Värnplikt återinförs.

Jag tycker det är vettigt att nån hjälper till med personlig hygien, om ingen utbildad har den tiden så att den inte skulle bli utförd alls.
Och jag förstår fortfarande inte hurman tänker ö v e r h u v u d t a g e t när man i den här debatten vill lägga tid och pengar som är avsedda för militär grundutbildning - på att sätta folk till ädrevården? Hur faen tänker ni? Svenska regeringen lägger till resurser för att få en "stärkt operativ förmåga i krigsförbanden", och ni vill lägga denna resurs på äldrevården? Är inte syftet att skapa en just militärt operativ förmåga i landet - inte lra soldater hur man byter blöjor på döende sjuka och gamla människor? Jag må vara envis, men nej äldrevården, de gamla, de sjuka, de handikappade vill nog inte ens ha er militära resurs för att snacka gamla minnen med eller ens att de ska byta deras inkontinensskydd. Hur exakt, tror ni att man skapar "stärkt operativ förmåga i krigsförbanden" genom att sätta folk under deras grundutbildning på en post där det krävs en HELT ANNAN grundutbildning för att utföra uppgiften?

En invasionsmakt behöver inte vänta på någon acceptans. De kan börja styra och ställa långt innan dess.

Men nu vet vi det som sagt. De länder som blivit övertaga av en främmande makt får skylla sig själva. De har inte oaccepterat invasionstyrkan tillräckligt mycket.

Vill du fortsätta låtsas vara dum så får du. Men det har inte med min serie av inlägg att göra.

Och nej, de kan inte få någon effektivitet i sitt styrande och ställande om det inte finns någon som samarbetar med dem och om deras representanter blir dödade i vartannat gathörn.

Och jag förstår fortfarande inte hurman tänker ö v e r h u v u d t a g e t när man i den här debatten vill lägga tid och pengar som är avsedda för militär grundutbildning - på att sätta folk till ädrevården? Hur faen tänker ni? Svenska regeringen lägger till resurser för att få en "stärkt operativ förmåga i krigsförbanden", och ni vill lägga denna resurs på äldrevården? Är inte syftet att skapa en just militärt operativ förmåga i landet - inte lra soldater hur man byter blöjor på döende sjuka och gamla människor? Jag må vara envis, men nej äldrevården, de gamla, de sjuka, de handikappade vill nog inte ens ha er militära resurs för att snacka gamla minnen med eller ens att de ska byta deras inkontinensskydd. Hur exakt, tror ni att man skapar "stärkt operativ förmåga i krigsförbanden" genom att sätta folk under deras grundutbildning på en post där det krävs en HELT ANNAN grundutbildning för att utföra uppgiften?

Jag förstår inte alls den här kopplingen till äldrevården heller. Båda områdena behöver mer professionalitet och respekt för yrkeskunskap, men hela tiden verkar det propageras för att uppgifterna kan göras av vem som helst utan kunskaper; och det vare sig stämmer eller är särskilt produktivt i det arbete jag vill bedrivs för att öka statusen och förståelsen för ansvaret dessa yrken medför.

Min man och hans militärkollegor hade för några år sedan (cirka sex år sedan) 14000 i lön. Det är orimligt och lockar få.

Jag har hört liknande siffror för den aktuella yrkesarmen från förra året. Med den lönenivån så kan man inte gå ut och gnälla på att det är svårt att rekrytera.

Vill du fortsätta låtsas vara dum så får du. Men det har inte med min serie av inlägg att göra.

Och nej, de kan inte få någon effektivitet i sitt styrande och ställande om det inte finns någon som samarbetar med dem och om deras representanter blir dödade i vartannat gathörn.
Jag antar att dina argument börjar ta slut nu eftersom du börjar kalla mig dum. :grin:
Jag sänker mig väldigt sällan så lågt att jag fortsätter en diskussion efter något sådant.

Men fortsätt du att läsa dina pojkboksromaner om krig så kan du ju fortsätta med din naiva tro om vad en invasion innebär och hur den går till :up:

Jag antar att dina argument börjar ta slut nu eftersom du börjar kalla mig dum. :grin:
Jag sänker mig väldigt sällan så lågt att jag fortsätter en diskussion efter något sådant.

Men fortsätt du att läsa dina pojkboksromaner om krig så kan du ju fortsätta med din naiva tro om vad en invasion innebär och hur den går till :up:

Nej, jag skriver att du låtsas vara dum för att kunna fortsätta att sätta in dina halmgubbeargument.

Fortfarande har jag inte fått minsta förklaring på vad som menas med en lyckad invasion med fortsatt kompakt och intensivt motstånd från en majoritet av befolkningen, där invasionsstyrkorna och deras medarbetare dör som flugor och ingen i befolkningen samarbetar ett jota.

Vaddå ful argumentationsteknik?
Räknas man inte om man inte är etnisk svensk?

jag blir helt matt, det här fick mig att inte vilja svara alls eftersom det gjorde det klart att just den här poängen har flugit så långt över ditt huvud nu att den typ har flugit in i solen. jag har redan sagt hur det inte spelar nån roll och att du medvetet hängt upp både dig själv och ditt argument på att märka ord. jag vill inte ens gå in på hur du själv inte tyckte att det spelade nån roll för några inlägg sedan.

Nej, "gemene svensk" har inte varit i krig.
Men VÄLDIGT många svenskar har varit i krig.

Och jag är övertygad om att det finns många människor i Sverige som skulle kunna upplysa dig om hur det är - oavsett etnicitet, och jag tänker nu på min kompis som jag nämnde tidigare som varit i Afghanistan som svensk officer. Hennes lillebror, som också är yrkesmilitär, har också varit i krig. På riktigt.
Och om jag som ganska genomsnittlig svensk känner tre personer (mina föräldrars gode vän, och min kompis och hennes lillebror) som är helt etniska svenskar och som har varit i krig i modern tid, så borde det vara ganska vanligt i Sverige att man känner eller känner till någon som varit i krig.
Sådana individer kan säkert dela med sig till dig om vad krig innebär.

för att bemöta kort: jag vidhåller att majoriteten av de som bor i sverige aldrig har upplevt krig.

Inte för att jag tror att det blir krig i Sverige när som helst, utan för att du skriver att det blir överdrivna beskrivningar av hur krig ser ut.

NEJ. aldrig nånsin har jag skrivit att det är överdrivna beskrivningar av hur krig ser ut (i riktiga världen, där de faktiskt sker), jag har bara skrivit att det är överdrivna beskrivningar av hur sveriges framtid ser ut. enligt experter i tråden.

Och jag förstår fortfarande inte hurman tänker ö v e r h u v u d t a g e t när man i den här debatten vill lägga tid och pengar som är avsedda för militär grundutbildning - på att sätta folk till ädrevården? Hur faen tänker ni? Svenska regeringen lägger till resurser för att få en "stärkt operativ förmåga i krigsförbanden", och ni vill lägga denna resurs på äldrevården?
Jag förstår inte alls den här kopplingen till äldrevården heller.
Ponera att vi istället för att (börja) kalla ut 2% av varje årskull ungdomar, kallade ut 100% av dem - för att tjänstgöra till samhällets nytta...

Jag förstår inte alls den här kopplingen till äldrevården heller. Båda områdena behöver mer professionalitet och respekt för yrkeskunskap, men hela tiden verkar det propageras för att uppgifterna kan göras av vem som helst utan kunskaper; och det vare sig stämmer eller är särskilt produktivt i det arbete jag vill bedrivs för att öka statusen och förståelsen för ansvaret dessa yrken medför.
Jag är för allmän samhällsplikt som en utveckling av allmän värnplikt (som är superbra och steg 1).
Det vill säga att när du mönstrar ska du mönstras och se var det i händelse av krig kan vara lämplig att tjänstgöra. Om det det då är i försvarsmakten eller inom vården eller kanske som fastighetsskötare så ska man få den grundutbildning OCH praktik man behöver.
För i händelse av krig måste vissa även de som är krigsplacerade i försvaret ersättas, en förskolelärare i fred kan vara ambulansförare i krig. Och då är kedjan påbörjad.
Det ska inte alls handla om att sätta slöa, omotiverade 20-åringar (vilken fantastisk tilltro till ungdomen det finns i den här tråden) att gå in i avancerade vårdsituationer i fredstid. MEN om kriget kommer har dom haft praktik och en grundläggande utbildning i att ersätta demenssköterskan som efter sin allmänna samhällsplikt och fortsatt efterutbildning är krigsplacerad för att leda ett fältsjukhus för civila.
Men först ska vi ha alldeles vanlig allmän värnplikt. Jag tror det blir superbra och att ingen pacifist kommer att tvingas göra något dom inte vill. Varför skulle Försvarsmakten vilja ha in någon som skulle tjafsa och kämpa emot utbildningen. Och förhoppningsvis sorterar dom även bort olämpliga stridspittar som vill gå i medborgargarden och mucka gräl nyttjande sin utbildning.

Jag är för allmän samhällsplikt som en utveckling av allmän värnplikt (som är superbra och steg 1).
Det vill säga att när du mönstrar ska du mönstras och se var det i händelse av krig kan vara lämplig att tjänstgöra. Om det det då är i försvarsmakten eller inom vården eller kanske som fastighetsskötare så ska man få den grundutbildning OCH praktik man behöver.
För i händelse av krig måste vissa även de som är krigsplacerade i försvaret ersättas, en förskolelärare i fred kan vara ambulansförare i krig. Och då är kedjan påbörjad.
Det ska inte alls handla om att sätta slöa, omotiverade 20-åringar (vilken fantastisk tilltro till ungdomen det finns i den här tråden) att gå in i avancerade vårdsituationer i fredstid. MEN om kriget kommer har dom haft praktik och en grundläggande utbildning i att ersätta demenssköterskan som efter sin allmänna samhällsplikt och fortsatt efterutbildning är krigsplacerad för att leda ett fältsjukhus för civila.
Men först ska vi ha alldeles vanlig allmän värnplikt. Jag tror det blir superbra och att ingen pacifist kommer att tvingas göra något dom inte vill. Varför skulle Försvarsmakten vilja ha in någon som skulle tjafsa och kämpa emot utbildningen. Och förhoppningsvis sorterar dom även bort olämpliga stridspittar som vill gå i medborgargarden och mucka gräl nyttjande sin utbildning.

Den aspekten förstår jag. Tack.

Men då förstår jag inte varför äldrevården är så speciell. Då behövs ju alla samhällsfunktioner vara "reservade".

Senast ändrad:
Ponera att vi istället för att (börja) kalla ut 2% av varje årskull ungdomar, kallade ut 100% av dem - för att tjänstgöra till samhällets nytta...

Jaa! Vi kan också diskutera, eller tja...ponera...att alla män över 40 skulle göra samhällstjänst 20 timmmar i veckan som sociala resurser på landets alla SÄBO. Eller ponera att landets alla hundägare skulle av svensk lag vara kattvakter fem veckor om året till de som behöver det. Ponera, ponera.
Nu diskuterar vi ju ett reelt beslut. Vi kan sitta här i all oändlighet och diskutera allsköns möjliga lösningar för att lösa många påhittade problem, men då är det nog inte mig du ska vända dig till om du vill ha den typen av diskussion.

Och nej, jag står fortfarande fast vid att landets gamla, sjuka och handikapade förtjänar att tas om hand av utbildad personal

Senast ändrad:
Min man och hans militärkollegor hade för några år sedan (cirka sex år sedan) 14000 i lön. Det är orimligt och lockar få.

Jag snittade 23000/månad som anställd. Grundlön 19800 + tillägg varje månad. Det var fram till 2014 när jag slutade. Ah just det jag tjänade mer än flera av mina (manliga) kollegor. Det är inte dåligt för något som inte kräver universitetsutbildning.

Jaa! Vi kan också diskutera, eller tja...ponera...att alla män över 40 skulle göra samhällstjänst 20 timmmar i veckan som sociala resurser på landets alla SÄBO. Eller ponera att landets alla hundägare skulle av svensk lag vara kattvakter fem veckor om året till de som behöver det. Ponera, ponera.
OK. Thread Police hitting hard.

Jag tycker dock att det är relevant att visa människor i en så'n här tråd att "detta reella beslut går att utveckla vidare..."

Och nej, jag står fortfarande fast vid att landets gamla, sjuka och handikapade förtjänar att tas om hand av utbildad personal
Vari finns omöjligheten att utbilda en människa som sedan skulle göra sin samhällstjänst inom vården?

Jag tycker det är vettigt att nån hjälper till med personlig hygien, om ingen utbildad har den tiden så att den inte skulle bli utförd alls.
Jag klarar att tvätta mig ,borsta tänderna och torka mig i rumpan själv och skulle tro det utförs lika på en annan person fast i dagens läge så behöver man säkert högskolepoäng för att klara den saken !

Hur funkar det i Sverige med pensionsförsäkringar, boende etc när man är yrkesmilitär? I England verkar det inte vara några problem att rekrytera, men då får man också kraftigt subventionerat boende och en rejält bra pensionsförsäkring - vet inte hur själva lönen är men det verkar att gå att leva på den utan problem iaf, inkl försörja en hel familj.

Jovisst, om valet står mellan ingen hygien eller att hygienen sköts av en praktikant så är ju det senare såklart bättre. Men för den sakens skull inte bra.
Att behöva låta någon annan sköta ens personliga hygien är fruktansvärt utlämnande redan som det är. Det minsta vi kan göra är att försöka göra det så smärtfritt som möjligt, och det görs inte genom att överlåta det ansvaret på praktikanter.

OK. Thread Police hitting hard.

Jag tycker dock att det är relevant att visa människor i en så'n här tråd att "detta reella beslut går att utveckla vidare..."

Vari finns omöjligheten att utbilda en människa som sedan skulle göra sin samhällstjänst inom vården?
Nej, jag avser inte alls att vara trådpolis, men adressera hypotetiska scenarion till annan hugad att delta i det spåret, jag är det inte.

Varför skulle anslag avsatta för att utveckla och underhålla vårt militära försvar gå till att användas en helt annan sektor av vårt samhälle, som dessutom är den svagaste länken av vår population som faktiskt är beroende av kompetent utförande av den hjälp de behöver? Lite som att sätta en hjärtkirurg på att asfaltera potthål i våra gator och vägar. Och samhällstjänst? Är det vad du tycker att landets alla vårdbiträden, undersköterskor, personliga assistenter osv gör? Fruktansvärt okunnigt och faktiskt nedsättande.
Jag klarar att tvätta mig ,borsta tänderna och torka mig i rumpan själv och skulle tro det utförs lika på en annan person fast i dagens läge så behöver man säkert högskolepoäng för att klara den saken !

Om du tror att det är vad som är vad man huvudsakligen gör inom omsorgen så tror du väldigt, väldigt, väldigt fel. Och den dagen du faktiskt behöver hjälp med dessa saker du räknar upp, hoppas jag att du ska minnas den här diskussionen och jag hoppas verkligen att du slipper utsättas för att folk som inte är motiverade eller har kompetens för att utföra det gör det.

Diskussionen är dessutom helt orelevant då regeringen och försvarsmakten betonar att rekryteringen och urvalet av värnpliktiga för militär grundutbildning ska vara av motiverade ungdomar, därför har man valt att inte göra det till en obligatorisk allmän värnplikt.

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 112
Äldre SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
13 021
Senast: Thaliaste
·
Övr. Hund "Ja men MIN hund jagar aldrig, hen är så duktig och skulle aldrig skada fåren!" Tänk att det ska vara så svårt att ge F-N i att rasta...
2
Svar
26
· Visningar
2 934
Senast: BobberiBoo
·
  • Låst
Tjatter På allmän begäran så kör vi en omgång i år också! :D Reglerna: 1. Anmälan sker via PM till Big Santa (Nixehen), mer om anmälan...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 391
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar