Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av krig.en annan sak som är lätt att säga i fredstid är det där. herregud, vilken överdrift av Vad Som Nalkas.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av krig.en annan sak som är lätt att säga i fredstid är det där. herregud, vilken överdrift av Vad Som Nalkas.
Jag tycker det låter som en underdrift av vad som nalkas.en annan sak som är lätt att säga i fredstid är det där. herregud, vilken överdrift av Vad Som Nalkas.
du har uppenbarligen en helt världsfrånvänd syn på detta krig som tydligen strax bryter ut i sverige.Du har uppenbarligen ingen aning om vad som sker under krig.
Jag tror att du glömmer en grej.Skulle hellre se att alla tvingades göra ett år inom vården/hemtjänst. Faktiskt. Jag har jobbat i försvarsmakten och man gör inte direkt något vettigt.
VILKET krig? är det ryssen som kommer? är det IS vi rustar upp för? den här värnplikten har för fan inte införts för att regeringen fruktar ett nytt Rwanda.Jag tycker det låter som en underdrift av vad som nalkas.
Vid krig sker ännu värre saker. Tyvärr.
Jag visste inte ens att det skulle bryta ut ett krig i sverige, men vad bra att du talar om det. Då är det väl synnerligen viktigt att vi har folk som kan annat än att prata ganmla minnen med gamla människor medan "nån" försvarar vårt land.du har uppenbarligen en helt världsfrånvänd syn på detta krig som tydligen strax bryter ut i sverige.
har... du?Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av krig.
men va? nu gör du själv en kovändning. det var du som skrev NÄR, inte om, "du ser din granne bli våltagen och få tarmarna utslitna av soldater och när bomebrna pulvriserar grannskapet".Jag visste inte ens att det skulle bruta ut ett krig i sverige, men vad bra att du talar om det. Då är det väl synnerligen viktigt att vi har folk som kan annat än att prata ganmla minnen med gamla människor medan "nån" försvarar vårt land.
Jag tror att du glömmer en grej.
Den huvudsakliga syftet med ett militärt försvar är inte att göra stor samhällsnytta i fredstid, utan att göra stor samhällsnytta när det inte råder fred. Ju.
Därför faller en stor del av resonemanget kring "vårdplikt". Visst skulle det kunna vara till stor nytta nu, i fredstid, men det är inte problemen i vården som diskussionen om värnplikt rör. Diskussionen om värnplikt rör frågan om säkerhet, trygghet och oberoende, och förmågan att förutse och bemöta angrepp utifrån.
Delvis KL:
Integration och personlig utveckling mm genom värnplikt ser jag som en ickefråga. Det är bonusvärden, men det har ingenting öht att göra med ställningstaganden kring värnplikt. Diskussionen handlar om huruvida man tillräckligt starkt känner att de friheter och den demokrati som vi har i Sverige är värt någonting, eller om man inte tycker det.
du har uppenbarligen en helt världsfrånvänd syn på detta krig som tydligen strax bryter ut i sverige.
Diskussionen [om värnplikt] handlar om huruvida man tillräckligt starkt känner att de friheter och den demokrati som vi har i Sverige är värt någonting, eller om man inte tycker det.
VILKET krig? är det ryssen som kommer? är det IS vi rustar upp för? den här värnplikten har för fan inte införts för att regeringen fruktar ett nytt Rwanda.
De här frågorna skulle jag också vilja diskutera.
Och gärna också min fråga lite tidigare i tråden; OM vi blir invaderade, skulle vi ens ha en chans? Värnplikt eller ej.
Risken för olika konflikter finns där hela tiden. Större eller mindre beroende på utvecklingen i omvärlden. Vi är inte immuna. Risken för en omedelbar konflikt med Sveriges territorium direkt inblandat är fortsatt hyfsat liten, men inte icke-existerande. Den har vuxit betänkligt de senaste 20 åren.
Ett starkt försvar och ett starkt försvarssamarbete med andra länder behövs främst för att kunna undvika krigshandlingar. Ett starkt försvar består till stora delar av ett land med god krisberedskap och ett bra civilförsvar. Det militära försvaret är bara en kugge av flera.
Självklart har vi en chans, oavsett motpart. Ett samhälle där alla står upp för våra gemensamma värden och jobbar för vår frihet går inte att invadera och hantera som invasionsmakt.
Invånarna i Sarajevo trodde nog inte heller att något sådant kunde hända i deras stad.
Så nu ska vi diskutera argumentationsteknik? Hur jag svarar på ett påstående om att en bukefalist vill undvika all form av våld så långt det är möjligt, och jag svarar med ett inte helt ovanligt scenario som sker under krig. Jag tror förstår du, att den dagen vi eventuellt har soldater ute på våra gator så är det inte svenska soldater och jag tror inte att de är här för att vara vänliga.Jag tror heller inte att det finns någon lightversion av krig OM vi skulle ha soldater på våra gator - för är de där då är det illa. Vi har pågående upprustning av krigsmakt inte långt från våra gränser, vi har heller inte långt ifrån oss ett land som är i inbördeskrig med ganska omfattande utländska intressen inblandade i konflikten, bland annat EU vilket vi är en del av. Risken för att sverige blir inblandat i krig må vara liten, men den risken har ökat rt tillståndet i världen just nu.men va? nu gör du själv en kovändning. det var du som skrev NÄR, inte om, "du ser din granne bli våltagen och få tarmarna utslitna av soldater och när bomebrna pulvriserar grannskapet".
Så du menar att om Ryssland skulle invadera Sverige så skulle det inte gå? Trots att de är många fler och har mer resurser?
Nu låter det som att jag provocerar, men det här är en ärlig fråga, för jag har ingen aning. Jag får bara inte ihop det.