vart vänder man sig när vet. inte hittar något?

Sv: vart vänder man sig när vet. inte hittar något?

Min donna fick så, bra ibland dålig ibland. Hade på zink bandage för jag trodde det var böjsena. Men sen blev hon bra, så jag skrittade henne å provade jogga. Då var hon BLOCK halt. Åkte till kliniken 2 dagar senare å bad om rtg av hov... en rejäl Hovbensfraktur. Hon reagerade inte alls på visitertången, vilket både vet & hovslagare där tyckte hon borde ha gjort med den genomgående sprickan.

Hon fick gips, boxvila som inte gick att ha henne på & sen gick gipset av stup i kvarten. Så hon släpptes på bete maj-juli & sen skoddes hon med ringsko. Vet besök var 6:e vecka för nya plåtar. Hon läkte ihop & tävlar idag.

Senast ändrad:

okej..

igår kväll när jag kolla på honom såg det ut som det rann något längs utsidan hoven.. Och jag klämde lite i kronranden och där ömma han rejält. Så det borde vara en hövböld. Hovis kommer o kollar på honom imorrn.
Imorse var han mkt bättre, haltade inte lika mkt. Dock var han mkt tjockare i senorna. Kan det vara så att han har en hovböld OCH något mer?
Vet. som jag prata med trodde med på att det kom från hovbölden. Och att svullnaden borde gå ner bara bölden försvinner.

Jag vet inte vad jag ska tro riktigt.. Men håller såklart tummarna för att det "bara" ska vara en hovböld.
Frågan kvarstår dock var denna konstiga hälta/rörelsestörning kommer ifrån...? (Trådens grundfråga)

Var noga med att skydda honom så han inte känner att han går på sig. Det är helt omöjligt att säga något utan att ha sett hästen men att åka till en annan veterinär verkar vara en bra ide om han inte blir markant förbättrad av massör och ET.

Ett löpband kan vara bra om man har svårt att se varifrån problemet kommer. Dock brukar en vet kunna se samma sak bra vid arbetsprov på bana med följebil. På flera kliniker finns löpband som komplement vid hältundersökningar, t ex Travbaneklinken i Halmstad, men det blir ju långt för dig.

Travbanekliniken har väl inget rullband? Eller har dom? Eurovets har ju rullband annars och dom är väldigt duktiga. Fast dom har ju så jäkla lång väntetid och så är det långt att åka från Värmland kanske.

uppdaterar lite nu igen.

han är nästan haltfri nu, och hovbölden har hittat sin väg ut genom kronranden. Den satt så djupt inne så det var omöjligt att "klämma" fram någon reaktion med visitertången.
Så, det är bra så långt iaf. Om inte något oväntat händer. Tänker låta hovis kolla på det imorrn iaf, även om han kanske inte kan göra något.

Sen är det bara att sätta igång o skritta igen antar jag. Och fortsätta sökandet efter den förbannade hältan/rörelsestörningen..

idag var hovis ute o kollade hoven. Han tyckte vid första anblicken att det såg ut som bölden klarat ut sig själv eftersom det kommer ut genom kronranden. Men iaf så klämde vi igen med visitertången utan reaktion. Hovis tyckte dock att vi skulle testa att skära lite i sulan för att kolla så de inte var något kvar.
Hans ansikte blev såhär: :eek::eek: när han såg hur det såg ut "under" där. Han sa att det var länge sen han såg en sådan "stor" hovböld och att hästen måste vara en riktig järnhäst som inte visat mer smärta.
Han trodde även att det var denna hovbölden som är orsaken till ALLA mina problem med hästen - nickandet osv.
Så nu är det bara att hålla tummarna för att detta gör susen.

Ska försöka ta en bild på hoven så ni får se vad jag pratar om. Ungefär halva sulan är bortverkad.. :( Men nu ska han iaf inte behöva ha ont av bölden mer.

Usch!
Men skönt att ni hittat problemet iaf och att det inte var något "värre"... Hovbölder brukar ju alltid bli bra till slut. :)

Usch!
Men skönt att ni hittat problemet iaf och att det inte var något "värre"... Hovbölder brukar ju alltid bli bra till slut. :)

ja, precis. hoppas nu att det "bara" är hovbölden. Så det inte kommer fram mer överraskningar sen..

Senast ändrad:

här kommer lite bilder på hoven från idag..

pållen har ingen feber längre (37,2) och får idag stå inne eftersom det regnar o är geggigt i hagen..

kronranden - visar såret där bölden började komma upp i tisdags.
DSCN1032.jpg

Bild på hoven underifrån. Man ser inte riktigt hur djupt/stort det är. Ska försöka ta bättre bilder framöver.
DSCN1028.jpg

DSCN1027.jpg

AJAJAJ!!
:eek: :cry:

Hoppas den repar sig snabbt!

mm, det hoppas jag oxå.. Lider så med min stackars gubbe.. Tänk vad ont han måste ha haft - Såååå länge... :crazy::cry:

Ska hålla er uppdaterade med hur han återhämtar sig..

mm, det hoppas jag oxå.. Lider så med min stackars gubbe.. Tänk vad ont han måste ha haft - Såååå länge... :crazy::cry:

Ska hålla er uppdaterade med hur han återhämtar sig..

Såå skönt att ni hittat felet! Hovbölder kan ju vara luriga så du är nog inte ensam om att ha blivit "lurad"...
Hoppas nu att det börjar fungera med hästen. Förresten, min mor köpte en travare för 10-talet år sedan som det varit mycket krångel med utan att någon hittat felet. När hovslagaren var där och skodde hästen första gången verkade han fram en gammal hovböld av en ren händelse. Svart illaluktande var kom ut och efter det var det aldrig mer bekymmer med den hästen. En liten solskenshistoria, vi får hoppas att du får ha samma tur nu! :)

Såå skönt att ni hittat felet! Hovbölder kan ju vara luriga så du är nog inte ensam om att ha blivit "lurad"...
Hoppas nu att det börjar fungera med hästen. Förresten, min mor köpte en travare för 10-talet år sedan som det varit mycket krångel med utan att någon hittat felet. När hovslagaren var där och skodde hästen första gången verkade han fram en gammal hovböld av en ren händelse. Svart illaluktande var kom ut och efter det var det aldrig mer bekymmer med den hästen. En liten solskenshistoria, vi får hoppas att du får ha samma tur nu! :)

ja, jag hoppas verkligen att det bara är det som är orsaken nu..
När jag sa till vet. vad hovis sagt om detta så skrattade hon bara. (hovis tyckte ju att det verkade som om detta var orsaken till alla problem, men enligt vet. så skulle inte det kunna vara möjligt eftersom han haft problem så länge)

han tappa det där bandaget på hoven igår. Så då var allt fullt av grus..
Sköljde rent så gott det gick och satte på nytt bandage..
Hoven såg helt ren ut från "var" iaf.

Tror ni han kan ta skada av att bandaget åker av? Isf måste han ju stå inne hela dagarna.. :(

Ska ringa hovis o fråga lite vad han tycker..

han tappa det där bandaget på hoven igår. Så då var allt fullt av grus..
Sköljde rent så gott det gick och satte på nytt bandage..
Hoven såg helt ren ut från "var" iaf.

Tror ni han kan ta skada av att bandaget åker av? Isf måste han ju stå inne hela dagarna.. :(

Ska ringa hovis o fråga lite vad han tycker..

Egentligen ska man ju gipsa för att skydda på bästa sätt. Jag vet ju inte om ni hade gjort det. Att han tappade bandaget ska nog inte innebära bekymmer så länge det inte är väldigt blött och lerigt ute.
Hur länge skulle han ha bandaget?
När jag haft nån hovböld har de fått gå gipsade/bandagerade 3-5 dagar därefter har jag skott med sula, lite beroende på hur det sett ut givetvis, både i hoven och i utemiljön. HAr man fått verka upp ett stort hål tar det givetvis längre tid och man vill ju hålla koll.
När hästen är helt ohalt ska du normalt sett kunna sko igen.

Egentligen ska man ju gipsa för att skydda på bästa sätt. Jag vet ju inte om ni hade gjort det. Att han tappade bandaget ska nog inte innebära bekymmer så länge det inte är väldigt blött och lerigt ute.
Hur länge skulle han ha bandaget?
När jag haft nån hovböld har de fått gå gipsade/bandagerade 3-5 dagar därefter har jag skott med sula, lite beroende på hur det sett ut givetvis, både i hoven och i utemiljön. HAr man fått verka upp ett stort hål tar det givetvis längre tid och man vill ju hålla koll.
När hästen är helt ohalt ska du normalt sett kunna sko igen.

han skulle iaf ha bandaget i 3 dagar minst. Det skulle läggas om en gång om dan.

Idag ser han inte halt ut alls i skritt. (har inte kollat i trav). Dock så är han inte helt hundra i benet. Liiiite tjockare i vf än hf fortfarande. Men, det kanske försvinner bara man börjar skritta med honom?

Ska ringa hovis nu, se vad han säger. Det kanske är dax att sko snart.
Men, när man har sula på då, vad ska man ha mellan? Tycker det borde bli massa bakterier och grejer mellan sulan o hoven? :confused:

Har inte läst hela tråden så jag ber om urskäkt om jag upprepar något men det verkar ju som ni hittat ett problem!
Hoppas att det läker ut bra men tänk lite på att om han gått med detta länge så har han troligtvis belastat övriga ben som kompensation (kanske andra benet??). Några besök till hos ET är nog inte fel och lite rehabträning när han är ohalt igen. Det tar ett tag att få de söta djuren att förstå att det inte längre gör ont så de använder muskler och ben rätt igen. De har precis som vi smärtminne :crazy: Lycka till!! :)

Travbanekliniken har väl inget rullband? Eller har dom? Eurovets har ju rullband annars och dom är väldigt duktiga. Fast dom har ju så jäkla lång väntetid och så är det långt att åka från Värmland kanske.

Jo det har de, men jag tror inte de använder det jätteofta för att diagnostisera hältor utan mest för att kolla halsar under arbete.

Euro-vets gör stora missar ibland... Men hittar ingen annan något fel kan det vara ett bra alternativ.

Har inte läst hela tråden så jag ber om urskäkt om jag upprepar något men det verkar ju som ni hittat ett problem!
Hoppas att det läker ut bra men tänk lite på att om han gått med detta länge så har han troligtvis belastat övriga ben som kompensation (kanske andra benet??). Några besök till hos ET är nog inte fel och lite rehabträning när han är ohalt igen. Det tar ett tag att få de söta djuren att förstå att det inte längre gör ont så de använder muskler och ben rätt igen. De har precis som vi smärtminne :crazy: Lycka till!! :)

tack!
det stämmer precis som du skriver, att han fuskat med att använda vissa muskler o så. Främst v.b. eftersom han varit sned i korset. Vi har haft ET på honom 2 ggr och mer ska det bli bara hovbölden fått läka ut.

En klinik utanför Halmstad, veterinär Per Spångfors.

Förhoppningsvis har du hittat felet på din häst nu :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 091
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Hästvård Tyvärr så har min häst haft mer problem än han varit bra den sista tiden. Mina tankar har börjat snurra om att är det verkligen rätt att...
Svar
10
· Visningar
2 011
Senast: Zevzan
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 971
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka