Värnplikt återinförs.

Tex Pragvåren är ett rätt så bra skolboksexempel på hur en stormakt kör över ett litet land.

Det där med att inte acceptera invasionen låter så naivt. Kanske funkar det om vi blir invaderade av Danmark eller Norge.
Vietnam är ett exempel på att en stormakt inte alltid kan köra över ett land.

Och om Ryssland verkligen är helt inblandade i Ukraina, så verkar det inte vara så lätt där heller...

Jag kommer fly om möjligt, försöka skicka mina barn till släktingar utomlands men visst i en desperat situation kommer jag ta till vapen.

FYI: Om du har organiserat dig med andra likasinnade innan du tar till vapen (dvs hos ditt samhälles försvar) har du mångdubblat dina chanser i en sån situation.

Jag skulle inte försvara Sverige som nation.
Canada hade funkat fint. Eller Island.

Däremot skulle jag inte tveka en sekund om det gällde mitt barns liv. Och därför skulle jag hellre fly till världens ände än riskers hans liv i armén.
Okej, om du inte är beredd att försvara det land du är medborgare i så ska du nog mycket riktigt flytta till ett land där du passar bättre att vara medborgare i och som du känner dig redo att försvara. Så långt är jag med. Men logiken att flytta till ett natoland som faktiskt är inblandat i krig gör risken bara större att hamna mitt i ett, så där hänger jag inte riktigt med. Natomedlemskap handlar ju inte bara om pengar, det krävs militära insatser vid behov också. Jag vet uppriktigt inte var du logiskt skulle behöva emigrera till för att minska risken att din son en dag skulle bli inkallad i militär krigstjänstgöring. Vatikanstaten kanske, om inte IS invaderar och införlivar landet i sitt kalifat? ;)
Sanningen är nog den, att vara fullblodspacifist i dag som världen ser ut är inte ett lätt uppdrag.

nej, nej, nej! det var just det jag försökte undvika. genom att inte vara supertydlig med vad jag än menade med "svensk" så baserade du halva ditt inlägg på invandrare svenskar som har upplevt krig. det tycker jag var en onödig och ful argumentationsteknik för ditt case.

Vaddå ful argumentationsteknik?
Räknas man inte om man inte är etnisk svensk?

Nej, "gemene svensk" har inte varit i krig.
Men VÄLDIGT många svenskar har varit i krig.

Och jag är övertygad om att det finns många människor i Sverige som skulle kunna upplysa dig om hur det är - oavsett etnicitet, och jag tänker nu på min kompis som jag nämnde tidigare som varit i Afghanistan som svensk officer. Hennes lillebror, som också är yrkesmilitär, har också varit i krig. På riktigt.
Och om jag som ganska genomsnittlig svensk känner tre personer (mina föräldrars gode vän, och min kompis och hennes lillebror) som är helt etniska svenskar och som har varit i krig i modern tid, så borde det vara ganska vanligt i Sverige att man känner eller känner till någon som varit i krig.
Sådana individer kan säkert dela med sig till dig om vad krig innebär.

Inte för att jag tror att det blir krig i Sverige när som helst, utan för att du skriver att det blir överdrivna beskrivningar av hur krig ser ut.

Jag skulle bara vilja flika in här när det gäller äldrevården: Det snackas om att ungdomar ska agera sällskap, prata och hålla handen. Det känns som att nedvärdera den äldre. Låt de äldre välja själva vem och vilka de ska umgås med. Vissa kanske tycker att det är jättetrevligt att sitta och snacka med nån lätt uttråkad 20-åring som fått i uppdrag att vara lite allmänt godhjärtad. Kan tänka mig att många skulle vara av direkt motsatt åsikt. Behandla äldre som vuxna tänkande människor, skapa hellre fler naturliga träffpunkter! Låt dom bli omhändertagna av professionell personal och inte bli objekt för nån slags praktikantbaserad dagisverksamhet!

Jag håller med dig, men för att ge äldre möjlighet att ta sig ut och träffa andra människor så behöver de ofta hjälp med det praktiska runtomkring och där skulle även en lätt uttråkad 20-åring vara till nytta. Det är ju inte ovanligt att äldre blir sittandes inne eftersom ingen har tid att hjälpa dem att rent praktiskt ta sig utanför dörren. Alla kan ju rulla en rullstol en tur på stan utan utbildning.

Jag vet inte om sjukvårdplikt hade varit en bra ide så som det beskrivs i tråden, men jag hade gärna sett att a-kassa/aktivitetsersättning kom med krav på att man gav något till samhället några timmar i veckan. Jag tror att även en lätt uttråkad praktikant kan göra nytta för de äldre.

Jag tycker att värnplikten är en bra ide. Dels i förebyggande syfte om det skulle bli oroligheter, men också för att militären kan göra mycket gott även i fredstider. Till exempel hjälpa till vid översvämningar och liknande.

Men seriöst du tror väl inte på fulla allvar att det är så enkelt som att man accepterar en invasion eller inte om den skall vara lyckad eller inte?

Vad är enkelt med det? Det förstår jag inte. Att fortsätta driva motstånd när människor kring en dör i en rasande takt?

Du förklarade inte hur invasionen kan ses som lyckad om varje människa man möter vägrar samarbeta och försöker döda dig vid första bästa tillfälle? Vad har då lyckats? Förklara gärna.

Så jo, till syvende och sist kokar det ned till det. Antingen bryts motståndet ned eller så kvarstår majoriteten i motstånd. Definition av att lyckas, tycker jag. Men på intet sätt enkelt eller okomplicerat.

Jag flyr gladeligen. Skiter i om det är fegt. Är gärna feg om det räddar min familj.
+1 på den. Aldrig att mina barn ska behöva dö med vapen i hand om det finns möjlighet att inte göra det. Bättre fly än illa fäkta, jag skiter i om vissa tycker det är fegt. I första hand hade jag flytt, eller åtminstone skickat iväg ungarna. Inte ett dugg intresserad att slåss och dö för Sveriges skull. Nu är jag inte särskilt orolig för att det skulle ske under min livstid dock.

Jag håller med dig, men för att ge äldre möjlighet att ta sig ut och träffa andra människor så behöver de ofta hjälp med det praktiska runtomkring och där skulle även en lätt uttråkad 20-åring vara till nytta. Det är ju inte ovanligt att äldre blir sittandes inne eftersom ingen har tid att hjälpa dem att rent praktiskt ta sig utanför dörren. Alla kan ju rulla en rullstol en tur på stan utan utbildning.

Jag vet inte om sjukvårdplikt hade varit en bra ide så som det beskrivs i tråden, men jag hade gärna sett att a-kassa/aktivitetsersättning kom med krav på att man gav något till samhället några timmar i veckan. Jag tror att även en lätt uttråkad praktikant kan göra nytta för de äldre.
När jag just slutat grundskolan och i väntan på att komma in på en annan skola så blev jag skickad på praktik på en långvårdsavdelning .Helt outbildad där jag fick göra saker som att hjälpa folk med deras morgontoalett mata dom som inte kunde äta själv och sköta deras hygien både uppe och nere och mycket andra saker åxo! Personalen var nöjda då dom blev lite avlastade med enklare sysslor !

Vietnam är ett exempel på att en stormakt inte alltid kan köra över ett land.

Och om Ryssland verkligen är helt inblandade i Ukraina, så verkar det inte vara så lätt där heller...
Klart att det finns tillfällen när det inte lyckas, annat har jag inte skrivit. En vanlig orsak till misslyckanden är att den invaderade makten inte gjort sin hemläxa korrekt och en släng av "Högmod går före fall".

Men däremot påstå att en invasion blir hindrad bara folk inte accepterar den är ju en aning naivt. För alla de gånger en invasion har lyckats betyder det att det var befolkninges fel som tydligen inte var tillräcklig i sitt oaccepterande av invasionen?

Klart att det finns tillfällen när det inte lyckas, annat har jag inte skrivit. En vanlig orsak till misslyckanden är att den invaderade makten inte gjort sin hemläxa korrekt och en släng av "Högmod går före fall".

Men däremot påstå att en invasion blir hindrad bara folk inte accepterar den är ju en aning naivt. För alla de gånger en invasion har lyckats betyder det att det var befolkninges fel som tydligen inte var tillräcklig i sitt oaccepterande av invasionen?

Ja, motståndet gick att bryta ned tills det blev för litet = en kvarvarande majoritet accepterar invasionen. Någons fel? Nej, enkel logik.

Vad är enkelt med det? Det förstår jag inte. Att fortsätta driva motstånd när människor kring en dör i en rasande takt?

Du förklarade inte hur invasionen kan ses som lyckad om varje människa man möter vägrar samarbeta och försöker döda dig vid första bästa tillfälle? Vad har då lyckats? Förklara gärna.

Så jo, till syvende och sist kokar det ned till det. Antingen bryts motståndet ned eller så kvarstår majoriteten i motstånd. Definition av att lyckas, tycker jag. Men på intet sätt enkelt eller okomplicerat.
Är en invasion endast lyckad om alla invånarna helt går upp i det invaderade landet och börja dyrka det, ja då har väl väldigt få invasioner lyckats.

Men nu vet vi det. Bara ingen accepterar att bli invaderad så blir det bra. De länder som har blivit invaderade får liksom skylla sig själva. De ville inte tillräckligt mycket.

Är en invasion endast lyckad om alla invånarna helt går upp i det invaderade landet och börja dyrka det, ja då har väl väldigt få invasioner lyckats.

Men nu vet vi det. Bara ingen accepterar att bli invaderad så blir det bra. De länder som har blivit invaderade får liksom skylla sig själva. De ville inte tillräckligt mycket.

Uppenbarligen har vi inte i närheten samma definitioner och kommer inte nå fram till varandra, när du inte ens vill försöka berätta vad du menar. Ingen av de fåntrattiga slutsatser du kommer med har med mina inlägg att göra, alls.

Uppenbarligen har vi inte i närheten samma definitioner och kommer inte nå fram till varandra, när du inte ens vill försöka berätta vad du menar. Ingen av de fåntrattiga slutsatser du kommer med har med mina inlägg att göra, alls.
Nej jag har svårt för din romantiserande bild av en invasion och befolkningens "accepterande" av den.

När jag just slutat grundskolan och i väntan på att komma in på en annan skola så blev jag skickad på praktik på en långvårdsavdelning .Helt outbildad där jag fick göra saker som att hjälpa folk med deras morgontoalett mata dom som inte kunde äta själv och sköta deras hygien både uppe och nere och mycket andra saker åxo! Personalen var nöjda då dom blev lite avlastade med enklare sysslor !

Jag tycker inte att det är en vettig ide att låta praktikanter hjälpa till med saker som personlig hygien, det borde lämnas till den utbildade personalen.

Nej jag har svårt för din romantiserande bild av en invasion och befolkningens "accepterande" av den.

Jag har förstått det...

Jag vet inte riktigt var i logiken jag tappar dig, men jag anar att det är redan vid ordet "acceptera".

För dig verkar "acceptera" mest vara något slags inåtriktat köksbordsbeslut, man kan sitta och älta med sympatisörer och säga att "fan, ryssen måste ut". Något man bara kan säga att man är för eller emot, utan att behöva ta personliga konsekvenser för.

För mig är "acceptera" hårt kopplat till den stund man slutar göra aktivt och passivt motstånd mot invasionsmakten. Då har man i praktiken accepterat invasionen. När tillräckligt många slutat göra motstånd, är invasionen lyckad. Då kan invasionsmakten börja styra regionen och dra miltiära och ekonomiska fördelar av den.

Det är dit invasionsmakten vill komma genom att döda, hota, tortera, svälta och tusen andra metoder som vi inte berört.

Det finns heller inget absolut svar på om ett kompakt motstånd från dag 1 är bästa vägen att bli av med invasionsmakten. Det finns många andra sätt som kan vara bra, beroende på omständigheterna.

Jag har förstått det...

Jag vet inte riktigt var i logiken jag tappar dig, men jag anar att det är redan vid ordet "acceptera".

För dig verkar "acceptera" mest vara något slags inåtriktat köksbordsbeslut, man kan sitta och älta med sympatisörer och säga att "fan, ryssen måste ut". Något man bara kan säga att man är för eller emot, utan att behöva ta personliga konsekvenser för.

För mig är "acceptera" hårt kopplat till den stund man slutar göra aktivt och passivt motstånd mot invasionsmakten. Då har man i praktiken accepterat invasionen. När tillräckligt många slutat göra motstånd, är invasionen lyckad. Då kan invasionsmakten börja styra regionen och dra miltiära och ekonomiska fördelar av den.

Det är dit invasionsmakten vill komma genom att döda, hota, tortera, svälta och tusen andra metoder som vi inte berört.

Det finns heller inget absolut svar på om ett kompakt motstånd från dag 1 är bästa vägen att bli av med invasionsmakten. Det finns många andra sätt som kan vara bra, beroende på omständigheterna.
En invasionsmakt behöver inte vänta på någon acceptans. De kan börja styra och ställa långt innan dess.

Men nu vet vi det som sagt. De länder som blivit övertaga av en främmande makt får skylla sig själva. De har inte oaccepterat invasionstyrkan tillräckligt mycket.

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 112
Äldre SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
13 021
Senast: Thaliaste
·
Övr. Hund "Ja men MIN hund jagar aldrig, hen är så duktig och skulle aldrig skada fåren!" Tänk att det ska vara så svårt att ge F-N i att rasta...
2
Svar
26
· Visningar
2 934
Senast: BobberiBoo
·
  • Låst
Tjatter På allmän begäran så kör vi en omgång i år också! :D Reglerna: 1. Anmälan sker via PM till Big Santa (Nixehen), mer om anmälan...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 391
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!
  • Parfym