Värnplikt återinförs.

du har uppenbarligen en helt världsfrånvänd syn på detta krig som tydligen strax bryter ut i sverige.

Jag tror inte att vi står på tröskeln till krig.

Men jag är helt övertygad om att vid krig så är vidrigheterna utan gräns. Det räcker att läsa Aleksievitj, det räcker att läsa om krig på Balkan, i Syrien, i Irak. Nutid och dåtid.

Men du tror att krig är civiliserat och mest handlar om att vara lite oförskämd mot varandra?

I de flesta krig, både nutid och dåtid, förekommer tortyr, våldtäkter, urskillingslöst våld mot lokalbefolkningen.

ja, risken för olika konflikter finns där hela tiden. Större eller mindre beroende på utvecklingen i omvärlden, ja. nej, vi är inte immuna. min poäng är: även om risken har vuxit, så är den som du säger liten, och konflikten skulle se annorlunda ut än de absurda krigsscenarion en del här i tråden föreställer sig att vi behöver förbereda oss för.

Kärnvapen, kanske?

Nej, det känns inte som ett realistiskt hot med krig i Sverige.
Men OM det blir krig, är jag övertygad om att det skulle bli lika smutsigt, våldsamt här som någon annanstans i världen.

Mhmm... har du möjlighet, lust och ork att utveckla det svaret eller kändes det bara lagom?
Taggade dig i ett inlägg där jag förklarade på förra sidan, men copy-pastar så gärna:

"Diskussionen [om värnplikt] handlar om huruvida man tillräckligt starkt känner att de friheter och den demokrati som vi har i Sverige är värt någonting, eller om man inte tycker det." är skitsnack eftersom jag tycker att både frihet och demokrati är superduperviktigt fastän jag är emot värnplikt. I @Snubbelfot s inlägg var det underförstått att om man är emot värnplikt är man emot demokrati och ett fritt samhälle.

ändå är jag här. det går ihop. funkar. 1+1=2.

och det var var? hur var du inblandad? hur applicerbart tycker du att den erfarenheten är på en eventuellt stundande konflikt med a) Ryssland och b) IS (mina egna exempel eftersom att jag fortfarande inte hört några andra från larmslagarna i tråden)?

Inte riktat till mig.

Men en god vän till mina föräldrar var chef för svenska militära insatsen i Bosnien.
En god vän till mig har varit som soldat i Afghanistan. Hon är svensk officer.
Man kan vara svensk och antingen lite mer erfaren som @vallhund eller yngre som min väninna, och ha deltagit i krig.

I @Snubbelfot s inlägg var det underförstått att om man är emot värnplikt är man emot demokrati och ett fritt samhälle.
Nej det var inte alls underförstått, det var du själv som tolkade in "...är man emot...".
Jag menar inte att man behöver vara emot demokrati och ett fritt samhälle för att vara emot värnplikt. Det räcker nog att man är litet lagom naivt sorglös och har en djupt rotad inställning att Någon Annan löser jobbiga problem åt en. Jag skulle gå så långt som att säga att man tycker att demokrati och frihet inte är värt att anstränga sig särskilt mycket för - vilket i mina ögon signalerar att man inte tycker att sådana värden är särskilt viktiga.
Sedan kan det finnas ytterligare bevekelsegrunder och argument med större bärighet, men jag tycker att de är ganska sällsynta.

Jag tror nog de kommer kunna få ihop 4000 frivilliga. Förmodligen är största problemet idag att personer som egentligen skulle kunna tänka sig att göra militärtjänst helt enkelt inte söker på grund av att de inte orkar leta upp information kring det eller känner sig lite osäkra inför att testa och väljer att inte söka.

Vidare tror jag att krigsföringen kommer se annorlunda ut jämfört med tidigare världskrig. Jag tror att teknikens framfart gör att den stora delen av krig kommer utföras genom knapptryckningar på datorer.

Dessutom är det egentligen jättelätt idag att lamslå hela storstäder genom att förgifta kommunala vattnet eller sabotera elen. Det känns som att det är sådant vi kommer behöva vara beredda på, men sen vet ju ingen om det kommer hända något och isåfall när eller hur det görs.

jag tycker inte att det är synd (fast det är klart, när jag tänker efter, i närheten har jag under korta perioder i mitt liv faktiskt varit krigszoner)
men jag tycker det är lustigt att ni säger "uppenbarligen har du aldrig upplevt ett krig!!!" - näe, det är det väl ändå ytterst få svenskar som har?

Ytterst få...
majoriteten av svenskar har inte varit i krigszoner.
Inte helt få har varit det. Alla de svenskar som var i Bosnien och i Afghanistan som del av FN-styrkor har varit i eller nära krigszoner.
Inte helt få.

Ett stort antal "nyanlända" har varit i krigszoner.
Ett stort antal av de flyktingar som kom på 1990-talet och som alltså bott i Sverige i ganska många år och räknas som svenskar, har varit i krigszoner.

Men de är nog ytterst få.

Jag tror inte att vi står på tröskeln till krig.

Men jag är helt övertygad om att vid krig så är vidrigheterna utan gräns. Det räcker att läsa Aleksievitj, det räcker att läsa om krig på Balkan, i Syrien, i Irak. Nutid och dåtid.

Men du tror att krig är civiliserat och mest handlar om att vara lite oförskämd mot varandra?

I de flesta krig, både nutid och dåtid, förekommer tortyr, våldtäkter, urskillingslöst våld mot lokalbefolkningen.

det jag menade var alltså att jag tyckte det var absurt att måla upp sådana grafiska bilder av nåt som jag helt enkelt inte tror kommer ske. jag har aldrig sagt emot vad nästan själva essensen av krig är.

Inte riktat till mig.

Men en god vän till mina föräldrar var chef för svenska militära insatsen i Bosnien.
En god vän till mig har varit som soldat i Afghanistan. Hon är svensk officer.
Man kan vara svensk och antingen lite mer erfaren som @vallhund eller yngre som min väninna, och ha deltagit i krig.

ja, självklart? det jag senare påpekade var att det knappast är normen för gemene svensk.

Jag tror nog de kommer kunna få ihop 4000 frivilliga. Förmodligen är största problemet idag att personer som egentligen skulle kunna tänka sig att göra militärtjänst helt enkelt inte söker på grund av att de inte orkar leta upp information kring det eller känner sig lite osäkra inför att testa och väljer att inte söka.

Vidare tror jag att krigsföringen kommer se annorlunda ut jämfört med tidigare världskrig. Jag tror att teknikens framfart gör att den stora delen av krig kommer utföras genom knapptryckningar på datorer.

Dessutom är det egentligen jättelätt idag att lamslå hela storstäder genom att förgifta kommunala vattnet eller sabotera elen. Det känns som att det är sådant vi kommer behöva vara beredda på, men sen vet ju ingen om det kommer hända något och isåfall när eller hur det görs.
Jag tror att det är en viktig punkt. Idag är vi tex så beroende av elström att om du lyckas slå ut elförsörjningen så står vi alla där med rumpan bar.

• Gilla
Reactions: Sar
det jag menade var alltså att jag tyckte det var absurt att måla upp sådana grafiska bilder av nåt som jag helt enkelt inte tror kommer ske. jag har aldrig sagt emot vad nästan själva essensen av krig är.

Varför tror du helt enkelt inte att det kommer att ske?

Nej, jag tror inte heller att det är sannolikt med krig i Sverige.
Men vi lever i en ganska instabil värld och det är inte säkert att NATO skulle försöka hindra, om Ryssland vill expandera västerut. Förrän de når Norge, förstås, som är med i NATO.

ja, självklart? det jag senare påpekade var att det knappast är normen för gemene svensk.

Nej, du skrev inte att "det knappast är normen för gemene svensk".

Du skrev att "det är det väl ändå ytterst få svenskar som har".

Två helt skilda saker.
Det är inte "ytterst få" svenskar som varit i krig. De går att räkna i tusental.
Tusentals människor är inte ytterst få.

Det blir mindre tjafs om du skriver vad du menar i stället för att överdriva så att man missförstår dig i onödan.

Ett stort antal "nyanlända" har varit i krigszoner.
Ett stort antal av de flyktingar som kom på 1990-talet och som alltså bott i Sverige i ganska många år och räknas som svenskar, har varit i krigszoner.

Men de är nog ytterst få.

déjà vu till tidigare i tråden. tänk att jag visste att inte gå in i en monolog om svenskar vs etniska svenskar vs folk som är födda i sverige skulle komma tillbaka och bita mig i röven.

déjà vu till tidigare i tråden. tänk att jag visste att inte gå in i en monolog om svenskar vs etniska svenskar vs folk som är födda i sverige skulle komma tillbaka och bita mig i röven.

Nu hänger jag inte alls med.

Jag invände mot ditt påstående att "ytterst få svenskar har varit i krig" genom att exemplifiera vilka svenskar som har varit i krig.
De är jättemånga.
Skit samma var de är födda.
Även antalet etniska svenskar som varit i krig (och jag förstår inte varför, om du möjligen menar att det enbart är etniska svenskar som "räknas" i diskussionen om vem som varit i krig och inte) är inte heller så få.
Jag försökte hitta siffror för storleken av de svenska styrkorna i bl a IFOR, men hittade inte när jag gick in i respektive brigadnummer heller. Men få är de inte.

Nej det var inte alls underförstått, det var du själv som tolkade in "...är man emot...".
Jag menar inte att man behöver vara emot demokrati och ett fritt samhälle för att vara emot värnplikt. Det räcker nog att man är litet lagom naivt sorglös och har en djupt rotad inställning att Någon Annan löser jobbiga problem åt en. Jag skulle gå så långt som att säga att man tycker att demokrati och frihet inte är värt att anstränga sig särskilt mycket för - vilket i mina ögon signalerar att man inte tycker att sådana värden är särskilt viktiga.
Sedan kan det finnas ytterligare bevekelsegrunder och argument med större bärighet, men jag tycker att de är ganska sällsynta.
men det sätter jag mig också emot. alltså att "bara" för att man inte vill göra värnplikt så är man en lat, bortskämd, otacksam (tror att alla de orden har använts i tråden?) snorvalp som tycker att andra ska göra jobbet åt en. det känns som ett så himla gubbigt argument. det kanske handlar mer om att se nyanser, att ha principer, att faktiskt vilja och kunna utnyttja de friheter vi har i det svenska samhället och välja att göra något annat som man faktiskt vill och bryr sig om?

det är väl nästan jämförbart med RIKTIGT viktiga sysselsättningar i samhället där folk behövs - för att återknyta, inom vården, inom skolan; yrken som jag på allvar har börjat se som att vi är samhället skyldiga att utbilda oss till. trots det gick jag en annan väg, fastän jag varje gång läser om ny katastrofstatistik inom de områdena nästan skäms för att jag inte valde att bli undersköterska istället. det behövs ju! nån måste ju göra det! men jag överlåter det åt någon annan.

Nej, du skrev inte att "det knappast är normen för gemene svensk".

Du skrev att "det är det väl ändå ytterst få svenskar som har".

Två helt skilda saker.
Det är inte "ytterst få" svenskar som varit i krig. De går att räkna i tusental.
Tusentals människor är inte ytterst få.

Det blir mindre tjafs om du skriver vad du menar i stället för att överdriva så att man missförstår dig i onödan.
du har rätt: det första var inte vad jag skrev och det andra var det jag skrev.

vad jag skrev i inlägget du nyss citerade dock, var att jag senare påpekade i ett annat inlägg att det knappast är normen för gemene svensk. i en omskrivning.

Senast ändrad:
Tex Pragvåren är ett rätt så bra skolboksexempel på hur en stormakt kör över ett litet land.

Det där med att inte acceptera invasionen låter så naivt. Kanske funkar det om vi blir invaderade av Danmark eller Norge.

Nej, då skulle det kanske inte funka. För de har så likvärdiga värderingar att det de facto skulle kunna gå att få acceptans för invasionen.

En invasion av Ryssland kommer inte att funka om vi står här och inte accepterar. Menar jag att det räcker att stå med ett plakat "Nej till invasionen" på torget? Nej, jag menar med extremt många offer och ett långdraget gerillakrig där vi ser till att svenskar kan överleva, att invaderande ryssar inte kan överleva och inte kan dra någon som helst nytta av invasionen. Vi mosar ner deras tankar om herravälde och gröna skogar till grus.

Noll romantik. Ond bråd död och massor av arbete.

Det är inte "någon annan" som kommer att lösa det om det blir krig. Vi blir alla högst inblandade och måste ta ställning och skyffla grus. Därför är det naivt att skriva som den 16-åring gjorde i Metro.

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 112
Äldre SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
13 021
Senast: Thaliaste
·
Övr. Hund "Ja men MIN hund jagar aldrig, hen är så duktig och skulle aldrig skada fåren!" Tänk att det ska vara så svårt att ge F-N i att rasta...
2
Svar
26
· Visningar
2 934
Senast: BobberiBoo
·
  • Låst
Tjatter På allmän begäran så kör vi en omgång i år också! :D Reglerna: 1. Anmälan sker via PM till Big Santa (Nixehen), mer om anmälan...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 391
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar