Blue fortsätter med sina dimridåer och kallar invandrarna lågutbildade. Nya fokus och vinklar hela tiden.
Nej invandrarna är inte generellt lågutbildade och nej de är inte ett problem.
I min hemkommun har invandrarna höjt utbildningsnivån eftersom de som kommer har högre utbildning är kommuninnevånaren generellt. Vi behöver dem. De bidrar.
Dessutom är det inte för utbildningsnivån som folk är välkomna hit. De är välkomna för att de inte kunde bo kvar i sin egen bygd. De har flytt.
En del invandrare är ju trots allt väldigt lågutbildade. Och de måste ju matchas på en arbetsmarknad som har krav på gymnasie även för städjobb, ialf de städare som ska få synas. Och genom politiken kan vi anpassa, ge bidrag, öronmärka och ge uppdrag till instanser, företag, myndigheter etc för att kompensera detta eller för att skapa effektiva skolor som är anpassade efter behov. Om inte politiken är alert och ser behovet så väcks ju missnöje, inte minst hos de stackars invandrare som vill jobba, men aldrig får jobb, och då heller inte släpps in i samhället riktigt, som då ger upp och då går det som det går. Det har vi ju mängder av exempel på.
Sen finns det ju en himla massa invandrare som är högutbildade där politiken måste skapa möjligheter att få dem ut i arbete med rätt validering och så mkt svenska och/el engelska som de behöver.
Och sen har vi alla däremellan.
Nu vet jag hur du tänker kring invandringsfrågan och vad du har för yrke, fö samma yrke som jag hade i fyra år, så jag menar inget så, jag menar bara att det faktiskt finns ganska många invandrare (ej majoritet och allt det där) men ändå, många, från somalia och afghanistan tex, som behöver anpassningar för att komma igång. Har vi en effektiv politik som ser det, är alert och tar tag i det på olika sätt, så att alla de stackare som behöver, faktiskt får hjälp, inte bara skydd. Då tror jag att flyktingfrågan hade varit ett betydligt mindre argument för SD att ta. För vad är det då att vara missnöjd över? Att de bara är utländska? Ja, men då så, då kan ju inte SD gömma sig bakom "Vi är inga rasister, vi gillar bara inte flyktingpolitiken", för dem som nu inte fattar bättre.
Något som sällan kommer upp i såna här trådar och som jag undrar över hur det är, i övriga Sverige, men som är väldigt tydligt i min lilla inkokta stad, är att jättemånga invandrare själva är SD. Det är verkligen helt otroligt. På min mans jobb, och vänners jobb (industri) finns massor av invandrare eller andra generationens invandrare och de är riktiga rasister, uttalat, även småchefer. De uttalar sig om andra nationer väldigt svepande, som "okunniga", "lata" och "utnyttjare". De är arga på folk de krigat med innan (Balkan) och tycker att "packet ska ut". Och de hejar på SD utan att riktigt förstå. Det är så tragikomiskt, surrealistiskt och konstigt att jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det finns tom de som tycker att fascismen var bra, då var man trygg, ingen maffia etc. Och Hitler gjorde det han skulle, man ska sköta sig, eller så åker man ut etc etc. Jag hoppas bara det är här...