Skulle tro tanken från alla som föreslagt det är att dom inte ska göra militär grundutbildning utan jobba i vården direkt efter handledning .Alltså sådana som inte passar i militären eller inte vill göra värnplikt som militär.Om jag inte minns fel när jag gjorde lumpen så fanns vapenfri tjänst men kommer inte ihåg vad dom fick göra eller så var fängelse alternativet för dom.Det är inget som kan genomföras idag då det inte finns pengar .Undra om dom lyckas skaka fram så det räcker att utbilda dom som ska utbildas framöver
Nu är ju inte värnplikten allmän plikt utan det talas om 4000 personer/år och dessa ska vara motiverade att söka bortom plikt. Om du menar att en sorts "allmän samhällstjänst" för odiciplinerade vilsna arbetslösa ungdomar skulle inrättas så vet jag inte vad det har med värnplikten att göra?
Ungdomsarbetslösheten har dessutom kraftigt sjunkande siffror, det talas om en ungdomsarbetslöshet som omfattarr i riket någonstans mellan 65-70 000 personer. I dag är dessutom ungdomen bättre och bättre utbildad än någonsin - det är inte ovanligt med 30-åringar som går ut på arbetsmarknaden på riktigt för första gången men de har en sjudädra omfattande utbildning bakom sig och här går de ut och kräver kvalificerade anställningar. Sen ska vi inte glömma att i den statistiken som finns för ungdomsarbetslöshet räknas många av våra nysvenskar in, av de 160 000 flyktingar som kom till sverige under 2015-16 var 70% under 18 år.
Så vem är det som ska göra denna fantastiska samhällstjänst och snacka gamla minnen med våra gamla menar du/ni?