vart vänder man sig när vet. inte hittar något?

Sv: vart vänder man sig när vet. inte hittar något?

nu har pållen äntligen blivit skodd med sula på vf. härligt.
bara att köra igång med träningen igen då o se om han känns bättre! Håll tummarna! :idea:

*håller tummar* :p

tack! :)

var ute o skrittade med han nu på kvällen. Kändes helt okej. Pigg o glad.
Iofs så har han ju egentligen aldrig haft problem förrän i lite snabbare tempo, så det är väl ingen anledning att jubla än kanske..

uppdaterar lite igen nu då..

var ute o red igår kväll.. skrittade o travade lite (joggingtempo). Sen gjorde jag en liten vända i snabbare tempo för att se om han fortfarande nickar. Och jag är bannemej inte säker på om han gjorde det eller inte. Jag tror jag är så inställd på att han ska göra det så att det ser ut så i min fantasi. :angel:

Ska fortsätta lite lungt nu framöver får vi se..

Kiropraktor kanske?
Jag ska dit med min nästa vecka då han har en hälta som kommer o går...
Jag va inne på klinik i början på sommaren o dom röntgade, gjorde böjprov o longerade, men hittade inget fel på honom.
Han fick gå på bete i 7 v o sen fick han skor runt om o jag började rida igång honom. Efter en vecka va han halt igen, men han hade ett sår på benet i samma veva så det är inte säkert att det är samma sak som innan betet men nu har jag tröttnat på att gissa så nu åker jag in o kollar honom även om han inte är halt just då!

Jo det har de, men jag tror inte de använder det jätteofta för att diagnostisera hältor utan mest för att kolla halsar under arbete.

Euro-vets gör stora missar ibland... Men hittar ingen annan något fel kan det vara ett bra alternativ.

Hältor kollar de visst. Har varit där och besiktigat en häst för köp, samt hältutrett en häst bara igår. Det var rejält mycket den vanliga kliniken missat trots noggranna böjprov och röntgen, visst vänster bakknä som de behandlade var fint nu, men så mkt annat han hittade som inte den andra kliniken ens tittade på. "Vi tar vänster bak först så får vi se sen vid återbesöket" sa dom bara.

Hästen fick först gå på rullband, sedan "manuell" besiktning och sedan ultraljudade han bägge bakknän och bogar noggrant! Han visade precis vad och varför, allt vad som visades på ultraljudet.

Känner en tjej som är väldigt väldigt duktig, hon tar alltid sina och andras hästar till EV och hon är väldigt nöjd. Jag tycker de är mycket noggrannare än de andra klinikerna häromkring.

Hennes superfina tävlingshäst blev uttdömd på "vanlig" klinik, vet ej vad diagnosen blev men det var att bli avelssto eller slakten i princip.
Hon åkte till EV för en andra åsikt och det hittades ett stort fel i hoven (minns ej exakt vad, djupt sittande hovböld bla har jag för mig men det har ju ingen betydelse nu). Nu är hästen frisk och tävlas igen.. Tror inte EV är perfekt på något vis, men det kan vara bra med andra metoder ibland också och inte bara stirra sig blind på böjprov och allt "klassiskt".

Senast ändrad av en moderator:

Vad bra att det är bättre nu :) Det är sjukt hemskt när djuren är dåliga, syrrans häst är rejält justerad nu men han är förhoppningsvis mkt på bättringsvägen också!

Vad bra att det är bättre nu :) Det är sjukt hemskt när djuren är dåliga, syrrans häst är rejält justerad nu men han är förhoppningsvis mkt på bättringsvägen också!

Ja, jag hoppas bara att det "bara" var det som var felet.. Har inte riktigt fått klarhet i det än. Nervös som bara den.. Jag menar, annars måste vi ju åka till vet. igen.. :( Isf blir det nog röntgen o ultraljud av frambenen. Men helst vill jag såklart att han ska vara bra nuuuu!

ännu en uppdatering..!

Ringde förut till killen (proffset) som tränade honom innan vi köpte. Frågade lite allmänt om vissa grejer, hur det funkat när dom hade honom.

Han sa då att p.g.a. att pållen slår på sig så mkt så behöver han gå väldigt lätt i fram samt med hög check. Alltså hade dom kört mkt med aluminium skor (bakvända med öppen tå) fram och järnskor bak i träning. Sen inför snabbjobben gick han barfota fram. Boots och damasker bak, samt knäkappor fram.
Han sa oxå att han kunde bli liiite knepig i steget om han gick för tungt fram. Alltså tyckte han att jag skulle testa lätta där.

Så nu funderar jag på att byta skor fram. Han går med järnskor nu, tvärtå. Tänkte sätta på aluminium, antingen bakvända eller vanliga med tvärtå, antingen halvrunda eller släta.. Vad tycker ni?
Kan det vara så "enkelt" att mina problem kommer från hovböld i kombination med för tunga framskor?

Hältor kollar de visst. Har varit där och besiktigat en häst för köp, samt hältutrett en häst bara igår. Det var rejält mycket den vanliga kliniken missat trots noggranna böjprov och röntgen, visst vänster bakknä som de behandlade var fint nu, men så mkt annat han hittade som inte den andra kliniken ens tittade på. "Vi tar vänster bak först så får vi se sen vid återbesöket" sa dom bara.

Hästen fick först gå på rullband, sedan "manuell" besiktning och sedan ultraljudade han bägge bakknän och bogar noggrant! Han visade precis vad och varför, allt vad som visades på ultraljudet.

Känner en tjej som är väldigt väldigt duktig, hon tar alltid sina och andras hästar till EV och hon är väldigt nöjd. Jag tycker de är mycket noggrannare än de andra klinikerna häromkring.

Hennes superfina tävlingshäst blev uttdömd på "vanlig" klinik, vet ej vad diagnosen blev men det var att bli avelssto eller slakten i princip.
Hon åkte till EV för en andra åsikt och det hittades ett stort fel i hoven (minns ej exakt vad, djupt sittande hovböld bla har jag för mig men det har ju ingen betydelse nu). Nu är hästen frisk och tävlas igen.. Tror inte EV är perfekt på något vis, men det kan vara bra med andra metoder ibland också och inte bara stirra sig blind på böjprov och allt "klassiskt".
Om du läser lite noggrannare så ser du att jag skriver att Travbanekliniken använder sitt rullband mest till halskoll under arbete.

Jag har varit på Euro-vets och vet hur de gör. Många är nöjda och några hästar är döda i onödan...

Så nu funderar jag på att byta skor fram. Han går med järnskor nu, tvärtå. Tänkte sätta på aluminium, antingen bakvända eller vanliga med tvärtå, antingen halvrunda eller släta.. Vad tycker ni?
Kan det vara så "enkelt" att mina problem kommer från hovböld i kombination med för tunga framskor?

Snabbast möjliga överrullning får du med öppen tå.
Släta eller halvrunda annars, ja.. min erfarenhet är att halvrunda skor är bättre på hästar med lite rundare framaktion medan en slät sko passar bättre till en häst med flackare steg. Men det är kanske bara vad jag inbillar mig...? Prova dig fram. :)

En häst som springer och slår på sig pga felaktig balansering kan mycket väl bli "skum" i steget. Han vill ju skydda sig själv från att slå på sig och därmed börja gå snett, bli orytmisk eller på annat sätt. Prova gärna att lätta fram i kombination med en storlek större bakskor som sticker ut mer bakom trakten. Då bromsas baksteget upp lite mer och det kan underlätta för honom att hinna undan fram.

Snabbast möjliga överrullning får du med öppen tå.
Släta eller halvrunda annars, ja.. min erfarenhet är att halvrunda skor är bättre på hästar med lite rundare framaktion medan en slät sko passar bättre till en häst med flackare steg. Men det är kanske bara vad jag inbillar mig...? Prova dig fram. :)

En häst som springer och slår på sig pga felaktig balansering kan mycket väl bli "skum" i steget. Han vill ju skydda sig själv från att slå på sig och därmed börja gå snett, bli orytmisk eller på annat sätt. Prova gärna att lätta fram i kombination med en storlek större bakskor som sticker ut mer bakom trakten. Då bromsas baksteget upp lite mer och det kan underlätta för honom att hinna undan fram.

Han har redan "stora" järnskor bak. Sticker ut en hel del. Ska köpa bakvända aluminium skor med öppen tå på torsdag. Fanns inga i min shop här hemma. Får se om dom har det i Örebro.

Han springer helt kanon när det går långsammare. Men ökar man lite så svänger han gärna baken åt vänster.

Nästa steg blir nu alltså att:
1)Byta framskor.
2)Skritta med tryckvagnen för att stärka bak.
3)Equiterapeut i slutet av månaden.

Hoppas det gör någon skillnad..

Senast ändrad:

Nästa steg blir nu alltså att:
1)Byta framskor.
2)Skritta med tryckvagnen för att stärka bak.
3)Equiterapeut i slutet av månaden.

Nu har framskorna bytts ut mot bakvända aluminiumskor med öppen tå. Måste bara berömma den underbare hovisen som kommer så fort jag ringer på han! :angel::love: En sån borde alla ha! *hehe*

Tid hos equiterapeuten är oxå på G. Blir så fort som det blivit nog många hästar häromkring. Vilket inte borde ta så lång tid.

Och ikväll ska vi ut o skritta!

Pålle är från och med idag installad igen. Ska bli skönt faktiskt. Veta att han får vara inne o vila sig o sina ben på nätterna.

Körde lite igår och efter ett mindre missöde (som vi inte ska gå närmare in på just nu:angel:) trampade han sig på ballen på vf. Blödde lite när jag kom till stallet. Visade sig bara vara en ytlig skada. TUR!

Han har även dragit på sig något konstigt med ena ögat. Det började med att det rann ur båda ögonen. Mest ur högra. Han var tydligt irriterad o ville inte riktigt öppna det. Antog då att det var av flugorna så jag tvättade rent och satte på flughuvan. Visst blev han bättre. Det slutade rinna och han öppnar ögona helt. MEN, något knepigt är det med just högra ögat fortfarande. Det blev som en grå fläck i ögonvrån. Det är nästan som ett "sår". (svårt att fånga på bild, annars skulle jag fota o visa)
Tänkte ringa distrikts.vet. om någon ögonsalva men han har semester så det får vänta.
Åkte till apoteket iaf o rådfrågade där och fick med mig en ögonsalva därifrån som skulle vara bra för irriterade ögon. Så, vi får se hur det utvecklar sig..

En grå fläck tyder på svullnad i ögat. Det kan t ex vara ett hornhinnesår han fått. Det bör undersökas så att hästen får rätt behandlig snabbt för att undvika tråkiga komplikationer. För att se om det är ett hornhinnesår lägger vet färgad vätska i ögat, då syns det tydligt om hornhinnan är skadad.

Om du läser lite noggrannare så ser du att jag skriver att Travbanekliniken använder sitt rullband mest till halskoll under arbete.

Jag har varit på Euro-vets och vet hur de gör. Många är nöjda och några hästar är döda i onödan...

Fattade fel då :o
Ville bara dela med mig av min åsikt!

Har en fundering..

Hästen travar alltså kanon i joggingtempo. Men när det går lite fortare så svänger han baken åt vänster.

Hovbölden är borta. Vet. har böjt igenom benen utan reaktion. Vi har bytt framskor och bakskor (aluminium bakvända med öppen tå fram och järnskor som sticker ut lite längre bak). Han har också varit hos equiterapeuten 2 ggr och en tredje gång blir nu i slutet av månaden.

Såå, kan det vara så att hästen inte är halt nu. Han kanske bara uppfattas som halt och konstig eftersom han fortfarande är ganska sned i bak? (ska ta kort på det sen o visa om jag kommer ihåg) Eller är det bara jag som vägrar ge upp..? :(

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 091
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Hästvård Tyvärr så har min häst haft mer problem än han varit bra den sista tiden. Mina tankar har börjat snurra om att är det verkligen rätt att...
Svar
10
· Visningar
2 011
Senast: Zevzan
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 971
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka