Hundskada på får (varning starka bilder!)

Så här ser ju dock naturen ut. Vet otaliga djur som fallit offer för rovdjur av olika slag (alltså inga tamdjur) där de börjat äta på bytet medans det lever. Det är en "Disneymyt" att rovdjuren smyger fram, väljer ut det svagaste djuret och sen dödar med ett snabbt bett. I "vargjaktstråden" länkades det ju tex till artikel om kviga (tamdjurs/ko) som dödats av varg genom avblodning- de hade ätit upp bakdelen. Inte ett bett i framdelen.
De jagar, biter, drar ner och börjar äta. Sån är naturen. Om bytet är dött eller ej är rovdjuren egalt.

Så här ser ju dock naturen ut. Vet otaliga djur som fallit offer för rovdjur av olika slag (alltså inga tamdjur) där de börjat äta på bytet medans det lever. Det är en "Disneymyt" att rovdjuren smyger fram, väljer ut det svagaste djuret och sen dödar med ett snabbt bett. I "vargjaktstråden" länkades det ju tex till artikel om kviga (tamdjurs/ko) som dödats av varg genom avblodning- de hade ätit upp bakdelen. Inte ett bett i framdelen.
De jagar, biter, drar ner och börjar äta. Sån är naturen. Om bytet är dött eller ej är rovdjuren egalt.

Hundar är inte "naturen", de är vårt ansvar.

Jag är mycket medveten om det - men vi lever i ett land där jakttrycket och skadorna på tamdjur från 400 vargar anses alltför högt - samtidigt som det finns 700 000 - 1 100 000 tamhundar. Det krävs inte att någon större andel av hundarna tillåts driva vind för våg för att de ska orsaka skada.

De flesta av oss har våra hundar för vårt eget höga nöjes skull. Det är vårt ansvar att det inte leder till ett oproportionellt lidande, varken för vilda djur eller tama djur och deras ägare

Det är ändå en djävla skillnad på ett rovdjur som dödar för sin överlevnad och en lös hund som smitit eller har en slapp ägare som inte tar sitt ansvar! :rage:

När vi va i ett hundstall och skulle titta på vår nuvarande hund så satt han i en bur bredvid två karelska björnhundar som va kullsyskon. På buren satt en STOOOR lapp att dessa icke fick adopteras tillsammans.. Och eftersom jag är sjukt nyfiken av mig så frågade jag ju självklart varför dessa inte fick va tillsammans, då berättade föreståndaren att dessa två hade rymt från sin ägare och först dödat grannens 20 tackor, för att sen trigga upp varandra och springa till skogs och döda tre vildsvin. Ett par veckor efter det kom dem loss igen och plockade en björn helt själva! Allt detta för att ägaren tyckte dem va så söööta och gulliga och trodde det skulle vara kul om syskonen kunde va tillsammans, hon hade fått för sig att om man bara gick en runda runt "tomten" så visste hundarna var dessa skulle hålla sig! :banghead: :banghead: :banghead:

När vi va i ett hundstall och skulle titta på vår nuvarande hund så satt han i en bur bredvid två karelska björnhundar som va kullsyskon. På buren satt en STOOOR lapp att dessa icke fick adopteras tillsammans.. Och eftersom jag är sjukt nyfiken av mig så frågade jag ju självklart varför dessa inte fick va tillsammans, då berättade föreståndaren att dessa två hade rymt från sin ägare och först dödat grannens 20 tackor, för att sen trigga upp varandra och springa till skogs och döda tre vildsvin. Ett par veckor efter det kom dem loss igen och plockade en björn helt själva! Allt detta för att ägaren tyckte dem va så söööta och gulliga och trodde det skulle vara kul om syskonen kunde va tillsammans, hon hade fått för sig att om man bara gick en runda runt "tomten" så visste hundarna var dessa skulle hålla sig! :banghead: :banghead: :banghead:
:nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Liknande trådar

Övr. Hund Hur sover era hundar? Gry har en plats nedanför sängen där jag lagt ett tjockt överkast hopvikt, på det ett täcke och sen en filt. Men...
2
Svar
21
· Visningar
1 361
Senast: _Taggis_
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 851
Senast: Fiorano
·
Gnägg Det kan väl inte bara vara jag som råkat ut för att min häst blivit tagen för att vara en annan ras än vad han (den) egentligen är? :D...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
26 677
Senast: Bobloblaw
·
Övr. Hund Min löwchen Ninja är svart och silver. Men har senaste halvåret-året blivit väldigt (!) fläckig i det "svarta" (blekt som på de flesta...
Svar
5
· Visningar
2 743
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama