Värnplikt återinförs.

om jag skulle kriga för Sverige? nej.
om jag vill att min sambo eller son krigar för Sverige? nej

förstår invändningen om demokrati men jag skulle undvika våld så långt jag bara kan.
Om kriget kommer, oavsett vem som anfaller, så har du 2 val.... Antingen fegt fly med svansen mellan benen.... eller ta till vapen och försvara ditt land, demokratin med.... just det ja... VÅLD....

Man skulle ju givetvis ha någon form av uttagning/mönstring som till försvaret. Det finns garanterat uppgifter outbildade kan göra. Eller att man lägger de tre första månaderna på att "drilla" in basis kunskap, dygnet runt. Precis som i FM.

Vad vårt försvar först och främst behöver är ekonomer... Har man jobbat inom FM så vet man vilket enormt slöseri med pengar som pågår. Provocerande vårdslöst är det.
Du blandar ihop två helt olika saker. I call BS. Och du ska nog söka dig ett annat jobb för du är på fel ställe, precis som du vill mångla in fel folk i fel gärning, dessutom vill du nu omfördela denna militära resurs till ett civilt behov - jag tror du skulle behöva lära dig något av de där ekonomerna du efterlyser.

Du blandar ihop två helt olika saker. I call BS. Och du ska nog söka dig ett annat jobb för du är på fel ställe, precis som du vill mångla in fel folk i fel gärning, dessutom vill du nu omfördela denna militära resurs till ett civilt behov - jag tror du skulle behöva lära dig något av de där ekonomerna du efterlyser.

Jag har slutat i FM för flera år sen? Det märks att du inte gjort militärtjänst.

Jag tror det hade funkat utmärkt med vårdplikt. Och varit mycket mer givande för vårt samhälle. Vilken nytta har vårt samhälle av att jag i kan sätta ihop min ak5c på 13 sekunder? Noll.

Jag har slutat i FM för flera år sen? Det märks att du inte gjort militärtjänst.
Men vad bra, för där tillförde du nog inget. Nej jag har inte gjort militärtjänst, men jag är krigsplacerad så den dagen jag blir kallad vet jag vad jag ska göra.

Skulle hellre se att alla tvingades göra ett år inom vården/hemtjänst. Faktiskt. Jag har jobbat i försvarsmakten och man gör inte direkt något vettigt. Mycket mer samhällsnyttigt att ta tillvara på ungdomar inom vård/omsorg. Då kanske de gamla på äldreboende osv faktiskt skulle kunna få tid av personalen och inte bara det absolut minsta man hinner med.
Ska vi kasta bäcken på dom som vill vårat land illa .Men som komplement så alla finge göra en form av plikt Vissa i försvaret och resten i någon annan samhällsfunktion inom vård &omsorg

Men vad bra, för där tillförde du nog inget. Nej jag har inte gjort militärtjänst, men jag är krigsplacerad så den dagen jag blir kallad vet jag vad jag ska göra.

Hahahaha :D vad du är känslig idag. Öm tå?
Jag är också krigsplacerad, som MP. Det kommer aldrig komma den dag då man behöver kallas till sin krigsplacering.

Ska vi kasta bäcken på dom som vill vårat land illa .Men som komplement så alla finge göra en form av plikt Vissa i försvaret och resten i någon annan samhällsfunktion inom vård &omsorg

Ja absolut! Vilken bra idé! Föga förvånad att en man väljer att löjla sig.

Det är en jättevacker tanke, men nej tack för fan. VAD, exakt vad är det som får dig att tro att "vem-som-helst" ska arbeta med våra äldre, sjuka och handikappade? Vad är det som får dig att anse att undersköteskeutbildningen är så oviktig? Landets kommunala arbetagivare jobbar ganska enhälligt mot målet att få fler och fler riktigt utbildade att jobba inom äldrevården, och jag skulle inte förvånas om underskötersketiteln en dag blir legitimerad på något sätt, än så länge är yrket ungt och det utvecklas hela tiden. Mitt i detta sittaer folk som du och klappar sig själva på axeln i tron att ni gör något gott när ni rapar ur er att äldrevården behöver folk och ge dem vad som helst bara de får folk. Nej tack för fan. Äldrevården kräver utbildat folk, idag har vi inte tillräckligt med utbildat folk och det är därför vi idag måste ta in outbildade, men vi är på rätt väg. Äldrevården behöver inte folk som slumpas in i en allmän plikt. Vårt försvar däremot behöver tillgängligt fotfolk, våra unga behöver diciplineras, vårt land behöver ett försvar. Blanda inte in äldreården i detta, tack men nej tack.
Varför skulle det vara vem som helst? Så nedsättande synsätt mot våra ungdomar. Det ingår ju en mönstring. Dom som har läst vård på gymnasiet borde väl duga? Eller är dom för oerfarna? Man väljer precis som i det militära kvalificerat folk för kvalificerade sysslor. Eller så utbildar man - sjukvårdare inom det militära - hört talas om det?

Varför skulle det vara vem som helst? Så nedsättande synsätt mot våra ungdomar. Det ingår ju en mönstring. Dom som har läst vård på gymnasiet borde väl duga? Eller är dom för oerfarna? Man väljer precis som i det militära kvalificerat folk för kvalificerade sysslor. Eller så utbildar man - sjukvårdare inom det militära - hört talas om det?

Precis! Men @honung jobbar väl inom sjukvård har jag för mig? Hen kanske känner att vi nedvärderar yrket. Vilket jag inte gör. Allmän resurs inom sjukvård hade väl varit bra? Typ hjälpa patienter gå på toa/duscha/hålla någon i handen som är ledsen. Sånt som man läser att ssk/uska inte hinner. Vad är fel med det?

Vaddå löjla sig om alla ska göra sin plikt i vården vad har vi då till försvar i framtiden för det kanske inte är i morgon vi behöver det utan senare och utbildas inte soldater så har vi inget annat alternativ än att stå med mössan i hand och välkomna dom som har onda avsikter med vårat fosterland !

Vaddå löjla sig om alla ska göra sin plikt i vården vad har vi då till försvar i framtiden för det kanske inte är i morgon vi behöver det utan senare och utbildas inte soldater så har vi inget annat alternativ än att stå med mössan i han och välkomna dom som har onda avsikter med vårat fosterland !

Det ena utesluter väl inte det andra? Man skulle kunna ha vårdplikt och värnplikt. Bäst lämpad för respektive plikt väljs sen ut. Hanna passar bäst inom FM. Bra då ska hon dit. Lars bäst inom vården. Toppen då ska han dit. Sluta va så fyrkantig.

Det är en jättevacker tanke, men nej tack för fan. VAD, exakt vad är det som får dig att tro att "vem-som-helst" ska arbeta med våra äldre, sjuka och handikappade? Vad är det som får dig att anse att undersköteskeutbildningen är så oviktig? Landets kommunala arbetagivare jobbar ganska enhälligt mot målet att få fler och fler riktigt utbildade att jobba inom äldrevården, och jag skulle inte förvånas om underskötersketiteln en dag blir legitimerad på något sätt, än så länge är yrket ungt och det utvecklas hela tiden. Mitt i detta sittaer folk som du och klappar sig själva på axeln i tron att ni gör något gott när ni rapar ur er att äldrevården behöver folk och ge dem vad som helst bara de får folk. Nej tack för fan. Äldrevården kräver utbildat folk, idag har vi inte tillräckligt med utbildat folk och det är därför vi idag måste ta in outbildade, men vi är på rätt väg. Äldrevården behöver inte folk som slumpas in i en allmän plikt. Vårt försvar däremot behöver tillgängligt fotfolk, våra unga behöver diciplineras, vårt land behöver ett försvar. Blanda inte in äldreården i detta, tack men nej tack.
Så vården behöver inte folk som kan sitta och prata med de äldre? Spela lite kort? Gå en sväng på stan? Baka en kaka? Bara vara sällskap, när de stressade undersköterskorna har viktigare saker för sig?

Det ena utesluter väl inte det andra? Man skulle kunna ha vårdplikt och värnplikt. Bäst lämpad för respektive plikt väljs sen ut. Hanna passar bäst inom FM. Bra då ska hon dit. Lars bäst inom vården. Toppen då ska han dit. Sluta va så fyrkantig.
Då läste du inte hela mitt inlägg för det var det jag skrev längst ner att vissa skulle få göra värnplikt och vissa tex i vården eller andra samhällsfunktioner .Vore ett bra system

Militära sjukvårdare behövs också. Men äldrevården behöver inte militära sjukvårdare. Så svårt kan det inte vara att förstå det.

om jag skulle kriga för Sverige? nej.
om jag vill att min sambo eller son krigar för Sverige? nej

förstår invändningen om demokrati men jag skulle undvika våld så långt jag bara kan.

Att ha ett bra försvar förutsätter också att du undviker våld så långt du kan. Det ena utesluter inte det andra.

För mig är ett starkt försvar just precis det.....att man kan och vågar vänta tills det är precis nödvändigt att försvara sig.

Så vården behöver inte folk som kan sitta och prata med de äldre? Spela lite kort? Gå en sväng på stan? Baka en kaka? Bara vara sällskap, när de stressade undersköterskorna har viktigare saker för sig?
Ja, de behövs, men de militära resurserna behövs bäst där de är bäst lämpade. Att kunna skilja på behoven mellan ALS eller MS eller att ha formell kompetens i proffessionellt och rehabiliterande förhållningssätt ingår troligtvis inte i militär värnplikt. Att göra de saker du nämner, kan civilförsvaret lägga krut på, men inte det militära imho.

Militära sjukvårdare behövs också. Men äldrevården behöver inte militära sjukvårdare. Så svårt kan det inte vara att förstå det.
Det man mest hör hemsamariter beklaga sig över är att de inte hinner sätta sig hos de äldre och ta en kopp kaffe och prata lite.
Jag trodde det berodde på att de gamla ville ha lite sällskap ett tag, inte att hemsamariten ville ha kafferast?

Jag har funderat lite kring det här, och speciellt den stigande ryss-skräcken. Tror ni att Sverige skulle ha en chans om Ryssland skulle få för sig att invadera? Och varför skulle de ens göra det, vad har Sverige för värde?

Jag tror att vi både utan och med värnplikt är rätt chanslösa mot eventuell invasion.

Men jag tror definitivt att Sverige behöver rusta sig bättre för en kris (katastrofer, klimathot, oljekris, om våra importvägar stängs osv). Och då menar jag inte att folk ska lära sig kriga och skjuta på varandra, utan mer göra sin lilla del i civilsamhället om något händer. En sådan värnplikt hade jag med glädje deltagit i! Eller som flera föreslår här; ett "plikt-år" där man får göra någon slags samhällsarbete.

Det man mest hör hemsamariter beklaga sig över är att de inte hinner sätta sig hos de äldre och ta en kopp kaffe och prata lite.
Jag trodde det berodde på att de gamla ville ha lite sällskap ett tag, inte att hemsamariten ville ha kafferast?
Det finns inga hemsamariter idag 2017.

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 112
Äldre SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
13 021
Senast: Thaliaste
·
Övr. Hund "Ja men MIN hund jagar aldrig, hen är så duktig och skulle aldrig skada fåren!" Tänk att det ska vara så svårt att ge F-N i att rasta...
2
Svar
26
· Visningar
2 934
Senast: BobberiBoo
·
  • Låst
Tjatter På allmän begäran så kör vi en omgång i år också! :D Reglerna: 1. Anmälan sker via PM till Big Santa (Nixehen), mer om anmälan...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 391
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar