vart vänder man sig när vet. inte hittar något?

Sv: vart vänder man sig när vet. inte hittar något?

JAADÅ! Tro mig! :angel::rofl:
Men tråkigt iaf, hoppas allt löser sig till slut!

jag är förstås tveksam till det. han verkar t.o.m. lite halt av det nu.. :(

Angående smärtstillande, var det även antiinflammatoriskt, eller var det för att hästen skulle belasta mindre felaktigt eller vad var motiveringen till smärtstillande? De åsikter jag hört (från vet) har snarare varit att det fungerar som att ta en alvedon regelbundet, man får smärtlindring och det känns bättre, men risken att det kommer tillbaka efter behandlingen är ganska stor.. (dessutom finns det ju risk att man råkar överanstränga för att hästen känns fräsch elle att hästen själv överanstränger/skadar sig pga att den inte känner smärta på samma sätt). Men som sagt, vore intressant att höra motiveringen.

fenylbutazon var det vi fick utskrivet.
han skulle få det för att ta reda på om han har ont någonstans eller om han helt enkelt travar så för att "rädda upp" det sneda påskjutet i bak. om du förstår?

Aha, då är jag med! :idea: Låter faktiskt som en vettig idé, i felsökningssyfte.

Håll oss uppdaterade! :)

Aha, då är jag med! :idea: Låter faktiskt som en vettig idé, i felsökningssyfte.

Håll oss uppdaterade! :)

ja, de ska ja göra!

måste vänta ut detta såret/hältan först tänkte ja innan ja ger smärtstillande.

uppdaterar lite nu!

pållen var igår lite smått halt i vf. (antagligen p.g.a. såret). Jag ringde vet. eftersom jag tyckte pållen va slö och så klart - halt !
hon sa att ja skulle ta tempen (37,4), samt linda om såret o se om det blev bättre. Annars skulle ja ringa för att få medicin..

iaf, idag var han inte längre halt.. och mycket piggare igen. :)
så, om allt går som det ska så ska jag börja ge honom smärtstillande imorrn och skritta igång honom igen för att sedan testa efter en vecka hur han rör sig i liiite snabbare trav.

So, wish me luck!

Din halta häst som veterinären inte hittade nått fel på. Symptomen du beskriver uppkommer oftast av illasittande sadel. När man byter sadel till en sån häst så musklar den om sig så fort i början att an oftast måst ebyta sadel väldigt ofta, typ en gång i månanden eller så. Därför är en luftsadel bäst, bara att pumpa om varje gång hästen musklat om sig.

Ojdå, jag läste bara det första inlägget, där stod det att hon red honom på rakbanan. Men strunt samma, en sele har ännu mindre anläggningsyta än en sadel och den ger ännu värre tryck om det vill sig illa. Min egen tävlande travare tex kan bara ha sele på sig i löp sen måste han vara sellös i 14 dagar innan han är normal igen.

Ojdå, jag läste bara det första inlägget, där stod det att hon red honom på rakbanan. Men strunt samma, en sele har ännu mindre anläggningsyta än en sadel och den ger ännu värre tryck om det vill sig illa. Min egen tävlande travare tex kan bara ha sele på sig i löp sen måste han vara sellös i 14 dagar innan han är normal igen.

Ok då är jag med. Vi har en sk högmanksele, nån som är intresserad av den? Funkar iaf superbra på hög mankade saker & inget tryck.

Fast det är inte PÅ manken som det blir så här utan bakom den och på "fläskbullarna" på sidorna.

guuuud, jag blir galen på detta alltså. Det är helt hopplöst.

Kom till stallet igår på kvällen för att ge dom lite mat. Då är pålle halt igen (vf). Nästan mer den här gången. Nu ser såret ganska bra ut så jag är tveksam om de beror på det. Iaf så var han lite svullen i benet (senorna?) med lite puls. Tog tempen och den visade 38,2.
Jag fattar ingenting..? :confused::(

Djurjouren: Det var så du menade alltså.. Förstår hur du tänker men jag är 100% säker på att det inte är felet för min häst. Kör honom för det mesta och rider bara ibland. Sadeln sitter finfint. Selen också för den delen.
Men tack ändå för att du delar med dig av dina tankar!

guuuud, jag blir galen på detta alltså. Det är helt hopplöst.

Kom till stallet igår på kvällen för att ge dom lite mat. Då är pålle halt igen (vf). Nästan mer den här gången. Nu ser såret ganska bra ut så jag är tveksam om de beror på det. Iaf så var han lite svullen i benet (senorna?) med lite puls. Tog tempen och den visade 38,2.
Jag fattar ingenting..? :confused::(

Djurjouren: Det var så du menade alltså.. Förstår hur du tänker men jag är 100% säker på att det inte är felet för min häst. Kör honom för det mesta och rider bara ibland. Sadeln sitter finfint. Selen också för den delen.
Men tack ändå för att du delar med dig av dina tankar!

Jag är ingen expert på detta området, men jag hade en häst under förra sommaren som under sina år haft liknande symptom som du beskriver. Hon var behandlad för inflammation i benen ett par gånger, och då hade symptomen försvunnit efter en tid.
Dock blev hon halt under sin tid hos oss, och vi bestämde oss för att åka till klinik och röntga.

Hon hade hovbroskförbening, en kronisk åkomma som är ärftlig och obotlig. Den går att behandla för att dämpa symptomen, men inte att bota.
Eftersom den sitter i kotan/hoven syns det inte förns man bedövat även kotan bid böjprov. Ofta kommer symptomen i vågor, blir sämre och sedan bättre igen ett tag.

Kanske har din häst denna åkomma? Jag hoppas inte det, för det är inte roligt, men risken finns kanske.

Jag är ingen expert på detta området, men jag hade en häst under förra sommaren som under sina år haft liknande symptom som du beskriver. Hon var behandlad för inflammation i benen ett par gånger, och då hade symptomen försvunnit efter en tid.
Dock blev hon halt under sin tid hos oss, och vi bestämde oss för att åka till klinik och röntga.

Hon hade hovbroskförbening, en kronisk åkomma som är ärftlig och obotlig. Den går att behandla för att dämpa symptomen, men inte att bota.
Eftersom den sitter i kotan/hoven syns det inte förns man bedövat även kotan bid böjprov. Ofta kommer symptomen i vågor, blir sämre och sedan bättre igen ett tag.

Kanske har din häst denna åkomma? Jag hoppas inte det, för det är inte roligt, men risken finns kanske.

jadu, det är väl inte omöjligt att det är något sådant kanske.. Men borde inte vet. ha kunnat tänka ut det när vi var där?

ska ringa henne nu och höra vad hon tror om saker o ting. Hästen är idag Stuphalt på v.f. Han haltar ordentligt och vill inte gärna stödja på benet helt. När han äter (t.ex) så står han gärna och lyfter benet lite, lixom bara nuddar med tån i marken.
Han känns även lite svälld i senorna och det verkar gå ner som två "trådar" på varje sida av kotan som han är lite svullen i oxå..(Någon som vet vad det är jag syftar på? ) Han har även lite högre puls just vid senorna. Ingen onormal värme i varken ben eller hov.
Tog tempen idag oxå.. 37,2. Alltså ingen feber nu iaf.

Vet inte vad jag ska ta mig till... :(

jadu, det är väl inte omöjligt att det är något sådant kanske.. Men borde inte vet. ha kunnat tänka ut det när vi var där?

ska ringa henne nu och höra vad hon tror om saker o ting. Hästen är idag Stuphalt på v.f. Han haltar ordentligt och vill inte gärna stödja på benet helt. När han äter (t.ex) så står han gärna och lyfter benet lite, lixom bara nuddar med tån i marken.
Han känns även lite svälld i senorna och det verkar gå ner som två "trådar" på varje sida av kotan som han är lite svullen i oxå..(Någon som vet vad det är jag syftar på? ) Han har även lite högre puls just vid senorna. Ingen onormal värme i varken ben eller hov.
Tog tempen idag oxå.. 37,2. Alltså ingen feber nu iaf.

Vet inte vad jag ska ta mig till... :(

Oj, det där lät inget vidare...
De två "trådarna" du nämner på var sida om kotan är förmodligen gaffelbandsgrenarna. Finns det en svullnad där och han verkar ha problem med att stödja på benet då skulle jag nog lägga ett gipsbandage på och snarast boka tid för en ultraljudsundersökning. Med tanke på de problem du beskrivit tidigare i tråden rör det sig troligen om en gaffelbandsskada (fast jag hoppas verkligen att jag har fel...)

Oj, det där lät inget vidare...
De två "trådarna" du nämner på var sida om kotan är förmodligen gaffelbandsgrenarna. Finns det en svullnad där och han verkar ha problem med att stödja på benet då skulle jag nog lägga ett gipsbandage på och snarast boka tid för en ultraljudsundersökning. Med tanke på de problem du beskrivit tidigare i tråden rör det sig troligen om en gaffelbandsskada (fast jag hoppas verkligen att jag har fel...)

usch.. hur stor chans kan han isf ha att bli bra? (och då menar jag nog bra för att hålla för träning/tävling)

har försökt ringa vet. hela dagen, men det är upptaget.. :(

usch.. hur stor chans kan han isf ha att bli bra? (och då menar jag nog bra för att hålla för träning/tävling)

har försökt ringa vet. hela dagen, men det är upptaget.. :(

Ring en Atg klinik ell den jag tipsade om. Det beror helt på hur svår skadan är. Allt från 2 mån konvalecens & uppåt.

Men kom å tänka på en sak.. Är han som Bullig på baksidan av kotan? Går som på eld ibland & ohalt ibland?

Ring en Atg klinik ell den jag tipsade om. Det beror helt på hur svår skadan är. Allt från 2 mån konvalecens & uppåt.

Men kom å tänka på en sak.. Är han som Bullig på baksidan av kotan? Går som på eld ibland & ohalt ibland?

ringde vet förut. hon tyckte jag skulle kolla upp hoven - vilket jag gjorde. drog av framskon o klämde med visitertång utan reaktion.

lite smått "bulligt" på båda sidor av kotan, ganska långt bak samt på senorna. Och precis som du säger är han bättre ibland och mkt sämre ibland.
vad var det du tänkte på?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 091
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Hästvård Tyvärr så har min häst haft mer problem än han varit bra den sista tiden. Mina tankar har börjat snurra om att är det verkligen rätt att...
Svar
10
· Visningar
2 011
Senast: Zevzan
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 971
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka