Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har jag sagt det? Jag kan inte exakt vad som är vad, men anser att så gott som dom flesta ungdomar skulle må bra av att göra nån form av samhällstjänst. Sen om det handlar om att lära sig skjuta prick, gräva skyttegravar eller vara en extra resurs i ett äldreboende kvittar mig.Ja, de behövs, men de militära resurserna behövs bäst där de är bäst lämpade. Att kunna skilja på behoven mellan ALS eller MS eller att ha formell kompetens i proffessionellt och rehabiliterande förhållningssätt ingår troligtvis inte i militär värnplikt. Att göra de saker du nämner, kan civilförsvaret lägga krut på, men inte det militära imho.
Jag VISSTE att den kommentaren skulle komma.Det finns inga hemsamariter idag 2017.
Det finns en hel del jobb som ungdomar utan utbildning kan göra inom äldrevården så kan dom med utbildning ägna sig mer kvalificerade saker och få mer tid till dom gamla så man slipper läsa i tidningen att dom ligger i sin avföring i timmar för man har brist på personal !Så vården behöver inte folk som kan sitta och prata med de äldre? Spela lite kort? Gå en sväng på stan? Baka en kaka? Bara vara sällskap, när de stressade undersköterskorna har viktigare saker för sig?
Men vad bra att du vet det. Varför då inte tala om exakt vad du menar istället för att använda ett föråldrat ord som inte använts det senaste 60 åren? Det visar kanske lite om hur lite du vet vad undersköterskor gör. Och inte gör.Jag VISSTE att den kommentaren skulle komma.
Vill du att jag förklarar vilken yrkesgrupp jag menar?
Men vad bra att du vet det. Varför då inte tala om exakt vad du menar istället för att använda ett föråldrat ord som inte använts det senaste 60 åren? Det visar kanske lite om hur lite du vet vad undersköterskor gör. Och inte gör.
Äldrevården och skolan behöver mer professionalism och respekt för yrkeskunskap. Inte mindre. Även försvaret, därför var vilandet av värnplikten inte alls tokig, om den hade svarats upp med en finansiering.
Att det är svårt att rekrytera i försvaret beror på att villkoren är heltaskiga. Ungefär som för uskor på många ställen.
Tror någon att det skulle svårt att rekrytera till försvaret eller annorstädes med ingångslöner på 30.000 kr, rimliga arbetstider och rimliga ansvarsfördelningar, med en lönekarriär som gör att man efter 10 år tjänar 45.000 kr? Jag tror att rekryteringsproblemen skulle vara väldigt små.
Nu får en försvarsanställd knappt så mycket lön att man kan betala sin bostad.
Det är inget annat än förlegat och i detta sammanhang okunnigt och provocerande att använda sig av ordet hemsamarit. Men det gick tydligen över huvudet på dig.Tja, de äldre jag umgås med säger hemsamarit.
Jag tror alla vet exakt vad man menar.
Man sänker väl inte undersköterskornas status genom att ta in lite extrafolk från samhällstjänst?
Det borde väl vara tvärt om? Då kan ju de koncentrera sig mer på det de är utbildade på, än att sitta och prata gamla minnen och gå en promenad i parken?
Fast just den person du svarar här skall ju emigrera till USA eller Kanada om det blir krig i Europa enligt inlägg i en snarlik tråd för ett tag sedan.Lät att säga i fredstid. Men när du ser din granne bli våltagen och få tarmarna utslitna av soldater och när bomebrna pulvriserar grannskapet tror jag inte du håller fast vid dina principer.
Så dåligt betalt är det inte. Men visst en trea på Östermalm räcker inte lönen till att köpa.
Varför propagerar du inte för att tex ssk/uska ska få 30k och 45 efter 10 år? De som faktiskt gör något vettigt.
Ta det lugnt! Ta det lugnt!Det är inget annat än förlegat och i detta sammanhang okunnigt och provocerande att använda sig av ordet hemsamarit. Men det gick tydligen över huvudet på dig.
och du tycker att vi ska använda värnpliktiga till att prata gamla minnen och gå promenader i parken med gamla? Du tycker inte att när vi ÄNTLIGEN får resurser till värnplikt, att dessa då ska användas i rätt sammanhang? Om du tror att värnplikt idag kommer se ut som den allmänna värnplikten gjorde för 40 år sedan så tja...jag vet inte om jag ens vill bemöda mig med att föra diskussionen med dig. Du är orelevant både vad det gäller i äldrevårdens behov och det militära syftet och behov.
Det är en jättevacker tanke, men nej tack för fan. VAD, exakt vad är det som får dig att tro att "vem-som-helst" ska arbeta med våra äldre, sjuka och handikappade? Vad är det som får dig att anse att undersköteskeutbildningen är så oviktig? Landets kommunala arbetagivare jobbar ganska enhälligt mot målet att få fler och fler riktigt utbildade att jobba inom äldrevården, och jag skulle inte förvånas om underskötersketiteln en dag blir legitimerad på något sätt, än så länge är yrket ungt och det utvecklas hela tiden. Mitt i detta sittaer folk som du och klappar sig själva på axeln i tron att ni gör något gott när ni rapar ur er att äldrevården behöver folk och ge dem vad som helst bara de får folk. Nej tack för fan. Äldrevården kräver utbildat folk, idag har vi inte tillräckligt med utbildat folk och det är därför vi idag måste ta in outbildade, men vi är på rätt väg. Äldrevården behöver inte folk som slumpas in i en allmän plikt. Vårt försvar däremot behöver tillgängligt fotfolk, våra unga behöver diciplineras, vårt land behöver ett försvar. Blanda inte in äldreården i detta, tack men nej tack.
Lät att säga i fredstid. Men när du ser din granne bli våltagen och få tarmarna utslitna av soldater och när bomebrna pulvriserar grannskapet tror jag inte du håller fast vid dina principer.
Du har uppenbarligen ingen aning om vad som sker under krig.en annan sak som är lätt att säga i fredstid är det där. herregud, vilken överdrift av Vad Som Nalkas.