Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
har tvärtå på just nu. vad ska man sätta på för lättare skor då? aluminium sliter han ut på 2 sek..
han vill gärna ha huvudet lite åt vänster..
men när han har sällskap så springer han mer rakt lixom..
vad kör du på för underlag då?
Håller hästen huvudet åt vänster så brukar det indikera på smärta i vänster fram i första hand. Drar han kroppen och viker av mot höger om du släpper av på tömmarna så sitter det troligen i knäet och känns han mest bara stum i munnen på vänster sida så kan det vara i kotan.
Med sällskap brukar ju de flesta hästar "skärpa" till sig och då är det inte säkert att man märker något förrän man kör riktigt snabbt.
Har du kört ett banjobb i tävlingstempo och han blir värre mot slutet så har du garanterat smärta. Är det konstant och blir varken mer eller mindre kan det vara muskulärt eller ett invant beteende. I det sistnämnda fallet skulle jag prova med en murphy.
åk in och röntga.....din häst låter precis som min häst....vi åkte in och röntga och det fanns pålagrningar i båda framkotor...![]()
det snabbaste jag tränat honom nu är 1.30. Känns inte som om det är någon idé att köra fortare eftersom han inte riktigt travar bra. Han känns alltså lika från start till mål om man uttrycker sig så. Han känns inte sämre i slutet av "snabbjobbet" än han gjorde från början.
murphy, på vänster sida då eller?
Springer han med huvudet åt vänster så sätter du murphyn på höger sida.
Det du beskriver känns lite som att han är öm någonstans runt vänster framknä. Har du känt på m.brachiocephalicus något (det är den långa halsmuskeln som går nertill på halsen, från huvudet och ner mot bogen). Den brukar bli tjockare på den "sjuka" sidan jämfört med på den friska. Även musklerna runt manken brukar bli känsliga (darrningar vid lätt tryck).
Sedan tror jag också att du har ett bekymmer bak. Ja, det har du ju berättat men kolla bakknäna... Många veterinärer har svårt för att böja fram en hälta där men det behöver inte vara fel i leden, det kan räcka långt med en underhudsblistring av bakknäligamenten.
Ballerina : Pm:ar dig!
Vet:s sista idé idag var att ja ska ge pållen smärtstillande i maten 2 ggr om dan i sex dagar. Samt att jag under den tiden ska fortsätta träna honom. Och sen efter några dagar göra ett lite snabbare jobb för att se om han blivit bättre..
Tanken var då att har hästen ont någonstans så dövas det av smärtstillande = hästen kommer trava bra. Men om hästen inte har ont någonstans så kommer han fortsätta trava som innan.
Har dock varit iväg hos andra där jag fått höra att "ja, mer utredningen än så här gör ju inte vi, då får du vända dig till annan klinik". Eh... va?! Och vad gör ni här? Sprutar upp och skickar ut?
alltså, jag har bara ägt honom sen i slutet av mars.. och ET:n vill inte behandla för tätt. Vi kommer dock fortsätta behandla fler gånger, såklart.
så om jag ska iväg till vet. igen så ska jag be dom kolla upp v.f-knä och bak-knäna extra noga?
Har funderat på bak-knäna lite.. Tycker han ser lite svullen ut nästan. Men det är inget som vet. anmärkt på.
Jag har aldrig blistrat förut.. Kanske är riskabelt att leka med sånt själv? Hästen är iaf väldigt känslig i huden.. Han tål inte ens blue lotion utan att svälla upp.![]()
Har läst igenom mer i tråden och angående "hästen ställer vänster" så är min erfarenhet att det kommer bakifrån![]()
En häst som "ställer" spänner i regel halsmusklerna vid nacken och ev. underhalsen, när jag tränar AR så ser jag det som en symptom på att hästen inte vill arbeta rätt med bakbenen och inte böjer igenom hela ryggen utan får en s-kurva.. Även så är det ju relativt sällsynt (som jag förstått) att problem i framben är ett primärt fel utan kommer oftast från rygg eller ev. bakdel/-ben.
I det här fallet tror jag på ET om det är en duktig sådan, men en andra åsikt av veterinär skulle inte skada det heller.
Okej, men är det då så konstigt om den fortfarnade rör sig lite konstigt? Som sagt, ca ett halvår för att muskla om EFTER att grovjobbet med behandlingar är gjort![]()
Och angående träningen, tänker du på att inte träna hästen för mycket i trav under tiden nu när den är under behandling?
TS har ju skrivit att hästen har/haft problem med bakkärran så det är ju inget konstigt att den fått problem fram. MEN, oavsett om hältan fram är primär eller sekundär måste den åtgärdas för att komma vidare.
En travhäst som bryter med huvudet åt nåpgot håll har nästan alltid problem fram, går den snett i vagnen dvs lägger baken åt ena eller andra hållet brukar ha problem bak. Sedan finns det ju de som är ofärdiga både fram och bak, då är det svårare men med en ordentlig utredning så går det hitta.
Jag håller med dig om att de flesta hältor kommer ursprungligen från hästens bakdel men absolut inte alltid.
kan man ha mer otur än såhär?