Ja inte är min bild av krig och invasion så naiv och romantiserande som din verkar vara.Nu tycker jag du är fånigt naiv. Vad tror du krig handlar om?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja inte är min bild av krig och invasion så naiv och romantiserande som din verkar vara.Nu tycker jag du är fånigt naiv. Vad tror du krig handlar om?
Men tror du bara att den invaderande makten står där bara och rullar tummarna?
Tror du att alla de länder som genom tiderna blivit invaderade blev assimilerade bara för att invånarna inte tillräckligt vägrade acceptera en invasion?
Din bild av en invasion och dess mekanismer låter mer som något en naiv tonåring skulle fantisera ihop.
Men seriöst du tror väl inte på fulla allvar att det är så enkelt som att man accepterar en invasion eller inte om den skall vara lyckad eller inte?Eftersom den invaderande parten inte rullar tummar utan gör allt för att bryta ned motståndet, vet inte vad du dillar om ?
Antingen lyckas man = invasionen accepteras, eller så lyckas man inte = invasionen accepteras inte.
Så du ser hellre en invasion än att vi försvarar landet?om jag skulle kriga för Sverige? nej.
om jag vill att min sambo eller son krigar för Sverige? nej
förstår invändningen om demokrati men jag skulle undvika våld så långt jag bara kan.
Så du ser hellre en invasion än att vi försvarar landet?
Och du riskerar inte ditt liv genom att fly och leva som flykting i ett främmande land, kanske i misär i ett flyktingläger eller kanske bli utvisad som oönskad flykting?Ja jag hade flytt fort som fan i jag kunde och jag skulle hellre leva som ryss än riskera mitt barns liv.
Är inte ditt första och andra stycke en motsägelse?
När du inte längre kan undvika våld för att försvara din/vår demokrati, vad händer då med ditt första statement?
Och du riskerar inte ditt liv genom att fly och leva som flykting i ett främmande land, kanske i misär i ett flyktingläger eller kanske bli utvisad som oönskad flykting?
Du är inte beredd att döda för att rädda ditt liv eller dina barns? De flesta är det även om de inte tror det förrän de är i den situationen.Alla ha en punkt där de tar till våld tror jag.
För mig är Sverige inte heligt och värt våld. Om min sista demokratiska utpost är hotad når jag nog den punkten .
Lät att säga i fredstid. Men när du ser din granne bli våltagen och få tarmarna utslitna av soldater och när bomebrna pulvriserar grannskapet tror jag inte du håller fast vid dina principer.
Du är inte beredd att döda för att rädda ditt liv eller dina barns? De flesta är det även om de inte tror det förrän de är i den situationen.
Om kriget kommer, oavsett vem som anfaller, så har du 2 val.... Antingen fegt fly med svansen mellan benen.... eller ta till vapen och försvara ditt land, demokratin med.... just det ja... VÅLD....
Inga länder som är kända för att ta emot flyktingar direkt.Jag skulle inte försvara Sverige som nation.
Canada hade funkat fint. Eller Island.
Däremot skulle jag inte tveka en sekund om det gällde mitt barns liv. Och därför skulle jag hellre fly till världens ände än riskers hans liv i armén.
Ett scenario som förutsätter att majoriteten ställer upp:
De skulle komma hit. Så småningom slår ut det primära territoriella militära försvaret (1-3 veckor) och eftersom vi inte är med i NATO, komma undan med protester i ett handlingsförlamat FN.
Folket accepterar inte invasionsmakten. I varje by kvarstår gerillaförband som löpande orsakar stor skada på invasionsmakten, personellt och ekonomiskt. I ett land som Sverige är det oerhört svårt att möta gerillakrigföring. Människor saboterar alla ekonomiska fördelar för invasionsmakten. Protesterna klingar inte av. Vi kräver vår frihet. Ingen behöver arbeta för främmande maktens intressen, vi tar hand om varandra i ett civilförsvar.
Det håller inte. Om vi alla ställer upp finns inte förutsättningar att vi blir en rysk provins, annat än genom totalt utbyte av befolkningen.
Nej, då skulle det kanske inte funka. För de har så likvärdiga värderingar att det de facto skulle kunna gå att få acceptans för invasionen.
En invasion av Ryssland kommer inte att funka om vi står här och inte accepterar. Menar jag att det räcker att stå med ett plakat "Nej till invasionen" på torget? Nej, jag menar med extremt många offer och ett långdraget gerillakrig där vi ser till att svenskar kan överleva, att invaderande ryssar inte kan överleva och inte kan dra någon som helst nytta av invasionen. Vi mosar ner deras tankar om herravälde och gröna skogar till grus.
Noll romantik. Ond bråd död och massor av arbete.
Det är inte "någon annan" som kommer att lösa det om det blir krig. Vi blir alla högst inblandade och måste ta ställning och skyffla grus. Därför är det naivt att skriva som den 16-åring gjorde i Metro.
En poäng med att införa värnplikt igen är att vi har Trump i USA och republikansk majoritet i kongressen. Det kommer att spä på spänningar i vår del av världen. Det känns inte som fredsrörelsen är på frammarsch direkt. Jag hoppas det vänder snart.
Inga länder som är kända för att ta emot flyktingar direkt.
PS. Det är väl dina vuxna barn som riskerar sina liv i armén inte du. Det är väl rimligen deras beslut.
PS. Det är väl dina vuxna barn som riskerar sina liv i armén inte du. Det är väl rimligen deras beslut.