt av veterinär skulle inte skada det heller.

TS har ju skrivit att hästen har/haft problem med bakkärran så det är ju inget konstigt att den fått problem fram. MEN, oavsett om hältan fram är primär eller sekundär måste den åtgärdas för att komma vidare.
En travhäst som bryter med huvudet åt nåpgot håll har nästan alltid problem fram, går den snett i vagnen dvs lägger baken åt ena eller andra hållet brukar ha problem bak. Sedan finns det ju de som är ofärdiga både fram och bak, då är det svårare men med en ordentlig utredning så går det hitta.
Jag håller med dig om att de flesta hältor kommer ursprungligen från hästens bakdel men absolut inte alltid.

Okej, men är det då så konstigt om den fortfarnade rör sig lite konstigt? Som sagt, ca ett halvår för att muskla om EFTER att grovjobbet med behandlingar är gjort :p

Och angående träningen, tänker du på att inte träna hästen för mycket i trav under tiden nu när den är under behandling?

nej, det är iofs inte så konstigt att han inte funkar klockrent. Det förstår jag ju. Men det var i samrådan med min ET som jag besökte vet. eftersom vi var överens om att han iaf inte ska "nicka" med huvudet. Då är det ju en tecken på att något annat är fel än just omställningen i bak.

Hästen tränar inte så hårt. Vi skrittar mest, ibland med tryckvagn för att aktivera bakbenen ordentligt. Vi har även joggat lite lätt kortare sträckor. Han har då varit helt okej. Men sen när vi testade liiiite snabbare så märkte jag att något var fel. Därför tog vi honom till banan för att testa en gång och verkligen se hur det såg ut. (lite svårt i skogen)

men som sagt var, mest skritt.

TS har ju skrivit att hästen har/haft problem med bakkärran så det är ju inget konstigt att den fått problem fram. MEN, oavsett om hältan fram är primär eller sekundär måste den åtgärdas för att komma vidare.
En travhäst som bryter med huvudet åt nåpgot håll har nästan alltid problem fram, går den snett i vagnen dvs lägger baken åt ena eller andra hållet brukar ha problem bak. Sedan finns det ju de som är ofärdiga både fram och bak, då är det svårare men med en ordentlig utredning så går det hitta.
Jag håller med dig om att de flesta hältor kommer ursprungligen från hästens bakdel men absolut inte alltid.

Min ET säger att problemen i fram antagligen kommer från snedheten i bak. Och hon är jätteduktig, så jag litar på hennes bedömningar.
Hon ska även få se honom i "snabbjobb" framöver. Efter att vi testat smärtstillande vilket hon tyckte var en bra idé.
Hon tyckte oxå att vi skulle fortsätta träna lugnt o se till att ha skydd ordentligt på han så han inte behöver vara rädd för att slå på sig.

dessutom verkar han ha slagit sig på insidan benet vf vid kronranden när vi var till vet. med han. Han har en riktig spricka.. :( ömmar och ser nästan lite svälld ut.
kan man ha mer otur än såhär?

kan man ha mer otur än såhär?

JAADÅ! Tro mig! :angel::rofl:
Men tråkigt iaf, hoppas allt löser sig till slut!

Angående smärtstillande, var det även antiinflammatoriskt, eller var det för att hästen skulle belasta mindre felaktigt eller vad var motiveringen till smärtstillande? De åsikter jag hört (från vet) har snarare varit att det fungerar som att ta en alvedon regelbundet, man får smärtlindring och det känns bättre, men risken att det kommer tillbaka efter behandlingen är ganska stor.. (dessutom finns det ju risk att man råkar överanstränga för att hästen känns fräsch elle att hästen själv överanstränger/skadar sig pga att den inte känner smärta på samma sätt). Men som sagt, vore intressant att höra motiveringen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 091
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Hästvård Tyvärr så har min häst haft mer problem än han varit bra den sista tiden. Mina tankar har börjat snurra om att är det verkligen rätt att...
Svar
10
· Visningar
2 011
Senast: Zevzan
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 971
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka